Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Läste på InsideEV att de nya länderna som öppnats idag är ”Austria, Belgium, Spain, Sweden and the UK”
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Har du kickat på "sök i denna region" högt uppe på kartan?Nilp skrev:Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja, har klickat, start om appen, klickat igen på sök säkert 10 ggr. Efter ett antal försök till så funkade det.iAkita skrev:Har du kickat på "sök i denna region" högt uppe på kartan?Nilp skrev:Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Undrar just om det är en slump att det var just 542 stall och 42 SuC-stationer som öppnade eller om det är lite siffermagi?
Kan rent av vara så att någon på Tesla anser att öppnandet har med meningen med livet att göra
Kan rent av vara så att någon på Tesla anser att öppnandet har med meningen med livet att göra
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag hade samma fel först. Sen loggade jag in med kontot på hemsidan istället för appen och lade till en fakturadress också, då funkade det direkt. Man måste också ha en betalmetod inlagd om man inte har det.Nilp skrev:Ja, har klickat, start om appen, klickat igen på sök säkert 10 ggr. Efter ett antal försök till så funkade det.iAkita skrev:Har du kickat på "sök i denna region" högt uppe på kartan?Nilp skrev:Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Extremt nördigt om inget annat.Maw skrev:Undrar just om det är en slump att det var just 542 stall och 42 SuC-stationer som öppnade eller om det är lite siffermagi?
Kan rent av vara så att någon på Tesla anser att öppnandet har med meningen med livet att göra
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Eller så är det Elons 420 referens igen??Maw skrev:Undrar just om det är en slump att det var just 542 stall och 42 SuC-stationer som öppnade eller om det är lite siffermagi?
Kan rent av vara så att någon på Tesla anser att öppnandet har med meningen med livet att göra
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Garanterat ingen slump
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Grymt bra!, typiskt att de inte öppnade i Sveg som vore just den man önskade mest pga fjällstugan...där är det ju aldrig mer än max 2-3 bilar, oftast helt tomt....
Tecknad abonnemang på studs, funkar bra att fylla BMWn.
Tecknad abonnemang på studs, funkar bra att fylla BMWn.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
TSLAMY skrev:Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Fast det som också slår en är att det faktiskt är ganska dyrt att ladda på SuC.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Numera...MWall skrev:TSLAMY skrev:Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Fast det som också slår en är att det faktiskt är ganska dyrt att ladda på SuC.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Men samma pris som för en Skoda med abonnemanget.
DVS ganska högt.
Teslas påstånde om en öppning för att gynna en miljövänlig övergång till fosilfria drivmedel är ju bara larvig.
Det här handlar om korta företagsvinster.
DVS ganska högt.
Teslas påstånde om en öppning för att gynna en miljövänlig övergång till fosilfria drivmedel är ju bara larvig.
Det här handlar om korta företagsvinster.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.
Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.
Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.
Satan vad förbannad och besviken jag är.
Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.
Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.
Satan vad förbannad och besviken jag är.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Alltså ursäkta, men vem har fått stå och köa i timmar? I synnerhet om man kör under arbetstid? Ingen skulle jag gissa. Så vänta ett tag och se hur det blir, innan du säljer din Model Y i vredesmod.Moodys skrev:Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.
Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.
Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.
Satan vad förbannad och besviken jag är.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Kör du vardagar utanför semestertider så är det lugnt. Förutom att du måste ladda ändå förstås.Moodys skrev:Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.
Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.
Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.
Satan vad förbannad och besviken jag är.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag reagerad precis som du .Tänkte f-n nu har det givit upp det sista som gav Tesla ett momentum! Men efter ett moget övervägande, nu kan du få både ett bra laddnätverk, samt fult fungerande automatik i ditt fordon till en bättre peng.
Undrar vad Tesla gör när försäljningen sviker. För det kommer den med all säkerhet att göra, med tanke på deras uteblivna fungerande automatiker.
Undrar vad Tesla gör när försäljningen sviker. För det kommer den med all säkerhet att göra, med tanke på deras uteblivna fungerande automatiker.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Till Moodys och andra som framförallt kör i södra Sverige och är oroliga för att det kommer bli kaos vid SuC för att Tesla öppnat upp för andra bilar: Ta en titt på den här bilden från chargefinder.com. De röda nålarna är SuC, övriga nålar är laddare som drivs av andra laddoperatörer och som levererar minst 150 kW. Vad är det som får er att tro att SuC kommer vara förstahandsvalet för oss som inte kör Tesla när 1. SuC är dyrare än samtliga andra aktörer, 2. Man riskerar bli påhoppad för att man utnyttjar laddarna av självutnamnda SuC poliser som bestämt att man inte alls får ladda där för man har laddporten på fel ställe, trots att tesla själva säger att alla är välkomna.
Jag kan bara prata för mig själv, men jag tror många andra håller med mig om att SuC framförallt kommer vara en trevlig backup om jag någon gång i framtiden för första gången måste köa för att få ladda på t.ex. Ionity, OKQ8, Clever/EON Drive, Recharge, Cirkle K, m.fl. Bilden i norra Sverige är naturligtvis helt annorlunda, men där är det så vitt jag förstått ändå sällan hög belastning på de SuC stationer som nu öppnat.
Jag kan bara prata för mig själv, men jag tror många andra håller med mig om att SuC framförallt kommer vara en trevlig backup om jag någon gång i framtiden för första gången måste köa för att få ladda på t.ex. Ionity, OKQ8, Clever/EON Drive, Recharge, Cirkle K, m.fl. Bilden i norra Sverige är naturligtvis helt annorlunda, men där är det så vitt jag förstått ändå sällan hög belastning på de SuC stationer som nu öppnat.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De här tre alternativen skulle jag väga mot varandra om jag var orolig för laddkaos de två resdagarna under sportlovet: 1. Jag tycker det är värt att stå ut med laddkö två dagar om året för att få njuta av min elbil övriga 363 dagar om året. 2. Jag står inte ut med laddköer, så under sportlovet hyr/lånar jag en fossilbil för att slippa det. Övriga 358 dagarna av året njuter jag av min elbil. 3. Jag står inte ut med laddkö och jag tänkter varken hyra eller låna en fossilbil under sportlovsveckan. Då kör jag hellre fossilbil 365 dagar om året.TSLAMY skrev:Japp...Sporlov!!!! Näääää det är inget problem.....
Jag kan bara tala för mig själv, men alternativ 3 vet jag helt säkert att jag inte valt. För mig hade det varit en mardröm att köra fossilbil varenda dag av året för att slippa laddkö eller bilhyra under två av 365 dagar. Andra kan naturligtvis resonera annorlunda, men man kan inte vara särskilt nöjd med sin bil om man väljer det alternativet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.
Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.
Kan ju hoppas iaf.
Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.
Kan ju hoppas iaf.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
För mig blir det lite, varför skulle jag ens ha en bil om jag inte kan använda den på mina långresor? Taxi är billigare i vardagen så halva idén med bilen är frihet att kunna ta sin egna bil dit man vill när man vill.iAkita skrev:De här tre alternativen skulle jag väga mot varandra om jag var orolig för laddkaos de två resdagarna under sportlovet: 1. Jag tycker det är värt att stå ut med laddkö två dagar om året för att få njuta av min elbil övriga 363 dagar om året. 2. Jag står inte ut med laddköer, så under sportlovet hyr/lånar jag en fossilbil för att slippa det. Övriga 358 dagarna av året njuter jag av min elbil. 3. Jag står inte ut med laddkö och jag tänkter varken hyra eller låna en fossilbil under sportlovsveckan. Då kör jag hellre fossilbil 365 dagar om året.
Jag kan bara tala för mig själv, men alternativ 3 vet jag helt säkert att jag inte valt. För mig hade det varit en mardröm att köra fossilbil varenda dag av året för att slippa laddkö eller bilhyra under två av 365 dagar. Andra kan naturligtvis resonera annorlunda, men man kan inte vara särskilt nöjd med sin bil om man väljer det alternativet.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fast du kan ju använda den på dina långresor? Någon var specifikt orolig för de två resdagarna under påsklovet, det var det jag svarade på. Och för just mig blir det definitivt inte billigare med taxi i vardagen. Jag tror det gäller för merparten bilägare. Mitt fall är extremt. Jag pendlar tretton mil om dagen vilket inkluderar två resor över öresundsbron. Men även om man pendlar in och ut ur Stockholm under rusningstid har jag svårt att se hur det skulle bli billigare med taxi. I synnerhet om väljer det framför en Tesla, med tanke på deras (och andra elbilars) höga andrahandsvärde.OfarligTesla skrev:För mig blir det lite, varför skulle jag ens ha en bil om jag inte kan använda den på mina långresor? Taxi är billigare i vardagen så halva idén med bilen är frihet att kunna ta sin egna bil dit man vill när man vill.iAkita skrev:De här tre alternativen skulle jag väga mot varandra om jag var orolig för laddkaos de två resdagarna under sportlovet: 1. Jag tycker det är värt att stå ut med laddkö två dagar om året för att få njuta av min elbil övriga 363 dagar om året. 2. Jag står inte ut med laddköer, så under sportlovet hyr/lånar jag en fossilbil för att slippa det. Övriga 358 dagarna av året njuter jag av min elbil. 3. Jag står inte ut med laddkö och jag tänkter varken hyra eller låna en fossilbil under sportlovsveckan. Då kör jag hellre fossilbil 365 dagar om året.
Jag kan bara tala för mig själv, men alternativ 3 vet jag helt säkert att jag inte valt. För mig hade det varit en mardröm att köra fossilbil varenda dag av året för att slippa laddkö eller bilhyra under två av 365 dagar. Andra kan naturligtvis resonera annorlunda, men man kan inte vara särskilt nöjd med sin bil om man väljer det alternativet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)