Prisrekord på el

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Prisrekord på el

Inlägg av MangeT »

Japp. Låter precis som politiker beter sig.
Förutom att tillsätta sina polare på generaldirektörsposter och helt frångå alla regler som vanliga företag måste följa vid rekrytering. Eller se till att ha egna pensionsregler för sig själva.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Fredrik j »

Dom ska överleva ett val vart fjärde år också.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Prisrekord på el

Inlägg av DrDR »

dhogborg skrev:
Alla ni som pratar om rörligt elpris och snittpris över månaden eller dagen är fel ute.

Det finns tre typer av elavtal:
* Faspris
* Timavtal
* Sämre timavtal

Under sämre timantalet bestäms din förbrukningsprofil (dvs. NÄR du förbrukade elen du köpt) av hur ett snitthushåll köpt el, lite på natten mycket på dagen och mest på kvällen.

Har du inte fast pris eller timavtal så har du sämre timavtal där du betalar mest under de dyraste timmarna.
Med "sämre timavtal" antar jag att du menar det som elbolagen kallar "rörligt"? Det finns även ett fjärde avtal, som är nån sorts kombo mellan fastpris och timavtal.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Prisrekord på el

Inlägg av DrDR »

vigge50 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
NEO skrev:
Åh herregud, tur man betalar fastpris 1kr kWh atm. /...
Ok, erkänner att jag inte vet hur det här fungerar, men lägger ditt elbolag på ~550 öre på priset från Nord Pool?

Källa:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/
Nä, om du har rörligt pris så lägger elbolagen oftast på en några ören och moms på det priset som är på marknaden antingen för dagen eller för timmen. Men för oss som har fast pris så har våra elbolag gått med på att sälja el till oss under en viss tid framöver till ett fast pris oavsett vad priset på Nordpool är. Jag har ett elavtal som låter mig betala 43,75 öre/kWh inkl. moms fram till sista januari oavsett vad priset på nordpool är. Så med de priserna som är nu så gör mitt elbolag stora förluster för varje kWh som jag använder men det var en chansning som jag och Karlstad energi gjorde, hade elpriset legat på 20 öre/kWh nu så hade Karlstad varit glad över de stora vinster de gjorde. Nu bor jag i en liten lägenhet och betala inte för värme så elräkningen är låg oavsett men jag gjorde ett bra val att ta fast pris.
Gissningsvis får du betala mer än 43,75 öre/kWh om du ska binda om i januari. Jag har haft fastpris länge, men valde att gå över till timpris förra våren. Trodde att det skulle komma bättre erbjudanden, men priset, även fastpris har ökat hela sommaren och hösten. Ångrar det nu... men å andra sidan fick det mig att installera solceller... skulle jag nog inte gjort om jag hade bundit för 40 öre/kWh.

Elbolagen lägger på en riskpeng på fastprisavtalet, risken är dels om priset går upp så behöver de sälja med förlust, och om kunden förbrukar mer än beräknat så får de köpa in extra el till högre pris. Särskilt de små elhandelsbolagen får problem, för de stora som även har produktion spelar det nog inte så stor roll. Såg ett inslag på Svt om Linde energi som kommer sluta erbjuda fastprisavtal av just den anledningen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prisrekord på el

Inlägg av vigge50 »

DrDR skrev:
vigge50 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
NEO skrev:
Åh herregud, tur man betalar fastpris 1kr kWh atm. /...
Ok, erkänner att jag inte vet hur det här fungerar, men lägger ditt elbolag på ~550 öre på priset från Nord Pool?

Källa:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/
Nä, om du har rörligt pris så lägger elbolagen oftast på en några ören och moms på det priset som är på marknaden antingen för dagen eller för timmen. Men för oss som har fast pris så har våra elbolag gått med på att sälja el till oss under en viss tid framöver till ett fast pris oavsett vad priset på Nordpool är. Jag har ett elavtal som låter mig betala 43,75 öre/kWh inkl. moms fram till sista januari oavsett vad priset på nordpool är. Så med de priserna som är nu så gör mitt elbolag stora förluster för varje kWh som jag använder men det var en chansning som jag och Karlstad energi gjorde, hade elpriset legat på 20 öre/kWh nu så hade Karlstad varit glad över de stora vinster de gjorde. Nu bor jag i en liten lägenhet och betala inte för värme så elräkningen är låg oavsett men jag gjorde ett bra val att ta fast pris.
Gissningsvis får du betala mer än 43,75 öre/kWh om du ska binda om i januari. Jag har haft fastpris länge, men valde att gå över till timpris förra våren. Trodde att det skulle komma bättre erbjudanden, men priset, även fastpris har ökat hela sommaren och hösten. Ångrar det nu... men å andra sidan fick det mig att installera solceller... skulle jag nog inte gjort om jag hade bundit för 40 öre/kWh.

Elbolagen lägger på en riskpeng på fastprisavtalet, risken är dels om priset går upp så behöver de sälja med förlust, och om kunden förbrukar mer än beräknat så får de köpa in extra el till högre pris. Särskilt de små elhandelsbolagen får problem, för de stora som även har produktion spelar det nog inte så stor roll. Såg ett inslag på Svt om Linde energi som kommer sluta erbjuda fastprisavtal av just den anledningen.
Fullt medveten om detta, vet ej om jag ska binda nu eller vänta utan det är helt enkelt något jag funderar en del över. Fördelen för mig är att jag bor i en liten lägenhet på 30 kvm så jag har de senaste månaderna haft en elanvändning på under 100 kWh/månad. Så för mig så skulle en fördubbling av elpriset inte ha någon större inverkan på min ekonomi men visst, att få tag i ett lågt elpris hade alltid varit trevligt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Swede1 »

renes skrev:
SwedishAdvocate skrev:
NEO skrev:
Åh herregud, tur man betalar fastpris 1kr kWh atm. /...
Ok, erkänner att jag inte vet hur det här fungerar, men lägger ditt elbolag på ~550 öre på priset från Nord Pool?

Källa:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/
Det är priset för imorgon du ska titta på. Runt 650 öre/kWh kl 16.
Jag får bara dagens pris och snittpris på 3 kr för morgondagen, var ser man morgondagens timpriser? Över 8 kr kl 16-17 i morgon varnas det för ser jag.

:?:
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prisrekord på el

Inlägg av vigge50 »

Swede1 skrev:
renes skrev:
SwedishAdvocate skrev:
NEO skrev:
Åh herregud, tur man betalar fastpris 1kr kWh atm. /...
Ok, erkänner att jag inte vet hur det här fungerar, men lägger ditt elbolag på ~550 öre på priset från Nord Pool?

Källa:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/
Det är priset för imorgon du ska titta på. Runt 650 öre/kWh kl 16.
Jag får bara dagens pris och snittpris på 3 kr för morgondagen, var ser man morgondagens timpriser? Över 8 kr kl 16-17 i morgon varnas det för ser jag.

:?:
Här kan du välja mellan timme, dag, vecka, månad eller år. Detta är nordpools priser så sen tillkommer moms och elbolagens avgifter samt saktter.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Swede1 »

vigge50 skrev:
Swede1 skrev:
renes skrev:
SwedishAdvocate skrev:
NEO skrev:
Åh herregud, tur man betalar fastpris 1kr kWh atm. /...
Ok, erkänner att jag inte vet hur det här fungerar, men lägger ditt elbolag på ~550 öre på priset från Nord Pool?

Källa:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/
Det är priset för imorgon du ska titta på. Runt 650 öre/kWh kl 16.
Jag får bara dagens pris och snittpris på 3 kr för morgondagen, var ser man morgondagens timpriser? Över 8 kr kl 16-17 i morgon varnas det för ser jag.

:?:
Här kan du välja mellan timme, dag, vecka, månad eller år. Detta är nordpools priser så sen tillkommer moms och elbolagens avgifter samt saktter.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Tack den var bra, 6,5 kr + moms mm, hm undrar vad slutpriset blir, 10 kr/kWh? Klart rekord i morgon på över 3 kronor + allt extra.

Dags att återstarta Ringhals 1, pronto och sen försöka få igång andra nedslängda så fort som möjligt tills ny teknik kan få bort kärnkraften. Enkelt nu när Miljöpartiet är borta ur leken. Kan klubbas snabbt i riksdagen med S+SD+M. :D

https://nyheteridag.se/nu-kan-regeringe ... inghals-1/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Prisrekord på el

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Remuz skrev:
mati skrev:
Annars hade man ju också kunnat säga att staten inte vill att vi ska jobba eller driva företag, för det är saker som beskattas hårt.
Det är väl många som säger just detta, iaf i nyliberala kretsar?
Ja, jo, såklart, fast det kan de ju ändå inte riktigt mena på allvar. Precis lika lite som man ska tro att staten vill att vi ska köra mindre bil eller minska våra utsläpp. Det är ju statens inkomstkälla. Men man måste ju kunna motivera de höga skatterna så att folk inte går bananas.
Problemet med skatter är ju att de inte känns riktigt värda det. Får jag verkligen tillbaka det jag lägger in över livet? Jag gillade verkligen Reinfeldt som började prata om våra pengar och inte statens. För det är ju så vi ska se skatter och bidrag som just våra pengar och vi ska komma överens om vad vi ska göra för dem. Numera tycks det som att politikerna återigen ser detsamma sina pengar.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Prisrekord på el

Inlägg av wannabee »

Finns en variant till:

Fastprisavtal tills elen råkar bli så dyr att elbolaget slutar köpa in och leverera den, man hamnar då hos det elbolag som ledningarna tillhör till det elbolagets tillsvidarepris.

(Har råkat ut för det en gång)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prisrekord på el

Inlägg av vigge50 »

wannabee skrev:
Finns en variant till:

Fastprisavtal tills elen råkar bli så dyr att elbolaget slutar köpa in och leverera den, man hamnar då hos det elbolag som ledningarna tillhör till det elbolagets tillsvidarepris.

(Har råkat ut för det en gång)
Ja, för några månader sen så var det flera elbolag i Storbritannien som gick i konkurs då de hade för mycket fastpris avtal och elpriserna skenade. Finns risk att detsamma händer här om dessa priserna håller i sig.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Prisrekord på el

Inlägg av IcePic »

LarsL skrev:
Problemet med skatter är ju att de inte känns riktigt värda det. Får jag verkligen tillbaka det jag lägger in över livet?
Jag gjorde ingen kalkyl på när jag tjänat in all min skolgång och allt samhället gjorde tills dess att jag började betala skatt tillbaka, och jag räknar inte med att jag kommer räkna på vad min andel av magnetröntgen-apparaten är den dagen de behöver se vad som är trasigt inuti mig och kör mig igenom en sån. Jag är däremot rätt säker på att jag inte skulle kunnat förbetala hela min skolgång och att jag inte vill betala för en hundradels röntgenapparat JustInTime(tm) på räkningen efter att de behandlat mig om jag nu vaknar upp efter nån koma eller nåt. Jag överlåter till andra att avgöra vad som är "rätt" nivå, men det är ju knappast nåt man bara räknar ut på dagsbasis:

"Idag ska jag inte åka kollektivtrafik, så ingen skatt till regionen/landstinget för mig. Jag tänker inte behöva blodtransfusion så inga pengar till att hålla lager av blod-donationer, jag ska inte simma så inga pengar till kommunens simhall, ska nog jobba hemma idag så vägunderhåll kan vi skippa" osv.

Man kan ju räkna så, och bli sur över att jag idag, mitt i livet, kommer betala mer än jag tar ut på en slumpmässig måndag, men under mina första 20 år, och troligen under mina sista 20 kommer jag vara en snyltare som bara otacksamt tar emot det samhället ger för att jag ska (över)leva och för det privilegiet blir jag tvungen att mina 40-nånting yrkesverksamma år mellan blir "förluster" om man räknar dag för dag med kort perspektiv.

Och det förutsätter dessutom att jag aldrig råkar ut för nån olycka så jag blir handikappad, inte blir utsliten av jobbet i förtid, inte får nån sällsynt debiliterande åkomma som fått namn efter en doktor, inte behöver ligga i IVA pga C19 med år av återhämtning. Att ingen i min nära familj eller fru råkar ut för nånting som liknar det ovanstående heller så vi måste flytta 30-100km längre bort från all gemensam service för att vi inte längre har två inkomster att betala räntan på ohemula bostadspriser.

Det finns säkert en jävla massa fel i vart pengar tar vägen, och folk får gärna aktivera sig politiskt för att förbättra utkomsten av de skatterna som tas in oavsett politisk färg, för det kan alltid bli bättre på en massa nivåer, men jag tror att det är lite väl enkelt att sitta och fråga "Vad fan får jag för pengarna?" om man inte funderat på vad en meter motorväg kostar samtidigt som man svischar fram i 110 på den.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prisrekord på el

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Problemet med skatter är ju att de inte känns riktigt värda det. Får jag verkligen tillbaka det jag lägger in över livet? Jag gillade verkligen Reinfeldt som började prata om våra pengar och inte statens. För det är ju så vi ska se skatter och bidrag som just våra pengar och vi ska komma överens om vad vi ska göra för dem. Numera tycks det som att politikerna återigen ser detsamma sina pengar.
Måste du personligen gå plus/minus noll på skatterna? Är det verkligen orättvist om vissa går plus och andra back? Vi föds med olika förutsättningar socialt och har olika tur i genlotteriet. Ska den som haft otur att födas med svåra sjukdomar eller lägre kognitiva förmågor inte få någon vård eller omsorg alls t ex? För många kan ju aldrig bidra med en enda krona.

Samtidigt har vissa tur och föds med mycket pengar i familjen, goda kontakter, får fin uppfostran, access till de rätta skolorna... Eller bara råkar vara extremt driven och intelligent. Eller har tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Typ man är med i rätt startup och gör mångmiljon-exit. Många som tjänar bra tror att de har förtjänat vartenda öre och att allt beror på deras uppoffringar. Det stämmer sällan. Finns massor av orättvisor. Skatt är ett sätt att mildra dessa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisrekord på el

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
LarsL skrev:
Problemet med skatter är ju att de inte känns riktigt värda det. Får jag verkligen tillbaka det jag lägger in över livet?
Jag gjorde ingen kalkyl på när jag tjänat in all min skolgång och allt samhället gjorde tills dess att jag började betala skatt tillbaka, och jag räknar inte med att jag kommer räkna på vad min andel av magnetröntgen-apparaten är den dagen de behöver se vad som är trasigt inuti mig och kör mig igenom en sån. Jag är däremot rätt säker på att jag inte skulle kunnat förbetala hela min skolgång och att jag inte vill betala för en hundradels röntgenapparat
Det där tror jag inte stämmer. Om du inte tjänar enormt dåligt eller sämre än genomsnittet, så borde det där inte stämma rent matematiskt och ekonomiskt. Då skulle ju hela den offentliga sektorn inte klara av att finansiera sig om vi genomsnittsvenskar och medelklassmänniskor förbrukar med resurser än vad vi bidrar med.

Så jag är högst skeptisk till att det du säger är riktigt uträknat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Prisrekord på el

Inlägg av IcePic »

martinot skrev:
IcePic skrev:
LarsL skrev:
Problemet med skatter är ju att de inte känns riktigt värda det. Får jag verkligen tillbaka det jag lägger in över livet?
Jag gjorde ingen kalkyl på när jag tjänat in all min skolgång och allt samhället gjorde tills dess att jag började betala skatt tillbaka, och jag räknar inte med att jag kommer räkna på vad min andel av magnetröntgen-apparaten är den dagen de behöver se vad som är trasigt inuti mig och kör mig igenom en sån. Jag är däremot rätt säker på att jag inte skulle kunnat förbetala hela min skolgång och att jag inte vill betala för en hundradels röntgenapparat
Det där tror jag inte stämmer. Om du inte tjänar enormt dåligt eller sämre än genomsnittet, så borde det där inte stämma rent matematiskt och ekonomiskt. Då skulle ju hela den offentliga sektorn inte klara av att finansiera sig om vi genomsnittsvenskar och medelklassmänniskor förbrukar med resurser än vad vi bidrar med.

Så jag är högst skeptisk till att det du säger är riktigt uträknat.
'Förbetala' är ledordet. Jag hade inga som helst inkomster, stora arv eller andra rikedomar att ta av under de första 20+ åren av mitt liv (kan räkna in lumpen som en samhällskostnad där med). Det lilla staten fick in på moms på glass, cyklar och kläder lär på inget vis ha täckt de utgifterna. Det betyder att jag rent krasst var en kostnad för tandvård, fritidsgårdar, skolmat, utbildning under en lång period och detta betalar jag ju "tillbaka" nu under arbetslivet om än förskjutet i tid.

Jag räknar kallt med att efter pension är jag i princip tillbaka i det läget igen. Därav måste vi ju acceptera att tiden under arbetslivet måste täcka upp för en massa, inte bara mina år (20 ii början och gissningsvis 20 mot slutet) utan för andra personer med, som inte kan bidra lika mycket.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Zalman3 »

Halva priset i SE4 jämfört med Finland.
Screenshot_20211206-133233_Chrome.jpg
Max:
Finland, 1.000öre
SE4, 449öre

Medel:
Finland, 469öre
SE4, 241öre
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Swede1 »

Vad händer? Har inte Finland kärnkraftverk? Ligger kärnkraften nere? Får de ingen gas av Putin?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Vad händer? Har inte Finland kärnkraftverk? Får de ingen gas av Putin?
Dom exporterar väl också och dras med i den generella prisbilden antar jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Prisrekord på el

Inlägg av gasgaraget »

Finland är väl sänket i elbalansen i Norden? De importerar i stort sett hela tiden (netto). Viss export till baltikum.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Prisrekord på el

Inlägg av frippe »

Swede1 skrev:
Vad händer? Har inte Finland kärnkraftverk? Ligger kärnkraften nere? Får de ingen gas av Putin?
De har väl två som är under byggnad, en ska vara klar 2022 och en 2028. Det första rejält försenat.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Prisrekord på el

Inlägg av MangeT »

Ser ju inte bra ut detta för priset framöver.

Kan ju knappast råda någon klimatkris när kärnkraft avvecklas före kolkraft.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Swede1 »

I början av år 2020 slog Miljöpartiet sig för bröstet, titta inga problem att stänga ner Ringhals. Nu visar det sig att det inte var så smart. 8 kr/kwh, tack för det MP.



:o
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisrekord på el

Inlägg av martinot »

Nu när vi ligger på runt 8 kr kWh så har jag faktiskt idag startat upp kakelugnen och eldar med massor av ved. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Prisrekord på el

Inlägg av Swede1 »

https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table

Wow kolla finnarna i morgon, 6-10 kr/kwh från kl 6-21. Är det Putin som stryper baltstaterna så all kräm går dit från väst? Dags att glömma Putins gasledning? Krig på G i Ukraina?

Finnarna har 4,8 kr/kwh hela dagen pris, otroligt.

SE högst pris i morgon kl 8-9, 4,5 kr/kwh, annars 2-3 kr.

Näe, nu räcker det, prispendling mellan 10 öre och 10 kr/kwh. Är det bra? Starka incitament att lagra el.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Prisrekord på el

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Nu när vi ligger på runt 8 kr kWh så har jag faktiskt idag startat upp kakelugnen och eldar med massor av ved. :)
Kör med massor av ved den senaste tiden.. Lär vara billigare än att köra på el.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar