Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Opel Corsa-E, 100 kW laddning och laddlucka vänster bak.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Beror på kabellängden. På min BMW i3S kan jag ladda på laddare även om jag tvingas backa in på vänster sida om laddaren och då når kabeln precis bakom bilen på "vanliga" snabbladdare.Aida skrev:Skulle en Ioniq 5 få plats att ladda när den har uttaget i bakre högra hörnet (exakt som model S men på ”fel” sida?
IONIQ5 har ju placerat laddporten så långt bak som möjligt höger bak, smart val! Inte sådär dumt som ID.4 och Enyaq.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Längre kablar är väl inte helt oproblematiskt beroende på effekt genom typ av kabel.LarsL skrev:Ett litet pris att betalamati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Men om det blir så att det öppnas för alla så kommer det kanske längre kablar också.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Har du provat? Ståendes i rutan?wheels skrev:E-niro och Kona, bara att köra rakt in
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Kommer bli intressanta körsituationer på SuC. Någon ska backa till, någon köra fram med fronten, tredje har den på höger sida, fjärde på vänster osv.wheels skrev:E-niro och Kona, bara att köra rakt in
Hittar man ingen lösning på det tror inte jag på att det kommer öppnas speciellt mycket. Att påbörja ett arbete med att byta kabel på alla SuC är nog ogörligt.
Model Y LR.
Model S70D
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Tur att alla elbilar kommer med ratt (vissa iofs bara med en halv) så att detta inte blir något som helst problem i verkligheten.frippe skrev:Kommer bli intressanta körsituationer på SuC. Någon ska backa till, någon köra fram med fronten, tredje har den på höger sida, fjärde på vänster osv.wheels skrev:E-niro och Kona, bara att köra rakt in
Hittar man ingen lösning på det tror inte jag på att det kommer öppnas speciellt mycket. Att påbörja ett arbete med att byta kabel på alla SuC är nog ogörligt.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Om du hade sett en SuC på riktigt så hade du vetat hur kort kabeln är...R_Edvinsson skrev:Tur att alla elbilar kommer med ratt (vissa iofs bara med en halv) så att detta inte blir något som helst problem i verkligheten.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag har ratt som sägs innan. Men visst, skall man ladda med stolpen placerad på sidan av rutan kan det bli problem om man skall hålla sig innanför linjerna. Kan mycket väl förstå Teslaägare som blir kraftigt missnöjda om detta blir verklighet.dstr skrev:Har du provat? Ståendes i rutan?wheels skrev:E-niro och Kona, bara att köra rakt in
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
I tex Enköping skulle du kunna lyckas blockera 3 laddare.wheels skrev:Jag har ratt som sägs innan. Men visst, skall man ladda med stolpen placerad på sidan av rutan kan det bli problem om man skall hålla sig innanför linjerna. Kan mycket väl förstå Teslaägare som blir kraftigt missnöjda om detta blir verklighet.
Det är nog ingen risk att det blir verklighet i närtid med dagens utformning av bilar och laddstationer.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Inte mycket mer än vad det redan är. Det är alltid en massa rattande fram och tillbaka när man ska snabbladda. Kablarna är ju oftast ganska korta, laddarna står dumt till osv.frippe skrev:Kommer bli intressanta körsituationer på SuC. Någon ska backa till, någon köra fram med fronten, tredje har den på höger sida, fjärde på vänster osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Tror inte man behöver oroa sig för mycket. Tesla har alltid överraskat med genomtänkta koncept för laddning. Men det blir spännande att se vilka andra bilar som kommer att tillåtas med vilka laddare.
Tror inte på adapter i Europa. V3 har iaf WiFi ( iaf ethernet) och det skulle jag killgissa kan komma in i bilden. Tänk webbläsare på hotell där man direkt kommer till en portal. Bara att välja det uttag man står på om ens det behövs.
Tror inte på adapter i Europa. V3 har iaf WiFi ( iaf ethernet) och det skulle jag killgissa kan komma in i bilden. Tänk webbläsare på hotell där man direkt kommer till en portal. Bara att välja det uttag man står på om ens det behövs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida. Flera andra märken har gjort samma sak och nu börjar man se idiotin kring detta när laddstolpar ställs upp för längsgående kantstensparkering i våra städer. Sladdar ligger runt eller över bilar och ibland spända som fiolsträngar. Ser verkligen ogenomtänkt ut. Laddar man bara hemma på egen tomt och vid SuC märker man kanske inte detta men för mig är det en gåta varför man ändå valt denna utformning.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Men det är ju inget att föredra eller eftersträva.unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag saknar det från Norge.Mats79 skrev:Men det är ju inget att föredra eller eftersträva.unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)mikebike skrev:Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Själv tycker jag det är bra och rätt placering med ladduttaget på samma sida som förardörren. Det är inte många gånger som jag har behövt dra en laddkabel under bilen från andra sidan.
Porsche Taycan borde väl kunna ladda på Superchargers också eller är huven för lång? Nu tror jag dock inte det är aktuellt att Tesla öppnar samtliga (om ens några) Supercharger-stationer för samtliga bilar. Troligen är det utökning av laddnätverket med nya stolpar/stationer för fler märken eller liknande begränsning.
Volvo XC40 funkar ju också.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Etron ägare får ta sats och med en kombinerad handbromssladd och stuntvolt landa på taket för att ladda.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Var lite inne på Taycan då det är en mycket trevlig bil (dock utan SuC i dagsläget), men en sak som jag inte gillar med den är just placering av laddintaget på sidorna av bilen (precis som hos e-tron).Svenssons skrev:Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)mikebike skrev:Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Själv tycker jag det är bra och rätt placering med ladduttaget på samma sida som förardörren. Det är inte många gånger som jag har behövt dra en laddkabel under bilen från andra sidan.
Porsche Taycan borde väl kunna ladda på Superchargers också eller är huven för lång? Nu tror jag dock inte det är aktuellt att Tesla öppnar samtliga (om ens några) Supercharger-stationer för samtliga bilar. Troligen är det utökning av laddnätverket med nya stolpar/stationer för fler märken eller liknande begränsning.
Volvo XC40 funkar ju också.
Nosen, eller längst bak till vänster eller höger kan jag köpa (de har alla sina argument och fördelar). Men mitt på sidan är idioti tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Har inte e-tron laddport på bägge sidor?Bjelke skrev:mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Varför laddportarna på Taycan och e-tron inte alltid är helt optimala:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
DC/AC vänster sida, höger sida enbart AC.Fredrik j skrev:Har inte e-tron laddport på bägge sidor?Bjelke skrev:mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Nej då, vi får bara komma från andra hållet till laddarenMickep skrev:Etron ägare får ta sats och med en kombinerad handbromssladd och stuntvolt landa på taket för att ladda.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24