Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?Maw skrev:Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom
Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jäklar vad najs! Och spännandeKlintan skrev:Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?Maw skrev:Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom
Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Suatmm
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Passade på att testa SuC när jag var ute och övningskörde med äldsta dottern.
Kan inte klaga på hastigheten med tanke på att vi kom in med ganska hög SoC. Jag förmodar att förvärmningen när vi navigerade till SuC har fungerat
Kan inte klaga på hastigheten med tanke på att vi kom in med ganska hög SoC. Jag förmodar att förvärmningen när vi navigerade till SuC har fungerat
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det kan inte ha hänt. Elon har ju nämligen personligen garanterat att just det inte skulle hända.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tror en del i problematiken här är att det är som inte tidigare haft vana att ladda på SuC, utan som främst laddat på andra laddnät som Ionity och CK, förutsätter att köer är normalt fenomen när man har elbil. För de så är det helt enkelt fullt normalt att sådant med köer inträffar.OfarligTesla skrev:Mirakel kallas det inte utan ganska standard för hur superchargers har fungerat hittills, nu verkar dock Tesla vilja ändra på det. Men den personen kan ju å andra sidan inte upplevt kö för det har jag blivit tillsagt om i tråden, Tesla öppnar bara stationer med överkapacitet så det blir bara kö på sportlov så det är inget att oroa sig för...Maw skrev:Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.
Man kommer ifrån två helt olika världar, som bägge nu går samman när SuC öppnar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Helt felaktigt.
Jag kör välsigt många långresor, snabböaddat säkert ett par hundra gånger under de 5-6 år jqg haft med elbil. Råkat ut för kö kanske 3ggr. Aldrig behövt vänta mer än 25 minuter.
Det är en kraftig överdrift att de som inte har Tesla är van vid kö.
Jag kör välsigt många långresor, snabböaddat säkert ett par hundra gånger under de 5-6 år jqg haft med elbil. Råkat ut för kö kanske 3ggr. Aldrig behövt vänta mer än 25 minuter.
Det är en kraftig överdrift att de som inte har Tesla är van vid kö.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Om det stör dig med för lite köer på SuC så kan du ju gå över till att ladda på Ionity eller CK.Legato skrev:Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jönköping är lite av en knutpunkt. I denna stund är 8 av 20 SuC-laddare lediga, samt 6 av 14 laddare hos övriga operatörer (jag har då räknat med 2 st 100 kW laddare, i övrigt minst 150 kW). Det är ungefär samma beläggning på Teslas laddare som på övriga. Ännu tror jag inte tillströmningen av övriga bilar till SuC är mer än marginell. För övriga bilister är inte SuC lättare att använda än andra operatörers laddare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
PS2 har dock en stor fördel, och det är att de och andra Polestar/Volvo har laddintaget på rätt ställe för SuC.Hertsh skrev:Håller med om att det är trist att de släpper i princip allt fritt så det blir köer. Riktigt illa.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Borde bara släppt de laddare som står på rad och inte de man backar in till.
För övrigt är tyvärr det du skriver, det jag fruktat men hoppats inte skulle ske... Kö så fort de släpper in alla andra märken.
Mög
På det sättet så tar de inte mer plats eller stök än en Tesla som hade laddat. De smälter då in på ett enklare sätt med tanke på de väldigt korta kablar som SuC har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Exakt. Denna typ av snygga möjligheter till mjukvaruintegreringar fungerar ju tyvärr inte så bra om man inte har kontroll på både mjukvaran i både laddnät och bilar.MWall skrev:Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.frippe skrev:Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.jonasl skrev:Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jo, det är just det som varit fördelen när man haft ett eget laddnät för sina egna bilar (många som ifrågasätter varför det skall finnas); man har kunnat optimera både mjukvara och hårdvara att fungera bekymmersfritt med varandra.mati skrev:Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.nek0 skrev:Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.mikebike skrev:Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.nek0 skrev:Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej, men Nek0 har helt rätt. Så som det klagas nu över att pöbeln släpps in på SuC så är det inte alls ovanligt att se Teslor som blockerar pöbel-laddare, trots att det finns en SuC på gångavstånd. Det behöver inte vara Ionity. Det kan vara nån 50kW-laddare också. Allt för att spara några ören. Att det då är vi som behöver stå i kö eftersom det är enda laddaren inom flera mil, är då inte så viktigt. Och ja, det har hänt mig ett antal gånger. Man blir lika förvånad varje gång.mikebike skrev:Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.nek0 skrev:Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
SuC Uden nu. Laddarna intill (Allego) var alla upptagna när vi kom, trots att denna är öppen för alla bilar. Ingen aning om det är priset eller något annat, men Nederländska elbilar har ju haft tillgång till Teslas laddare längst och kanske har nyhetens behag släppt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är det inte skitdyrt på Ionity?nek0 skrev:Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.mikebike skrev:Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.nek0 skrev:Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla
De tillfälliga snabbladdarna på Mantorp var frestande, men jag fattade det som att det ofta var kö där och vi åkte aldrig dit.
Jag har aldrig laddat på någon Lidl heller.
För oss är bekvämligheten viktigare än priset*, vilket gjort att vi aldrig övervägt andra snabbladdare än SuC, trots att priset fördubblats. Om det nu (oftare) blir köer på SuC tror jag inte att vi tänker leta alternativa snabbladdare utan då ligger det närmare till hands att gå tillbaks till bensinbil.
Min fru tycker redan att det är krångligt att köra elbil. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.
*Tidigare körde vi en SUV med 329 hkr bensinmotor, inte någon snål dieselbil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag har inte anklagat dig för något. Det finns säkert såna som du. Jag själv är snål som de flesta. Laddar själv på kommunens gratis laddare när jag är i Aneby, fast jag har Easee laddare i mitt garage och solpaneler på taket.mikebike skrev:Är det inte skitdyrt på Ionity?nek0 skrev:Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.mikebike skrev:Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.nek0 skrev:Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla
De tillfälliga snabbladdarna på Mantorp var frestande, men jag fattade det som att det ofta var kö där och vi åkte aldrig dit.
Jag har aldrig laddat på någon Lidl heller.
För oss är bekvämligheten viktigare än priset*, vilket gjort att vi aldrig övervägt andra snabbladdare än SuC, trots att priset fördubblats. Om det nu (oftare) blir köer på SuC tror jag inte att vi tänker leta alternativa snabbladdare utan då ligger det närmare till hands att gå tillbaks till bensinbil.
Min fru tycker redan att det är krångligt att köra elbil. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.
*Tidigare körde vi en SUV med 329 hkr bensinmotor, inte någon snål dieselbil.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Audi är så överskattat. Är som med andra uppkomlingar, osäkra på sin status.Mickep skrev:Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag har inga problem med att betala dubbel avgift om jag måste blockera två rutor, vet bara inte hur det ska lösas. Ang bilägare och dryghet så tycker jag detta inlägg och rätt många andra ang att SuC öppnar upp bla pekar på att det är ägare av ett visst annat bilmärke som verkar lite kränkta och dryga men det kanske kommer en ny manual OTA med en uppdatering. Tänk på att min är från -19, har ju ingen OTA på min bil. Kan vi inte försöka lyfta oss en nivå och istället hjälpas åt och försöka vara lite sakliga än att snacka skit om andra.Mickep skrev:Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?mati skrev:Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.mati skrev:Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Med en drönare kanske. Äkta OTA.nek0 skrev:BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14