Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Erxon »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av wheels »

Erxon skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
Och MG har den fram. Kan bli ett elände när bilar som behöver ladda ställer sig lite hur som helst för att kabeln skall räcka till
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Mats79 »

heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av maccis »

Vår Peugeot e-208 har laddluckan vänster bak. Skulle funka också 100kW DC-laddning möjlig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
VAG har ju olika lösningar för olika bilar i sina program (Taycan och e-tron brevid förardörrarna, ID till höger bak, etc.).

Hyundai verkar ha bytt från vänster bak på de gamla Ioniq till höger bak på senaste Ioniq 5 (om jag inte missat något)?

Det som är intressant är att Tesla är en av de få som konsekvent verkar ha gjort liknande placering av laddintagen mellan alla sina bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av heldiggrisen »

Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Tackar, verkar jo förnuftig. Sen är jo Sverige rätt så unika med förbudet att parkera mot färdriktningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Ytterst bra sammanfattning av för/nackdelar med att ha placeringen vänster bak eller höger bak.

Tidigare var jag extremt kritisk till att ha den på vänster sida (som på min egen Tesla, och som hos PS2), och förespråkat höger bak som en bättre placering just när man skall ladda längs parkeringsplatser längs med gator.

Men sedan har jag någon gång tvingats parkera hos bekanta jag besökt, eller i hotellgarage med trånga parkeringsplatser, och då har det faktiskt tvingats att ställa bilen så jag kan öppna förardörren då det varit trångt. När jag då tvingats parkera tight mot en betongvägg eller garagevägg på högersidan, så har jag varit enormt tacksam att kunna ladda bilen tack vare att intaget sitter på förarsidan.

Så från att varit "högerförrespråkare", så har jag nästan svängt till att bli "vänsterförespråkare" efter dessa personliga upplevelser. Men sanningen är nog närmare att jag snarare nu ser +/- med bägge varianterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
Skitbra bild ju! :)
Även om det saknas en del modeller osv, vore najs med en uppdaterad med övriga modeller som kommenterats ovan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
Nja, tveksamt att kabeln räcker. Ska testa med vår Zoe nästa gång jag passerar Bredden.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Aida »

Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Ang att parkera mot färdriktning så såg jag en som gjorde en sådan manöver vid en pizzeria MITT FRAMFÖR en polisbil.föraren förstod nog utifrån grimaschen att den gjort något fel. Polisen blinkade.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.
Kom en i Borlänge förra Söndagen med några cyklar på kroken och han sträckte kabeln utav bara helv…te kan jag säga,
han fick t.o.m. dra ur och koppla in igen för att få igång laddningen (han hade dessutom typ 3dm till godo mot
stolpen men tycktes inte orka bry sig att backa in en liten bit till utan slet hellre i kabeln typ allt han orkade)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen.
SuC-charging.png
Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers.
SuC-nocharging.png
Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på https://ev-database.org/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av kangru »

dstr skrev:
Det är mkt snack om att öppna upp, men få bilar har laddluckan placerad i bilens bakre vänstra eller främre högra hörn.

Vilka modeller idag skulle öht kunna vara aktuella?

edit utifrån vad som framkommer i tråden:

Polestar 2
Opel Corsa-E
XC40
Ioniq
Baaserat på höger fram så skall du addera Rivian till listan. Sen finns det den andra listan som Svensson la in som troligen är ok.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt...
Har du provat med en Zoe? Jag är riktigt skeptisk.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Daven »

MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av heldiggrisen »

MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
Jag förstår heller inte den. Intervju med ingenjörns bakom eGMP sa att 800 till 400V systemet gör att de tar så mycket effekt 400V stationen erbjuder.
I5 ägare i Norge vitnar om 150kW (upp till 176kW!) på cirkel Ks 150kW laddare.

Är SuC designat annorlunda, eller baseras listan på fel data?
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

Daven skrev:
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Nej så enkelt är det inte.
Ioniq 5 FE AWD
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av heldiggrisen »

Daven skrev:
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.

HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen.
SuC-charging.png
Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers.
SuC-nocharging.png
Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på https://ev-database.org/
Är extremt skeptisk till att Taycan (och därmed Audi e-tron GT) generellt kommer ladda fint på SuC.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
Daven skrev:
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.

HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?
De nämner inget alls om toppeffekten i det klippet. De säger också att trotts laddförluster vid boosting från 400 V till 800 V så är deras system 15% effektivare/snabbare än 400 V direkt. Skulle detta stämma vid tex 170 kW-laddning från 400V så skulle bilar som laddar med 400V idag generera mer än 25 kW värme och då krävs ändå att omvandlingen från 400 V till 800 V är i princip förlustfri. Det är alltså som att ha ett element på mer än 25 kW i bilen.

Laddförlusterna är inte över 15% i själva bilen för 400V system. Konvertering från 400 V till 800 V är inte förlustfri. Hittade en uppgift på max 50 kW på Hyundais sidor, får försöka leta upp den igen.

Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.

Som jag redan lagt in brasklapp om så kan det vara svårt för Taycan och frontladdande bilar att ladda på merparten av SuC-stationerna. Vissa funkar dock utan problem rent fysiskt utan att ta upp en extra parkeringsruta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar