Varför finns ens 50 kWh laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Denke »

Jag satt ikväll med en kollega och diskuterade hur risigt det är med laddinfrastruktur i norra delarna av Sverige trots att det är där energin verkligen finns.

Återigen på resa i norr alltså och denna gång har jag testat att ladda i andra laddnätverk och det är rena sömnpillret.Testade även Luleå energis Suc idag som har 175 kWh men kom aldrig över 45kwh en enda gång under laddtillfället. Detta trots bara 20 % kvar i batteri.

Jag har ingen koll på kostnader och eventuella tillstånd när det kommer till laddnätverken. Men jag hoppas någon här kan ge mig insikt.

Min fråga är, varför sätter man ens upp en 50 kWh laddare när folk troligtvis endast vill ha Suc vid laddning ?

Enda tillfället jag kan komma på att jag skulle nöja mig med 11-22 kWh laddare är när man kan ladda över natten.
Kan någon med kunskap i frågan hjälpa oss förstå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Denke skrev:
Jag satt ikväll med en kollega och diskuterade hur risigt det är med laddinfrastruktur i norra delarna av Sverige trots att det är där energin verkligen finns.

Återigen på resa i norr alltså och denna gång har jag testat att ladda i andra laddnätverk och det är rena sömnpillret.Testade även Luleå energis Suc idag som har 175 kWh men kom aldrig över 45kwh en enda gång under laddtillfället. Detta trots bara 20 % kvar i batteri.

Jag har ingen koll på kostnader och eventuella tillstånd när det kommer till laddnätverken. Men jag hoppas någon här kan ge mig insikt.

Min fråga är, varför sätter man ens upp en 50 kWh laddare när folk troligtvis endast vill ha Suc vid laddning ?

Enda tillfället jag kan komma på att jag skulle nöja mig med 11-22 kWh laddare är när man kan ladda över natten.
Kan någon med kunskap i frågan hjälpa oss förstå.
Min kunskap i frågan säger att man inte mäter effekt i kWh. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av chaffis75 »

Denke skrev:
Jag satt ikväll med en kollega och diskuterade hur risigt det är med laddinfrastruktur i norra delarna av Sverige trots att det är där energin verkligen finns.

Återigen på resa i norr alltså och denna gång har jag testat att ladda i andra laddnätverk och det är rena sömnpillret.Testade även Luleå energis Suc idag som har 175 kWh men kom aldrig över 45kwh en enda gång under laddtillfället. Detta trots bara 20 % kvar i batteri.

Jag har ingen koll på kostnader och eventuella tillstånd när det kommer till laddnätverken. Men jag hoppas någon här kan ge mig insikt.

Min fråga är, varför sätter man ens upp en 50 kWh laddare när folk troligtvis endast vill ha Suc vid laddning ?

Enda tillfället jag kan komma på att jag skulle nöja mig med 11-22 kWh laddare är när man kan ladda över natten.
Kan någon med kunskap i frågan hjälpa oss förstå.
Här är jag kanske på hal is men jag har fattat de som att man kan sätta upp en 50kw laddare med ett "vanligt" el abonnemang, dvs 3 fas 400 volt. Om man ska upp i högre upplösning effekt så krävs helt andra med komplicerade lösningar som såklart då också blir nog tydligt dyrare.
Men ja lite vad jag hört, har ingen källa och är inte säker så rätta mig gärna om de är fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Hammar »

Skulle säga att det är konstigt att det inte byggs fler 50KW laddare.
Om du inte har någon laddare på platsen, så måste du gissa hur stor efterfråga är. Har du en laddare redan på plats, så kan du ju jämföra med liknande laddare på andra platser, och kan därmed göra en mycket bättre uppskattning om du ska bygga en till, och vad för typ av laddare.
Finns det kapacitet i elnätet? Borde ju vara större chans att det finns 50KW till i nätet än 100KW. Finns det inte kapacitet så får du bekosta nya kablar och transformatorer.
En laddare på 100KW borde vara nära dubbelt så dyr som en på 50KW.
Lunch eller kaffe? Ska du bara stanna för kaffe, så kommer du inte långt med en 50KW laddare, men ska du äta lunch, så får du i rätt mycket i batteriet.
Vilket är bäst: en 150KW laddare eller en 100KW och en 50KW?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av mati »

En 50kW laddare är naturligtvis betydligt billigare och enklare att sätta upp. För 50kW krävs ingen egen transformator, man kan i princip "bara" ansluta den till elnätet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tänker att det är mycket historik. 50kw-laddare var ju de första snabbladdarna: De byggdes i huvudsak för bilar som Leaf som ändå inte kan ta mer effekt. Då var 50kW snabbt och en laddare per plats räckte gott.

Jag som kört med icke-Tesla genom inlandet och har släktingar nära Lidl har använt 50kW en hel del. Ställer du dig en timme så får du ju 50kWh, man får helt enkelt göra nåt under tiden.

Men det mesta nya som byggs verkar ju vara snabbare, så det är väl mest gammal teknik och om den byggs idag så är det för att det är billigt och man ändå inte siktar så högt.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Kevork »

50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev:
Denke skrev:
Jag satt ikväll med en kollega och diskuterade hur risigt det är med laddinfrastruktur i norra delarna av Sverige trots att det är där energin verkligen finns.

Återigen på resa i norr alltså och denna gång har jag testat att ladda i andra laddnätverk och det är rena sömnpillret.Testade även Luleå energis Suc idag som har 175 kWh men kom aldrig över 45kwh en enda gång under laddtillfället. Detta trots bara 20 % kvar i batteri.

Jag har ingen koll på kostnader och eventuella tillstånd när det kommer till laddnätverken. Men jag hoppas någon här kan ge mig insikt.

Min fråga är, varför sätter man ens upp en 50 kWh laddare när folk troligtvis endast vill ha Suc vid laddning ?

Enda tillfället jag kan komma på att jag skulle nöja mig med 11-22 kWh laddare är när man kan ladda över natten.
Kan någon med kunskap i frågan hjälpa oss förstå.
Min kunskap i frågan säger att man inte mäter effekt i kWh. ;)
Inte heller i kw eller KW. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av zyax »

mikebike skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Denke skrev:
Jag satt ikväll med en kollega och diskuterade hur risigt det är med laddinfrastruktur i norra delarna av Sverige trots att det är där energin verkligen finns.

Återigen på resa i norr alltså och denna gång har jag testat att ladda i andra laddnätverk och det är rena sömnpillret.Testade även Luleå energis Suc idag som har 175 kWh men kom aldrig över 45kwh en enda gång under laddtillfället. Detta trots bara 20 % kvar i batteri.

Jag har ingen koll på kostnader och eventuella tillstånd när det kommer till laddnätverken. Men jag hoppas någon här kan ge mig insikt.

Min fråga är, varför sätter man ens upp en 50 kWh laddare när folk troligtvis endast vill ha Suc vid laddning ?

Enda tillfället jag kan komma på att jag skulle nöja mig med 11-22 kWh laddare är när man kan ladda över natten.
Kan någon med kunskap i frågan hjälpa oss förstå.
Min kunskap i frågan säger att man inte mäter effekt i kWh. ;)
Inte heller i kw eller KW. :lol:
Trådskaparen bör ändra namnet på tråden, man blir ju förbannad varje gång utan att en läsa innehållet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av jonasl »

Om man vill ladda som man tankar bilen så är det givetvis bättre ju fortare den är.

Men om man vill äta under tiden man laddar så är 100+kW, i mina ögon, helt onödigt. Jag brukar ofta få gå ut och flytta bilen redan innan toalettbesök och beställning är avklarad när jag laddar på SuC..

Lite samma med 11kW AC-uttag som destinationsladdare ibland. På ställen där man ändå är en hel dag hade det varit smartare att ha dubbelt så många hälften så snabba laddplatser.

Laddeffekten behöver helt enkelt anpassas till destinationen och målgruppen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av DanneLKPG »

Kevork skrev:
50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Niklas Z »

DanneLKPG skrev:
Kevork skrev:
50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro. :mrgreen:
Vid BK, McD, Max m m vill jag helst att laddningen går så fort som möjligt. Är det en trevligare restaurang räcker 50 kW bra (förutsatt att laddaren verkligen ger nära 50 kW).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av kenjon »

DanneLKPG skrev:
Kevork skrev:
50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro. :mrgreen:
Att ha 50-laddare gör ju att andra får vänta medan du äter klart. 150-laddare som får dej att flytta bilen gör att andra kan komma till och ladda.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av R2_m3 »

kenjon skrev:
Att ha 50-laddare gör ju att andra får vänta medan du äter klart. 150-laddare som får dej att flytta bilen gör att andra kan komma till och ladda.
men då bör man ha kostnad per minut om bilen laddat fullt på samma sätt som som Tesla har, annars kanske vissa inte orkar flytta bilen trots att den laddat fullt.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av jonasl »

Jag tror tre 50kW-laddare är billigare än en 150kW. Och ofta bättre. Men inte alltid - rätt laddare på rätt plats.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Dafro »

Håller helt med om att man behöver ta betalt när det är fullt fast jag tycker att man borde införa minutavgift redan när laddning går under en viss nivå i effekt tex 100 kW på en 150 kW ladddare och även efter en viss tid tex en kvart, iallafall så länge det är så ont om snabbladdare som det är.

Men visst 5 50 kW laddare utanför restauranger istället för inga vore ju bra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av mikebike »

Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Precis.

Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.

Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.

Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Niklas Z »

jonasl skrev:
Jag tror tre 50kW-laddare är billigare än en 150kW. Och ofta bättre. Men inte alltid - rätt laddare på rätt plats.
Det tvivlar jag på. Inte minst om man tänker på att kostnaderna för grävning, asfaltering, installation, projektering m m knappast är högre för en 150 kW än för tre 50 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 927
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Precis.

Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.

Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.

Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Tyvärr blandas detta ihop hela tiden och ingen kan särskilja på behovet och det hänger delvis på en omogen marknad i kombination med att varenda elbilsägare hela tiden propagerar på vad just han anser är bäst och inte kan se en helhet.

Enkelt borde vara att det delades upp efter behov.

++150kW - placerade vid bensinmackar för snabb laddning och möjlighet till toalett och inköp av kaffe eller en korv.

30-50kW - vid restauranger och köpcentrum för att kunna ta en timmes (eller två) paus utan att behöva flytta bilen under den tiden.

11kW - destinationsladdning för övernattningar mm mm mm.

De första två gärna med smart delning av stolpar så att flera uttag delar på en större laddare, likt KemPower byggt upp sitt system.
På så sätt skulle 2st 300kW laddare kunna förse 20 stolpar med el utanför en restaurang eller ett köpcentrum.

Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Men det behöver helt klart styras upp för just nu byggs det helt utan plan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Precis.

Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.

Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.

Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Det finns skrönor och myter, rätt eller fel, att folk som bytt till elbil lättare gått upp i vikt under semestrar. Kan ligga något i det kanske.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av DanneLKPG »

kenjon skrev:
DanneLKPG skrev:
Kevork skrev:
50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro. :mrgreen:
Att ha 50-laddare gör ju att andra får vänta medan du äter klart. 150-laddare som får dej att flytta bilen gör att andra kan komma till och ladda.
Kommer stå en bil där som inte kan maxa 150-laddaren ändå och blockera. Så det kan lika gärna vara fler 50kW/75kw-laddare istället för någon enstaka 150/300kW vid restaurangen. På macken får det gärna vara snabbare där stoppen brukar vara kortare.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker 50 kW är underskattade, de har sin funktion vid rätt plats och rätt tillfälle.

Men de kan vara olidigt sega på långresa, jag har kortat ned restiden till Jämtland med 1,5 timme när 150 kW laddarna kom på plats.

En stor anledning är nog att Staten de senste åren gett stora bidrag för installation av 50 kW laddare, men inte för laddare med högre effekt.

Undrar egentligen vad Naturvårdsverket har fått för riktlinjer?

De första laddarna som installerades (Utöver Tesla SuC) från år 2012 var ju med 50 kW effekt. Även dessa med stödpengar, tror det var från EU på den tiden.

Kom ihåg när jag satt och diskuterade med en tekniker från Garo år 2015, då var medeleffekten 17 kW för alla elbilar som laddade på deras laddstationer......

Bild från Kvisselby utanför Sundsvall april 2020.

Då fanns ingen 150 kW laddare norr om Uppsala på E4:an.

Ionity Sundsvall öppnade i maj 2020.
Kvisselby.jpg
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför finns ens 50 kWh laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

R_Edvinsson skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Precis.

Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.

Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.

Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Tyvärr blandas detta ihop hela tiden och ingen kan särskilja på behovet och det hänger delvis på en omogen marknad i kombination med att varenda elbilsägare hela tiden propagerar på vad just han anser är bäst och inte kan se en helhet.

Enkelt borde vara att det delades upp efter behov.

++150kW - placerade vid bensinmackar för snabb laddning och möjlighet till toalett och inköp av kaffe eller en korv.

30-50kW - vid restauranger och köpcentrum för att kunna ta en timmes (eller två) paus utan att behöva flytta bilen under den tiden.

11kW - destinationsladdning för övernattningar mm mm mm.

De första två gärna med smart delning av stolpar så att flera uttag delar på en större laddare, likt KemPower byggt upp sitt system.
På så sätt skulle 2st 300kW laddare kunna förse 20 stolpar med el utanför en restaurang eller ett köpcentrum.

Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Men det behöver helt klart styras upp för just nu byggs det helt utan plan.
Perfekt sammanfattat. End of discussion.
Skriv svar