Bristen på laddare...

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Bristen på laddare...

Inlägg av josve »

Är i Örebro på besök och tänkte det kunde vara intressant att testa Ionitys laddare.

Återigen inser man Teslas enorma fördel med sitt laddningsnätverk.

Svänger in för att ladda och inser att det är lång (7 bilar) i kö till IONITYs 4 st laddare. I närheten finns det ytterligare två ”snabbladdare” där det visar sig att det också står bilar i kö för att ladda.
Tycker synd om ägare till Audi, Polestar, VW mfl som har att förlita sig på dessa laddare.

Kan inte förstå hur övriga tillverkare inte inser behovet av ett väl fungerande laddnätverk.
Eller så är det helt enkelt deras ovilja till att elektrifiera sin fordonsflotta som visar sig i och med detta...

Det är också tydligt att många av de bilar som stod i kö har stora batterier som kräver mycket effekt för att ladda snabbt.

Kan samtidigt se att av 14 superchargerplatser i Arboga är 12 st lediga. Tror jag stannar till där istället på vägen hem.

Vet att inte alla håller med men tycker att Tesla skall låta andra bilmärken ladda på superchargers (relativt dyrt jämfört med Tesla bilar). Det skulle vara väldigt positivt för omställningen till en elektrifierad fordonsflotta.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Aida »

Katastrof!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av taliz »

josve skrev:
Vet att inte alla håller med men tycker att Tesla skall låta andra bilmärken ladda på superchargers (relativt dyrt jämfört med Tesla bilar). Det skulle vara väldigt positivt för omställningen till en elektrifierad fordonsflotta.
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Dexter »

Biltillverkarna tar inte ansvar för hur man ska kunna ladda sin bil smidigt utan förlitar sig på att andra aktörer ska ordna det på något sätt.
Typiskt fossil tänk som förr där de olika bensin mackarna tog det jobbet istället.
På den tiden när det kom E85 bilar var ju bensin mackarna tvungna att ha möjlighet att kunna tanka E85 så många mindre mackar fick lägga ner då.
Hur många är det kvar som kör på E85 idag?
Regeringen borde snarast sätta till en sån lag nu så att varje bensinmack måste minst ha en ladd möjlighet för elbil nu när elbilsflottan ökar.
Eller ska vi förlita oss på Teslas SuC släpps fritt till alla istället?
Tror att det kommer bli kö kaos på SuC rätt snart då.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Nect »

josve skrev:
Är i Örebro på besök och tänkte det kunde vara intressant att testa Ionitys laddare.

Återigen inser man Teslas enorma fördel med sitt laddningsnätverk.

Svänger in för att ladda och inser att det är lång (7 bilar) i kö till IONITYs 4 st laddare. I närheten finns det ytterligare två ”snabbladdare” där det visar sig att det också står bilar i kö för att ladda.
Tycker synd om ägare till Audi, Polestar, VW mfl som har att förlita sig på dessa laddare.

Kan inte förstå hur övriga tillverkare inte inser behovet av ett väl fungerande laddnätverk.
Eller så är det helt enkelt deras ovilja till att elektrifiera sin fordonsflotta som visar sig i och med detta...

Det är också tydligt att många av de bilar som stod i kö har stora batterier som kräver mycket effekt för att ladda snabbt.

Kan samtidigt se att av 14 superchargerplatser i Arboga är 12 st lediga. Tror jag stannar till där istället på vägen hem.

Vet att inte alla håller med men tycker att Tesla skall låta andra bilmärken ladda på superchargers (relativt dyrt jämfört med Tesla bilar). Det skulle vara väldigt positivt för omställningen till en elektrifierad fordonsflotta.
Funkade alla fyra Ionity laddare i Örebro idag?
Igår var det tydligen lång kö med, fast bara två av laddarna fungerade...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

Så vår fungerande infrastruktur ska slås sönder av alla de där köande bilarna på Ionity?

Ja tur det finns bensinbilar kvar...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
josve skrev:
Är i Örebro på besök och tänkte det kunde vara intressant att testa Ionitys laddare.

Återigen inser man Teslas enorma fördel med sitt laddningsnätverk.

Svänger in för att ladda och inser att det är lång (7 bilar) i kö till IONITYs 4 st laddare. I närheten finns det ytterligare två ”snabbladdare” där det visar sig att det också står bilar i kö för att ladda.
Tycker synd om ägare till Audi, Polestar, VW mfl som har att förlita sig på dessa laddare.

Kan inte förstå hur övriga tillverkare inte inser behovet av ett väl fungerande laddnätverk.
Eller så är det helt enkelt deras ovilja till att elektrifiera sin fordonsflotta som visar sig i och med detta...

Det är också tydligt att många av de bilar som stod i kö har stora batterier som kräver mycket effekt för att ladda snabbt.

Kan samtidigt se att av 14 superchargerplatser i Arboga är 12 st lediga. Tror jag stannar till där istället på vägen hem.

Vet att inte alla håller med men tycker att Tesla skall låta andra bilmärken ladda på superchargers (relativt dyrt jämfört med Tesla bilar). Det skulle vara väldigt positivt för omställningen till en elektrifierad fordonsflotta.
Funkade alla fyra Ionity laddare i Örebro idag?
Igår var det tydligen lång kö med, fast bara två av laddarna fungerade...
Alla fyra är i drift och just nu finns det lediga laddare. Jag höll lite koll på den igår också och det var nog bara tillfälligt det var kö och laddare ur funktion. Gränna verkar vara den station som det är högst tryck på, dessutom har en av laddarna där varit nere i flera veckor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av josve »

MWall skrev:
Så vår fungerande infrastruktur ska slås sönder av alla de där köande bilarna på Ionity?

Ja tur det finns bensinbilar kvar...
Jag tror tvärtom att det kan vara positivt. Fler som laddar (mer intäkter) vilket kan finansiera ännu fler stationer...

Passerar förbi SuC i Enköping och Gävle allt för ofta och det är aldrig kö och ofta många laddare lediga vilket känns ”onödigt”.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Så vår fungerande infrastruktur ska slås sönder av alla de där köande bilarna på Ionity?

Ja tur det finns bensinbilar kvar...
Fast om Tesla på nått sätt kan styra att när SuC har låg beläggning och gapar tomt så kan de tillåta andra att ladda dyrt vid de tillfällena? Då får Tesla in pengar samtidigt som det inte drabbar någon Teslaförare. De får sätta upp en bensinmack skylt - ”Lediga platser för ej tesla bilar” som de får tända/släcka :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
MWall skrev:
Så vår fungerande infrastruktur ska slås sönder av alla de där köande bilarna på Ionity?

Ja tur det finns bensinbilar kvar...
Fast om Tesla på nått sätt kan styra att när SuC har låg beläggning och gapar tomt så kan de tillåta andra att ladda dyrt vid de tillfällena? Då får Tesla in pengar samtidigt som det inte drabbar någon Teslaförare. De får sätta upp en bensinmack skylt - ”Lediga platser för ej tesla bilar” som de får tända/släcka :lol:

Blir ju väldigt knepigt att planera sina rutter för de andra då.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

josve skrev:

Jag tror tvärtom att det kan vara positivt. Fler som laddar (mer intäkter) vilket kan finansiera ännu fler stationer...

Passerar förbi SuC i Enköping och Gävle allt för ofta och det är aldrig kö och ofta många laddare lediga vilket känns ”onödigt”.
Så du tror att Ionity inte bygger ut trots att det vore riktigt lönsamt för dem? Du tror också att det som gör att Tesla inte bygger fler stationer är ekonomi?

Jag tror att hastigheten för utbyggnaden av SuC-nätverket bestäms av saker som effekttillgång och byråkrati, inte av att Tesla saknar ekonomiskt incitament att bygga mer.

I Gävle är det väl v2? Då är ju allt över 50% beläggning något som gör att laddningen tar längre tid så man vill vara under halvfullt för att säga att det finns mer kapacitet.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av josve »

OfarligTesla skrev:
josve skrev:

Jag tror tvärtom att det kan vara positivt. Fler som laddar (mer intäkter) vilket kan finansiera ännu fler stationer...

Passerar förbi SuC i Enköping och Gävle allt för ofta och det är aldrig kö och ofta många laddare lediga vilket känns ”onödigt”.
Så du tror att Ionity inte bygger ut trots att det vore riktigt lönsamt för dem? Du tror också att det som gör att Tesla inte bygger fler stationer är ekonomi?

Jag tror att hastigheten för utbyggnaden av SuC-nätverket bestäms av saker som effekttillgång och byråkrati, inte av att Tesla saknar ekonomiskt incitament att bygga mer.

I Gävle är det väl v2? Då är ju allt över 50% beläggning något som gör att laddningen tar längre tid så man vill vara under halvfullt för att säga att det finns mer kapacitet.
Ja, Jag tror absolut att det delvis är en ekonomisk fråga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

josve skrev:

Ja, Jag tror absolut att det delvis är en ekonomisk fråga.
Då är frågan varför Ionity inte bygger ut om det nu är en så pass lönsam affär? De skulle ju kunna tjäna på att bygga ut i så fall. Eller någon annan aktör, vi hade inte behövt bidrag för att de skulle bygga laddplatser.

Jag tror snarare att det idag är på tok för lång avskrivningstid för att det skall vara lönsamt att ta betalt för laddning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Zalman3 »

10 bilar i kö!
Screenshot_20210725-204518_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Dexter »

Så kommer det se ut på Teslas SuC år 2022. :lol:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Remuz »

Sjukt tydligt att Tesla gjorde en korrekt satsning i att bygga ekosystem för transport.

Edit, kan också vara så att detta var vad fossiltillverkarns ville se...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
josve skrev:

Jag tror tvärtom att det kan vara positivt. Fler som laddar (mer intäkter) vilket kan finansiera ännu fler stationer...

Passerar förbi SuC i Enköping och Gävle allt för ofta och det är aldrig kö och ofta många laddare lediga vilket känns ”onödigt”.
Så du tror att Ionity inte bygger ut trots att det vore riktigt lönsamt för dem? Du tror också att det som gör att Tesla inte bygger fler stationer är ekonomi?

Jag tror att hastigheten för utbyggnaden av SuC-nätverket bestäms av saker som effekttillgång och byråkrati, inte av att Tesla saknar ekonomiskt incitament att bygga mer.

I Gävle är det väl v2? Då är ju allt över 50% beläggning något som gör att laddningen tar längre tid så man vill vara under halvfullt för att säga att det finns mer kapacitet.
Helt rätt.

Att Ionity och alla andra drar fötterna efter sig, och vägrar bygga fler laddare än vad de gör är inte pga. att det är duma i huvudet och inte vill tjäna pengar. Verkligheten är att det är en förlustverksamhet idag. Varje snabbladdare uppskattas till att ha en investeringskostnad på ca. halvmiljonen. Ta det sedan x20 (eller hur många det är på en station). Lägg därtill kostnaden för transformatorstation och högspänningsledningar som skall dras fram, och mark som skall köpas loss eller arrenderas. Tesla väljer att investera i SuC, trots att de gör förlust på SuC-verksamheten som helhet (även om de inte gör förlust på själva elförsäljningen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
josve skrev:

Jag tror tvärtom att det kan vara positivt. Fler som laddar (mer intäkter) vilket kan finansiera ännu fler stationer...

Passerar förbi SuC i Enköping och Gävle allt för ofta och det är aldrig kö och ofta många laddare lediga vilket känns ”onödigt”.
Så du tror att Ionity inte bygger ut trots att det vore riktigt lönsamt för dem? Du tror också att det som gör att Tesla inte bygger fler stationer är ekonomi?

Jag tror att hastigheten för utbyggnaden av SuC-nätverket bestäms av saker som effekttillgång och byråkrati, inte av att Tesla saknar ekonomiskt incitament att bygga mer.

I Gävle är det väl v2? Då är ju allt över 50% beläggning något som gör att laddningen tar längre tid så man vill vara under halvfullt för att säga att det finns mer kapacitet.
Helt rätt.

Att Ionity och alla andra drar fötterna efter sig, och vägrar bygga fler laddare än vad de gör är inte pga. att det är duma i huvudet och inte vill tjäna pengar. Verkligheten är att det är en förlustverksamhet idag. Tesla väljer att investera i SuC, trots att de gör förlust på verksamheten som helhet (även om de inte gör förlust på själva elförsäljningen).
Sen har det gått väldigt fort också och de har inte haft mycket tid på sig att reagera. Förra sommaren och i våras var jag i princip alltid ensam vid laddarna. På ett sätt tycker jag att det är bra att det blir såhär. Det signalerar att det finns ett tydligt behov av fler laddare, vilket förhoppningsvis resulterar i att fler vågar satsa på att bygga ut.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av josve »

OfarligTesla skrev:
josve skrev:

Ja, Jag tror absolut att det delvis är en ekonomisk fråga.
Då är frågan varför Ionity inte bygger ut om det nu är en så pass lönsam affär? De skulle ju kunna tjäna på att bygga ut i så fall. Eller någon annan aktör, vi hade inte behövt bidrag för att de skulle bygga laddplatser.

Jag tror snarare att det idag är på tok för lång avskrivningstid för att det skall vara lönsamt att ta betalt för laddning.
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De vägrar inte att bygga ut.

Men det går väldigt långsamt.

Tesla har lång erfarenhet och bygger i egen regi. De vet nog hur allt ska göras för att snabbt komma igång.

Ionity är väl fortfarande lite nybörjare.

Det tar lång tid med bygglov och ellov samt att få en elnätsägare att ordna nyanslutning.

Väldigt långa leveranstider på utrustningar som krävs.

Funderar på om biltillverkare ser att inom kort ska de levera elbilar med 60-80 mils räckvidd, och det inte behövs så många snabbladdare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Zalman3 »

Kanske läge att köpa en Seres SF5 med V2V.
Och sälja lite solcellsel för 8kr per kWh... :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

josve skrev:
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.
Nu får du förklara dig, du hävdar först att SuC kan byggas ut snabbare än det gör idag om de öppnar upp. Men det kan inte andra nätverk som har kö? Eftersom de nu inte bygger ut så snabbt som du säger att det skulle gå.

Jag skulle tro vi har ungefär 0 överkapacitet i SuC nätet när Model Y kommer, det kommer bli fullt ibland med bara Teslor. Även om det bara är fullt en gång per år hade vi inte fått plats med andra bilar. Det enda positiva är om man tar så bra betalt att ingen skulle få för sig att ladda men man får bidrag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av mati »

Vi har bestämt oss för att låta husvagnen stå hemma i sommar. Vi kör bara korta dagsutflykter istället, dvs turer som inte kräver snabbladdning. Det är är ju helt oacceptabelt om man måste stå i kö vid varenda laddstopp när man dessutom behöver ladda var 15:e mil. Nej, det går inte.
Husvagnen tar vi senare i höst, då har det här kaoset förhoppningsvis gått över. Annars får vi hyra en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

josve skrev:
OfarligTesla skrev:
josve skrev:

Ja, Jag tror absolut att det delvis är en ekonomisk fråga.
Då är frågan varför Ionity inte bygger ut om det nu är en så pass lönsam affär? De skulle ju kunna tjäna på att bygga ut i så fall. Eller någon annan aktör, vi hade inte behövt bidrag för att de skulle bygga laddplatser.

Jag tror snarare att det idag är på tok för lång avskrivningstid för att det skall vara lönsamt att ta betalt för laddning.
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.

SuC-nätverket har fullt på vissa stationer under vissa tider redan idag. Lär inte bli bättre när Y kommer. Är väl främst längs E4:an och E6:an som det är trångt med plats. Att det är ledigt 95% av tiden spelar ju inte mig nån roll för jag åker när det passar oss och då är det ofta fullt i t ex Ödeshög. Alternativet är att anpassa sig och åka tidigt eller sent på dagen men då börjar det ju bli flera nackdelar med elbil. Dels måste man stanna och ladda på gudsförgätna platser och dels måste man tänka sig för vilka tider man åker på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Så skönt att vi har en fossilbil kvar i familjen. Kommer även förnya till en ny dieselbil i höst.

Skulle Elon öppna upp för SuC för alla (vilket som jag verkligen gillar ur perspektivet att kunna välja på fler elbilar än Tesla = större valfrihet för mig som elbilsköpare), och det normala laddkaoset nu även kommer till SuC (man hoppas ju inte så blir fallet), så kommer vi inte att orka med besväret att ta elbil på semestrar (eller alls).

Då känns det grymt skönt att ha tryggheten i en klassisk diesel i familjens bilpark som man kan ta på semestrar och andra långresor.

Hatar köer och strul. Även om jag gillar elbilar så är de inte värda den stressen och irritationen. Inte ens en Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar