170kW på en longrange tyder nog på lite svalt batteri ändå, den ska väl
upp mot 250kW om batteriet är tillräckligt varmt och en nivå på 10% från start…
Kallt batteri? Från hemmet till SuC är det 2 mil. När jag väljer SuC sätts ”förkonditionering” igång
Hur ska jag värma batteriet?? Inte ska man väl behöva åka 10 mil i hög hastighet för att värma batteriet? Eller har jag missat nåt?
Två mil räcker dessvärre inte om batteriet är kallt vid start, det kan faktiskt ta upp emot 10 mil om det
är riktigt kallt (inte på sommaren men kalla nätter som nu gör inte precis underverk direkt, batteriet
är STORT/tungt så det tar ett tag att förvärma)…
Jag vet inte exakt hur lång tid det tar och tyvärr kan man inte se i bilen hur det går heller (om man
inte har en plaid-bil)…
Ett sätt att skynda på det hela är ju att köra som en biltjuv med mycket acceleration och regen-bromsning
Trodde nog att laddhastigheten skulle vara betydligt snabbare. Vad har man för nytta av 150 kw laddare om man i snitt ligger på 60 kw???
På InCharge 50 kw snittar jag på 45 kw. Inte så stor skillnad mod SuC.
Det är generellt batterierna som sätter gränsen för vad de kan ta emot med V3-laddare.
Det blir rätt stor skillnad med SuC mot Incharge. Man laddar sällan fullt utan snabbast går det om man har låg SOC när man kommer för laddning och har förvärmt.
Kommer man med 5-10% och laddar till 60% har man ju ett snitt på uppåt 150kWh.
Tror det snittade 130kW till 60% den gången jag mätte. 130kW är ungefär 3x snabbare än 45.
Följer man Teslas navigator eller tex ABRP är ju inte iden att sitta och segklämma i ström med 1kW på en SuC tills det är fullt.
Har Tesla M3 LR med 614 wltp (nya batteriet) 500 mil har den rullat.
Kört till 10% - batteriet förvärmt
När jag kommer till SuC: 170 kw - yes här ska det gå undan. Meeeeen snabbt så sjunker hastigheten för att till sist landa på 62 kw när det är 40% kvar.
Ska det vara så här???
Möjligen att jag minns fel, men vid 60 % laddnivå brukar nog laddeffekten ligga på över 90 kW hos min bil. Fortfarande vid 70 % brukar det vara närmare 80 kW laddeffekt.
Trodde nog att laddhastigheten skulle vara betydligt snabbare. Vad har man för nytta av 150 kw laddare om man i snitt ligger på 60 kw???
På InCharge 50 kw snittar jag på 45 kw. Inte så stor skillnad mod SuC.
Blir många timmar extra vid laddstolpen. Vad jag läst mej till så hade jag fått uppfattningen om att det skulle gå snabbare.
Jag har nog aldrig haft så lågt snitt som 60 kW, snarare över 100 kW i snitt. Nog bör den ligga över 140 kW på SuC V2 upp över 40 % laddnivå i alla fall.
Men som redan andra skrivit, du hade antagligen inte tillräckligt varmt batteri.
Har Tesla M3 LR med 614 wltp (nya batteriet) 500 mil har den rullat.
Kört till 10% - batteriet förvärmt
När jag kommer till SuC: 170 kw - yes här ska det gå undan. Meeeeen snabbt så sjunker hastigheten för att till sist landa på 62 kw när det är 40% kvar.
Ska det vara så här???
Möjligen att jag minns fel, men vid 60 % laddnivå brukar nog laddeffekten ligga på över 90 kW hos min bil. Fortfarande vid 70 % brukar det vara närmare 80 kW laddeffekt.
Trodde nog att laddhastigheten skulle vara betydligt snabbare. Vad har man för nytta av 150 kw laddare om man i snitt ligger på 60 kw???
På InCharge 50 kw snittar jag på 45 kw. Inte så stor skillnad mod SuC.
Blir många timmar extra vid laddstolpen. Vad jag läst mej till så hade jag fått uppfattningen om att det skulle gå snabbare.
Jag har nog aldrig haft så lågt snitt som 60 kW, snarare över 100 kW i snitt. Nog bör den ligga över 140 kW på SuC V2 upp över 40 % laddnivå i alla fall.
Men som redan andra skrivit, du hade antagligen inte tillräckligt varmt batteri.
Jag undrar om det är nåt knas med batteriet? Förstår fortfarande inte hur jag ska kunn värma batteriet? Vid långkörning i somras så var det segt med laddningen på SuC. Inte var det tal om 150 kw snarare som idag.
Har Tesla M3 LR med 614 wltp (nya batteriet) 500 mil har den rullat.
Kört till 10% - batteriet förvärmt
När jag kommer till SuC: 170 kw - yes här ska det gå undan. Meeeeen snabbt så sjunker hastigheten för att till sist landa på 62 kw när det är 40% kvar.
Ska det vara så här???
Du har samma batteri som jag( fast mitt sitter i en M3P).
För mig har laddningen nått nästan 250kW, 245-247kW som högst alla gånger på V3.
(Gissar att det tar lite från laddningen att ditta med AC en varm dag).
Laddkurva för 82kWh-batteriet:
Du bör hamna i närheten sv den kurvan med tillräckligt förvärmt batteri.
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
255kW vid 22%
246kW vid 30%
171kW vid 46%
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
255kW vid 22%
246kW vid 30%
171kW vid 46%
Coolt!
Det verkar vara riktigt bra laddhastighet på de lite äldre Model 3.
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
Undrar om de uppdaterat kurvorna lite allmänt i de senaste mjukvaruuppdateringarna… Vilken version kör du?
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
Undrar om de uppdaterat kurvorna lite allmänt i de senaste mjukvaruuppdateringarna… Vilken version kör du?
2021.24.5
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
255kW vid 22%
246kW vid 30%
171kW vid 46%
Ser ju helt fantastiskt ut, nästan så man blir sugen på att testa.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
255kW vid 22%
246kW vid 30%
171kW vid 46%
Ser ju helt fantastiskt ut, nästan så man blir sugen på att testa.
Ja!
Började vid ca 15%
Från 16%-46%(30%) tog det 6 minuter.
30% är ca 22kWh / 150Wh =14,5 mil på 6 min
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Kan jag få det på en Model Y också så ska jag sluta gnälla och beställa en direkt. Beställa och beställa förresten... det var ju länge sedan jag beställde, men ta leverans då.
Har provkörning bokad imorgon.
EDIT: Såg nu att 15-90% tog 44 minuter när TB laddade Model Y.
Jag har LG i min Model 3, är inget problem. Går ändå så snabbt att ladda. Är ju även sämre hastigheter på 2021 med Panasonic. Bäst är det på dom gamla 2019-2020-bilarna. Lite oklart varför tesla sänkt hastigheten i 2021. Speciellt med Panasonic. Fick en tanke att man skulle göra Model S och X mer exlusiv och att det bara kommer vara dom som kan ladda riktigt snabbt.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
255kW vid 22%
246kW vid 30%
171kW vid 46%
Hade man vetat man får den hastigheten hade man ju klickat på beställningsknappen för längesedan , fantastiskt d där!
Snabbladdade vår performance 2019 idag. Den verkar överstiga alla diagram?
Har dom snabbat upp dom ännu mer?
+245 kW ända upp till 30%
Och max på 255kW, trodde 250 var max
255kW vid 22%
246kW vid 30%
171kW vid 46%
Snyggt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag har LG i min Model 3, är inget problem. Går ändå så snabbt att ladda. Är ju även sämre hastigheter på 2021 med Panasonic. Bäst är det på dom gamla 2019-2020-bilarna. Lite oklart varför tesla sänkt hastigheten i 2021. Speciellt med Panasonic. Fick en tanke att man skulle göra Model S och X mer exlusiv och att det bara kommer vara dom som kan ladda riktigt snabbt.
Tror det har med att det är ny uppdaterad batterikemi. Tesla brukar vara ganska konservativa i början. Men sedan när de får data på att batterierna klarar det, så brukar de släppa mjukvaruuppdateringar som ökar på effekten efter hand.
En 2019 M3 har nu varit ut i 2-2,5 år, och om 2 år så har vi kanske ännu högre effekt (tack vare uppdateringar) av dagens Panasonic-celler.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ja, tar alltid en stund innan de skruvar upp hastigheten.
Model 3 var ju begränsad till 120kw eller något sådant i början, även på tex ionity.
SR+ med LFP var också väldigt seg när den lanserades.
Nu är båda marknadsledande.
Jag har LG i min Model 3, är inget problem. Går ändå så snabbt att ladda. Är ju även sämre hastigheter på 2021 med Panasonic. Bäst är det på dom gamla 2019-2020-bilarna. Lite oklart varför tesla sänkt hastigheten i 2021. Speciellt med Panasonic. Fick en tanke att man skulle göra Model S och X mer exlusiv och att det bara kommer vara dom som kan ladda riktigt snabbt.
Tror det har med att det är ny uppdaterad batterikemi. Tesla brukar vara ganska konservativa i början. Men sedan när de får data på att batterierna klarar det, så brukar de släppa mjukvaruuppdateringar som ökar på effekten efter hand.
En 2019 M3 har nu varit ut i 2-2,5 år, och om 2 år så har vi kanske ännu högre effekt (tack vare uppdateringar) av dagens Panasonic-celler.
Får verkligen hoppas att det inte blir tvärt om som det blev med 85kWh batterierna.
Jag har LG i min Model 3, är inget problem. Går ändå så snabbt att ladda. Är ju även sämre hastigheter på 2021 med Panasonic. Bäst är det på dom gamla 2019-2020-bilarna. Lite oklart varför tesla sänkt hastigheten i 2021. Speciellt med Panasonic. Fick en tanke att man skulle göra Model S och X mer exlusiv och att det bara kommer vara dom som kan ladda riktigt snabbt.
Tror det har med att det är ny uppdaterad batterikemi. Tesla brukar vara ganska konservativa i början. Men sedan när de får data på att batterierna klarar det, så brukar de släppa mjukvaruuppdateringar som ökar på effekten efter hand.
En 2019 M3 har nu varit ut i 2-2,5 år, och om 2 år så har vi kanske ännu högre effekt (tack vare uppdateringar) av dagens Panasonic-celler.
Får verkligen hoppas att det inte blir tvärt om som det blev med 85kWh batterierna.
Håller med, jag fick nytt personbästa igår på min S75D på 119kW och från början tror jag inte den gick
över 100kW ens (minns inte säkert längre), och man undrar ju lite om batteriet verkligen tål det eller om dom
stryper effekten senare ändå bara liksom…
Jag hoppas och tror att dom har bättre koll numera och att det inte blir som 85:orna iaf
Tesla brukar tappa hastighet ganska fort på V3 laddarna men din beskrivning låter snabbare än normalt. Här är en laddkurva över hur det brukar se ut för Model 3.
Så att komma fram med 20% är lite mycket, för snabbaste laddning så bör du komma till laddaren med runt 10%.
Laddade på v3 Lindvallen igår kväll. Från 10-90%. Röda kurvan i inlägget ovan stämmer nästan exakt, bilen laddade 5kW mer än kurvan första halvan av laddningen.
10-50% 9 minuter
50-90% 21 minuter
Så tot 30 min
Camp mode på natten 8 timmar drog 18%, -5 ute, dvs ca 1600watt i snitt.
(Model 3 performance 2019, 5100mil)
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler