Jag förstår ditt tänk och hade antagligen tänkt på samma vis om jag ägt en Tesla för det är ju helt klart en fördel att kunna ladda utan att behöva vänta i 99% av fallen.Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Men tjänsten innebär ju inte att Teslaladdare måste vara bundna till Telsa. Det kan inte ha stått någonstans när du köpte bilen att när du varje gång du ska ladda att det ska vara ledigt och inga andra bilar någonsin kommer att kunna ladda där. Du har när du köpte Teslan ett fritt val att ladda var du vill och även på icke Teslaladdare. Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.
Allt har med pengar att göra och kan Tesla tjäna mer på att fler laddar så öppnar dom upp vilket ju Elon har sagt kommer att hända. Själv har jag provat att ladda offentligt tre gånger. Den första enda laddaren på en Q8-mack fungerade inte, den andra också från Eon fungerade bara 11 kw men den tredje fungerade 50 kw vilket är mer än vad min bil kan klara av.
Vi är fortfarande i Elbilsutvecklingens begynnelse så det blir nog hur bra som helst till slut!