Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Längden i sig är nog inget problem då de redan nu går hela vägen från skåpen ut till stolpen. Sen behöver Tesla en lösning för kabelhanteringen men det kan de säkert klura ut.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

frippe skrev:

Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.
Helt riktigt som du säger. Dessa kablar i marken mellan laddskåpen och laddpunkterna är ju mycket kraftigare och har större ledningsarea. De genererar inte alls samma motstånd som de mellan laddpunkterna och bilarna, och tappar till skillnad från de väldigt lite effekt till värme. Därav att de heller inte behöver någon aktiv vätskekylning. Har själv sett detta med egna ögon, och fått förklarat detta av teslatekniker på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1442
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av kenjon »

Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av R_Edvinsson »

kenjon skrev:
Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Med tanke på SuCs placeringar är jag bra tveksam om någon ens är intresserad att åka dit för 50kW laddning.
Speciellt om man på det behöver shoppa en dyr kabel till att släpa på.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1442
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av kenjon »

Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

kenjon skrev:
Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare :-)
Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
Det är PR-meddelandet ja, sen om det är så de tänker är ju en helt annan femma. Kan lika gärna vara ett försök till att få tag på bidragspengar genom att stationerna tekniskt sett är öppna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Fast huvudsyftet med att öppna är inte att befintliga stall ska stå lediga utan att det ska komma in mer pengar för utbyggnad, fler stationer och lägre priser...
Det är PR-meddelandet ja, sen om det är så de tänker är ju en helt annan femma. Kan lika gärna vara ett försök till att få tag på bidragspengar genom att stationerna tekniskt sett är öppna.
Högst troligt det, eller politisk utpressning för att få igenom tillstånden som krävs för fabriken utanför Berlin. Eller en kombination av det.

(Snabbladdningsnät är högst troligen endast en förlustverksamhet.)

Gällande att fysiskt kunna få elbilar med krångligt placerade laddintag att fungera, så tror jag inte förlängningskablar är aktuellt.

Har förstått att adapters är tillåtet, men att förlängning inte är tillåtet enligt reglement?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Java »

kenjon skrev:
Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare :-)
Ingen vinner på protektionism!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Java skrev:
Ingen vinner på protektionism!
Vad är protektionism (i detta sammanhanget)?

Är inte helt med på vad du tänker på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Java skrev:
Ingen vinner på protektionism!
Vad är protektionism (i detta sammanhanget)?

Är inte helt med på vad du tänker på?

Fri handel är bra.

Protektionism är dåligt.

Gäller även på snabbladdare...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Fri handel är bra.

Protektionism är dåligt.

Gäller även på snabbladdare...
Håller med.

Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.

Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.

Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Fri handel är bra.

Protektionism är dåligt.

Gäller även på snabbladdare...
Håller med.

Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.

Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.

Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda. :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Fri handel är bra.

Protektionism är dåligt.

Gäller även på snabbladdare...
Håller med.

Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.

Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.

Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Även USA har för övrigt straffskatt på importerade bilar. Det är därför vissa modeller som tillverkas utanför USA är så mycket dyrare där än i t ex EU.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Fri handel är bra.

Protektionism är dåligt.

Gäller även på snabbladdare...
Håller med.

Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.

Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.

Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda. :)
Du vet nog inte vad handelshinder eller protektionism är.

Starta här är mitt tips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Protektionism

Men glad att du tar upp liknelsen med Apple Gällande att Tesla har sitt egna laddnät, så är ingen skillnad mot att Apple har sin egen appbutik eller att Google har sin appbutik. De är alla inlåsningsfunktioner för att kunderna skall välja deras lösningar.

Förutom nu då när Tesla skall öppna upp SuC (som iofs. vi fortfarande inte vet hur, när och för vem det kommer ske).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Fri handel är bra.

Protektionism är dåligt.

Gäller även på snabbladdare...
Håller med.

Alla skall få fritt bygga, äga och bestämma över sin egen egendom, förfoga över den som man vill.

Ingen djävla socialism som tvingar företag att öppna upp eller ge bort sin egendom för att politiker vill finna röster genom hot om konfiskering.

Tyvärr håller ju både Kina och EU på med protektionism genom att ha straffskatter på utländska bilar och andra produkter.
Absolut, och det gäller inte bara länder utan även företag som Ionity och Tesla som har satt upp olika typer av handelshinder för snabbladdning. Men jag är övertygad om att det kommer försvinna med tiden. Precis som IBM öppnade PC:n, Apple öppnade App Store och diverse öppna ekosystem inom mjukvaruutvwcklingen vinner över stängda. :)
Du vet nog inte vad handelshinder eller protektionism är.

Starta här är mitt tips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Protektionism

Men glad att du tar upp liknelsen med Apple Gällande att Tesla har sitt egna laddnät, så är ingen skillnad mot att Apple har sin egen appbutik eller att Google har sin appbutik. De är alla inlåsningsfunktioner för att kunderna skall välja deras lösningar.

Förutom nu då när Tesla skall öppna upp SuC (som iofs. vi fortfarande inte vet hur, när och för vem det kommer ske).
Jag kan nog tycka om protektionism gentemot diktaturer utan högre människovärde med smutsig el som inte kör rent spel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Aida skrev:

Jag kan nog tycka om protektionism gentemot diktaturer utan högre människovärde med smutsig el som inte kör rent spel.
Håller med dig helt och fullt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Robertrimmevik »

dstr skrev:
Det kommer bli kaos om kreti och pleti släpps fram. Som jag sa innan så kommer vi se exempel på folk som lyckas blocka 3 laddplatser.

Jag såg ett exempel på det i Kristinehamn i måndags, men jag hade inte mage att ta upp kameran.

Audin stod och laddade på id3-platsen och istället för id3 så hade en Polestar backat in mot mcdonalds-skylten (vinkelrätt 90 grader) för att kunna ladda.

https://uppladdning.nu/ImageFetch.ashx? ... c&ext=.jpg
Som den kreti och pleti jag är så kommer jag att ta dubbla laddplatser på SuC med min e-tron. I mån av plats då förstås. Vilket kommer vara mestadels av året.
Skriv svar