Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
Jag förstår heller inte den. Intervju med ingenjörns bakom eGMP sa att 800 till 400V systemet gör att de tar så mycket effekt 400V stationen erbjuder.
I5 ägare i Norge vitnar om 150kW (upp till 176kW!) på cirkel Ks 150kW laddare.
Är SuC designat annorlunda, eller baseras listan på fel data?
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen.
SuC-charging.png
Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers.
SuC-nocharging.png
Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på https://ev-database.org/
Är extremt skeptisk till att Taycan (och därmed Audi e-tron GT) generellt kommer ladda fint på SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.
HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?
De nämner inget alls om toppeffekten i det klippet. De säger också att trotts laddförluster vid boosting från 400 V till 800 V så är deras system 15% effektivare/snabbare än 400 V direkt. Skulle detta stämma vid tex 170 kW-laddning från 400V så skulle bilar som laddar med 400V idag generera mer än 25 kW värme och då krävs ändå att omvandlingen från 400 V till 800 V är i princip förlustfri. Det är alltså som att ha ett element på mer än 25 kW i bilen.
Laddförlusterna är inte över 15% i själva bilen för 400V system. Konvertering från 400 V till 800 V är inte förlustfri. Hittade en uppgift på max 50 kW på Hyundais sidor, får försöka leta upp den igen.
Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.
Som jag redan lagt in brasklapp om så kan det vara svårt för Taycan och frontladdande bilar att ladda på merparten av SuC-stationerna. Vissa funkar dock utan problem rent fysiskt utan att ta upp en extra parkeringsruta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.
Jepp, det är ju samma Tritium-laddare som Ionity har på många platser.
Tittar man på baksidan så är det stöd för upp till 920V.
Sen är det väl lite oklart om några är "fullpopulerade", dvs om de har fyra moduler och klarar 350kw som ionity, eller två moduler så att de klarar 175kw.
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
350 kW med 400 V gissar jag vilket inte alls hjälper bilar med 800 V batteripack eller ens några andra bilar som vill följa CCS standard istället för Teslas standard. V3 stödjer redan idag mer än vad CCS standarden tillåter i 400 V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Pratade med en tekniker hos Tesla SuC, och tydligen så har dagens V3-laddare hårdvarumässig kapacitet för 350 kW. Enligt elektrikern så var det bara begränsat i mjukvara.
350 kW med 400 V gissar jag vilket inte alls hjälper bilar med 800 V batteripack eller ens några andra bilar som vill följa CCS standard istället för Teslas standard. V3 stödjer redan idag mer än vad CCS standarden tillåter i 400 V.
Du har absolut en bra poäng här.
Det är väl sådana här snabba optimeringar som kan bli sämre och mindre av om Tesla i framtiden struntar att optimera SuC för endast Tesla, utan istället måste fokusera på att ta hänsyn till hela elbilsflottan och deras egenskaper/standarder.
Känns som takten på den tekniska utvecklingen av SuC kommer riskera att bli långsammare nu med det nya fokuset på att serva och ta hänsyn till hela världens elbilsflotta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En dum fråga: menar ni att Tesla kan nå högre effekter med CSS uttag å 400 volt än vad CSS bestämt ska tillåta?
Ja, det kan de även idag. Redan 250 kW är över normal spec/standard för 400V.
Enligt den Tesla-anställde jag pratade med så hade laddmodulerna/likriktarna i V3-skåpen (jag fick även se hur skåpen såg ut inuti, och förklarat hur de var uppbyggda) bra mycket högre kapacitet. De var fullt förberedda redan idag, både elektriskt och kylmässigt, med möjlighet och kapacitet att leverera mer än 350 kW per laddpunkt. Han menade att 250 kW enbart är en konstgjord begränsning just i dag, och som sitter 100% i mjukvaran på V3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Kul att man bygger laddstationer för miljoner men snålar på kabellängden. Hos Ionity kan man ställa bilen åt fel håll men ändå få in kabeln.
Onödigt långa kablar innebär även mer kylning och mer förluster.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
Jag har ingen Zoe, men om jag hade det så hade jag tagit bättre bilder än det där om jag tänkt posta det som ett argument. Det var som att du inte ens försökte.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.
En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.
Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.
I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.
Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?