Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
Jo, det är just det som varit fördelen när man haft ett eget laddnät för sina egna bilar (många som ifrågasätter varför det skall finnas); man har kunnat optimera både mjukvara och hårdvara att fungera bekymmersfritt med varandra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Nej, men Nek0 har helt rätt. Så som det klagas nu över att pöbeln släpps in på SuC så är det inte alls ovanligt att se Teslor som blockerar pöbel-laddare, trots att det finns en SuC på gångavstånd. Det behöver inte vara Ionity. Det kan vara nån 50kW-laddare också. Allt för att spara några ören. Att det då är vi som behöver stå i kö eftersom det är enda laddaren inom flera mil, är då inte så viktigt. Och ja, det har hänt mig ett antal gånger. Man blir lika förvånad varje gång.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av themax »

Bild
SuC Uden nu. Laddarna intill (Allego) var alla upptagna när vi kom, trots att denna är öppen för alla bilar. Ingen aning om det är priset eller något annat, men Nederländska elbilar har ju haft tillgång till Teslas laddare längst och kanske har nyhetens behag släppt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev:
mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)
Är det inte skitdyrt på Ionity?
De tillfälliga snabbladdarna på Mantorp var frestande, men jag fattade det som att det ofta var kö där och vi åkte aldrig dit.
Jag har aldrig laddat på någon Lidl heller.

För oss är bekvämligheten viktigare än priset*, vilket gjort att vi aldrig övervägt andra snabbladdare än SuC, trots att priset fördubblats. Om det nu (oftare) blir köer på SuC tror jag inte att vi tänker leta alternativa snabbladdare utan då ligger det närmare till hands att gå tillbaks till bensinbil.
Min fru tycker redan att det är krångligt att köra elbil. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.


*Tidigare körde vi en SUV med 329 hkr bensinmotor, inte någon snål dieselbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mickep »

Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

mikebike skrev:
nek0 skrev:
mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)
Är det inte skitdyrt på Ionity?
De tillfälliga snabbladdarna på Mantorp var frestande, men jag fattade det som att det ofta var kö där och vi åkte aldrig dit.
Jag har aldrig laddat på någon Lidl heller.

För oss är bekvämligheten viktigare än priset*, vilket gjort att vi aldrig övervägt andra snabbladdare än SuC, trots att priset fördubblats. Om det nu (oftare) blir köer på SuC tror jag inte att vi tänker leta alternativa snabbladdare utan då ligger det närmare till hands att gå tillbaks till bensinbil.
Min fru tycker redan att det är krångligt att köra elbil. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.


*Tidigare körde vi en SUV med 329 hkr bensinmotor, inte någon snål dieselbil.
Jag har inte anklagat dig för något. Det finns säkert såna som du. Jag själv är snål som de flesta. Laddar själv på kommunens gratis laddare när jag är i Aneby, fast jag har Easee laddare i mitt garage och solpaneler på taket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Audi är så överskattat. Är som med andra uppkomlingar, osäkra på sin status. :lol:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

Mickep skrev:
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Jag har inga problem med att betala dubbel avgift om jag måste blockera två rutor, vet bara inte hur det ska lösas. Ang bilägare och dryghet så tycker jag detta inlägg och rätt många andra ang att SuC öppnar upp bla pekar på att det är ägare av ett visst annat bilmärke som verkar lite kränkta och dryga men det kanske kommer en ny manual OTA med en uppdatering. Tänk på att min är från -19, har ju ingen OTA på min bil. Kan vi inte försöka lyfta oss en nivå och istället hjälpas åt och försöka vara lite sakliga än att snacka skit om andra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Med en drönare kanske. Äkta OTA. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Med en drönare kanske. Äkta OTA. :geek:
Bayraktar TB2 verkar vara mest effektiva just nu :lol:
Bayraktar_TB2.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Med en drönare kanske. Äkta OTA. :geek:
Bayraktar TB2 verkar vara mest effektiva just nu :lol:
Just det. De kanske skjuter in hårdvaran med en missil. Fast jag skulle nog vilja påstå att den formen av drönare används mest för OTD (over the air downgrade).
:lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Mickep skrev:
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Audi är så överskattat. Är som med andra uppkomlingar, osäkra på sin status. :lol:
Detta inlägg säger väl allt om osäkerhet hos vissa, eller ev avundsjuka. :roll:
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Man kan ju boka en tid för uppdatering, för jag håller med om att en gång per år kan vara lite sällan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
https://m3.idg.se/2.1022/1.765788/chipp ... droid-auto
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Jasså, det var nytt för mig. Hämtade min BMW förra månaden och trådlös android auto har funkat sen dag 1. OTA är också på plats.
https://m3.idg.se/2.1022/1.765788/chipp ... droid-auto
BMW behöver alltså inte byta hårdvara så man slipper teleportera den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.
Absolut. Men det sker ju bara vid service och det är ju inte så ofta. I princip räcker det egentligen, men om det är en massa buggar i bilen som skulle behöva fixas, eller funktioner som saknas, så vill man ju inte vänta i ett helt år.
Behöver man en uppdatering och inte har OTA kan man åka till en verkstad. Man behöver inte vänta på nästa service.
Nja, när jag var inne på verkstaden förra veckan så klagade jag över den buggiga mjukvaran i bilen. Han bakom disken sa bara att den kommer att uppdateras i december när bilen ska servas. Då ingår det i servicen och kostar inget extra, sa han. Inte ett ord om att man kan göra det utanför ordinarie service. Men det kanske inte ens finns ny mjukvara till Ioniq 5. Ingen aning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar