Inte mycket mer än vad det redan är. Det är alltid en massa rattande fram och tillbaka när man ska snabbladda. Kablarna är ju oftast ganska korta, laddarna står dumt till osv.frippe skrev:Kommer bli intressanta körsituationer på SuC. Någon ska backa till, någon köra fram med fronten, tredje har den på höger sida, fjärde på vänster osv.
Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Tror inte man behöver oroa sig för mycket. Tesla har alltid överraskat med genomtänkta koncept för laddning. Men det blir spännande att se vilka andra bilar som kommer att tillåtas med vilka laddare.
Tror inte på adapter i Europa. V3 har iaf WiFi ( iaf ethernet) och det skulle jag killgissa kan komma in i bilden. Tänk webbläsare på hotell där man direkt kommer till en portal. Bara att välja det uttag man står på om ens det behövs.
Tror inte på adapter i Europa. V3 har iaf WiFi ( iaf ethernet) och det skulle jag killgissa kan komma in i bilden. Tänk webbläsare på hotell där man direkt kommer till en portal. Bara att välja det uttag man står på om ens det behövs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida. Flera andra märken har gjort samma sak och nu börjar man se idiotin kring detta när laddstolpar ställs upp för längsgående kantstensparkering i våra städer. Sladdar ligger runt eller över bilar och ibland spända som fiolsträngar. Ser verkligen ogenomtänkt ut. Laddar man bara hemma på egen tomt och vid SuC märker man kanske inte detta men för mig är det en gåta varför man ändå valt denna utformning.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Men det är ju inget att föredra eller eftersträva.unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag saknar det från Norge.Mats79 skrev:Men det är ju inget att föredra eller eftersträva.unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)mikebike skrev:Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Själv tycker jag det är bra och rätt placering med ladduttaget på samma sida som förardörren. Det är inte många gånger som jag har behövt dra en laddkabel under bilen från andra sidan.
Porsche Taycan borde väl kunna ladda på Superchargers också eller är huven för lång? Nu tror jag dock inte det är aktuellt att Tesla öppnar samtliga (om ens några) Supercharger-stationer för samtliga bilar. Troligen är det utökning av laddnätverket med nya stolpar/stationer för fler märken eller liknande begränsning.
Volvo XC40 funkar ju också.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Etron ägare får ta sats och med en kombinerad handbromssladd och stuntvolt landa på taket för att ladda.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Var lite inne på Taycan då det är en mycket trevlig bil (dock utan SuC i dagsläget), men en sak som jag inte gillar med den är just placering av laddintaget på sidorna av bilen (precis som hos e-tron).Svenssons skrev:Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)mikebike skrev:Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Själv tycker jag det är bra och rätt placering med ladduttaget på samma sida som förardörren. Det är inte många gånger som jag har behövt dra en laddkabel under bilen från andra sidan.
Porsche Taycan borde väl kunna ladda på Superchargers också eller är huven för lång? Nu tror jag dock inte det är aktuellt att Tesla öppnar samtliga (om ens några) Supercharger-stationer för samtliga bilar. Troligen är det utökning av laddnätverket med nya stolpar/stationer för fler märken eller liknande begränsning.
Volvo XC40 funkar ju också.
Nosen, eller längst bak till vänster eller höger kan jag köpa (de har alla sina argument och fördelar). Men mitt på sidan är idioti tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Har inte e-tron laddport på bägge sidor?Bjelke skrev:mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Varför laddportarna på Taycan och e-tron inte alltid är helt optimala:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
DC/AC vänster sida, höger sida enbart AC.Fredrik j skrev:Har inte e-tron laddport på bägge sidor?Bjelke skrev:mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Nej då, vi får bara komma från andra hållet till laddarenMickep skrev:Etron ägare får ta sats och med en kombinerad handbromssladd och stuntvolt landa på taket för att ladda.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Konstigt det här… jag förhörde precis dottern ur körkortsboken för AM (moped och traktor). Där stod det att man får parkera i vilken riktning som helst bara man står inne i rutan. Nu blir jag lite osäker på vad som faktiskt gäller. Om det är som Jerker säger att du inte kan komma dit utan att köra emot körriktningen så blir jag förvirrad. Hur jag kör är ju inget för p-vakter att hantera utan en polisfråga. Sen kör jag/vi ju ofta på motsatt körbana annars också, omkörningaroch vänstersvängar tex. Jag får läsa på lite mer om detta.Jerker skrev:I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
LarsL skrev:Konstigt det här… jag förhörde precis dottern ur körkortsboken för AM (moped och traktor). Där stod det att man får parkera i vilken riktning som helst bara man står inne i rutan. Nu blir jag lite osäker på vad som faktiskt gäller. Om det är som Jerker säger att du inte kan komma dit utan att köra emot körriktningen så blir jag förvirrad. Hur jag kör är ju inget för p-vakter att hantera utan en polisfråga. Sen kör jag/vi ju ofta på motsatt körbana annars också, omkörningaroch vänstersvängar tex. Jag får läsa på lite mer om detta.Jerker skrev:I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Endast parkering längsmed gatan i färdriktningen. Grundläggande kunskap som alla körkortsinnehavare ska känna till.
Trafikförordningen 3 kapitlet:
Stannande och parkering på väg
52 § På en väg får fordon stannas eller parkeras endast på högra sidan i färdriktningen. Om det finns järnvägs- eller spårvägsspår på högra sidan, får dock fordon stannas eller parkeras på vägens vänstra sida. På vägar med enkelriktad trafik får fordon även i andra fall stannas eller parkeras på vänstra sidan.
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Vid stannande eller parkering på en parkeringsplats, som utom tättbebyggt område är anordnad i omedelbar anslutning till vägen, bör om möjligt en parkeringsplats till höger i färdriktningen användas. Förordning (2017:921).
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Traktorn då?LarsL skrev:Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.LarsL skrev:Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ja, en traktor har fyrahjul.wheels skrev:Traktorn då?LarsL skrev:Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?Fredrik j skrev:Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.LarsL skrev:Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Nej, den döda vinkeln är rimligen precis lika stor helt oavsett var du står parkerad. Möjligen överraskar du dina medtrafikanter. Att någon gör något överraskande är förmodligen en ganska vanlig start på en olycka.LarsL skrev:Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?Fredrik j skrev:Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.LarsL skrev:Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Ska du korsa gatan behöver du ju ha kolla på trafiken i bägge riktningarna. Står du i färdriktning kan du ju koncentrera dig främst på trafik som kommer bakifrån.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Vår gata utanför huset är enkelriktad och man parkerar till vänster. När man skall köra ut från parkeringsfickan ser man bra bakåt i höger backspegel, inga problem.
Står man bakom en större bil ser man absolut inget framåt förrän man kört ut nästan helt. Men det är inte heller något problem eftersom det inte kommer någon trafik från motsatt håll?
Tre gånger har jag har varit nära att frontalkrocka med cyklister som kommer mot färdriktningen!
Samma situation uppstår, fast med mötande bilar, om man parkerar på vänster sida på en dubbelriktad gata.
Står man bakom en större bil ser man absolut inget framåt förrän man kört ut nästan helt. Men det är inte heller något problem eftersom det inte kommer någon trafik från motsatt håll?
Tre gånger har jag har varit nära att frontalkrocka med cyklister som kommer mot färdriktningen!
Samma situation uppstår, fast med mötande bilar, om man parkerar på vänster sida på en dubbelriktad gata.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.