Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.
Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Det enda bilden visar (som man får med den texten i appen) är att man inte ska stå snett över linjen och stå i två rutor samtidigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Håller med om att det är trist att de släpper i princip allt fritt så det blir köer. Riktigt illa.
Borde bara släppt de laddare som står på rad och inte de man backar in till.
För övrigt är tyvärr det du skriver, det jag fruktat men hoppats inte skulle ske... Kö så fort de släpper in alla andra märken.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Appen kan kräva platsdata om man vill implementera det.
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.
Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Håller helt med dig om fördelen med korta kablar, men borde inte bli så mycket dyrare med lite mer asfalt så man kan komma förbi stolparna som man med tesla backar in mot, fast det kanske är för smalt mellan laddstolparna.
Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Man kanske ska vänta med sina slutsatser tills det är riktigt stora resdagar/tillfällen?
En vanlig söndag i maj, före lön och precis före kristiflygare är kanske ingen stor reshelg?
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.
Man måste väl ändå se det som att det finns en kö även om den inte är synlig i form av uppradade bilar. Blir ju verkligen kaos och irritation om man tänker att det är först till kvarn som gäller.
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt.
Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du?
Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv.
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Angående Lödde så är den inte öppen för andra så om du ser annat än Tesla där så ska du bli extra ledsen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Inombords kaos har man ju hört talas om…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Lödde är ju en Tesla only site men de hade du kanske koll på redan.
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt.
Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du?
Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv.
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?
Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt.
Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du?
Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv.
Haha, du får nog komma på ett bättre ironiskt exempel men du är kanske inte medveten om att det är kö varje vardag, morgon- och eftermiddag på Essingeleden i Stockholm samt i regel söndagseftermiddagar?
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?
Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.
När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.
Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt och hur lång kö blir det, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt.
Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du?
Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv.
Haha, du får nog komma på ett bättre ironiskt exempel men du är kanske inte medveten om att det är kö varje vardag, morgon- och eftermiddag på Essingeleden i Stockholm samt i regel söndagseftermiddagar?
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?
Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.
När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.
Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.
Du säger ju emot dig själv.
Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.
Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.
Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).
Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.
Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.