Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ang att parkera mot färdriktning så såg jag en som gjorde en sådan manöver vid en pizzeria MITT FRAMFÖR en polisbil.föraren förstod nog utifrån grimaschen att den gjort något fel. Polisen blinkade.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.Aida skrev:Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.OfarligTesla skrev:Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.Aida skrev:Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Kom en i Borlänge förra Söndagen med några cyklar på kroken och han sträckte kabeln utav bara helv…te kan jag säga,mikebike skrev:Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.OfarligTesla skrev:Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.Aida skrev:Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
han fick t.o.m. dra ur och koppla in igen för att få igång laddningen (han hade dessutom typ 3dm till godo mot
stolpen men tycktes inte orka bry sig att backa in en liten bit till utan slet hellre i kabeln typ allt han orkade)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen.
https://ev-database.org/
Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers.
Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Baaserat på höger fram så skall du addera Rivian till listan. Sen finns det den andra listan som Svensson la in som troligen är ok.dstr skrev:Det är mkt snack om att öppna upp, men få bilar har laddluckan placerad i bilens bakre vänstra eller främre högra hörn.
Vilka modeller idag skulle öht kunna vara aktuella?
edit utifrån vad som framkommer i tråden:
Polestar 2
Opel Corsa-E
XC40
Ioniq
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Har du provat med en Zoe? Jag är riktigt skeptisk.Svenssons skrev:Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt...
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800vMrRun skrev:Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag förstår heller inte den. Intervju med ingenjörns bakom eGMP sa att 800 till 400V systemet gör att de tar så mycket effekt 400V stationen erbjuder.MrRun skrev:Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
I5 ägare i Norge vitnar om 150kW (upp till 176kW!) på cirkel Ks 150kW laddare.
Är SuC designat annorlunda, eller baseras listan på fel data?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Nej så enkelt är det inte.Daven skrev:För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800vMrRun skrev:Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
Ioniq 5 FE AWD
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.Daven skrev:För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800vMrRun skrev:Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Är extremt skeptisk till att Taycan (och därmed Audi e-tron GT) generellt kommer ladda fint på SuC.Svenssons skrev:Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen. https://ev-database.org/Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers. Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
De nämner inget alls om toppeffekten i det klippet. De säger också att trotts laddförluster vid boosting från 400 V till 800 V så är deras system 15% effektivare/snabbare än 400 V direkt. Skulle detta stämma vid tex 170 kW-laddning från 400V så skulle bilar som laddar med 400V idag generera mer än 25 kW värme och då krävs ändå att omvandlingen från 400 V till 800 V är i princip förlustfri. Det är alltså som att ha ett element på mer än 25 kW i bilen.heldiggrisen skrev:Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.Daven skrev:För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800vMrRun skrev:Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?
Laddförlusterna är inte över 15% i själva bilen för 400V system. Konvertering från 400 V till 800 V är inte förlustfri. Hittade en uppgift på max 50 kW på Hyundais sidor, får försöka leta upp den igen.
Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.
Som jag redan lagt in brasklapp om så kan det vara svårt för Taycan och frontladdande bilar att ladda på merparten av SuC-stationerna. Vissa funkar dock utan problem rent fysiskt utan att ta upp en extra parkeringsruta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jepp, det är ju samma Tritium-laddare som Ionity har på många platser.Svenssons skrev:Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.
Tittar man på baksidan så är det stöd för upp till 920V.
Sen är det väl lite oklart om några är "fullpopulerade", dvs om de har fyra moduler och klarar 350kw som ionity, eller två moduler så att de klarar 175kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
350 kW med 400 V gissar jag vilket inte alls hjälper bilar med 800 V batteripack eller ens några andra bilar som vill följa CCS standard istället för Teslas standard. V3 stödjer redan idag mer än vad CCS standarden tillåter i 400 V.martinot skrev:Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Du har absolut en bra poäng här.Svenssons skrev:350 kW med 400 V gissar jag vilket inte alls hjälper bilar med 800 V batteripack eller ens några andra bilar som vill följa CCS standard istället för Teslas standard. V3 stödjer redan idag mer än vad CCS standarden tillåter i 400 V.martinot skrev:Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
Det är väl sådana här snabba optimeringar som kan bli sämre och mindre av om Tesla i framtiden struntar att optimera SuC för endast Tesla, utan istället måste fokusera på att ta hänsyn till hela elbilsflottan och deras egenskaper/standarder.
Känns som takten på den tekniska utvecklingen av SuC kommer riskera att bli långsammare nu med det nya fokuset på att serva och ta hänsyn till hela världens elbilsflotta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
En dum fråga: menar ni att Tesla kan nå högre effekter med CSS uttag å 400 volt än vad CSS bestämt ska tillåta?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ja, det kan de även idag. Redan 250 kW är över normal spec/standard för 400V.Aida skrev:En dum fråga: menar ni att Tesla kan nå högre effekter med CSS uttag å 400 volt än vad CSS bestämt ska tillåta?
Enligt den Tesla-anställde jag pratade med så hade laddmodulerna/likriktarna i V3-skåpen (jag fick även se hur skåpen såg ut inuti, och förklarat hur de var uppbyggda) bra mycket högre kapacitet. De var fullt förberedda redan idag, både elektriskt och kylmässigt, med möjlighet och kapacitet att leverera mer än 350 kW per laddpunkt. Han menade att 250 kW enbart är en konstgjord begränsning just i dag, och som sitter 100% i mjukvaran på V3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Som jag trodde. Du kan stryka Zoe.dstr skrev:Har du provat med en Zoe? Jag är riktigt skeptisk.Svenssons skrev:Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt...
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.Jerker skrev:En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Kul att man bygger laddstationer för miljoner men snålar på kabellängden. Hos Ionity kan man ställa bilen åt fel håll men ändå få in kabeln.