Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneB »

Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Tesla Model S 90D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.
ChargeFinder har jag börjat köra med också, men drygt att behöva fippla med telefonen medans man kör.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av jonasl »

Chargefinder visar de flesta men ABRP visar Teslaladdarna om man har Premium. Synd att inte en kan klara både och..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneB »

Nect skrev:
Maw skrev:
DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.

ChargeFinder har jag börjat köra med också, men drygt att behöva fippla med telefonen medans man kör.

Testade ABRP premium under vår norrlandsresa vi gjorde mellan jul och nyår. Gjorde rutterna dag för dag, innan vi åkte iväg.
Man ser direkt på telefonskärmen hela tiden, hur många lediga/upptagna platser det är på nästa SuC.
Tyckte det var smidigt. Däremot så var väl vägvalen och hur navigationen under färden var inte den bästa enligt mig.
Varenda liten avtagsväg eller "spansk kurva", så började den tjata om att jag skulle hålla vänster. Blev nästan olidligt till slut.
Kanske är en inställning, men kollade inte upp det.
Tesla Model S 90D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

DanneB skrev:
Testade ABRP premium under vår norrlandsresa vi gjorde mellan jul och nyår. Gjorde rutterna dag för dag, innan vi åkte iväg.
Man ser direkt på telefonskärmen hela tiden, hur många lediga/upptagna platser det är på nästa SuC.
Tyckte det var smidigt. Däremot så var väl vägvalen och hur navigationen under färden var inte den bästa enligt mig.
Varenda liten avtagsväg eller "spansk kurva", så började den tjata om att jag skulle hålla vänster. Blev nästan olidligt till slut.
Kanske är en inställning, men kollade inte upp det.
Jag stängde av ljudet på ABRP efter ungefär 30 sekunder :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Nja, att utbyggnaden går i snigelfart vill jag inte hålla med om. Ett exempel: Längs E6 mellan Malmö och Oslo finns det numera 65 laddpunkter som kan leverera 150 kW eller mer på den svenska sidan gränsen (utan att räkna in de som finns i Malmö med omgivning), plus några till som ger 100 kW. För 2-3 år sedan fanns det ungefär noll. Jämför man med Tesla's SuC så finns det på samma sträcka 136 laddpunkter. Visst, dubbelt så många, men ändå betydligt bättre än för bara 1-2 år sedan för oss som inte kör Tesla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Nect skrev:

Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Nja, att utbyggnaden går i snigelfart vill jag inte hålla med om. Ett exempel: Längs E6 mellan Malmö och Oslo finns det numera 65 laddpunkter som kan leverera 150 kW eller mer på den svenska sidan gränsen (utan att räkna in de som finns i Malmö med omgivning), plus några till som ger 100 kW. För 2-3 år sedan fanns det ungefär noll. Jämför man med Tesla's SuC så finns det på samma sträcka 136 laddpunkter. Visst, dubbelt så många, men ändå betydligt bättre än för bara 1-2 år sedan för oss som inte kör Tesla.
Är det inte en ganska lång sträcka, med så få laddpunkter (inte laddstationer) totalt?

När jag laddade i Rygge på väg söderut på E6 från Oslo så var det vara där köer till Ionity.

6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.

Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.


Bild


Noterar att du tycker 65 laddpunkter, från alla operatörer (inte bara Ionity), inräknat alla laddstationer längs med hela E6 mellan Svinesund och Malmö är bra, medans i jämförelse enbart SuC Rygge har 42 laddpunkter bara där.

När man ser sådana grova skillnader så förstår man verkligen klasskillnaden mellan Tesla SuC och övriga laddnät...


Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Jag kommenterade åsikten att utbyggnaden går i snigelfart. Och ja, 65 150kW+ laddare är väldigt många fler än noll, som det var för ett par år sedan. Sen jämförde jag hur många laddpunkter det finns vid SuC jämfört med andra laddnätverk på Svenska delen av E6 mellan Oslo och Malmö och konstaterade att det är 136 vs 65. Jag förstår inte riktigt vad antalet laddpunkter vid en SuC i Norge har med det att göra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Jag kommenterade åsikten att utbyggnaden går i snigelfart. Och ja, 65 150kW+ laddare är väldigt många fler än noll, som det var för ett par år sedan. Sen jämförde jag hur många laddpunkter det finns vid SuC jämfört med andra laddnätverk på Svenska delen av E6 mellan Oslo och Malmö och konstaterade att det är 136 vs 65. Jag förstår inte riktigt vad antalet laddpunkter vid en SuC i Norge har med det att göra.
Det var E6 som det skrevs om. Kom att tänka på den skillnaden när du nämnde Oslo, och jag själv åkte därifrån i somras. Var ytterligt tacksam för att jag hade tillgång till Tesla SuC och slapp att vänta i kön till de få Ionity-laddpunkterna. Enorm skillnad. Var inte märkligare än en sådan enkel reflektion och jämförelse.

Apropå utbyggnadstakten som du efterfrågar;

Skulle vara intressant att vet hur många svenska 150+ kW laddpunkter som har kommit till under förra året (2021) hos olika laddoperatörer, inklusive Tesla SuC.

Men antar att det är omöjligt att få reda på det (inte sett några sådana filter eller listor)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

iAkita skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Nja, att utbyggnaden går i snigelfart vill jag inte hålla med om. Ett exempel: Längs E6 mellan Malmö och Oslo finns det numera 65 laddpunkter som kan leverera 150 kW eller mer på den svenska sidan gränsen (utan att räkna in de som finns i Malmö med omgivning), plus några till som ger 100 kW. För 2-3 år sedan fanns det ungefär noll. Jämför man med Tesla's SuC så finns det på samma sträcka 136 laddpunkter. Visst, dubbelt så många, men ändå betydligt bättre än för bara 1-2 år sedan för oss som inte kör Tesla.
Det beror på vart man tittar. Blicka gärna lite högre upp i landet så märks det tydligt. Sen att en site får 4 laddpunkter är bättre än inget. Men det behövs bra mycket mer för att göra nån nytta. Att få samtliga tillstånd som krävs för en etablering kan ta upp mot ett år på sina ställen. Så jag tycker det går i snigelfart sett över hela Sverige.

Uppsala har numer 8st laddpunkter över 150 kW där samtliga ofta är upptagna eller har kö.
Inlandsvägen saknar helt laddare över 50 kW. Och inga planeras just nu för det är söderut de hamnar…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av kenjon »

Nect skrev:
Maw skrev:
DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.
ChargeFinder har jag börjat köra med också, men drygt att behöva fippla med telefonen medans man kör.
Jag har den inlagd i Teslan. Seg men det funkar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av kenjon »

jonasl skrev:
Chargefinder visar de flesta men ABRP visar Teslaladdarna om man har Premium. Synd att inte en kan klara både och..
Det går att ställa att den enbart ska visa 50 kW och mer, eller vad man vill ha. Då blir det mindre plottrigt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
pmnordkvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 apr 2021 11:09

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av pmnordkvist »

Wait, what? Kan man ladda andra bilar i Sverige nu?
0B217C9B-E395-4FDA-AA3B-DC6A111A58A7.png
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

pmnordkvist skrev:
Wait, what? Kan man ladda andra bilar i Sverige nu?
Finns väl ingen laddare i Sverige med den symbolen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av EnTraktor »

Nej, bara Holland har den symbolen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
pmnordkvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 apr 2021 11:09

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av pmnordkvist »

Falskt alarm. I mobilvyn var det svårt att se att Superchargers också var ifyllt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

Åker ju en del i Norge som på laddfronten ligger en hel del före oss i Sverige.
Trenden är att ha laddparker med många icke-Tesla laddare och även SuC i samma park, t.ex. Öyer och Fåvang.
Känns viktigt att Tesla där tar lite mer betalt av andra märken än t.ex. MER så att icke -Teslor utnyttjar det billigaste alternativet för att ladda. Fast dessa blandade stationer kanske aldrig kommer att erbjuda icke-Teslor laddning. SKa bli intressant hur det kommer att bli!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MrRun »

pmnordkvist skrev:
Wait, what? Kan man ladda andra bilar i Sverige nu?
Men skärp dig! Jag var nära att kliva ur sängen och dra iväg och testa. :lol:
Ioniq 5 FE AWD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Gustafsson skrev:
Åker ju en del i Norge som på laddfronten ligger en hel del före oss i Sverige.
Trenden är att ha laddparker med många icke-Tesla laddare och även SuC i samma park, t.ex. Öyer och Fåvang.
Känns viktigt att Tesla där tar lite mer betalt av andra märken än t.ex. MER så att icke -Teslor utnyttjar det billigaste alternativet för att ladda. Fast dessa blandade stationer kanske aldrig kommer att erbjuda icke-Teslor laddning. SKa bli intressant hur det kommer att bli!
Förstår din tanke men man kan ju lika bra se de som att de blir lite kunkurens och då kanske mer och alla andra säker till samma priser som Tesla. Jag kan känna att de är ju inte allt för långsökt att ladd marknaden utvecklas på samma sätt som bensin/diesel där de kan finnas 2 eller flera mackar precis bredvid varandra med samma pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Gustafsson skrev:
Åker ju en del i Norge som på laddfronten ligger en hel del före oss i Sverige.
Trenden är att ha laddparker med många icke-Tesla laddare och även SuC i samma park, t.ex. Öyer och Fåvang.
Känns viktigt att Tesla där tar lite mer betalt av andra märken än t.ex. MER så att icke -Teslor utnyttjar det billigaste alternativet för att ladda. Fast dessa blandade stationer kanske aldrig kommer att erbjuda icke-Teslor laddning. SKa bli intressant hur det kommer att bli!
Om Tesla vill få upp beläggningen på sina SuC är det snarare viktigt att de ligger lite lägre i pris i den situationen. :)
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TeslaManne »

Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Model S 75D 2017
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

TeslaManne skrev:
Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Det har varit uppe i andra trådar.

Med abbonemang är priset i NL samma som för Teslor, abbonemanget är väl 12€ per månad?
Utan abbonemang är priset i NL ca 2 kr högre per kWh än för Teslor.

Med reservation för eventuella minnesläckor :)
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TeslaManne »

Maw skrev:
TeslaManne skrev:
Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Det har varit uppe i andra trådar.

Med abbonemang är priset i NL samma som för Teslor, abbonemanget är väl 12€ per månad?
Utan abbonemang är priset i NL ca 2 kr högre per kWh än för Teslor.

Med reservation för eventuella minnesläckor :)
Minnesläckor har vi alla… tror jag..

Frågan är lite kan man konkurrera med SuC då som annan leverantör av snabba laddstationer..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

TeslaManne skrev:
Maw skrev:
TeslaManne skrev:
Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Det har varit uppe i andra trådar.

Med abbonemang är priset i NL samma som för Teslor, abbonemanget är väl 12€ per månad?
Utan abbonemang är priset i NL ca 2 kr högre per kWh än för Teslor.

Med reservation för eventuella minnesläckor :)
Minnesläckor har vi alla… tror jag..

Frågan är lite kan man konkurrera med SuC då som annan leverantör av snabba laddstationer..

Med Vänlig Hälsning Manne

Det är inte en superbra deal rent ekonomiskt om man ser till de Ionity-abonnemang som finns.

SuC: 124:-/mån + 4-4,50 kr/kWh

Mercedes: 92:-/mån + 3,10 kr/kWh
BMW: 137:-/mån + 2,88 kr/kWh, alternativt 49:-/mån + 3,60 kr/kWh

VAG ligger lite sämre till
Audi: 189:-/mån + 3,30 kr/kWh
Volkswagen: 199:-/mån + 3,40 kr/kWh

Jag skulle nog välja SuC ändå på grund av tillgången men billigast är det alltså inte.

Vad andra än Ionity tar för sina HPC-laddare vet jag inte. Men mer väl?
Skriv svar