Bristen på laddare...

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Zalman3 »

Kanske läge att köpa en Seres SF5 med V2V.
Och sälja lite solcellsel för 8kr per kWh... :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

josve skrev:
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.
Nu får du förklara dig, du hävdar först att SuC kan byggas ut snabbare än det gör idag om de öppnar upp. Men det kan inte andra nätverk som har kö? Eftersom de nu inte bygger ut så snabbt som du säger att det skulle gå.

Jag skulle tro vi har ungefär 0 överkapacitet i SuC nätet när Model Y kommer, det kommer bli fullt ibland med bara Teslor. Även om det bara är fullt en gång per år hade vi inte fått plats med andra bilar. Det enda positiva är om man tar så bra betalt att ingen skulle få för sig att ladda men man får bidrag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av mati »

Vi har bestämt oss för att låta husvagnen stå hemma i sommar. Vi kör bara korta dagsutflykter istället, dvs turer som inte kräver snabbladdning. Det är är ju helt oacceptabelt om man måste stå i kö vid varenda laddstopp när man dessutom behöver ladda var 15:e mil. Nej, det går inte.
Husvagnen tar vi senare i höst, då har det här kaoset förhoppningsvis gått över. Annars får vi hyra en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

josve skrev:
OfarligTesla skrev:
josve skrev:

Ja, Jag tror absolut att det delvis är en ekonomisk fråga.
Då är frågan varför Ionity inte bygger ut om det nu är en så pass lönsam affär? De skulle ju kunna tjäna på att bygga ut i så fall. Eller någon annan aktör, vi hade inte behövt bidrag för att de skulle bygga laddplatser.

Jag tror snarare att det idag är på tok för lång avskrivningstid för att det skall vara lönsamt att ta betalt för laddning.
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.

SuC-nätverket har fullt på vissa stationer under vissa tider redan idag. Lär inte bli bättre när Y kommer. Är väl främst längs E4:an och E6:an som det är trångt med plats. Att det är ledigt 95% av tiden spelar ju inte mig nån roll för jag åker när det passar oss och då är det ofta fullt i t ex Ödeshög. Alternativet är att anpassa sig och åka tidigt eller sent på dagen men då börjar det ju bli flera nackdelar med elbil. Dels måste man stanna och ladda på gudsförgätna platser och dels måste man tänka sig för vilka tider man åker på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Så skönt att vi har en fossilbil kvar i familjen. Kommer även förnya till en ny dieselbil i höst.

Skulle Elon öppna upp för SuC för alla (vilket som jag verkligen gillar ur perspektivet att kunna välja på fler elbilar än Tesla = större valfrihet för mig som elbilsköpare), och det normala laddkaoset nu även kommer till SuC (man hoppas ju inte så blir fallet), så kommer vi inte att orka med besväret att ta elbil på semestrar (eller alls).

Då känns det grymt skönt att ha tryggheten i en klassisk diesel i familjens bilpark som man kan ta på semestrar och andra långresor.

Hatar köer och strul. Även om jag gillar elbilar så är de inte värda den stressen och irritationen. Inte ens en Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av josve »

OfarligTesla skrev:
josve skrev:
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.
Nu får du förklara dig, du hävdar först att SuC kan byggas ut snabbare än det gör idag om de öppnar upp. Men det kan inte andra nätverk som har kö? Eftersom de nu inte bygger ut så snabbt som du säger att det skulle gå.

Jag skulle tro vi har ungefär 0 överkapacitet i SuC nätet när Model Y kommer, det kommer bli fullt ibland med bara Teslor. Även om det bara är fullt en gång per år hade vi inte fått plats med andra bilar. Det enda positiva är om man tar så bra betalt att ingen skulle få för sig att ladda men man får bidrag.
Jag vet inte riktigt vad som behöver förklaras.
Skulle det vara fler bilar som totalt laddar (betalar) kommer det finnas ekonomiskt utrymme för fler stationer/fler laddare etc.
Detta gäller SuC men självklart även andra laddoperatörer. Priset på laddningen bör också vara så pass högt att det är lönsamt att bygga laddstolpar.

För övrigt, När det är lång kö vid exempelvis en IONITY laddare tror jag att betalningsviljan plötsligt är riktigt hög att betala ett riktigt högt pris för att få ladda vid en SuC.
(Tänk er en Audi E-tron med tre griniga barn påväg hem från Åre eller liknande)

Man skulle kunna bygga systemet att vid beläggning under 50% så är det möjligt för andra att ladda på SuC.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
josve skrev:
För SuC är det något helt annat, stationerna finns redan där och har i många fall mycket låg beläggning... Kan Man ta bra betalt för att andra laddar där så tror jag det skulle vara positivt.
Nu får du förklara dig, du hävdar först att SuC kan byggas ut snabbare än det gör idag om de öppnar upp. Men det kan inte andra nätverk som har kö? Eftersom de nu inte bygger ut så snabbt som du säger att det skulle gå.

Jag skulle tro vi har ungefär 0 överkapacitet i SuC nätet när Model Y kommer, det kommer bli fullt ibland med bara Teslor. Även om det bara är fullt en gång per år hade vi inte fått plats med andra bilar. Det enda positiva är om man tar så bra betalt att ingen skulle få för sig att ladda men man får bidrag.
Det kortet drogs ganska ofta när 3’an kom. ”DET KOMMER BLI FULLT - ÖVERALLT!!”
Man glömmer fort. Nu med facit så blev det inte riktigt så. Tesla fortsätter sin utbyggnad och utökar antal stall vartefter.
De har lixom ett annat tänk än de etablerade biltillverkarna som lämpar över laddproblemet på andra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
Det kortet drogs ganska ofta när 3’an kom. ”DET KOMMER BLI FULLT - ÖVERALLT!!”
Man glömmer fort. Nu med facit så blev det inte riktigt så. Tesla fortsätter sin utbyggnad och utökar antal stall vartefter.
De har lixom ett annat tänk än de etablerade biltillverkarna som lämpar över laddproblemet på andra.
Ja det säger jag inget om, min poäng är att jag tror att dagens kapacitet ligger i linje med vad som krävs när Model Y är här, inte att det finns kapacitet nog för att släppa in alla andra elbilar också utan att det blir kö. Sen var det ju faktiskt så att när 3an kom så blev det lite trångt i början på vissa platser, då var det ju v2 typ överallt så trångt innebar över 50% upptaget. Men Tesla har ju byggt ut mycket senaste åren.
josve skrev:
Jag vet inte riktigt vad som behöver förklaras.
Skulle det vara fler bilar som totalt laddar (betalar) kommer det finnas ekonomiskt utrymme för fler stationer/fler laddare etc.
Detta gäller SuC men självklart även andra laddoperatörer. Priset på laddningen bör också vara så pass högt att det är lönsamt att bygga laddstolpar.

För övrigt, När det är lång kö vid exempelvis en IONITY laddare tror jag att betalningsviljan plötsligt är riktigt hög att betala ett riktigt högt pris för att få ladda vid en SuC.
(Tänk er en Audi E-tron med tre griniga barn påväg hem från Åre eller liknande)

Man skulle kunna bygga systemet att vid beläggning under 50% så är det möjligt för andra att ladda på SuC.
Jag vill att du förklarar din tankegång, inte bara säger att öppet nätverk ger fler stolpar per bil som utnyttjar systemet. Det är bra mycket mer komplicerat än så.

Varför är det kö på Ionity? Du hävdar ju att om det är fullt så är det bara att bygga ut för det är bara ekonomin som är bekymret, vilket enligt dig löses direkt när det är fullt. Eller är SuC nätverket så pass mycket bättre att det aldrig kan bli fullt? Hur kommer det sig då att stationer som Tesla faktiskt vill bygga kan ta sådan tid att få upp? Det kan ju sitta fast i de olika stegen som tillstånd, eldragning osv i månader. Är det för Tesla inte kastat tillräckligt med pengar på kommunerna?

Problemet är ju också att när det är trångt på andra nätverk är det ju förmodligen trångt på SuC också. Redan idag får vi ju kö ibland på storhelger eller resedagar under sommaren, vissa stationer har ofta kö annars också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av LarsL »

Tesla får ju betalt direkt när de säljer en bil och kan ju i princip bygga direkt eller på spekulation. Det gör ju att de hela tiden kan hålla balans och inte hamna i Supercharger brist på allt för många ställen, även om det händer. Ionity måste bygga laddarna först och sedan kanske få betalt någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av HansET »

Vad tror ni om OKQ8:s och Skelefte Krafts satsning på snabbladdare? Kan det vara något positivt för oss som kör Tesla?
Planer på 800 laddställen!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Tesla får ju betalt direkt när de säljer en bil och kan ju i princip bygga direkt eller på spekulation. Det gör ju att de hela tiden kan hålla balans och inte hamna i Supercharger brist på allt för många ställen, även om det händer. Ionity måste bygga laddarna först och sedan kanske få betalt någon gång i framtiden.

Hört talas om lån? :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Tesla får ju betalt direkt när de säljer en bil och kan ju i princip bygga direkt eller på spekulation. Det gör ju att de hela tiden kan hålla balans och inte hamna i Supercharger brist på allt för många ställen, även om det händer. Ionity måste bygga laddarna först och sedan kanske få betalt någon gång i framtiden.

Hört talas om lån? :)
Mot vad?
Man brukar ju låna till företag genom att sälja aktier. Men vem vill investera i Ionity? Hur ser affärsplanen ut? Däremot går det bra med Tesla som erbjuder ett komplett paket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Tesla får ju betalt direkt när de säljer en bil och kan ju i princip bygga direkt eller på spekulation. Det gör ju att de hela tiden kan hålla balans och inte hamna i Supercharger brist på allt för många ställen, även om det händer. Ionity måste bygga laddarna först och sedan kanske få betalt någon gång i framtiden.

Hört talas om lån? :)
Mot vad?
Man brukar ju låna till företag genom att sälja aktier. Men vem vill investera i Ionity? Hur ser affärsplanen ut? Däremot går det bra med Tesla som erbjuder ett komplett paket.

Finns det inga planer på att gå med vinst så lyser nog riskkapitalet med sin frånvaro. Jag tror själv det är svårt att gå med vinst på laddning. Även för Tesla. Att släppa in fler kommer inte alls leda till så mycket mer pengar att bygga ut för som folk verkar tro. Då ska man få andra tillverkare eller skattebetalare att bidra.

I slutändan kommer alla pengar för utbyggnad ändå från skattebetalare på ett eller annat sätt. Det är väl det som jag tycker är sämst med elbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:

Finns det inga planer på att gå med vinst så lyser nog riskkapitalet med sin frånvaro. Jag tror själv det är svårt att gå med vinst på laddning. Även för Tesla. Att släppa in fler kommer inte alls leda till så mycket mer pengar att bygga ut för som folk verkar tro. Då ska man få andra tillverkare eller skattebetalare att bidra.

I slutändan kommer alla pengar för utbyggnad ändå från skattebetalare på ett eller annat sätt. Det är väl det som jag tycker är sämst med elbilar.
Det är ju det jag har försökt skriva här. Det finns inga pengar till utbyggnad om du inte kan koppla det till vinster från bilförsäljning. Så hur ska det vara meningsfullt för Tesla öppna sitt nätverk? Jag ser ingen poäng för dem att göra det. Enda sättet vore om Tesla kan få en avgift från alla andra elbilstillverkare per bil.

Staten ställer bara till det när de ska göra något så jag hoppas vi slipper se dem i ett sånt här projekt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Det är ju det jag har försökt skriva här. Det finns inga pengar till utbyggnad om du inte kan koppla det till vinster från bilförsäljning. Så hur ska det vara meningsfullt för Tesla öppna sitt nätverk? Jag ser ingen poäng för dem att göra det. Enda sättet vore om Tesla kan få en avgift från alla andra elbilstillverkare per bil.

Staten ställer bara till det när de ska göra något så jag hoppas vi slipper se dem i ett sånt här projekt.
Det är därför jag tror på ett av två scenarion, Tesla öppnar upp för specifika tillverkare med lattkontakt på rätt ställe som "köper in sig" på något vis, säg Polestar eller liknande och det blir Plug & Charge och allt sådant. Alternativt gör de laddningen så pass dyr att i princip ingen vill ladda normalt sett men de får helt plötsligt massabidrag, kanske öppnar de bara stationerna som de fått bidrag för men fortfarande till höga priser.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:

Finns det inga planer på att gå med vinst så lyser nog riskkapitalet med sin frånvaro. Jag tror själv det är svårt att gå med vinst på laddning. Även för Tesla. Att släppa in fler kommer inte alls leda till så mycket mer pengar att bygga ut för som folk verkar tro. Då ska man få andra tillverkare eller skattebetalare att bidra.

I slutändan kommer alla pengar för utbyggnad ändå från skattebetalare på ett eller annat sätt. Det är väl det som jag tycker är sämst med elbilar.
Det är ju det jag har försökt skriva här. Det finns inga pengar till utbyggnad om du inte kan koppla det till vinster från bilförsäljning. Så hur ska det vara meningsfullt för Tesla öppna sitt nätverk? Jag ser ingen poäng för dem att göra det. Enda sättet vore om Tesla kan få en avgift från alla andra elbilstillverkare per bil.

Staten ställer bara till det när de ska göra något så jag hoppas vi slipper se dem i ett sånt här projekt.

Ja då är vi nog överens. Både om det dumma i att öppna SuC för andra bilar och att det inte finns så mycket pengar att tjäna på snabbladdning. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Det är ju det jag har försökt skriva här. Det finns inga pengar till utbyggnad om du inte kan koppla det till vinster från bilförsäljning. Så hur ska det vara meningsfullt för Tesla öppna sitt nätverk? Jag ser ingen poäng för dem att göra det. Enda sättet vore om Tesla kan få en avgift från alla andra elbilstillverkare per bil.

Staten ställer bara till det när de ska göra något så jag hoppas vi slipper se dem i ett sånt här projekt.
Det är därför jag tror på ett av två scenarion, Tesla öppnar upp för specifika tillverkare med lattkontakt på rätt ställe som "köper in sig" på något vis, säg Polestar eller liknande och det blir Plug & Charge och allt sådant. Alternativt gör de laddningen så pass dyr att i princip ingen vill ladda normalt sett men de får helt plötsligt massabidrag, kanske öppnar de bara stationerna som de fått bidrag för men fortfarande till höga priser.
EU-bidrag är också skattepengar. :(
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

EU-bidrag är också skattepengar. :(
Japp, ogillar sådant i allmänhet utan föredrar piskan istället. Men om Ionity skall få massa så kan ju Tesla också få det, det senare ger iaf mig nytta.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Erik Viking »

En Hypercharger är inte så dyr om man räknar lite på det.

Har sett en siffra på ca 2 miljoner per installerad laddare.

Det blir 5500 kr per dag om man tar hela kostnaden första året.
Delar man upp det på 3 år så är det väldigt små pengar.

Tillkommer el-priset som är rörligt.

Skulle tro att dubbla priset sväljer en stor batteribank så man kan
få riktigt billig el på nätterna.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
MWall skrev:

Finns det inga planer på att gå med vinst så lyser nog riskkapitalet med sin frånvaro. Jag tror själv det är svårt att gå med vinst på laddning. Även för Tesla. Att släppa in fler kommer inte alls leda till så mycket mer pengar att bygga ut för som folk verkar tro. Då ska man få andra tillverkare eller skattebetalare att bidra.

I slutändan kommer alla pengar för utbyggnad ändå från skattebetalare på ett eller annat sätt. Det är väl det som jag tycker är sämst med elbilar.
Det är ju det jag har försökt skriva här. Det finns inga pengar till utbyggnad om du inte kan koppla det till vinster från bilförsäljning. Så hur ska det vara meningsfullt för Tesla öppna sitt nätverk? Jag ser ingen poäng för dem att göra det. Enda sättet vore om Tesla kan få en avgift från alla andra elbilstillverkare per bil.

Staten ställer bara till det när de ska göra något så jag hoppas vi slipper se dem i ett sånt här projekt.
På samma sett som en taxi som står stilla inte tjänar pengar, så tjänar inte Tesla pengar på en SuC som står tom.

Varför inte då öppna för andra? Kostpris + en liten vinst ved <50% och 15kr kWh ved beläggning på 50%+. Då får man båda tillgång till Eu-medel, Och tjänar pengar på laddning som man annars går misse om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
På samma sett som en taxi som står stilla inte tjänar pengar, så tjänar inte Tesla pengar på en SuC som står tom.

Varför inte då öppna för andra? Kostpris + en liten vinst ved <50% och 15kr kWh ved beläggning på 50%+. Då får man båda tillgång till Eu-medel, Och tjänar pengar på laddning som man annars går misse om.
Och hur tror du att man kan göra det och ändå säkerställa att det inte laddar någon annan där när det faktiskt blir fullt med Teslor utan att skapa massa strul med folk som försöker ladda ändå eller skapa en uppfattning om att "superchargers är dyra eller jobbiga"?
Nect
elbilist
Inlägg: 1592
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Nect »

Erik Viking skrev:
En Hypercharger är inte så dyr om man räknar lite på det.

Har sett en siffra på ca 2 miljoner per installerad laddare.

Det blir 5500 kr per dag om man tar hela kostnaden första året.
Delar man upp det på 3 år så är det väldigt små pengar.

Tillkommer el-priset som är rörligt.

Skulle tro att dubbla priset sväljer en stor batteribank så man kan
få riktigt billig el på nätterna.
Fast det är väl bland annat effektavgifterna som är otroligt höga? Som är oberoende om
någon laddar eller inte? Sen tillkommer det rörliga elpriset på det när någon laddar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Så skönt att vi har en fossilbil kvar i familjen. Kommer även förnya till en ny dieselbil i höst.

Skulle Elon öppna upp för SuC för alla (vilket som jag verkligen gillar ur perspektivet att kunna välja på fler elbilar än Tesla = större valfrihet för mig som elbilsköpare), och det normala laddkaoset nu även kommer till SuC (man hoppas ju inte så blir fallet), så kommer vi inte att orka med besväret att ta elbil på semestrar (eller alls).

Då känns det grymt skönt att ha tryggheten i en klassisk diesel i familjens bilpark som man kan ta på semestrar och andra långresor.

Hatar köer och strul. Även om jag gillar elbilar så är de inte värda den stressen och irritationen. Inte ens en Tesla.
Fast…. det är ju de facto inget problem med en Tesla idag, inte ens under högsäsong, jag har ju som sagt precis kört 550 mil genom åtta länder mitt i sommaren utan att behövt köa en enda gång.

Ionity är samlokaliserade med SuC på rätt många ställen i Europa, ingen av de stationer jag såg var heller fullbelagda, dom flesta var helt tomma under tiden vi laddade på SuC.

Det finns säkert enstaka tillfällen då det blir kö, men jag har ännu inte råkat ut för det, på SuC med 8-40 stolpar så är ju dessutom risken att behöva vänta mer än några få minuter obefintlig.

Jag ser verkligen inte detta ”problem”, med en Tesla är det verkligen ”bar å åk”.

Det är ju förstås möjligt att SuC öppnas för andra (jag tror det när jag ser det), men att Tesla skulle göra det på ett sätt och i en takt som orsakar ”kaos” tror jag är helt uteslutet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av heldiggrisen »

Nect skrev:
Erik Viking skrev:
En Hypercharger är inte så dyr om man räknar lite på det.

Har sett en siffra på ca 2 miljoner per installerad laddare.

Det blir 5500 kr per dag om man tar hela kostnaden första året.
Delar man upp det på 3 år så är det väldigt små pengar.

Tillkommer el-priset som är rörligt.

Skulle tro att dubbla priset sväljer en stor batteribank så man kan
få riktigt billig el på nätterna.
Fast det är väl bland annat effektavgifterna som är otroligt höga? Som är oberoende om
någon laddar eller inte? Sen tillkommer det rörliga elpriset på det när någon laddar.
Tänk hur mycket Tesla kan ta in på att låta andra ladda på SuC?
En tom SuC kostar Tesla flera tusen i året i fasta avgifter. En kostnad som lätt kan fördelas på flera användare.
Har Elon tur så får han retroaktivt EU-stöd också.
Jag tror inte stödet tillåter diskriminering på tillgänglighet, men att prisdiskriminera verkar vara ok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Tesla får ju betalt direkt när de säljer en bil och kan ju i princip bygga direkt eller på spekulation. Det gör ju att de hela tiden kan hålla balans och inte hamna i Supercharger brist på allt för många ställen, även om det händer. Ionity måste bygga laddarna först och sedan kanske få betalt någon gång i framtiden.
Japp. Helt riktigt.

Det enda eventuella problem som kan uppstå är ju om varje ny Tesla även måste betala för laddning av ID3, e-Tron, Taycan, KIA, Polestar Hyundai, etc.

Då fungerar inte den modellen längre när/om Teslaköpare måste subventionera alla andra elbilsägares laddning.

Men jag är alltid lite skeptisk till Elons tweetar, så återstår ju att se var detta landar någonstans med "öppna upp SuC". :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar