Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

wheels skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.

Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Traktorn då?
Ja, en traktor har fyrahjul.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?
Nej, den döda vinkeln är rimligen precis lika stor helt oavsett var du står parkerad. Möjligen överraskar du dina medtrafikanter. Att någon gör något överraskande är förmodligen en ganska vanlig start på en olycka.
Ska du korsa gatan behöver du ju ha kolla på trafiken i bägge riktningarna. Står du i färdriktning kan du ju koncentrera dig främst på trafik som kommer bakifrån.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

Vår gata utanför huset är enkelriktad och man parkerar till vänster. När man skall köra ut från parkeringsfickan ser man bra bakåt i höger backspegel, inga problem.
Står man bakom en större bil ser man absolut inget framåt förrän man kört ut nästan helt. Men det är inte heller något problem eftersom det inte kommer någon trafik från motsatt håll?
Tre gånger har jag har varit nära att frontalkrocka med cyklister som kommer mot färdriktningen!
Samma situation uppstår, fast med mötande bilar, om man parkerar på vänster sida på en dubbelriktad gata.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.

Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Nej, så tolkar inte jag det alls. Tvåhjulingar behöver inte stå i vägens längdriktning, dvs de får stå tvärs om platsen markerats så. Det betyder inte att tvåhjulingen får stå i längdriktningen men bakvänt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av heldiggrisen »

Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Daven »

Aptera är ju ett förhoppningsvis kommande märke som har visat upp bil med teslas USA kontakt. Jag tror det är sådana små företag som Elon menar men att det tolkats fritt.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Erxon »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av wheels »

Erxon skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
Och MG har den fram. Kan bli ett elände när bilar som behöver ladda ställer sig lite hur som helst för att kabeln skall räcka till
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Mats79 »

heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av maccis »

Vår Peugeot e-208 har laddluckan vänster bak. Skulle funka också 100kW DC-laddning möjlig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
VAG har ju olika lösningar för olika bilar i sina program (Taycan och e-tron brevid förardörrarna, ID till höger bak, etc.).

Hyundai verkar ha bytt från vänster bak på de gamla Ioniq till höger bak på senaste Ioniq 5 (om jag inte missat något)?

Det som är intressant är att Tesla är en av de få som konsekvent verkar ha gjort liknande placering av laddintagen mellan alla sina bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av heldiggrisen »

Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Tackar, verkar jo förnuftig. Sen är jo Sverige rätt så unika med förbudet att parkera mot färdriktningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Ytterst bra sammanfattning av för/nackdelar med att ha placeringen vänster bak eller höger bak.

Tidigare var jag extremt kritisk till att ha den på vänster sida (som på min egen Tesla, och som hos PS2), och förespråkat höger bak som en bättre placering just när man skall ladda längs parkeringsplatser längs med gator.

Men sedan har jag någon gång tvingats parkera hos bekanta jag besökt, eller i hotellgarage med trånga parkeringsplatser, och då har det faktiskt tvingats att ställa bilen så jag kan öppna förardörren då det varit trångt. När jag då tvingats parkera tight mot en betongvägg eller garagevägg på högersidan, så har jag varit enormt tacksam att kunna ladda bilen tack vare att intaget sitter på förarsidan.

Så från att varit "högerförrespråkare", så har jag nästan svängt till att bli "vänsterförespråkare" efter dessa personliga upplevelser. Men sanningen är nog närmare att jag snarare nu ser +/- med bägge varianterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
Skitbra bild ju! :)
Även om det saknas en del modeller osv, vore najs med en uppdaterad med övriga modeller som kommenterats ovan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
Nja, tveksamt att kabeln räcker. Ska testa med vår Zoe nästa gång jag passerar Bredden.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Aida »

Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Ang att parkera mot färdriktning så såg jag en som gjorde en sådan manöver vid en pizzeria MITT FRAMFÖR en polisbil.föraren förstod nog utifrån grimaschen att den gjort något fel. Polisen blinkade.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.
Kom en i Borlänge förra Söndagen med några cyklar på kroken och han sträckte kabeln utav bara helv…te kan jag säga,
han fick t.o.m. dra ur och koppla in igen för att få igång laddningen (han hade dessutom typ 3dm till godo mot
stolpen men tycktes inte orka bry sig att backa in en liten bit till utan slet hellre i kabeln typ allt han orkade)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar