Bristen på laddare...

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
På samma sett som en taxi som står stilla inte tjänar pengar, så tjänar inte Tesla pengar på en SuC som står tom.

Varför inte då öppna för andra? Kostpris + en liten vinst ved <50% och 15kr kWh ved beläggning på 50%+. Då får man båda tillgång till Eu-medel, Och tjänar pengar på laddning som man annars går misse om.
Och hur tror du att man kan göra det och ändå säkerställa att det inte laddar någon annan där när det faktiskt blir fullt med Teslor utan att skapa massa strul med folk som försöker ladda ändå eller skapa en uppfattning om att "superchargers är dyra eller jobbiga"?
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Nect »

Erik Viking skrev:
En Hypercharger är inte så dyr om man räknar lite på det.

Har sett en siffra på ca 2 miljoner per installerad laddare.

Det blir 5500 kr per dag om man tar hela kostnaden första året.
Delar man upp det på 3 år så är det väldigt små pengar.

Tillkommer el-priset som är rörligt.

Skulle tro att dubbla priset sväljer en stor batteribank så man kan
få riktigt billig el på nätterna.
Fast det är väl bland annat effektavgifterna som är otroligt höga? Som är oberoende om
någon laddar eller inte? Sen tillkommer det rörliga elpriset på det när någon laddar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Så skönt att vi har en fossilbil kvar i familjen. Kommer även förnya till en ny dieselbil i höst.

Skulle Elon öppna upp för SuC för alla (vilket som jag verkligen gillar ur perspektivet att kunna välja på fler elbilar än Tesla = större valfrihet för mig som elbilsköpare), och det normala laddkaoset nu även kommer till SuC (man hoppas ju inte så blir fallet), så kommer vi inte att orka med besväret att ta elbil på semestrar (eller alls).

Då känns det grymt skönt att ha tryggheten i en klassisk diesel i familjens bilpark som man kan ta på semestrar och andra långresor.

Hatar köer och strul. Även om jag gillar elbilar så är de inte värda den stressen och irritationen. Inte ens en Tesla.
Fast…. det är ju de facto inget problem med en Tesla idag, inte ens under högsäsong, jag har ju som sagt precis kört 550 mil genom åtta länder mitt i sommaren utan att behövt köa en enda gång.

Ionity är samlokaliserade med SuC på rätt många ställen i Europa, ingen av de stationer jag såg var heller fullbelagda, dom flesta var helt tomma under tiden vi laddade på SuC.

Det finns säkert enstaka tillfällen då det blir kö, men jag har ännu inte råkat ut för det, på SuC med 8-40 stolpar så är ju dessutom risken att behöva vänta mer än några få minuter obefintlig.

Jag ser verkligen inte detta ”problem”, med en Tesla är det verkligen ”bar å åk”.

Det är ju förstås möjligt att SuC öppnas för andra (jag tror det när jag ser det), men att Tesla skulle göra det på ett sätt och i en takt som orsakar ”kaos” tror jag är helt uteslutet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av heldiggrisen »

Nect skrev:
Erik Viking skrev:
En Hypercharger är inte så dyr om man räknar lite på det.

Har sett en siffra på ca 2 miljoner per installerad laddare.

Det blir 5500 kr per dag om man tar hela kostnaden första året.
Delar man upp det på 3 år så är det väldigt små pengar.

Tillkommer el-priset som är rörligt.

Skulle tro att dubbla priset sväljer en stor batteribank så man kan
få riktigt billig el på nätterna.
Fast det är väl bland annat effektavgifterna som är otroligt höga? Som är oberoende om
någon laddar eller inte? Sen tillkommer det rörliga elpriset på det när någon laddar.
Tänk hur mycket Tesla kan ta in på att låta andra ladda på SuC?
En tom SuC kostar Tesla flera tusen i året i fasta avgifter. En kostnad som lätt kan fördelas på flera användare.
Har Elon tur så får han retroaktivt EU-stöd också.
Jag tror inte stödet tillåter diskriminering på tillgänglighet, men att prisdiskriminera verkar vara ok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Tesla får ju betalt direkt när de säljer en bil och kan ju i princip bygga direkt eller på spekulation. Det gör ju att de hela tiden kan hålla balans och inte hamna i Supercharger brist på allt för många ställen, även om det händer. Ionity måste bygga laddarna först och sedan kanske få betalt någon gång i framtiden.
Japp. Helt riktigt.

Det enda eventuella problem som kan uppstå är ju om varje ny Tesla även måste betala för laddning av ID3, e-Tron, Taycan, KIA, Polestar Hyundai, etc.

Då fungerar inte den modellen längre när/om Teslaköpare måste subventionera alla andra elbilsägares laddning.

Men jag är alltid lite skeptisk till Elons tweetar, så återstår ju att se var detta landar någonstans med "öppna upp SuC". :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

HansET skrev:
Vad tror ni om OKQ8:s och Skelefte Krafts satsning på snabbladdare? Kan det vara något positivt för oss som kör Tesla?
Planer på 800 laddställen!
Absolut! :)

1. Alltid bra fler alternativ och platser.

2. Om Tesla verkligen skulle öppna upp SuC för alla elbilar (vilket jag är lite avvaktande till), så underlättar det en kommande översvämning av SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Så skönt att vi har en fossilbil kvar i familjen. Kommer även förnya till en ny dieselbil i höst.

Skulle Elon öppna upp för SuC för alla (vilket som jag verkligen gillar ur perspektivet att kunna välja på fler elbilar än Tesla = större valfrihet för mig som elbilsköpare), och det normala laddkaoset nu även kommer till SuC (man hoppas ju inte så blir fallet), så kommer vi inte att orka med besväret att ta elbil på semestrar (eller alls).

Då känns det grymt skönt att ha tryggheten i en klassisk diesel i familjens bilpark som man kan ta på semestrar och andra långresor.

Hatar köer och strul. Även om jag gillar elbilar så är de inte värda den stressen och irritationen. Inte ens en Tesla.
Fast…. det är ju de facto inget problem med en Tesla idag, inte ens under högsäsong, jag har ju som sagt precis kört 550 mil genom åtta länder mitt i sommaren utan att behövt köa en enda gång.

Ionity är samlokaliserade med SuC på rätt många ställen i Europa, ingen av de stationer jag såg var heller fullbelagda, dom flesta var helt tomma under tiden vi laddade på SuC.

Det finns säkert enstaka tillfällen då det blir kö, men jag har ännu inte råkat ut för det, på SuC med 8-40 stolpar så är ju dessutom risken att behöva vänta mer än några få minuter obefintlig.

Jag ser verkligen inte detta ”problem”, med en Tesla är det verkligen ”bar å åk”.

Det är ju förstås möjligt att SuC öppnas för andra (jag tror det när jag ser det), men att Tesla skulle göra det på ett sätt och i en takt som orsakar ”kaos” tror jag är helt uteslutet.

/fth
Japp. Idag fungerat det fint, och tar gärna vår Tesla på semester här i Sverige med SuC-nätet som är väl dimensionerat (förutom få enstaka tider och platser). Riktigt trevligt! :)

Var som sagt mer om Tesla verkligen skulle göra allvar att öppna upp SuC för alla elbilar (som diskuteras/påstås här i forumen), men håller som du inte det allt för troligt.

Så hoppas, och tror också, att du har helt rätt. Men alltid skönt att ha en backup-plan tills att vi verkligen vet svaret på hur Elon tänker göra här med denna "kontrovers".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Erik Viking »

Finns inget som säger att ALLA laddplatser på en station måste vara tillgänglig för alla.

Kan tex. vara 4 laddstolpar av 16-20 som är öppen för ALLA,
allt styrs av mjukvara.

Ta tex Varberg som har en mindre andel stolpar i cluster formation, som passar andra bilar som inte har uttaget vänster bak.

Tydlig skyltning om vad som är Tesla only och öppen för alla.

Finns inget som hindrar differentierad taxa för Tesla kunder och övriga,
se Ionity laddarna, ALLA är välkomna att betala 8.70 kr/kWh

Merc och VAG kan ha allt från "gratis" (ett år) till fullt pris,
ALLA är välkomna att betala efter förmåga och avtal.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
code rob
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 jul 2021 13:13

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av code rob »

heldiggrisen skrev:
På samma sett som en taxi som står stilla inte tjänar pengar, så tjänar inte Tesla pengar på en SuC som står tom.
Jo, det gör de nog. Ju fler SuC som står tomma, ju mer incitament är det för bilköpare att välja Tesla, så man kan nog säga Tesla tjänar pengar på tomma SuC. Kanske mer än om någon faktiskt laddar på den...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

code rob skrev:
heldiggrisen skrev:
På samma sett som en taxi som står stilla inte tjänar pengar, så tjänar inte Tesla pengar på en SuC som står tom.
Jo, det gör de nog. Ju fler SuC som står tomma, ju mer incitament är det för bilköpare att välja Tesla, så man kan nog säga Tesla tjänar pengar på tomma SuC. Kanske mer än om någon faktiskt laddar på den...
Exakt. Att sälja el är inte affärsidén med SuC. Affärsidén är att sälja bilar (som du riktigt påpekar).


SuC är för Tesla reklam/PR för att sälja bilar till kunder som skall känna sig trygga med att det skall vara lätt att använda deras elbilar även på resa.


Fulla eller trasiga SuC säljer inte elbilar. Lediga och fungerade SuC-platser säljer elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Maw »

Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.

Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.

Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.

Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte. :)
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Aida »

Maw skrev:
Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.

Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.

Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.

Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte. :)

Det var riktigt bra skrivet och ändrade mitt sätt att se på det!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.

Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.

Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.

Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte. :)
Fast om man skall sitta och köa så kommer elbilar inte kunna ta över, de flesta som inte är extrema entusiaster ser nog inte fram emot att få sitta i laddkö direkt. Nätverket måste helt enkelt dimensioneras efter toppen för att elbilar skall vara gångbart, det är ju det som Tesla försökt med som gjort att det ser tomt ut för det mesta. Jag som är lite av en entusiast hade aldrig köat för laddning, om jag tvingats köa mer än en gång hade jag nog sålt bilen direkt och köpt något annat som drivs av bensin.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av lav1 »

Jag tror att vi kommer behöva skala upp med ”powerbanks” på hjul i vissa fall. Runt sportlovsveckorna i fjällen och på semesterorter/knutpunkter på sommaren.

Sett via Björn Nylands Youtube-kanal hur lastbilar med gigantiska batterier och laddare enkelt kan rullas ut. Laddas i sin tur konstant via elnätet och återhämtar sig under natten eller dyl.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Erxon »

Det händer att det är kö på en bensinmack också, åk till Circle K/OKQ8 i Sveg lördagen vecka 8 när Uppsala skall hem och Stockholmarna skall till stugorna...
Har man skotersläpet också påkopplat kan det bli lite trångt...
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Aida »

Erxon skrev:
Det händer att det är kö på en bensinmack också, åk till Circle K/OKQ8 i Sveg lördagen vecka 8 när Uppsala skall hem och Stockholmarna skall till stugorna...
Har man skotersläpet också påkopplat kan det bli lite trångt...

Men det tar inte 45 att fylla på 60 liter 95…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.

Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.

Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.

Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte. :)
Blir det köer, även på SuC om Tesla öppnar upp det (vilket jag inte tror blir för alla), så skippar jag och kör fossilt istället.

Någon enstaka kö, precis som det kan bli i semestertider vid populära bensinmackar i juli månad på västkusten och runt Stockholms skärgård, kan man acceptera.

Men det får inte vara bra mycket sämre kapacitet och mycket mer köer till Tesla SuC än till bensinmackarna (de är också oanvända och har enorm överkapacitet 99% av året för att undvika köer).

Då säljer jag vår Tesla M3 och skaffar en BMW M3 istället. Utan att tveka. Härligt med elbilar (föredrar det över ICE-bilar), men inte värt kaos, köer och stress.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.

Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.

Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.

Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte. :)
Blir det köer, även på SuC om Tesla öppnar upp det (vilket jag inte tror blir för alla), så skippar jag och kör fossilt istället.

Någon enstaka kö, precis som det kan bli i semestertider vid populära bensinmackar i juli månad på västkusten och runt Stockholms skärgård, kan man acceptera.

Men det får inte vara bra mycket sämre kapacitet och mycket mer köer till Tesla SuC än till bensinmackarna (de är också oanvända och har enorm överkapacitet 99% av året för att undvika köer).

Då säljer jag vår Tesla M3 och skaffar en BMW M3 istället. Utan att tveka. Härligt med elbilar (föredrar det över ICE-bilar), men inte värt kaos, köer och stress.
Fast mer än 99% av året så är det inga köer till laddarna så då är det lugnt även utan SuC. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Rent generellt så kanske det inte är ett jättestort problem om det är lite kl till laddstationerna vid lunchtid några söndagar i semestertider? Det är ju lite som att det är kö på vägarna vid samma tillfälle och man får vara beredd att ta lite extra tid om man t ex ska till eller från Öland eller till fjällen samma dag och samma tid som alla andra. Vill man undvika kö på infrastruktur som vägar och laddstationer så får man väl helt enkelt välja en annan tid eller dag för resan.

Rent generellt så är det nog svårt/dyrt att dimensionera infrastruktur efter peak-trafik.

Laddinfrastrukturen måste förstås ändå byggas ut i takt med att trafiken med elbilar ökar precis som vägar måste byggas ut när biltrafiken ökar men det kommer nog oftast vara lite väntetider när trafiken blir extrem. Som jag förstått det så är det även kö på populära Superchargers i t ex Californien som är en mer mogen Tesla-marknad vid peak-trafik.

Att Tesla just nu har ett överdimensionerat laddnätverk i Sverige är nog inte ett normaltillstånd framöver oavsett om det öppnas för andra elbilar eller inte. :)
Blir det köer, även på SuC om Tesla öppnar upp det (vilket jag inte tror blir för alla), så skippar jag och kör fossilt istället.

Någon enstaka kö, precis som det kan bli i semestertider vid populära bensinmackar i juli månad på västkusten och runt Stockholms skärgård, kan man acceptera.

Men det får inte vara bra mycket sämre kapacitet och mycket mer köer till Tesla SuC än till bensinmackarna (de är också oanvända och har enorm överkapacitet 99% av året för att undvika köer).

Då säljer jag vår Tesla M3 och skaffar en BMW M3 istället. Utan att tveka. Härligt med elbilar (föredrar det över ICE-bilar), men inte värt kaos, köer och stress.
Fast mer än 99% av året så är det inga köer till laddarna så då är det lugnt även utan SuC. :)
Det var en en siffra jag drog till med mer figurativt.

Vet faktiskt inte vad utnyttjande graden på en genomsnittlig svensk bensinpump är, vad den är på SuC, Ionity eller de andra laddstattionernas laddpunkter heller?

Men hade varit grymt intressant att veta om någon har de siffrorna. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Exakt. Att sälja el är inte affärsidén med SuC. Affärsidén är att sälja bilar (som du riktigt påpekar).


SuC är för Tesla reklam/PR för att sälja bilar till kunder som skall känna sig trygga med att det skall vara lätt att använda deras elbilar även på resa.


Fulla eller trasiga SuC säljer inte elbilar. Lediga och fungerade SuC-platser säljer elbilar.
Bra inlägg!

Ja, Superchargers ska sälja bilar. Överkapacitet, enkelhet och driftsäkerhet allt för att sälja bilarna. Och det funkar! Jag säger ju köp Tesla om du vill åka långt, som ett exempel på effekten.

Tesla tjänar ju alltså inga pengar på att folk laddar. Många har ju faktiskt fria mil att köra upp antingen referal- eller livstidsmil. Det de tjänar på är att det är en skog med laddare som andra kan titta på och förundras över.
martinot skrev:
Det enda eventuella problem som kan uppstå är ju om varje ny Tesla även måste betala för laddning av ID3, e-Tron, Taycan, KIA, Polestar Hyundai, etc.

Då fungerar inte den modellen längre när/om Teslaköpare måste subventionera alla andra elbilsägares laddning.

Men jag är alltid lite skeptisk till Elons tweetar, så återstår ju att se var detta landar någonstans med "öppna upp SuC". :)
Ja, jag tror att många känner precis så som att vi Teslaägare ska finansiera andra bilköpares sämre val.

Jag tror öppnandet kommer ske bilmärke för bilmärke där konkurrenterna får betala en avgift för varje bil de tillverkar till Tesla. Naturligtvis kommer det då bara gälla för nya bilar, ingen tillverkare vill väl uppdatera gamla bilar. Ja förutom för de fåtal stationer som Tesla får bidrag för, där måste ju alla kunna ladda.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av current »

Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.

När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!

11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av greenstreet »

current skrev:
Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.

När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!

11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Jag håller med. Dessutom är det alldeles för vanligt att laddstolpar inte fungerar. Två somrar i rad har vi lyckats hyra hus där det inte går att ladda alls. Förra året testade jag 6 laddstolpar på olika ställen varav 3 fungerade. I år blev statistiken liknande. Om jag inte haft en Tesla och varken kunnat ladda längs resan, vid destinationen eller med trygghet under utflykter så hade jag nog snabbt fimpat elbilen...

Ett första steg är enligt mig att om någon får subventioner för att sätta upp laddstolpar (vilket många fått) ska det också finnas en skyldighet att se till att de fungerar minst 95% av tiden. Sen är det väl en tidsfråga innan vägkrogar, hotell och bensinmackar inser att de kan tjäna pengar och vinna kunder på att locka till sig den växande skaran med elbilister vars rörelsemönster avviker från fossilbilisternas. Men fram till dess får vi vara glada över Supercharger-nätverket och att vi inte behöver köa till en 50kw-laddare som blockeras av en V90 laddhybrid...
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3289
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Niklas Z »

current skrev:
Det största problemet är inte DC-laddningen det är destinationsladdningen. Har denna sommar besökt det ena efter det andra hotellet utan laddstolpar. Idag är vi uppe på Piteå havsbad vilket är en väldigt stor anläggning. Dom hade 0st laddstolpar. Samma sak när man hyr stuga, laddar just nu 6A från uttaget i köket med lång skarvsladd som jag kopplar ur varje natt på grund av brandrisken.

När vi stannade över dagen i Gränna fanns endast 4st laddare i hela gränna!

11kw är så klockrent nu på sommaren, man stannar och badar eller besöker något 4-5 timmar och har då 90% vid avresa….
Det här ligger i linje med mina erfarenheter från min Tysklandsresa tidigare i juli, men där fanns det väldigt gott om 11 kW laddare och även en hel del 50 kW laddare. Alla fungerade och det räckte med två appar under min rundresa i landet. Apparna visade antal lediga stolpar, navigerade till dem. Dessutom var de vettigt placerade med tanke på hotell, restauranger, sevärdheter, m m. Resultatet blev att jag bara laddade på Supercharger två gånger i Tyskland, under en veckas tid. Hade det inte varit så väl utbyggt med lite långsammare laddning hade jag behövt ladda på SuC för det mesta, men nu avlastades Teslas laddnätverk tack vare andra laddmöjligheter. Det hade varit bra om det var lika smidigt i Sverige.
Däremot var ju Teslas SuC guld under första och sista dagen på resan, då det bara handlade om att köra c:a 100 mil ren transportsträcka respektive dag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Bo99 »

Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.

En springande punkt är hemmaladdningen för vardagligt bruk. 90%+ använder sig av den lösningen i Sverige. Resterande 10% för långväga resor är egentligen för lite för att utbyggnaden ska ta fart på riktigt i Sverige och med riktigt menar jag inte en laddstation inhyrd på bensinmackar utan mer Teslas sätt att bara ösa på med mängder av laddplatser per ställe. Själv ser jag fram emot att kunna ladda på en Teslastation. Se hur de löser detta med anslutningen då sladden verkar vara för kort för bilar med laddluckan på höger sida som min bil, jag får väl backa in åt fel håll då kan jag tänka mig. Och se sura Teslaägare när jag maxladdar med 40 kWh som bilen klarar av! :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Bo99 skrev:
Det fungerar inte i längden att ha separata laddstationer för ett visst bilmärke oavsett vem som betalat för dem. Detta vet Elon Musk och han har också fullständig koll på beläggningen och kan se över dygnet i världen att de flesta stationer står oanvända.
Gäller inte exakt samma sak för bensinpumpar och dieselpumpar världen över?

Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar