Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3774
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av AAKEE »

Vet inte om det finns ngn feedbackfunktion för Superchargers.

Uppsala SuC är lite dåligt uppmärkt.
Navigatorn sa ”Målet ligger till vänster” men det tog någon minut att hitta.
En liten skylt skulle inte göra ngt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av NEO »

AAKEE skrev:
Vet inte om det finns ngn feedbackfunktion för Superchargers.

Uppsala SuC är lite dåligt uppmärkt.
Navigatorn sa ”Målet ligger till vänster” men det tog någon minut att hitta.
En liten skylt skulle inte göra ngt.
Benägen att hålla med, placeringen är inte den bästa. Står bokstavligt talat på baksidan av en halvtaskig restaurang där de anställda röker. Hade aldrig laddat där nattetid om jag var kvinna i dagens samhälle. Kissnödig? Då får du fint swisha restaurangen :roll:
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av MangeT »

Är väl ok att Swisha för toabesök? Är väl bättre att det finns en ok städad toa som man betalar för än tvärtom?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av NEO »

MangeT skrev:
Är väl ok att Swisha för toabesök? Är väl bättre att det finns en ok städad toa som man betalar för än tvärtom?
Tycker det är riktigt snålt av restaurangägaren när de får gratis gäster genom placeringen av superladdaren. Tror inte de haft i närheten av omsättning utan laddarna där.

Samma som att Tesla delar ut gratis WC till hotell/restauranger mot att de erbjuder gratis laddning. Borde vara detsamma med toabesök om man placerar en SuC nära en restaurang.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av AndreasF »

Är precis tillbaka från en tripp Göteborg-Gävle T/R och alla restauranger vid SuC där vi stannade ville ha pengar för att låna toaletten. Uppsala är inget avvikande, tyckte dock att personalen var trevlig men hade med mig min 8-åring som "undanflykt" för att låna muggen.
Det här med att man måste betala för att låna faciliteterna kan vara ett I-landsproblem men åtminstone jag tycker att det sprider en badwill kring stället som inte lockar mig till att spendera några pengar...
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av martinot »

Är dubbel. Kan tycka det är helt OK att betala för toalett om priset inte är ockerpris (en femma per person tycker jag är mycket rimligt).

Är ju måna bensinmackar längs Autobahn som tar betalt för toalett.

Å andra sidan så tar ju svenska bensinmackar normalt inte betalt för det.

De räknar nog med att de i snitt får sålt mer om de erbjuder toalett och säljer drivmedel (som de inte tjänar något direkt på). Kanske Tesla skulle göra en deal med restauranger att de måste erbjuda Teslakunder toaletter, mot att de lägger SuC intill.

Alternativt att Tesla själva startar upp egna restauranger, med egna faciliteter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av MWall »

Fördelen med Sverige är att det är lätt att hitta natur att kissa i. :D

Är lite värre neråt Europa så där brukar jag hålla mig till toaletter.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av Guldis-54 »

Jag laddade där för ca 1månad sedan och då kom ägaren ut och småprata lite. Han talade då om att han fick betala 12 kronor för varje inkoppling till Suc och att det inte var många som kom in och köpte något. En ren förlustaffär. Han sade att han skulle försöka omförhandla detta avtal med Tesla
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av chry252 »

Jag har laddat 2-3 ggr i Fullerö. Restaurangen har aldrig varit öppen. Jag försöker numera ta mig till Gävle bro eller Bredden i stället om det går. Egentligen gillar jag SuC vid ”mackar” bäst eftersom jag gärna sträcker på benen och hittar något lättare att stoppa i munnen. Det är inte alls många stopp jag vill sätta mig till bords och äta en måltid.
Model S P85D
May the Force be with you
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av Esterox »

Guldis-54 skrev:
Jag laddade där för ca 1månad sedan och då kom ägaren ut och småprata lite. Han talade då om att han fick betala 12 kronor för varje inkoppling till Suc och att det inte var många som kom in och köpte något. En ren förlustaffär. Han sade att han skulle försöka omförhandla detta avtal med Tesla
Låter ju jättekonstigt. Den fanns ju där innan suc. Har det kanske köpt marken utav ägaren ?
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av Guldis-54 »

Ja hur marken ägs och av vilken vet jag inget om. Han har dock försökt att ha öppet längre än till 18, men kundunderlaget har varit i det närmaste obefintligt.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av martinot »

Guldis-54 skrev:
Jag laddade där för ca 1månad sedan och då kom ägaren ut och småprata lite. Han talade då om att han fick betala 12 kronor för varje inkoppling till Suc och att det inte var många som kom in och köpte något. En ren förlustaffär. Han sade att han skulle försöka omförhandla detta avtal med Tesla
Intressant! Kul att veta lite mer kring affärsupplägget med SuC (även om just denna inte var till vinst för denne entreprenören). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av ovelundkvist »

När jag varit där har han pratat om att det skulle byggts bostäder i närheten, men att det inte har blivit av än.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av MWall »

ovelundkvist skrev:
När jag varit där har han pratat om att det skulle byggts bostäder i närheten, men att det inte har blivit av än.
Jodå, "Fullerö Hage" har byggts. Det är den lilla fyrkanten till höger. Dessutom ligger Storvreta inte så långt bort. Ca 6000 invånare.
Screenshot_20210806-225257.jpg
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av current »

Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av chry252 »

current skrev:
Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
Helt enig
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av fth »

current skrev:
Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
Håller helt med, inte ofta jag behöver stanna där, men blir lika irriterad varje gång, över läget, det bedrövliga sunkhaket, toalettavgiften (som tas ut även om man handlar), etc. :roll:

Klart sämsta SuC i Sverige som jag har besökt.

Det byggs ju en del runt omkring, förhoppningsvis kommer det något/några alternativ med tiden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av MWall »

fth skrev:
current skrev:
Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
Håller helt med, inte ofta jag behöver stanna där, men blir lika irriterad varje gång, över läget, det bedrövliga sunkhaket, toalettavgiften (som tas ut även om man handlar), etc. :roll:

Klart sämsta SuC i Sverige som jag har besökt.

Det byggs ju en del runt omkring, förhoppningsvis kommer det något/några alternativ med tiden.

/fth
Är väl 8-9 mil till Gävle Bro och 6 mil till Bredden eller Enköping så man måste ju inte stanna där så länge. Om alls. I Frankrike gjorde jag så ibland om det var en tråkig SuC. Laddade bara så jag tog mig till nästa. Rör sig om 5-10 minuter max för att ta sig till de ovan nämnda.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av HansET »

fth skrev:
current skrev:
Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
Håller helt med, inte ofta jag behöver stanna där, men blir lika irriterad varje gång, över läget, det bedrövliga sunkhaket, toalettavgiften (som tas ut även om man handlar), etc. :roll:

Klart sämsta SuC i Sverige som jag har besökt.

Det byggs ju en del runt omkring, förhoppningsvis kommer det något/några alternativ med tiden.

/fth
Då har det blivit sämre. I juni var det ok att ta paus kaffe och få använda toan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
fth skrev:
current skrev:
Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
Håller helt med, inte ofta jag behöver stanna där, men blir lika irriterad varje gång, över läget, det bedrövliga sunkhaket, toalettavgiften (som tas ut även om man handlar), etc. :roll:

Klart sämsta SuC i Sverige som jag har besökt.

Det byggs ju en del runt omkring, förhoppningsvis kommer det något/några alternativ med tiden.

/fth
Är väl 8-9 mil till Gävle Bro och 6 mil till Bredden eller Enköping så man måste ju inte stanna där så länge. Om alls. I Frankrike gjorde jag så ibland om det var en tråkig SuC. Laddade bara så jag tog mig till nästa. Rör sig om 5-10 minuter max för att ta sig till de ovan nämnda.
Jag har aldrig stannat i Uppsala, trots att jag ofta kör mellan Stockholm och Sundsvall, men den är bra att ha som backup.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av taliz »

current skrev:
Ja den står dåligt till, också lite skumt område hade tänkt köpa en kaffe. Var knepigt 22.00. Helt öde på det området. Hade varit värt en krona mer per kilowatt-timme om den legat vid Gränbystaden.
IONITY har väl stolpar där?
Bara betala 8,70/kWh för den ”premium-upplevelsen”. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6169
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Uppsala SuC dåligt uppmärkt/svårt hitta

Inlägg av spacecoin »

Esterox skrev:
Guldis-54 skrev:
Jag laddade där för ca 1månad sedan och då kom ägaren ut och småprata lite. Han talade då om att han fick betala 12 kronor för varje inkoppling till Suc och att det inte var många som kom in och köpte något. En ren förlustaffär. Han sade att han skulle försöka omförhandla detta avtal med Tesla
Låter ju jättekonstigt. Den fanns ju där innan suc. Har det kanske köpt marken utav ägaren ?
Det finns ju viss risk att det är han som tagit bort skyltningen om han betalar 12 kr per laddning... :lol:
Skriv svar