Bristen på laddare...

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Bo99 »

Man köper ju en tjänst eller sak, i detta fallet en Tesla, för att ha en garanti och plats och tillgänglig kapacitet när man väl behöver det.
Jag förstår ditt tänk och hade antagligen tänkt på samma vis om jag ägt en Tesla för det är ju helt klart en fördel att kunna ladda utan att behöva vänta i 99% av fallen.

Men tjänsten innebär ju inte att Teslaladdare måste vara bundna till Telsa. Det kan inte ha stått någonstans när du köpte bilen att när du varje gång du ska ladda att det ska vara ledigt och inga andra bilar någonsin kommer att kunna ladda där. Du har när du köpte Teslan ett fritt val att ladda var du vill och även på icke Teslaladdare. Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.

Allt har med pengar att göra och kan Tesla tjäna mer på att fler laddar så öppnar dom upp vilket ju Elon har sagt kommer att hända. Själv har jag provat att ladda offentligt tre gånger. Den första enda laddaren på en Q8-mack fungerade inte, den andra också från Eon fungerade bara 11 kw men den tredje fungerade 50 kw vilket är mer än vad min bil kan klara av.

Vi är fortfarande i Elbilsutvecklingens begynnelse så det blir nog hur bra som helst till slut!
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av Goblin »

Iom att det har kommit billigare elbilar så har det lett till att det har blivit kaos vid laddstationerna längs med populära körsträckor. Som nu i somras när vi körde till västkusten så var det lång kö till laddstolparna i t.ex Örebro. Jag hatar att vänta vilket har gjort att jag har övervägt en laddhybrid nästa gång vi byter bil då jag betvivlar att utbyggnaden kommer hänga med lika fort... Dock är ju nya Taycan Cross turismo så galet snygg så vi får väl se...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av NiklasTesla »

Goblin skrev:
Iom att det har kommit billigare elbilar så har det lett till att det har blivit kaos vid laddstationerna längs med populära körsträckor. Som nu i somras när vi körde till västkusten så var det lång kö till laddstolparna i t.ex Örebro. Jag hatar att vänta vilket har gjort att jag har övervägt en laddhybrid nästa gång vi byter bil då jag betvivlar att utbyggnaden kommer hänga med lika fort... Dock är ju nya Taycan Cross turismo så galet snygg så vi får väl se...
Med Tesla har man inte det problemet pga SuC-Nätverk.

Därför går alla andra bilar/elbilar bort just nu för mig (såvida jag inte har laddningsmöjlighet hemma och endast behöver en elbil för korta sträckor), då jag inte kan ladda hemma och har endast råd/behov av en bil och behöver kunna åka långfärdsresor.

MVH
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av ONSatan »

Ang att Tesla "ska öppna upp för andra bilar".
Att Tesla då förlorar en rejäl USP är väll ganska självklart och att en hel del Teslaägare då både kommer känna sig lite lurade och snegla på andra märken vid byte är väll lika självklart?
Så, är det verkligen troligt att Tesla verkligen kommer göra ett sådant självmål?

Är det inte mer sannolikt att de vrider det till något som gynnar "alla"?
Varför inte tex ha ett begränsat antal laddare på stationerna som är öppna även för andra bilar?
Dessa kan ju tex ha avvikande färg (tex std. utförande utan den röda färgen), fungera för både Tesla och andra bilar, kräva Tesla-appen mm mm.
Tesla kan då få in andra märkens kunder som får se hur smidigt Tesla löser vanliga problem samtidigt som de ändå inte är helt 100 "inne i värmen"...
Med statliga bidrag till dessa laddare får dessutom Tesla in pengar till fortsatt utbyggnad (förutom de pengar som varje Tesla-ägare faktiskt betalar för utbyggnaden).

Har sannolikt fel men så hade jag velat göra detta :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Bo99 skrev:
Tänk tanken att det varit ett helt annat företag som på uppdrag av Tesla fixat alla laddare. Det hade då kanske inte stått Tesla på laddarna utan typ Electric charging.
Eller Ionity. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bristen på laddare...

Inlägg av martinot »

Bo99 skrev:
Vi är fortfarande i Elbilsutvecklingens begynnelse så det blir nog hur bra som helst till slut!
Det tror jag också. Till slut kommer det vara enklare att få tag på snabladdare än att tanka fossilsoppa längs vägarna.

Det är mellanperioden jag oroar mig för... :?

Det har varit (fram tills nu) fantastiskt bra att som Tesla-användare ladda på SuC. :D

Risken är att det nu tar ett steg tillbaka (för oss som Tesla-ägare), innan det tar två steg framåt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar