Nytt Teslaland, Marocko!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av roder99 »

Detta kom oväntat. Ingen förvarning på https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger och sen dök både Tangier och Casablanca upp på https://supercharge.info/map

Turkiet nästa?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av Skogslasse »

Trevligare med en utveckling i baltikum, hoppas hoppas
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av Generalbogge »

Häftigt. Det har våra klubb-vänner i Marocko väntat länge på. Nu fick man genast nya semestermåls idéer.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av Nicklas »

Najs; nu är det ju en baggis att bila till Afrika!

När vi gjorde det för 5 år sedan var det lite mer planering inblandat :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av HelectriC »

jag hade nog passat mig för att köra till Afrika i min egen bil :shock: problemen startar kanske med försäkringen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av NiklasTesla »

Blir lite sugen själv faktiskt. Kring nyår i Marrakech (man grejer det på en SuC-laddning i Tanger om man ex har nya Model 3LR) är det som Svensk sommar (runt 20c i skuggan). Finns massa hotell i Marocko som har destinationsladdning för elfordon ser jag efter en snabb koll på Booking.com.

Ser fram emot att få lite resereportage från första medlemmen här som åker till Marocko eller Turkiet.

Själv tog vi oss nere ToR Andalusien innan pandemin på vårvintern 2020 (superhärlig resa att se hela Europa på vägen upp och ner samt 31c i solen bästa dagen).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av NiklasTesla »

HelectriC skrev:
jag hade nog passat mig för att köra till Afrika i min egen bil :shock: problemen startar kanske med försäkringen?
Man får höra av sig till sitt F-bolag och skaffa grönt kort (en grön pappersbit i praktiken) innan man åker samt kolla läget.

Gröna kortet utfärdas gratis till dig som försäkringstagare.

MVH
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av roder99 »

Kommer free SuC for life fungera i Marocko? Det är väl sagt från början att det bara gällde Europa. Fast Elon sa väl detta innan han var säker på att han skulle "rule the EV-world".

Turkiet via Cypern till Israel 2022?

En långresa till Kina via Ryssland och Kazakhstan borde snart också vara möjlig. 2023?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av Generalbogge »

roder99 skrev:
Kommer free SuC for life fungera i Marocko? Det är väl sagt från början att det bara gällde Europa. Fast Elon sa väl detta innan han var säker på att han skulle "rule the EV-world".

Turkiet via Cypern till Israel 2022?

En långresa till Kina via Ryssland och Kazakhstan borde snart också vara möjlig. 2023?
Jag har inte sett att det skulle vara några begränsningar gällande kontinenter för fri SuC. Men man måste kanske veta var man ska leta.

Håller med. Nästa steg blir att knyta ihop Kina med Europa. Det ser jag fram emot.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av Nicklas »

NiklasTesla skrev:
Ser fram emot att få lite resereportage från första medlemmen här som åker till Marocko eller Turkiet.
Gjorde som sagt en resa för typ 5 år sedan till Marocko med vår dåvarande S85D... Den går nu som utlåningsbil hos Tesla; EOX 438 är bland de första Tesla-bilarna i Afrika :lol:

Jag gjorde säkert ett (eller flera :) ) inlägg här på forumet i samband med det, men det är ju en av problemen med ett forum; samma sak tas upp igen och igen och igen :roll:
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Nytt Teslaland, Marocko!

Inlägg av roder99 »

Generalbogge skrev:
roder99 skrev:
Kommer free SuC for life fungera i Marocko? Det är väl sagt från början att det bara gällde Europa. Fast Elon sa väl detta innan han var säker på att han skulle "rule the EV-world".

Turkiet via Cypern till Israel 2022?

En långresa till Kina via Ryssland och Kazakhstan borde snart också vara möjlig. 2023?
Jag har inte sett att det skulle vara några begränsningar gällande kontinenter för fri SuC. Men man måste kanske veta var man ska leta.

Håller med. Nästa steg blir att knyta ihop Kina med Europa. Det ser jag fram emot.
Det var nog här jag läste det.
De flesta Tesla Model S och X laddar fortfarande gratis på alla Tesla Superchargers i hela Europa:

https://teslaclubsweden.se/superchargin ... ernativet/
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Skriv svar