Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.LarsL skrev:Längden i sig är nog inget problem då de redan nu går hela vägen från skåpen ut till stolpen. Sen behöver Tesla en lösning för kabelhanteringen men det kan de säkert klura ut.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Helt riktigt som du säger. Dessa kablar i marken mellan laddskåpen och laddpunkterna är ju mycket kraftigare och har större ledningsarea. De genererar inte alls samma motstånd som de mellan laddpunkterna och bilarna, och tappar till skillnad från de väldigt lite effekt till värme. Därav att de heller inte behöver någon aktiv vätskekylning. Har själv sett detta med egna ögon, och fått förklarat detta av teslatekniker på plats.frippe skrev:
Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1442
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Med tanke på SuCs placeringar är jag bra tveksam om någon ens är intresserad att åka dit för 50kW laddning.kenjon skrev:Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Speciellt om man på det behöver shoppa en dyr kabel till att släpa på.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1442
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...kenjon skrev:Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Det är PR-meddelandet ja, sen om det är så de tänker är ju en helt annan femma. Kan lika gärna vara ett försök till att få tag på bidragspengar genom att stationerna tekniskt sett är öppna.Maw skrev:Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Högst troligt det, eller politisk utpressning för att få igenom tillstånden som krävs för fabriken utanför Berlin. Eller en kombination av det.OfarligTesla skrev:Det är PR-meddelandet ja, sen om det är så de tänker är ju en helt annan femma. Kan lika gärna vara ett försök till att få tag på bidragspengar genom att stationerna tekniskt sett är öppna.Maw skrev:Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
(Snabbladdningsnät är högst troligen endast en förlustverksamhet.)
Gällande att fysiskt kunna få elbilar med krångligt placerade laddintag att fungera, så tror jag inte förlängningskablar är aktuellt.
Har förstått att adapters är tillåtet, men att förlängning inte är tillåtet enligt reglement?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ingen vinner på protektionism!kenjon skrev:Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Vad är protektionism (i detta sammanhanget)?Java skrev:Ingen vinner på protektionism!
Är inte helt med på vad du tänker på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
martinot skrev:Vad är protektionism (i detta sammanhanget)?Java skrev:Ingen vinner på protektionism!
Är inte helt med på vad du tänker på?
Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Även USA har för övrigt straffskatt på importerade bilar. Det är därför vissa modeller som tillverkas utanför USA är så mycket dyrare där än i t ex EU.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Du vet nog inte vad handelshinder eller protektionism är.Maw skrev:Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Starta här är mitt tips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Protektionism
Men glad att du tar upp liknelsen med Apple Gällande att Tesla har sitt egna laddnät, så är ingen skillnad mot att Apple har sin egen appbutik eller att Google har sin appbutik. De är alla inlåsningsfunktioner för att kunderna skall välja deras lösningar.
Förutom nu då när Tesla skall öppna upp SuC (som iofs. vi fortfarande inte vet hur, när och för vem det kommer ske).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag kan nog tycka om protektionism gentemot diktaturer utan högre människovärde med smutsig el som inte kör rent spel.martinot skrev:Du vet nog inte vad handelshinder eller protektionism är.Maw skrev:Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda.martinot skrev:Håller med.Maw skrev:Fri handel är bra.
Protektionism är dåligt.
Gäller även på snabbladdare...
Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.
Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.
Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Starta här är mitt tips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Protektionism
Men glad att du tar upp liknelsen med Apple Gällande att Tesla har sitt egna laddnät, så är ingen skillnad mot att Apple har sin egen appbutik eller att Google har sin appbutik. De är alla inlåsningsfunktioner för att kunderna skall välja deras lösningar.
Förutom nu då när Tesla skall öppna upp SuC (som iofs. vi fortfarande inte vet hur, när och för vem det kommer ske).
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Håller med dig helt och fullt.Aida skrev:
Jag kan nog tycka om protektionism gentemot diktaturer utan högre människovärde med smutsig el som inte kör rent spel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Som den kreti och pleti jag är så kommer jag att ta dubbla laddplatser på SuC med min e-tron. I mån av plats då förstås. Vilket kommer vara mestadels av året.dstr skrev:Det kommer bli kaos om kreti och pleti släpps fram. Som jag sa innan så kommer vi se exempel på folk som lyckas blocka 3 laddplatser.
Jag såg ett exempel på det i Kristinehamn i måndags, men jag hade inte mage att ta upp kameran.
Audin stod och laddade på id3-platsen och istället för id3 så hade en Polestar backat in mot mcdonalds-skylten (vinkelrätt 90 grader) för att kunna ladda.
https://uppladdning.nu/ImageFetch.ashx? ... c&ext=.jpg