Supercharger Jönköping

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Supercharger Jönköping

Inlägg av greenstreet »

Hittade ingen dedikerad tråd för Jönköpings framtida Supercharger.

Enligt Tesla ska det under Q3 byggas en Supercharger i Jönköping. Enligt mina (i sammanhanget ganska pålitliga) källor kommer den hamna vid A6 i Jönköping. Mer exakt vet jag inte men en bra gissning vore nära McDonalds och de andra restaurangerna som ligger där vid Shellmacken. Finns då plats på parkeringen till A6 på andra sidan vägen från McDonalds, nära rondellen. Så där är min bästa gissning.

Någon som hört eller sett något?
Screenshot_20210801-071231.jpg
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Remuz »

Den borde man kunna ta sig till från Stockholm, då en v3 där skulle göra att man slipper Ödeshög och dessutom troligen bara behöver stanna 10min. Uppgradera norrköping till v3 också så är ju GBG Stockholm väldigt fint optimerad för model 3...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Niklas Z »

Från början har jag för mig att det stod att SuC Jänköping skulle vara klar Q2, men att det senare ändrades till Q3. Just Jönköping är den SuC jag saknade under min senaste långresa. Ödeshög ligger lite onödigt nära Uppsala, när jag åkte söderut (och jag kan tänka mig att det är än mer så för Stockholmare). Hade det funnits en SuC i Jönköping på vägen hem hade jag hellre stannat där än i Värnamo för att ladda.
För närvarande är det lite av en lucka på E4 mellan Ödeshög och Markaryd/Toftaholm. Inte så att den är svår att överbrygga på något sätt, men man kan tvingas till stopp på andra platser än vad man önskat. Det bidrar kanske också till den trängsel andra rapporterat om på Ödeshög (även om jag inte haft problem där vid det fåtal gånger jag stannat där).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av FinaFisken »

Den är efterlängtad. Vid A6 är ett bra läge.

Om det bara skulle finnas 1 Supercharger i hela Sverige borde den ligga i Jönköping.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av flipmac »

Remuz skrev:
Den borde man kunna ta sig till från Stockholm, då en v3 där skulle göra att man slipper Ödeshög och dessutom troligen bara behöver stanna 10min. Uppgradera norrköping till v3 också så är ju GBG Stockholm väldigt fint optimerad för model 3...
Det finns V3 i Linköping också sedan ett tag tillbaka så med Jönköping blir sträckan riktigt bra. Men visst vore det bra med V3 i Norrköping också. I synnerhet för de som åker E22 längs med östkusten. Bara 6 platser med V2 i Edsbruk och Kalmar.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Remuz »

flipmac skrev:
Remuz skrev:
Den borde man kunna ta sig till från Stockholm, då en v3 där skulle göra att man slipper Ödeshög och dessutom troligen bara behöver stanna 10min. Uppgradera norrköping till v3 också så är ju GBG Stockholm väldigt fint optimerad för model 3...
Det finns V3 i Linköping också sedan ett tag tillbaka så med Jönköping blir sträckan riktigt bra. Men visst vore det bra med V3 i Norrköping också. I synnerhet för de som åker E22 längs med östkusten. Bara 6 platser med V2 i Edsbruk och Kalmar.
Linköping ger tyvärr inget med en 3P mellan Stockholm och Göteborg. Visst kan man välja den istället för norrköping när man ska hem men Norrköping är den SuC som skänkt mig mest glädje sedan den byggdes. Förr stannade jag i Ödeshög och tystberga, nu bara i Norrköping. Visst ligger den trist på en parkering, men jag brukar spela lite fotboll med sönerna medan vi laddar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av mikebike »

Ja, det är lite väl långt mellan Ödeshög och Ulricehamn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Svirre »

mikebike skrev:
Ja, det är lite väl långt mellan Ödeshög och Ulricehamn.

Ja 12 mil :lol:
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av greenstreet »

Svirre skrev:
mikebike skrev:
Ja, det är lite väl långt mellan Ödeshög och Ulricehamn.

Ja 12 mil :lol:
För mig med en MS LR handlar det oftast om att en Supercharger ska ligga rätt, snarare än att nå emellan. Är jag osäker på destionationsladdning är det skönt med Supercharger vid eller nära destinationen. Är det däremot för att nå målet önskar jag att den ligger i slutet av räckvidden då det alltid tar emot att ladda med SoC över 30%.

Som boende i trakten lär jag inte använda den särskilt ofta. Men ändå behändigt att ha nära!
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
flipmac skrev:
Remuz skrev:
Den borde man kunna ta sig till från Stockholm, då en v3 där skulle göra att man slipper Ödeshög och dessutom troligen bara behöver stanna 10min. Uppgradera norrköping till v3 också så är ju GBG Stockholm väldigt fint optimerad för model 3...
Det finns V3 i Linköping också sedan ett tag tillbaka så med Jönköping blir sträckan riktigt bra. Men visst vore det bra med V3 i Norrköping också. I synnerhet för de som åker E22 längs med östkusten. Bara 6 platser med V2 i Edsbruk och Kalmar.
Linköping ger tyvärr inget med en 3P mellan Stockholm och Göteborg. Visst kan man välja den istället för norrköping när man ska hem men Norrköping är den SuC som skänkt mig mest glädje sedan den byggdes. Förr stannade jag i Ödeshög och tystberga, nu bara i Norrköping. Visst ligger den trist på en parkering, men jag brukar spela lite fotboll med sönerna medan vi laddar.

Norrköping är den klart långsammaste superchargern. Varit där en gång och det tog en evighet att ta sig dit och sen tillbaka till motorvägen. Nåt jäkla rödljus och köer vill jag minnas. Undviker den som pesten.

Min favorit är numera Linköping. V3 så man slipper riskera att dela stolpe som man allt som oftast får göra i Ödeshög, om det alls finns plats där. Är 6 mil mellan Linköping och Ödeshög. På vägen ner så ligger Linköping lite för nära egentligen men på vägen hem ligger det perfekt. Tar mig visserligen hem från Ödeshög också men då måste jag ladda till närmare 90%.

I övrigt är det kanonbra med fler ställen att stanna på. Tidigare i somras fick vi stanna just där i Jönköping och äta eftersom ungarna skrek efter mat och inte orkade vänta den timme som krävdes för att nå Ödeshög. Även om vi inte behövde ladda just då så kändes det dumt att stå stilla utan att ladda. Fick ladda i Linköping senare utan att ha nåt direkt att göra. Såna dagar påminns man om elbilarnas nackdelar tyvärr. :( Tur det är gratis att ladda. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Norrköping är den klart långsammaste superchargern. Varit där en gång och det tog en evighet att ta sig dit och sen tillbaka till motorvägen. Nåt jäkla rödljus och köer vill jag minnas. Undviker den som pesten.
Rödljus och köer? Då måste du ha kört helt fel väg. Man åker av och på motorvägen på samma ställe; tar inte lång stund.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av R2_m3 »

ja inga rödljus men lite korsande av vägar som kan stoppa upp en.
TeslaSuC Norrköping.png
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Remuz »

Jag kanske kör för långsamt då för jag brukar ha typ 18% kvar i Ödeshög. I linköping är det alldeles för högt. Tillbaka sedan har jag runt 12% I Norrköping, den vägen skulle Linköping ev funka...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Norrköping är den klart långsammaste superchargern. Varit där en gång och det tog en evighet att ta sig dit och sen tillbaka till motorvägen. Nåt jäkla rödljus och köer vill jag minnas. Undviker den som pesten.
Rödljus och köer? Då måste du ha kört helt fel väg. Man åker av och på motorvägen på samma ställe; tar inte lång stund.
Här vid stoppskylten var det kö när jag var där. Kom söderifrån. Tyckte det tog en bra stund. Men det är säkert beroende på tidpunkt på dagen. Jag var väl där i rusningen. :)
Norrköping.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av mikebike »

Det är ju inte alldeles enkelt att ta sig till SuC Linköping heller...

Efter att ha haft rejäla problem på SuC Norrköping undviker jag den.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av R2_m3 »

ja men den i Linköping slipper man korsa ngn hårt trafikerad väg, mera rondeller istället
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av mikebike »

R2_m3 skrev:
ja men den i Linköping slipper man korsa ngn hårt trafikerad väg, mera rondeller istället
Rena labyrinten! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Det är ju inte alldeles enkelt att ta sig till SuC Linköping heller...

Efter att ha haft rejäla problem på SuC Norrköping undviker jag den.

Ja, den ligger inte helt optimalt den heller. Dock gör jag nästan vad som helst för att slippa Ödeshög. Det är nåt med hur laddbåsen ligger som är knepigt där också. Man kommer inte till alla bås från samma "infart" på parkeringen utan måste chansa på var det finns lediga. Och när det blir kö är det extremt struligt. Man köar på ena sidan och det blir en ledig på andra osv osv... Stannade dock där senast i måndags på väg hem. Men då var det nästan tomt. Tycker de borde bygga ut Ödeshög med lite nya V3. Sveriges sämsta Burger King har tydligen klappat igen så det finns väl lite plats däråt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av mikebike »

Är det någon som vet vad som byggs bredvid SuC Linköping?
KFC eller Pizza Hut kanske?

Mycket trafik idag, ändå är jag ensam på SuC. :)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av Dinsdale »

R2_m3 skrev:
ja men den i Linköping slipper man korsa ngn hårt trafikerad väg, mera rondeller istället
Ett tips i Linköping är att svänga vänster omedelbart efter att man svängt höger i den sista rondellen i teslas navigation. Man kör bakom city gross (kolla google maps). Även med mycket trafik ska många svänga vänster in till parkeringen bakom ikanohuset, och det ger luckor man kan nyttja. Vill man slippa vänstersvängen om det är väldigt mycket trafik, kör istället rakt fram (andra avfarten) i sista rondellen i teslas navigation. Då kör man medurs runt citygross och parkeringen med laddarna, sen är det bara högersvängar in på parkeringen. Man kan även svänga in höger omedelbart efter burger king. De högersvängarna brukar gå lätt även med mycket trafik.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av DanneLKPG »

mikebike skrev:
Är det någon som vet vad som byggs bredvid SuC Linköping?
KFC eller Pizza Hut kanske?

Mycket trafik idag, ändå är jag ensam på SuC. :)
Det är ChopChop Asian Express som byggs nu. Sedan kommer även Jureskogs byggas där. :)

Pizza Hut finns redan där, men inte gångavstånd från SuC tyvärr.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av MWall »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
Är det någon som vet vad som byggs bredvid SuC Linköping?
KFC eller Pizza Hut kanske?

Mycket trafik idag, ändå är jag ensam på SuC. :)
Det är ChopChop Asian Express som byggs nu. Sedan kommer även Jureskogs byggas där. :)

Pizza Hut finns redan där, men inte gångavstånd från SuC tyvärr.

Alltså, behövs verkligen Jureskogs? Den karln har sålt sin själ mer än en gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:


Alltså, behövs verkligen Jureskogs? Den karln har sålt sin själ mer än en gång.
Är ju bättre än McDonalds och sådant skräp iaf även om det fortfarande är snabbmat.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:


Alltså, behövs verkligen Jureskogs? Den karln har sålt sin själ mer än en gång.
Är ju bättre än McDonalds och sådant skräp iaf även om det fortfarande är snabbmat.

Jag tänker att det inte är så stor skillnad. Jag är väl en av få som tycker McDonalds är ok dock. Föredrar dock morötter istället för strips och dricker alltid vatten istället för läsk. Ibland tar jag deras sallad också. Den är sträv och känns nyttig. Ev lite för mycket socker i dressingen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1104
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Supercharger Jönköping

Inlägg av DanneLKPG »

MWall skrev:
Alltså, behövs verkligen Jureskogs? Den karln har sålt sin själ mer än en gång.
Har ätit på Jureskogs i Mjölby en gång och tyckte det var överprisat som satan för vad man fick (knappt fylld läsk ens!). ChopChop där är inte heller en höjdare.
Men vem vet, det kanske blir vettigare i Linköping...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar