Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Swede1 »

Frisk skrev:
Tack för konkret svar! Blev en registrering även på OKQ8, ska bara lyckas få ett RFID-kort också. Gick att lägga in kort under profilen men hittade inte hur det gick beställa.

Appar har väl sina fördelar men gillar i detta fall fysiska kort. Då behöver man inte fundera över vem som ska ladda eller vem som har appen, om man har telefon med sig, installerat allt efter telefonbyte eller annat. Jobbigt att vara ute på resa och för sent inse man glömt laddsladden till telefonen och därav inte heller kommer åt att ladda bilen.
Kort/bricka är bäst, snabbast och stabilast. Bra. Appar strular. Tycker eon funkar bra stabilt, vad är 200 kr idag? Fin statistik på laddningen.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av marcusw »

Swede1 skrev:
Kort/bricka är bäst, snabbast och stabilast. Bra. Appar strular. Tycker eon funkar bra stabilt, vad är 200 kr idag? Fin statistik på laddningen.
Det är mer principen att man ska "ladda" kortet med pengar som blir låsta där. Dessutom står det ju att de har en minimidebitering på 10kr/mån. Om jag inte laddar en månad, antar jag att de drar 10kr från potten. För vad? Har aldrig sett tex att tankkort har nåt sånt upplägg att om du inte tankar på en månad ska du ändå betala för att få tanka hos dom i framtiden. I vilka andra sammanhang _måste_ du sätta in en pott hos ett företag för att få använda deras tjänster?

Säger jag upp mitt abonnemang, kan jag begära utbetalning av det som återstår på kontot? Har inte läst det finstilta, utan tyckte bara upplägget var "hål-i-huvudet" och avbröt registreringen.
M3 SR+ 2021 MiC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av chaffis75 »

marcusw skrev:
Swede1 skrev:
Kort/bricka är bäst, snabbast och stabilast. Bra. Appar strular. Tycker eon funkar bra stabilt, vad är 200 kr idag? Fin statistik på laddningen.
Det är mer principen att man ska "ladda" kortet med pengar som blir låsta där. Dessutom står det ju att de har en minimidebitering på 10kr/mån. Om jag inte laddar en månad, antar jag att de drar 10kr från potten. För vad? Har aldrig sett tex att tankkort har nåt sånt upplägg att om du inte tankar på en månad ska du ändå betala för att få tanka hos dom i framtiden. I vilka andra sammanhang _måste_ du sätta in en pott hos ett företag för att få använda deras tjänster?

Säger jag upp mitt abonnemang, kan jag begära utbetalning av det som återstår på kontot? Har inte läst det finstilta, utan tyckte bara upplägget var "hål-i-huvudet" och avbröt registreringen.
Var står de?
Jag har ett eon kort med de drar bara pengar när jag laddar.. Har inte använde kortat på några månade och de står 0kr på alla dessa månader..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Monark1954 »

Fortum Charge & drive har inte fungerat med Nordea kreditkort.
Nya appen för att kunna göra det är levererad åtminstone för Android.
Tyvärr går det idag inte att logga in, systemfel för alla säger telefonsupporten.
När de löst dessa nya buggar får jag prova och ändra till mitt Nordeakort i stället för ICA kortet och se om de lyckats med Nordeas högre nätköpssäkerhet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Lacho »

helix skrev:
Det låter som du har koll på de största nätverken i Sverige och beställt hem det mesta redan. När det gäller E.ON Drive & Clever kan du ladda där till samma pris med E.On, OKQ8 eller Virta då de använder samma system. Fördelen med OKQ8 är att du slipper fylla på med en pott (200kr). Det går också att ladda med andra kort/appar/direktbetalning, men priset är då oftast dyrare.

Kan också tipsa om att ta en titt i vår app ChargeFinder. Där finns prisinformation, hur man startar laddning, laddarnas tillgänglighet i realtid och annan nyttig info för de flesta laddare i Skandinavien. Alla Teslas laddare finns också på kartan och vill du hitta gratisladdare finns det som ett alternativ i filtret.

Lycka till!

https://chargefinder.com/se
Vore grymt om det står i appen vilka appar som går att använda till en laddare, om det nu går med flera på vissa. Är sjukt segt att behöva ha 15 olika appar och regga sig på alla osv. Funkar tex OKQ8 på flera olika laddare så tar jag mer än gärna bort andra appar
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av marcusw »

chaffis75 skrev:
Var står de?
Jag har ett eon kort med de drar bara pengar när jag laddar.. Har inte använde kortat på några månade och de står 0kr på alla dessa månader..
Det stod i inledande texten när jag skulle registrera mig, alltså att minimidebiteringen är 10kr/månad (tillsammans med att de angav att det skulle dras 200kr)
M3 SR+ 2021 MiC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av chaffis75 »

marcusw skrev:
chaffis75 skrev:
Var står de?
Jag har ett eon kort med de drar bara pengar när jag laddar.. Har inte använde kortat på några månade och de står 0kr på alla dessa månader..
Det stod i inledande texten när jag skulle registrera mig, alltså att minimidebiteringen är 10kr/månad (tillsammans med att de angav att det skulle dras 200kr)
Konstigt.. Men visst jag har haft mitt eon kort i kanske 4 år nu, skaffade de när vi körde en leaf. Kanske vi går på något gammalt avtal..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Skaffade e.on i nov-20 och de drar inga 10:-/mån för mig. Med en TM3SR+ så ligger deras 300kW-laddare i Tönnebro bättre till än SuC i Gävle, när man kör norrut från Sthlm. Tycker jag. Så där har det blivit några kWh. Även vissa p-hus (tex Emporia i Malmö) så rekommenderar ändå ett kort hos dom trots förbetalningen på 200.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Frisk »

Skyltspurtaren skrev:
Skaffade e.on i nov-20 och de drar inga 10:-/mån för mig. Med en TM3SR+ så ligger deras 300kW-laddare i Tönnebro bättre till än SuC i Gävle, när man kör norrut från Sthlm. Tycker jag. Så där har det blivit några kWh. Även vissa p-hus (tex Emporia i Malmö) så rekommenderar ändå ett kort hos dom trots förbetalningen på 200.
Kan minsta debitering innebära att om man en månad laddar för 7kr dras det ändå minst 10kr?

Det var själva principen jag var emot också , en förpott på 200 kändes drygt men ok, men när jag läste vidare att de drog ytterligare 200 så fort man kom under 100 kändes det inte seriöst.

Skaffade istället OKQ8-konto istället, fattade det väl som den ska fungera rakt av på E.ON men med mer standardförfarande?

Det var just Tönnebro jag kollade på när jag insåg att E.ON kunde vara bra att ha. I de flesta fall kommer jag nog ladda hos Tesla, men ibland kanske man vill stanna baserat på matställe snarare än laddare eller åker gemensamt med någon som inte behöver tänka på laddare eller inte kan ladda hos Tesla, då är det ju bra att vara redo för ett snabbt stopp utan registreringar och annat. Dessutom finns ju alltid risken att tom Teslas nätverk av någon anledning skulle vara ur funktion.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Registrerade min E.ON laddapp i februari 2021.

Fick då fylla på med 200:-

Laddade sedan följande:
Eon-1.jpg
Eon-2.jpg


27 april debiterades 200:- (Från kredikortet som är knutet till appen)
Eon-3.jpg
21 juli debiterades 400:-

Så jag borde ha 212,78 i saldo, men det går tyvärr inte att kolla någonstans vad jag ser.

I avtalet står det endast följande: Ditt saldo laddas automatiskt med 200 kr från ditt kreditkort så fort beloppet sjunker under 100 kr.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev:
Registrerade min E.ON laddapp i februari 2021.

Fick då fylla på med 200:-

Laddade sedan följande:
Eon-1.jpg
Eon-2.jpg


27 april debiterades 200:- (Från kredikortet som är knutet till appen)
Eon-3.jpg
21 juli debiterades 400:-

Så jag borde ha 212,78 i saldo, men det går tyvärr inte att kolla någonstans vad jag ser.

I avtalet står det endast följande: Ditt saldo laddas automatiskt med 200 kr från ditt kreditkort så fort beloppet sjunker under 100 kr.
Syns tydligt om du trycker profil tabben. I åtminstone Android appen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Även i äpple-appen är det på profil-fliken man ska kolla
CE75F881-800E-42C5-9ECC-475A19BE3B42.jpeg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu hittade jag det också.

Förväxlade det beloppet med laddkostnaden som var rätt lika.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Vilka laddkort? Vad på E.ON drive & Clever?

Inlägg av Frisk »

Nu börjar korten dyka upp. Dock har jag ännu inte laddat något.

Efter att ha kollat OKQ8s elladdningsportal (https://elladdningsportal.okq8.se) såg jag att det gick lägga in kort men lyckades inte beställa. Ringde kundtjänst och kunde den vägen enkelt lägga en beställning. Redan nu ser jag RFID-identiteten och ser att formatet är samma som InCharge-kortets (https://my.goincharge.com) format. Koperade IDt från kortet på Inchage-sidan till ett nytt kort på OKQ8-portalen vilket gick utan problem.

Jag har ännu inte testat om det ställer till med några konstigheter, men rent "praktiskt" var det i alla fall möjligt, det kan ju vara skönt med bara ett kort för flera ställen. Frågan är ju dock om det kan ställa till det eftersom E.ON och Vattenfall (InCharge) har någon form av samarbete, när samma kort ligger med i båda systemen. Kanske jag borde ta bort kortet från listan över kort?

Edit:
Tittade in i Circle K-appen och såg att jag fått en uppdatering.
Nu finns det möjlighet att scanna RFID-taggar direkt med telefonens NFC-läsare och den klarade samtliga mina laddbrickor och även vanliga betalkort när jag testade.
Så nu bör det vara möjligt att ladda med bricka även där. Ännu en onödig app då. Undra om de har någon hemsida man kan sköta manövern ifrån för att slippa installera appar i onödan?
Visst kan väl appar vara bra, men jag ser det som livlinan och inte på något sätt föredragna lösningen. Utmärkt hjälpmedel om man tappat bort/åkt ifrån en laddbricka eller liknande men för mig nödlösningen.
Skriv svar