Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro.Kevork skrev:50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Varför finns ens 50 kWh laddare
Moderator: Redaktion
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Vid BK, McD, Max m m vill jag helst att laddningen går så fort som möjligt. Är det en trevligare restaurang räcker 50 kW bra (förutsatt att laddaren verkligen ger nära 50 kW).DanneLKPG skrev:Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro.Kevork skrev:50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Att ha 50-laddare gör ju att andra får vänta medan du äter klart. 150-laddare som får dej att flytta bilen gör att andra kan komma till och ladda.DanneLKPG skrev:Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro.Kevork skrev:50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
men då bör man ha kostnad per minut om bilen laddat fullt på samma sätt som som Tesla har, annars kanske vissa inte orkar flytta bilen trots att den laddat fullt.kenjon skrev:Att ha 50-laddare gör ju att andra får vänta medan du äter klart. 150-laddare som får dej att flytta bilen gör att andra kan komma till och ladda.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Jag tror tre 50kW-laddare är billigare än en 150kW. Och ofta bättre. Men inte alltid - rätt laddare på rätt plats.
Model Y LR AWD 2022
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Håller helt med om att man behöver ta betalt när det är fullt fast jag tycker att man borde införa minutavgift redan när laddning går under en viss nivå i effekt tex 100 kW på en 150 kW ladddare och även efter en viss tid tex en kvart, iallafall så länge det är så ont om snabbladdare som det är.
Men visst 5 50 kW laddare utanför restauranger istället för inga vore ju bra.
Men visst 5 50 kW laddare utanför restauranger istället för inga vore ju bra.
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Precis.mikebike skrev:Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.
Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.
Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Det tvivlar jag på. Inte minst om man tänker på att kostnaderna för grävning, asfaltering, installation, projektering m m knappast är högre för en 150 kW än för tre 50 kW.jonasl skrev:Jag tror tre 50kW-laddare är billigare än en 150kW. Och ofta bättre. Men inte alltid - rätt laddare på rätt plats.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Tyvärr blandas detta ihop hela tiden och ingen kan särskilja på behovet och det hänger delvis på en omogen marknad i kombination med att varenda elbilsägare hela tiden propagerar på vad just han anser är bäst och inte kan se en helhet.Nicke Nyfiken skrev:Precis.mikebike skrev:Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.
Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.
Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Enkelt borde vara att det delades upp efter behov.
++150kW - placerade vid bensinmackar för snabb laddning och möjlighet till toalett och inköp av kaffe eller en korv.
30-50kW - vid restauranger och köpcentrum för att kunna ta en timmes (eller två) paus utan att behöva flytta bilen under den tiden.
11kW - destinationsladdning för övernattningar mm mm mm.
De första två gärna med smart delning av stolpar så att flera uttag delar på en större laddare, likt KemPower byggt upp sitt system.
På så sätt skulle 2st 300kW laddare kunna förse 20 stolpar med el utanför en restaurang eller ett köpcentrum.
Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Men det behöver helt klart styras upp för just nu byggs det helt utan plan.
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Det finns skrönor och myter, rätt eller fel, att folk som bytt till elbil lättare gått upp i vikt under semestrar. Kan ligga något i det kanske.Nicke Nyfiken skrev:Precis.mikebike skrev:Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.
Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.
Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Kommer stå en bil där som inte kan maxa 150-laddaren ändå och blockera. Så det kan lika gärna vara fler 50kW/75kw-laddare istället för någon enstaka 150/300kW vid restaurangen. På macken får det gärna vara snabbare där stoppen brukar vara kortare.kenjon skrev:Att ha 50-laddare gör ju att andra får vänta medan du äter klart. 150-laddare som får dej att flytta bilen gör att andra kan komma till och ladda.DanneLKPG skrev:Håller med. Är det kö till maten så får jag ofta springa ut och flytta bilen mitt i måltiden för att visa hänsyn till andra elbilister. Ser hellre fler 50kW än några enstaka högpresterande laddare vid restaurangerna så att man kan få lite matro.Kevork skrev:50-70kW känns som lagom snabbt för att nischa som restaurang-laddare. Tillräckligt snabbt för att du ska fylla batteriet bra under en måltid men inte så snabbt att du måste springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Jag tycker 50 kW är underskattade, de har sin funktion vid rätt plats och rätt tillfälle.
Men de kan vara olidigt sega på långresa, jag har kortat ned restiden till Jämtland med 1,5 timme när 150 kW laddarna kom på plats.
En stor anledning är nog att Staten de senste åren gett stora bidrag för installation av 50 kW laddare, men inte för laddare med högre effekt.
Undrar egentligen vad Naturvårdsverket har fått för riktlinjer?
De första laddarna som installerades (Utöver Tesla SuC) från år 2012 var ju med 50 kW effekt. Även dessa med stödpengar, tror det var från EU på den tiden.
Kom ihåg när jag satt och diskuterade med en tekniker från Garo år 2015, då var medeleffekten 17 kW för alla elbilar som laddade på deras laddstationer......
Bild från Kvisselby utanför Sundsvall april 2020.
Då fanns ingen 150 kW laddare norr om Uppsala på E4:an.
Ionity Sundsvall öppnade i maj 2020.
Men de kan vara olidigt sega på långresa, jag har kortat ned restiden till Jämtland med 1,5 timme när 150 kW laddarna kom på plats.
En stor anledning är nog att Staten de senste åren gett stora bidrag för installation av 50 kW laddare, men inte för laddare med högre effekt.
Undrar egentligen vad Naturvårdsverket har fått för riktlinjer?
De första laddarna som installerades (Utöver Tesla SuC) från år 2012 var ju med 50 kW effekt. Även dessa med stödpengar, tror det var från EU på den tiden.
Kom ihåg när jag satt och diskuterade med en tekniker från Garo år 2015, då var medeleffekten 17 kW för alla elbilar som laddade på deras laddstationer......
Bild från Kvisselby utanför Sundsvall april 2020.
Då fanns ingen 150 kW laddare norr om Uppsala på E4:an.
Ionity Sundsvall öppnade i maj 2020.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför finns ens 50 kWh laddare
Perfekt sammanfattat. End of discussion.R_Edvinsson skrev:Tyvärr blandas detta ihop hela tiden och ingen kan särskilja på behovet och det hänger delvis på en omogen marknad i kombination med att varenda elbilsägare hela tiden propagerar på vad just han anser är bäst och inte kan se en helhet.Nicke Nyfiken skrev:Precis.mikebike skrev:Vi äter nästan aldrig när vi snabbladdar, ju snabbare laddning desto bättre.
Folk verkar helt fixerade vid att äta hela tiden när man läser svaren här. Laddning=mat.
Ska jag köra 80 mil så behöver/vill jag bara äta en gång, men behöver ladda fler gånger än så.
Laddning ska gå så fort att jag inte tvingas välja restaurang efter placeringen av laddare.
Enkelt borde vara att det delades upp efter behov.
++150kW - placerade vid bensinmackar för snabb laddning och möjlighet till toalett och inköp av kaffe eller en korv.
30-50kW - vid restauranger och köpcentrum för att kunna ta en timmes (eller två) paus utan att behöva flytta bilen under den tiden.
11kW - destinationsladdning för övernattningar mm mm mm.
De första två gärna med smart delning av stolpar så att flera uttag delar på en större laddare, likt KemPower byggt upp sitt system.
På så sätt skulle 2st 300kW laddare kunna förse 20 stolpar med el utanför en restaurang eller ett köpcentrum.
Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Men det behöver helt klart styras upp för just nu byggs det helt utan plan.