Prisrekord på el

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Holve »

Finns det några stirlingmotorer för hemmabruk?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Prisrekord på el

Inlägg av ml42 »

Ja den första blir ungefär så där liten. Han pratar ju om att gengasen behöver kylas innan filtren om man kör högre effekt. Dessutom blir ju avgaserna värma. Denna värme borda man kunna värma huset med och så får man ut lite el också. Om jag får till en liten blir det väl att bygga en större med en gammal bilmotor och en asynkrongenerator sen. Vi får se...

Nej, jag har inte hittat några stirlingmotorer iaf. Det finns flera som hävdat att dom har men jag är tveksam. Ångmaskin var mitt andra alternativ men det verkar vara dyrt och svårare om man vill göra stor del själv.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Prisrekord på el

Inlägg av ml42 »

Jag har försökt följa upp flera liknande utan att lyckas. Ett av dom var ett Gävleföretag som nu verkar ha konkat, det kanske var dom här. Jag skulle vilja se en demo i verkligheten innan jag betalar någon handpenning. Inslaget var från 2018, hur gick det sen? Det borde finnas några som har och kan berätta hur bra det är sådana här dagar.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisrekord på el

Inlägg av mati »

ml42 skrev:
Ja den första blir ungefär så där liten. Han pratar ju om att gengasen behöver kylas innan filtren om man kör högre effekt. Dessutom blir ju avgaserna värma. Denna värme borda man kunna värma huset med och så får man ut lite el också. Om jag får till en liten blir det väl att bygga en större med en gammal bilmotor och en asynkrongenerator sen. Vi får se...

Nej, jag har inte hittat några stirlingmotorer iaf. Det finns flera som hävdat att dom har men jag är tveksam. Ångmaskin var mitt andra alternativ men det verkar vara dyrt och svårare om man vill göra stor del själv.
Är inte en ångmaskin ganska ineffektiv? Fördelen med en stirlingmotor är ju bl a dess höga verkningsgrad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Prisrekord på el

Inlägg av LarsL »

Finns flera tillverkare av sterlingmotorer i Göteborg.
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Prisrekord på el

Inlägg av ml42 »

Om du menar Swedish stirling så har dom nog lite för stora anläggningar för att det ska passa mig. Om du vet några som säljer något som passar för hemmabruk och kan eldas med ved så är jag mycket intresserad. Skicka gärna någon länk här.

Nej, en ångmaskin är inte så effektiv men om man kan ta reda på värmeförlusterna så är inte det nåt stort problem i mitt fall. Jag behöver värmen också. Jag har dock fått för mig att det är bra mycket dyrare att få till en "hemmaångmaskin" än en "hemmagengasmotor".

En gengasmotor har ju flera nackdelar bla troligen mycket underhåll och farlig gas som är riskabel att hantera. En stirlingmotor i litet format som går att elda med ved hade varit perfekt om det finns nån.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Vasp »

Angående gengas för el och värme så finns det här finska företaget.

https://volter.fi/
Skriv svar