Bristen på laddare...
Moderator: Redaktion
Re: Bristen på laddare...
Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Re: Bristen på laddare...
Maw skrev:Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Det var riktigt bra skrivet och ändrade mitt sätt att se på det!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bristen på laddare...
Fast om man skall sitta och köa så kommer elbilar inte kunna ta över, de flesta som inte är extrema entusiaster ser nog inte fram emot att få sitta i laddkö direkt. Nätverket måste helt enkelt dimensioneras efter toppen för att elbilar skall vara gångbart, det är ju det som Tesla försökt med som gjort att det ser tomt ut för det mesta. Jag som är lite av en entusiast hade aldrig köat för laddning, om jag tvingats köa mer än en gång hade jag nog sålt bilen direkt och köpt något annat som drivs av bensin.Maw skrev:Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Re: Bristen på laddare...
Jag tror att vi kommer behöva skala upp med ”powerbanks” på hjul i vissa fall. Runt sportlovsveckorna i fjällen och på semesterorter/knutpunkter på sommaren.
Sett via Björn Nylands Youtube-kanal hur lastbilar med gigantiska batterier och laddare enkelt kan rullas ut. Laddas i sin tur konstant via elnätet och återhämtar sig under natten eller dyl.
Sett via Björn Nylands Youtube-kanal hur lastbilar med gigantiska batterier och laddare enkelt kan rullas ut. Laddas i sin tur konstant via elnätet och återhämtar sig under natten eller dyl.
Re: Bristen på laddare...
Det händer att det är kö på en bensinmack också, åk till Circle K/OKQ8 i Sveg lördagen vecka 8 när Uppsala skall hem och Stockholmarna skall till stugorna...
Har man skotersläpet också påkopplat kan det bli lite trångt...
Har man skotersläpet också påkopplat kan det bli lite trångt...
Re: Bristen på laddare...
Erxon skrev:Det händer att det är kö på en bensinmack också, åk till Circle K/OKQ8 i Sveg lördagen vecka 8 när Uppsala skall hem och Stockholmarna skall till stugorna...
Har man skotersläpet också påkopplat kan det bli lite trångt...
Men det tar inte 45 att fylla på 60 liter 95…
Re: Bristen på laddare...
Blir det köer, även på SuC om Tesla öppnar upp det (vilket jag inte tror blir för alla), så skippar jag och kör fossilt istället.Maw skrev:Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Någon enstaka kö, precis som det kan bli i semestertider vid populära bensinmackar i juli månad på västkusten och runt Stockholms skärgård, kan man acceptera.
Men det får inte vara bra mycket sämre kapacitet och mycket mer köer till Tesla SuC än till bensinmackarna (de är också oanvända och har enorm överkapacitet 99% av året för att undvika köer).
Då säljer jag vår Tesla M3 och skaffar en BMW M3 istället. Utan att tveka. Härligt med elbilar (föredrar det över ICE-bilar), men inte värt kaos, köer och stress.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Fast mer än 99% av året så är det inga köer till laddarna så då är det lugnt även utan SuC.martinot skrev:Blir det köer, även på SuC om Tesla öppnar upp det (vilket jag inte tror blir för alla), så skippar jag och kör fossilt istället.Maw skrev:Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Någon enstaka kö, precis som det kan bli i semestertider vid populära bensinmackar i juli månad på västkusten och runt Stockholms skärgård, kan man acceptera.
Men det får inte vara bra mycket sämre kapacitet och mycket mer köer till Tesla SuC än till bensinmackarna (de är också oanvända och har enorm överkapacitet 99% av året för att undvika köer).
Då säljer jag vår Tesla M3 och skaffar en BMW M3 istället. Utan att tveka. Härligt med elbilar (föredrar det över ICE-bilar), men inte värt kaos, köer och stress.
Re: Bristen på laddare...
Det var en en siffra jag drog till med mer figurativt.Maw skrev:Fast mer än 99% av året så är det inga köer till laddarna så då är det lugnt även utan SuC.martinot skrev:Blir det köer, även på SuC om Tesla öppnar upp det (vilket jag inte tror blir för alla), så skippar jag och kör fossilt istället.Maw skrev:Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.
Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.
Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.
Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte.
Någon enstaka kö, precis som det kan bli i semestertider vid populära bensinmackar i juli månad på västkusten och runt Stockholms skärgård, kan man acceptera.
Men det får inte vara bra mycket sämre kapacitet och mycket mer köer till Tesla SuC än till bensinmackarna (de är också oanvända och har enorm överkapacitet 99% av året för att undvika köer).
Då säljer jag vår Tesla M3 och skaffar en BMW M3 istället. Utan att tveka. Härligt med elbilar (föredrar det över ICE-bilar), men inte värt kaos, köer och stress.
Vet faktiskt inte vad utnyttjande graden på en genomsnittlig svensk bensinpump är, vad den är på SuC, Ionity eller de andra laddstattionernas laddpunkter heller?
Men hade varit grymt intressant att veta om någon har de siffrorna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Bra inlägg!martinot skrev:Exakt. Att sälja el är inte affärsidén med SuC. Affärsidén är att sälja bilar (som du riktigt påpekar).
SuC är för Tesla reklam/PR för att sälja bilar till kunder som skall känna sig trygga med att det skall vara lätt att använda deras elbilar även på resa.
Fulla eller trasiga SuC säljer inte elbilar. Lediga och fungerade SuC-platser säljer elbilar.
Ja, Superchargers ska sälja bilar. Överkapacitet, enkelhet och driftsäkerhet allt för att sälja bilarna. Och det funkar! Jag säger ju köp Tesla om du vill åka långt, som ett exempel på effekten.
Tesla tjänar ju alltså inga pengar på att folk laddar. Många har ju faktiskt fria mil att köra upp antingen referal- eller livstidsmil. Det de tjänar på är att det är en skog med laddare som andra kan titta på och förundras över.
Ja, jag tror att många känner precis så som att vi Teslaägare ska finansiera andra bilköpares sämre val.martinot skrev:Det enda eventuella problem som kan uppstå är ju om varje ny Tesla även måste betala för laddning av ID3, e-Tron, Taycan, KIA, Polestar Hyundai, etc.
Då fungerar inte den modellen längre när/om Teslaköpare måste subventionera alla andra elbilsägares laddning.
Men jag är alltid lite skeptisk till Elons tweetar, så återstår ju att se var detta landar någonstans med "öppna upp SuC".
Jag tror öppnandet kommer ske bilmärke för bilmärke där konkurrenterna får betala en avgift för varje bil de tillverkar till Tesla. Naturligtvis kommer det då bara gälla för nya bilar, ingen tillverkare vill väl uppdatera gamla bilar. Ja förutom för de fåtal stationer som Tesla får bidrag för, där måste ju alla kunna ladda.
Re: Bristen på laddare...
Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Bristen på laddare...
Jag håller med. Dessutom är det alldeles för vanligt att laddstolpar inte fungerar. Två somrar i rad har vi lyckats hyra hus där det inte går att ladda alls. Förra året testade jag 6 laddstolpar på olika ställen varav 3 fungerade. I år blev statistiken liknande. Om jag inte haft en Tesla och varken kunnat ladda längs resan, vid destinationen eller med trygghet under utflykter så hade jag nog snabbt fimpat elbilen...current skrev:Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Ett första steg är enligt mig att om någon får subventioner för att sätta upp laddstolpar (vilket många fått) ska det också finnas en skyldighet att se till att de fungerar minst 95% av tiden. Sen är det väl en tidsfråga innan vägkrogar, hotell och bensinmackar inser att de kan tjäna pengar och vinna kunder på att locka till sig den växande skaran med elbilister vars rörelsemönster avviker från fossilbilisternas. Men fram till dess får vi vara glada över Supercharger-nätverket och att vi inte behöver köa till en 50kw-laddare som blockeras av en V90 laddhybrid...
2020 Model S LR - Midnight Silver
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bristen på laddare...
Det här ligger i linje med mina erfarenheter från min Tysklandsresa tidigare i juli, men där fanns det väldigt gott om 11 kW laddare och även en hel del 50 kW laddare. Alla fungerade och det räckte med två appar under min rundresa i landet. Apparna visade antal lediga stolpar, navigerade till dem. Dessutom var de vettigt placerade med tanke på hotell, restauranger, sevärdheter, m m. Resultatet blev att jag bara laddade på Supercharger två gånger i Tyskland, under en veckas tid. Hade det inte varit så väl utbyggt med lite långsammare laddning hade jag behövt ladda på SuC för det mesta, men nu avlastades Teslas laddnätverk tack vare andra laddmöjligheter. Det hade varit bra om det var lika smidigt i Sverige.current skrev:Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Däremot var ju Teslas SuC guld under första och sista dagen på resan, då det bara handlade om att köra c:a 100 mil ren transportsträcka respektive dag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bristen på laddare...
Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
En springande punkt är hemmaladdningen för vardagligt bruk. 90%+ använder sig av den lösningen i Sverige. Resterande 10% för långväga resor är egentligen för lite för att utbyggnaden ska ta fart på riktigt i Sverige och med riktigt menar jag inte en laddstation inhyrd på bensinmackar utan mer Teslas sätt att bara ösa på med mängder av laddplatser per ställe. Själv ser jag fram emot att kunna ladda på en Teslastation. Se hur de löser detta med anslutningen då sladden verkar vara för kort för bilar med laddluckan på höger sida som min bil, jag får väl backa in åt fel håll då kan jag tänka mig. Och se sura Teslaägare när jag maxladdar med 40 kWh som bilen klarar av!
En springande punkt är hemmaladdningen för vardagligt bruk. 90%+ använder sig av den lösningen i Sverige. Resterande 10% för långväga resor är egentligen för lite för att utbyggnaden ska ta fart på riktigt i Sverige och med riktigt menar jag inte en laddstation inhyrd på bensinmackar utan mer Teslas sätt att bara ösa på med mängder av laddplatser per ställe. Själv ser jag fram emot att kunna ladda på en Teslastation. Se hur de löser detta med anslutningen då sladden verkar vara för kort för bilar med laddluckan på höger sida som min bil, jag får väl backa in åt fel håll då kan jag tänka mig. Och se sura Teslaägare när jag maxladdar med 40 kWh som bilen klarar av!
Re: Bristen på laddare...
Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Re: Bristen på laddare...
Sorry, jag var nog lite otydlig där. Avsåg inte den aspekten, utan kommentaren gällde att inte ens bensinpumpar eller dieselpumpar används hela tiden. Största delen av tiden så står även de helt oanvända.Maw skrev:Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
De är ju enorm skillnad.. Allt bränsle för bensin och diesel bilar köps ju på en mack, samma mack som. Används på lång resan men för elbilar så laddar tex jag hemma 10 av av 12 månader på ett år, bara några få lång resor under året.. Detta är nog ett väldigt vanligt mönster.martinot skrev:Sorry, jag var nog lite otydlig där. Avsåg inte den aspekten, utan kommentaren gällde att inte ens bensinpumpar eller dieselpumpar används hela tiden. Största delen av tiden så står även de helt oanvända.Maw skrev:Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bristen på laddare...
Absolut. Håller med 100%. Detta är exakt min poäng också. Därav att man betalat för tillgängligheten att laddarna är lediga precis de få tillfällen man är på resa och inte kan klara sig på laddning hemma. Därav att inte är så lönsamt att bygga dessa laddnät och sälja elen. Det är inte elen som kostar, utan att ha tillgängligheten precis när man behöver den.chaffis75 skrev:De är ju enorm skillnad.. Allt bränsle för bensin och diesel bilar köps ju på en mack, samma mack som. Används på lång resan men för elbilar så laddar tex jag hemma 10 av av 12 månader på ett år, bara några få lång resor under året.. Detta är nog ett väldigt vanligt mönster.martinot skrev:Sorry, jag var nog lite otydlig där. Avsåg inte den aspekten, utan kommentaren gällde att inte ens bensinpumpar eller dieselpumpar används hela tiden. Största delen av tiden så står även de helt oanvända.Maw skrev:Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Att vanliga mackar, trots att man inte kan tanka hemma (iaf. inte de flesta), ändå står tomma majoriteten av tiden på dygnet, understryker ju endast detta faktum.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Ok, jag missuppfattade de då för jag håller helt med dig de är en service att kunna snabbladda..martinot skrev:
Absolut. Detta är min poäng också. Därav att man betalat för tillgängligheten att laddarna är lediga precis de få tillfällen man är på resa och inte kan klara sig på laddning hemma. Därav att inte är så lönsamt att bygga dessa laddnät och sälja elen. Det är inte elen som kostar, utan att ha tillgängligheten precis när man behöver den.
Att vanliga mackar, trots att man inte kan tanka hemma (iaf. inte de flesta), ändå står tomma majoriteten av tiden på dygnet, understryker ju endast detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bristen på laddare...
Jag förstår ditt tänk och hade antagligen tänkt på samma vis om jag ägt en Tesla för det är ju helt klart en fördel att kunna ladda utan att behöva vänta i 99% av fallen.Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Men tjänsten innebär ju inte att Teslaladdare måste vara bundna till Telsa. Det kan inte ha stått någonstans när du köpte bilen att när du varje gång du ska ladda att det ska vara ledigt och inga andra bilar någonsin kommer att kunna ladda där. Du har när du köpte Teslan ett fritt val att ladda var du vill och även på icke Teslaladdare. Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.
Allt har med pengar att göra och kan Tesla tjäna mer på att fler laddar så öppnar dom upp vilket ju Elon har sagt kommer att hända. Själv har jag provat att ladda offentligt tre gånger. Den första enda laddaren på en Q8-mack fungerade inte, den andra också från Eon fungerade bara 11 kw men den tredje fungerade 50 kw vilket är mer än vad min bil kan klara av.
Vi är fortfarande i Elbilsutvecklingens begynnelse så det blir nog hur bra som helst till slut!
Re: Bristen på laddare...
Iom att det har kommit billigare elbilar så har det lett till att det har blivit kaos vid laddstationerna längs med populära körsträckor. Som nu i somras när vi körde till västkusten så var det lång kö till laddstolparna i t.ex Örebro. Jag hatar att vänta vilket har gjort att jag har övervägt en laddhybrid nästa gång vi byter bil då jag betvivlar att utbyggnaden kommer hänga med lika fort... Dock är ju nya Taycan Cross turismo så galet snygg så vi får väl se...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bristen på laddare...
Med Tesla har man inte det problemet pga SuC-Nätverk.Goblin skrev:Iom att det har kommit billigare elbilar så har det lett till att det har blivit kaos vid laddstationerna längs med populära körsträckor. Som nu i somras när vi körde till västkusten så var det lång kö till laddstolparna i t.ex Örebro. Jag hatar att vänta vilket har gjort att jag har övervägt en laddhybrid nästa gång vi byter bil då jag betvivlar att utbyggnaden kommer hänga med lika fort... Dock är ju nya Taycan Cross turismo så galet snygg så vi får väl se...
Därför går alla andra bilar/elbilar bort just nu för mig (såvida jag inte har laddningsmöjlighet hemma och endast behöver en elbil för korta sträckor), då jag inte kan ladda hemma och har endast råd/behov av en bil och behöver kunna åka långfärdsresor.
MVH
Re: Bristen på laddare...
Ang att Tesla "ska öppna upp för andra bilar".
Att Tesla då förlorar en rejäl USP är väll ganska självklart och att en hel del Teslaägare då både kommer känna sig lite lurade och snegla på andra märken vid byte är väll lika självklart?
Så, är det verkligen troligt att Tesla verkligen kommer göra ett sådant självmål?
Är det inte mer sannolikt att de vrider det till något som gynnar "alla"?
Varför inte tex ha ett begränsat antal laddare på stationerna som är öppna även för andra bilar?
Dessa kan ju tex ha avvikande färg (tex std. utförande utan den röda färgen), fungera för både Tesla och andra bilar, kräva Tesla-appen mm mm.
Tesla kan då få in andra märkens kunder som får se hur smidigt Tesla löser vanliga problem samtidigt som de ändå inte är helt 100 "inne i värmen"...
Med statliga bidrag till dessa laddare får dessutom Tesla in pengar till fortsatt utbyggnad (förutom de pengar som varje Tesla-ägare faktiskt betalar för utbyggnaden).
Har sannolikt fel men så hade jag velat göra detta
Att Tesla då förlorar en rejäl USP är väll ganska självklart och att en hel del Teslaägare då både kommer känna sig lite lurade och snegla på andra märken vid byte är väll lika självklart?
Så, är det verkligen troligt att Tesla verkligen kommer göra ett sådant självmål?
Är det inte mer sannolikt att de vrider det till något som gynnar "alla"?
Varför inte tex ha ett begränsat antal laddare på stationerna som är öppna även för andra bilar?
Dessa kan ju tex ha avvikande färg (tex std. utförande utan den röda färgen), fungera för både Tesla och andra bilar, kräva Tesla-appen mm mm.
Tesla kan då få in andra märkens kunder som får se hur smidigt Tesla löser vanliga problem samtidigt som de ändå inte är helt 100 "inne i värmen"...
Med statliga bidrag till dessa laddare får dessutom Tesla in pengar till fortsatt utbyggnad (förutom de pengar som varje Tesla-ägare faktiskt betalar för utbyggnaden).
Har sannolikt fel men så hade jag velat göra detta
Re: Bristen på laddare...
Eller Ionity.Bo99 skrev:Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik