Bristen på laddare...
Moderator: Redaktion
Re: Bristen på laddare...
Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Bristen på laddare...
Jag håller med. Dessutom är det alldeles för vanligt att laddstolpar inte fungerar. Två somrar i rad har vi lyckats hyra hus där det inte går att ladda alls. Förra året testade jag 6 laddstolpar på olika ställen varav 3 fungerade. I år blev statistiken liknande. Om jag inte haft en Tesla och varken kunnat ladda längs resan, vid destinationen eller med trygghet under utflykter så hade jag nog snabbt fimpat elbilen...current skrev:Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Ett första steg är enligt mig att om någon får subventioner för att sätta upp laddstolpar (vilket många fått) ska det också finnas en skyldighet att se till att de fungerar minst 95% av tiden. Sen är det väl en tidsfråga innan vägkrogar, hotell och bensinmackar inser att de kan tjäna pengar och vinna kunder på att locka till sig den växande skaran med elbilister vars rörelsemönster avviker från fossilbilisternas. Men fram till dess får vi vara glada över Supercharger-nätverket och att vi inte behöver köa till en 50kw-laddare som blockeras av en V90 laddhybrid...
2020 Model S LR - Midnight Silver
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bristen på laddare...
Det här ligger i linje med mina erfarenheter från min Tysklandsresa tidigare i juli, men där fanns det väldigt gott om 11 kW laddare och även en hel del 50 kW laddare. Alla fungerade och det räckte med två appar under min rundresa i landet. Apparna visade antal lediga stolpar, navigerade till dem. Dessutom var de vettigt placerade med tanke på hotell, restauranger, sevärdheter, m m. Resultatet blev att jag bara laddade på Supercharger två gånger i Tyskland, under en veckas tid. Hade det inte varit så väl utbyggt med lite långsammare laddning hade jag behövt ladda på SuC för det mesta, men nu avlastades Teslas laddnätverk tack vare andra laddmöjligheter. Det hade varit bra om det var lika smidigt i Sverige.current skrev:Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.
När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!
11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Däremot var ju Teslas SuC guld under första och sista dagen på resan, då det bara handlade om att köra c:a 100 mil ren transportsträcka respektive dag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bristen på laddare...
Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
En springande punkt är hemmaladdningen för vardagligt bruk. 90%+ använder sig av den lösningen i Sverige. Resterande 10% för långväga resor är egentligen för lite för att utbyggnaden ska ta fart på riktigt i Sverige och med riktigt menar jag inte en laddstation inhyrd på bensinmackar utan mer Teslas sätt att bara ösa på med mängder av laddplatser per ställe. Själv ser jag fram emot att kunna ladda på en Teslastation. Se hur de löser detta med anslutningen då sladden verkar vara för kort för bilar med laddluckan på höger sida som min bil, jag får väl backa in åt fel håll då kan jag tänka mig. Och se sura Teslaägare när jag maxladdar med 40 kWh som bilen klarar av!
En springande punkt är hemmaladdningen för vardagligt bruk. 90%+ använder sig av den lösningen i Sverige. Resterande 10% för långväga resor är egentligen för lite för att utbyggnaden ska ta fart på riktigt i Sverige och med riktigt menar jag inte en laddstation inhyrd på bensinmackar utan mer Teslas sätt att bara ösa på med mängder av laddplatser per ställe. Själv ser jag fram emot att kunna ladda på en Teslastation. Se hur de löser detta med anslutningen då sladden verkar vara för kort för bilar med laddluckan på höger sida som min bil, jag får väl backa in åt fel håll då kan jag tänka mig. Och se sura Teslaägare när jag maxladdar med 40 kWh som bilen klarar av!
Re: Bristen på laddare...
Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Re: Bristen på laddare...
Sorry, jag var nog lite otydlig där. Avsåg inte den aspekten, utan kommentaren gällde att inte ens bensinpumpar eller dieselpumpar används hela tiden. Största delen av tiden så står även de helt oanvända.Maw skrev:Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
De är ju enorm skillnad.. Allt bränsle för bensin och diesel bilar köps ju på en mack, samma mack som. Används på lång resan men för elbilar så laddar tex jag hemma 10 av av 12 månader på ett år, bara några få lång resor under året.. Detta är nog ett väldigt vanligt mönster.martinot skrev:Sorry, jag var nog lite otydlig där. Avsåg inte den aspekten, utan kommentaren gällde att inte ens bensinpumpar eller dieselpumpar används hela tiden. Största delen av tiden så står även de helt oanvända.Maw skrev:Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bristen på laddare...
Absolut. Håller med 100%. Detta är exakt min poäng också. Därav att man betalat för tillgängligheten att laddarna är lediga precis de få tillfällen man är på resa och inte kan klara sig på laddning hemma. Därav att inte är så lönsamt att bygga dessa laddnät och sälja elen. Det är inte elen som kostar, utan att ha tillgängligheten precis när man behöver den.chaffis75 skrev:De är ju enorm skillnad.. Allt bränsle för bensin och diesel bilar köps ju på en mack, samma mack som. Används på lång resan men för elbilar så laddar tex jag hemma 10 av av 12 månader på ett år, bara några få lång resor under året.. Detta är nog ett väldigt vanligt mönster.martinot skrev:Sorry, jag var nog lite otydlig där. Avsåg inte den aspekten, utan kommentaren gällde att inte ens bensinpumpar eller dieselpumpar används hela tiden. Största delen av tiden så står även de helt oanvända.Maw skrev:Ja, sist jag kollade så hade de olika bilmärken inte egna bensin och dieselpumpar som inga andra märken får ladda på. Tror det skulle uppfattas som ganska absurt om t ex Opel plötsligt skulle skaffa bensinstationer för enbart Oplarmartinot skrev:Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?Bo99 skrev:Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Att vanliga mackar, trots att man inte kan tanka hemma (iaf. inte de flesta), ändå står tomma majoriteten av tiden på dygnet, understryker ju endast detta faktum.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Ok, jag missuppfattade de då för jag håller helt med dig de är en service att kunna snabbladda..martinot skrev:
Absolut. Detta är min poäng också. Därav att man betalat för tillgängligheten att laddarna är lediga precis de få tillfällen man är på resa och inte kan klara sig på laddning hemma. Därav att inte är så lönsamt att bygga dessa laddnät och sälja elen. Det är inte elen som kostar, utan att ha tillgängligheten precis när man behöver den.
Att vanliga mackar, trots att man inte kan tanka hemma (iaf. inte de flesta), ändå står tomma majoriteten av tiden på dygnet, understryker ju endast detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bristen på laddare...
Jag förstår ditt tänk och hade antagligen tänkt på samma vis om jag ägt en Tesla för det är ju helt klart en fördel att kunna ladda utan att behöva vänta i 99% av fallen.Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Men tjänsten innebär ju inte att Teslaladdare måste vara bundna till Telsa. Det kan inte ha stått någonstans när du köpte bilen att när du varje gång du ska ladda att det ska vara ledigt och inga andra bilar någonsin kommer att kunna ladda där. Du har när du köpte Teslan ett fritt val att ladda var du vill och även på icke Teslaladdare. Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.
Allt har med pengar att göra och kan Tesla tjäna mer på att fler laddar så öppnar dom upp vilket ju Elon har sagt kommer att hända. Själv har jag provat att ladda offentligt tre gånger. Den första enda laddaren på en Q8-mack fungerade inte, den andra också från Eon fungerade bara 11 kw men den tredje fungerade 50 kw vilket är mer än vad min bil kan klara av.
Vi är fortfarande i Elbilsutvecklingens begynnelse så det blir nog hur bra som helst till slut!
Re: Bristen på laddare...
Iom att det har kommit billigare elbilar så har det lett till att det har blivit kaos vid laddstationerna längs med populära körsträckor. Som nu i somras när vi körde till västkusten så var det lång kö till laddstolparna i t.ex Örebro. Jag hatar att vänta vilket har gjort att jag har övervägt en laddhybrid nästa gång vi byter bil då jag betvivlar att utbyggnaden kommer hänga med lika fort... Dock är ju nya Taycan Cross turismo så galet snygg så vi får väl se...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bristen på laddare...
Med Tesla har man inte det problemet pga SuC-Nätverk.Goblin skrev:Iom att det har kommit billigare elbilar så har det lett till att det har blivit kaos vid laddstationerna längs med populära körsträckor. Som nu i somras när vi körde till västkusten så var det lång kö till laddstolparna i t.ex Örebro. Jag hatar att vänta vilket har gjort att jag har övervägt en laddhybrid nästa gång vi byter bil då jag betvivlar att utbyggnaden kommer hänga med lika fort... Dock är ju nya Taycan Cross turismo så galet snygg så vi får väl se...
Därför går alla andra bilar/elbilar bort just nu för mig (såvida jag inte har laddningsmöjlighet hemma och endast behöver en elbil för korta sträckor), då jag inte kan ladda hemma och har endast råd/behov av en bil och behöver kunna åka långfärdsresor.
MVH
Re: Bristen på laddare...
Ang att Tesla "ska öppna upp för andra bilar".
Att Tesla då förlorar en rejäl USP är väll ganska självklart och att en hel del Teslaägare då både kommer känna sig lite lurade och snegla på andra märken vid byte är väll lika självklart?
Så, är det verkligen troligt att Tesla verkligen kommer göra ett sådant självmål?
Är det inte mer sannolikt att de vrider det till något som gynnar "alla"?
Varför inte tex ha ett begränsat antal laddare på stationerna som är öppna även för andra bilar?
Dessa kan ju tex ha avvikande färg (tex std. utförande utan den röda färgen), fungera för både Tesla och andra bilar, kräva Tesla-appen mm mm.
Tesla kan då få in andra märkens kunder som får se hur smidigt Tesla löser vanliga problem samtidigt som de ändå inte är helt 100 "inne i värmen"...
Med statliga bidrag till dessa laddare får dessutom Tesla in pengar till fortsatt utbyggnad (förutom de pengar som varje Tesla-ägare faktiskt betalar för utbyggnaden).
Har sannolikt fel men så hade jag velat göra detta
Att Tesla då förlorar en rejäl USP är väll ganska självklart och att en hel del Teslaägare då både kommer känna sig lite lurade och snegla på andra märken vid byte är väll lika självklart?
Så, är det verkligen troligt att Tesla verkligen kommer göra ett sådant självmål?
Är det inte mer sannolikt att de vrider det till något som gynnar "alla"?
Varför inte tex ha ett begränsat antal laddare på stationerna som är öppna även för andra bilar?
Dessa kan ju tex ha avvikande färg (tex std. utförande utan den röda färgen), fungera för både Tesla och andra bilar, kräva Tesla-appen mm mm.
Tesla kan då få in andra märkens kunder som får se hur smidigt Tesla löser vanliga problem samtidigt som de ändå inte är helt 100 "inne i värmen"...
Med statliga bidrag till dessa laddare får dessutom Tesla in pengar till fortsatt utbyggnad (förutom de pengar som varje Tesla-ägare faktiskt betalar för utbyggnaden).
Har sannolikt fel men så hade jag velat göra detta
Re: Bristen på laddare...
Eller Ionity.Bo99 skrev:Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bristen på laddare...
Det tror jag också. Till slut kommer det vara enklare att få tag på snabladdare än att tanka fossilsoppa längs vägarna.Bo99 skrev:Vi är fortfarande i Elbilsutvecklingens begynnelse så det blir nog hur bra som helst till slut!
Det är mellanperioden jag oroar mig för...
Det har varit (fram tills nu) fantastiskt bra att som Tesla-användare ladda på SuC.
Risken är att det nu tar ett steg tillbaka (för oss som Tesla-ägare), innan det tar två steg framåt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik