Det beror ju på hur hög kanten är...heldiggrisen skrev:Överhänget fram på Zoe är 83,3cm, du kan minst köra fram till framhjulen tar i kantstenen, så har du 80cm till?
Räcker inte det?
Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Absolut, det var du som var där, och därför jag ställde det som en fråga. (Ser jo nu att det var en klantigt formulering).dstr skrev:Det beror ju på hur hög kanten är...heldiggrisen skrev:Överhänget fram på Zoe är 83,3cm, du kan minst köra fram till framhjulen tar i kantstenen, så har du 80cm till?
Räcker inte det?
Hade du kommit närmare?
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag har ingen Zoe, men om jag hade det så hade jag tagit bättre bilder än det där om jag tänkt posta det som ett argument. Det var som att du inte ens försökte.dstr skrev:Åk och prova själv då.DanneLKPG skrev:Uselt perspektiv. Bilden bevisar ingenting.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.Jerker skrev:Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.dstr skrev:På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.Jerker skrev:En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?mikebike skrev:I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.Jerker skrev:Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.dstr skrev:På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.Jerker skrev:En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Nej, jag måste alltså backa tills hjulen tar emot.Jerker skrev:Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?mikebike skrev:I Bredden måste jag backa ända mot trottoarkanten för att kabeln skall räcka.Jerker skrev:Men på din bild så ser det ju ut som att du skulle kunna köra fram några decimeter till. Men jag ser ju inte hur långt ifrån mitten på nosen som kontakten är eftersom bilden är tagen lite från sidan.dstr skrev:På vilken av platserna där? Fungerade inte i Bredden iaf.Jerker skrev:En gång när jag laddade i Sille så kom det ett par med en hyrd Zoe och försökte ladda där. De körde fram och ställde sig rakt i rutan och de hade hunnit få in kontakten innan jag hann fram för att tala om för dem att de inte kunde ladda den bilen där.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
OK!mikebike skrev:Nej, jag måste alltså backa tills hjulen tar emot.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag hade ingen lust att riskera ha sönder något.Jerker skrev:Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?
Sen brukar det stå en stolpe där också, så man kommer inte över med hela överhänget även om kanten är låg.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Ok, så då kan vi flytta Zoe från ”kan inte” till ”kanske”.dstr skrev:Jag hade ingen lust att riskera ha sönder något.Jerker skrev:Men är trottoarkanten så hög att man inte kan låta överhänget på bilen gå över den?
Sen brukar det stå en stolpe där också, så man kommer inte över med hela överhänget även om kanten är låg.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Det kommer bli kaos om kreti och pleti släpps fram. Som jag sa innan så kommer vi se exempel på folk som lyckas blocka 3 laddplatser.
Jag såg ett exempel på det i Kristinehamn i måndags, men jag hade inte mage att ta upp kameran.
Audin stod och laddade på id3-platsen och istället för id3 så hade en Polestar backat in mot mcdonalds-skylten (vinkelrätt 90 grader) för att kunna ladda.
https://uppladdning.nu/ImageFetch.ashx? ... c&ext=.jpg
Jag såg ett exempel på det i Kristinehamn i måndags, men jag hade inte mage att ta upp kameran.
Audin stod och laddade på id3-platsen och istället för id3 så hade en Polestar backat in mot mcdonalds-skylten (vinkelrätt 90 grader) för att kunna ladda.
https://uppladdning.nu/ImageFetch.ashx? ... c&ext=.jpg
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
För att andra bilar ska kunna ladda så lär det ju komma en adapter likt den för chademo -> ccs. Fast med 1-2m i längd. Annars lär det inte vara många bilar som kommer kunna nyttja laddarna praktiskt, mer än de som har uttag där det sitter på Teslan. Men iofs går det ju att öppna upp det för att få bidrag men inga andra kommer kunna ladda där. Hoppas adaptern blir dyr också så att tesla drar i mer pengar och kan bygga ut nätverket ännu mer.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Bra inlägg (som jag fick från en annan tråd) om praktiska saker som trasslar till det, och kostar potentiellt mycket pengar, för Tesla att hantera:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jag blir nyfiken på hur den skulle se ut med V3's vätskekylda kablar - samt vilken effektbegränsning den skulle få.fraggan skrev:För att andra bilar ska kunna ladda så lär det ju komma en adapter likt den för chademo -> ccs. Fast med 1-2m i längd. Annars lär det inte vara många bilar som kommer kunna nyttja laddarna praktiskt, mer än de som har uttag där det sitter på Teslan. Men iofs går det ju att öppna upp det för att få bidrag men inga andra kommer kunna ladda där. Hoppas adaptern blir dyr också så att tesla drar i mer pengar och kan bygga ut nätverket ännu mer.
Känns inte som en framkomlig väg.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Lösningen blir enkel. Det blir som på alla andra laddplatser. Kreativa parkeringar.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Du kan nog ha rätt. Tesla har ju inte direkt gått löst släpvagns problemet för alla uttag så det är ju inte troligt att de löser det för alla bilar heller. Antingen får de parkera på tvären eller använda drive-through båsen.Mickep skrev:Lösningen blir enkel. Det blir som på alla andra laddplatser. Kreativa parkeringar.
Å andra sidan löste de CCS väldigt snabbt.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
CCS var lätt. Krävde dubbla kablar, men inte längre kablar. Dessutom gjorde nog avsaknaden av aktiv glykolkylning hos V2 att CCS var enklare att lägga till. Man kunde behålla stallen/laddpunkterna som de var, och bara installera en till kabel. Man behövde inte riva ner stallen och bygga helt nytt från grunden.LarsL skrev:Du kan nog ha rätt. Tesla har ju inte direkt gått löst släpvagns problemet för alla uttag så det är ju inte troligt att de löser det för alla bilar heller. Antingen får de parkera på tvären eller använda drive-through båsen.Mickep skrev:Lösningen blir enkel. Det blir som på alla andra laddplatser. Kreativa parkeringar.
Å andra sidan löste de CCS väldigt snabbt.
Tesla-stallen är inte gjorda för att kunna härbärgera längre kablar på samma sätt som Ionity.
För det vätskekylda V3 är det inte säkert att pumpar och kylsystem har kraft och kapacitet att kyla dubbelt så långa kablar, med kanske en fördubblad mängd värme som genereras och potentiellt måste kylas bort (och trögare flöde med ökad längd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Kia EV6, Ionic 5 och eventuellt MEB-bilarna lär ju kunna ladda. De har alla laddporten ganska långt bak. Däremot sitter den på motsatt sida mot Tesla, så vid laddare man backar in till kommer man behöva ställa sig på "fel" sida laddaren, sett ur en Teslaägares perspektiv. Men om nätverket öppnas upp, man betalar för sig och har lika stor rätt att ladda som Teslor, så kan man i så fall lika gärna argumentera att det är Teslorna som står på fel sida om man kör någon av ovan nämnda bilar. Det är med andra ord som upplagt för diskussioner. Som tur väl är är de flesta elbilister jag stöter på både ovanligt trevliga och förstående, så jag hoppas det inte kommer dithän. Själv skulle jag nästan få lite dåligt samvete av att ladda på SuC om det var hög beläggning, även om jag betalade för mig. Särskilt om jag var tvungen att ställa mig på "fel" plats ur en Teslaägares perspektiv.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Konstigt att han inte tror att Tesla ska klara att lösa det som hans eget företag har löst...martinot skrev:Bra inlägg (som jag fick från en annan tråd) om praktiska saker som trasslar till det, och kostar potentiellt mycket pengar, för Tesla att hantera:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Längden i sig är nog inget problem då de redan nu går hela vägen från skåpen ut till stolpen. Sen behöver Tesla en lösning för kabelhanteringen men det kan de säkert klura ut.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Jo, då det tror han. Du har bara inte läst hela kanske. Han skriver följande:Maw skrev:Konstigt att han inte tror att Tesla ska klara att lösa det som hans eget företag har löst...martinot skrev:Bra inlägg (som jag fick från en annan tråd) om praktiska saker som trasslar till det, och kostar potentiellt mycket pengar, för Tesla att hantera:
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ac ... annisdahl/
The added capacity from the Tesla network will help alleviate traffic peaks, which in my opinion is a great benefit to both EV drivers and the charging industry overall. And while we can’t compete with Tesla on their great user experience for Teslas, we look forward to compete with them on our own turf: The messy business that is generic BEV fast charging. Come on, Elon, do it!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.LarsL skrev:Längden i sig är nog inget problem då de redan nu går hela vägen från skåpen ut till stolpen. Sen behöver Tesla en lösning för kabelhanteringen men det kan de säkert klura ut.
Men det är också troligt att de helt enkelt hänvisar tex e-tron till att stå vid kör igenom uttagen. På samma sätt som oss med släpkärror.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Helt riktigt som du säger. Dessa kablar i marken mellan laddskåpen och laddpunkterna är ju mycket kraftigare och har större ledningsarea. De genererar inte alls samma motstånd som de mellan laddpunkterna och bilarna, och tappar till skillnad från de väldigt lite effekt till värme. Därav att de heller inte behöver någon aktiv vätskekylning. Har själv sett detta med egna ögon, och fått förklarat detta av teslatekniker på plats.frippe skrev:
Å andra sidan är det väl helt olika möjligheter och förutsättningar när kablaget går i jorden och inte ska hanteras av valfri elbilsbilist? Så kanske en dålig jämförelse med längden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Med tanke på SuCs placeringar är jag bra tveksam om någon ens är intresserad att åka dit för 50kW laddning.kenjon skrev:Om de släpper en adapter på 1-2 m för andra bilar, kan de ju konfigurera den så den bara laddar med 50 kW. Då kommer de bort från kylproblemet på V3.
Speciellt om man på det behöver shoppa en dyr kabel till att släpa på.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?
Vilket gör att det blir fler lediga stall för oss Teslaägare
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri