om vi vänder lite på tanken.. vi vill alltid ha fler snabba laddstationer.. finns det egentligen någon som kan konkurrera med en SuC , finns det någon aktör som nu skulle frivilligt bygga upp laddstationer direkt vid en SuC för att konkurrera om kunderna ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Ja varför inte? SuC är inte superbilligt längre.
Ja man kan ju som vanligt snegla på Norge tex, fast SuC har ju inte öppnat upp än förstås, men jag tror
också att det kan finnas en marknad så länge SuC ligger som dom gör i prissättningen.
att man idag kan se olika laddstationer på samma plats.. har väl varit lite så att man har egentligen inte jagat samma kunder.. kan tänka mig massa platser i Norge har flera olika aktörer av stationer på samma plats.. om nu SuC blir allmänt för -alla- så blir kanske andra aktörer mer försiktiga till sin utbyggnad då dom helt plötsligt ska konkurrera med SuC , dom kunde man räkna bort innan till enbart tesla.. jag själv är positivt inställd till att SuC blir mer tillgängligt för fler men önskar verkligen inte att det ska sätta käppar i hjulen på andra aktörer som smäcker upp laddplatser i vårt land.
Lite konkurrens om KW priset till oss kunder vore givetvis inte fel.. samtidigt tycker jag det är supersmidigt o se den röda pricken på skärmen o inse att tex 12 platser är lediga dit jag är på väg.. bara det är värt en slant för mig..
min poäng är väl lite - om SuC öppnas verkligen för alla på alla platser så skriver tesla om hur framtiden ser ut även där på snabbladds fronten.. jag upplever att 4 ionity jämte 20 tesla platser.. då borde inte ionity överleva på just den platsen.. kan man dessutom ha en betal lösning klar i appen så den delen är klar innan du kommer med din Kia eller vad det nu är o bara kopplar in sladden.. som en tesla.. blir kanske så att smidigheten vinner över priset i det läget..
Å andra sidan, om man bygger bredvid SuC och ligger lite lägre i pris med bra fart så borde man locka många kunder och alltid ha fullt - många kommer våga åka dit eftersom SuC finns som alternativ men helst välja dina laddare.
I dag, kl. 14:30, ble 15 av Norges 88 Tesla Supercharger-stasjoner gjort tilgjengelig for alle andre biler som kan benytte CCS-ladere. Tesla opplyser at dette et testprosjekt, på lik linje med det Tesla også for tiden gjennomfører i Nederland.
Ett mätvärde är CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle) Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Statistisk från 2021-08 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-du-bor/
Finns det motsvarande statistik för TPSC? (Teslas per Super Charger)
Om man räknar med att Tesla öppnar upp sitt laddnätverk, hade det gjort situationen bättre i Sverige - för icke telsor?
Vad teslaägarna tycker vet jag inte, vet inte om jag själv varit övervägande positiv! SuC är ju lite av en räckmacka för er! Hittade denna synpunkt tidigare i tråden;
Johlei skrev:
För icke-Teslan blir det lite bättre, för Teslan blir det oförändrat (givet att man lyckas stänga bort icke-Teslor tillräckligt tidigt i beläggningsökningen). För Tesla som företag kan det dock bli avsevärt mycket bättre eftersom man använder ledig överkapacitet att dra in pengar från icke-Teslor. I extremfallet med en obegränsad mängd icke-Teslor skulle man kunna nå en väldigt hög beläggningsgrad på laddarna utan att Tesla-ägare berörs negativt.
Ett mätvärde är CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle) Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Statistisk från 2021-08 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-du-bor/
Bra info och statistik!
Har kört elbil sedan 2019 och märkt att det blivit allt mer fullt och allt sämre med laddplatser. Antalet laddpunkter har inte ökat i samma takt som antalet elbilar gjort.
Tesa SuC är väl undantaget som bekräftar regeln. Där känns det, utan att jag har siffror på det, som det byggts ut ungefär i samma takt som antalet Teslor sålts. Så det fungerar tills vidare. Iaf. tills det öppnas upp för alla (då är det inte lika säkert längre, beroende på hur det öppnas upp).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Min lilla fundering - allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar verkar inte öka i samma takt. https://www.elbilsstatistik.se/
Ett mätvärde är CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle) Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Statistisk från 2021-08 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-du-bor/
Finns det motsvarande statistik för TPSC? (Teslas per Super Charger)
Om man räknar med att Tesla öppnar upp sitt laddnätverk, hade det gjort situationen bättre i Sverige - för icke telsor?
Har för mig att jag skrivit ett inlägg om detta tidigare, men hittar inte det nu. Har också för mig att ration TPSC/CPEV skulle vara ~6
När Tesla nyligen öppnade nätverket i Norge så blev plötsligt ytteligare 305 HPC laddare (på 15 stationer) tillgängliga för allmänheten.
Min poäng är att SuC till storlek, täckning och utbyggnadstakt är brutalt överlägset alla andra nätverk kombinerade.
Så svaret på din fråga om situationen hade blivit bättre ( för alla icke Tesla BEV) i Sverige om Tesla hade öppnat upp här är utan tvekan JA. Samtidigt är den rådande situationen ett kraftigt underbetyg till alla andra andra aktörer, speciellt bensinbolagen vars utbyggnadstakt tyvärr bär drag av greenwashing.
Det kommer finnas 130 miljoner elbilar på europeiska vägar år 2035, enligt en rapport från konsultföretaget Ernst & Young och branschorganisationen Eurelectric. Det skriver Automotive News (AN).
Det innebär att antalet elbilsladdare kommer behöva växa dramatiskt det kommande decenniet, enligt rapporten. Det befintliga beståndet om fem miljoner laddpunkter behöver växa till 65 miljoner år 2035.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det kommer finnas 130 miljoner elbilar på europeiska vägar år 2035, enligt en rapport från konsultföretaget Ernst & Young och branschorganisationen Eurelectric. Det skriver Automotive News (AN).
Det innebär att antalet elbilsladdare kommer behöva växa dramatiskt det kommande decenniet, enligt rapporten. Det befintliga beståndet om fem miljoner laddpunkter behöver växa till 65 miljoner år 2035.
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
Jag tycker det är allt annat än meningslöst med långsamma laddstolpar på stan. Bilen står ändå parkerad på stan stor del av dygnet och då är det alldeles utmärkt med 11 kW AC-laddning, speciellt med tanke på att jag saknar möjlighet till hemmaladdning. Hellre ladda medan bilen ändå står parkerad, än att åka till SuC enkom för att ladda. På långresa (> 30 mil) är det naturligtvis perfekt med SuC, men i vardagen är god tillgång till AC-laddning mer värdefullt.
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
Jag tycker det är allt annat än meningslöst med långsamma laddstolpar på stan. Bilen står ändå parkerad på stan stor del av dygnet och då är det alldeles utmärkt med 11 kW AC-laddning, speciellt med tanke på att jag saknar möjlighet till hemmaladdning. Hellre ladda medan bilen ändå står parkerad, än att åka till SuC enkom för att ladda. På långresa (> 30 mil) är det naturligtvis perfekt med SuC, men i vardagen är god tillgång till AC-laddning mer värdefullt.
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
För mig som kan ladda hemma (och alltid kunnat ladda på alla mina arbetsplatser) så är det snabbladdare som är intressant. Hade jag inte kunnat ladda hemma så hade jag nog gärna sett massor av 11 kW laddare i stan vid parkeringsplatser och i alla parkeringsgarage som standard.
Dock så skulle jag gärna se ett komplement med "mellanladdare" på 50-80 kW när man stannar och äter lunch i byar och vid andra sevärdheter under semestern. Perfekt att kunna ladda fullt på ca. en timme. 250-300 kW blir då allt för snabbt, och 11 kW meningslöst långsamt (knappt värt tiden att plugga in).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
"På stan" och vid arbetsplatser osv skulle nog tre gånger så många 3,7kW vara bättre än en tredjedel så många 11 kW... Eller kanske en "smart" lösning där man kan beställa (och betala för) en viss mängd kWh under den önskade parkeringstiden. Då räcker kapaciteten till fler.
"På stan" och vid arbetsplatser osv skulle nog tre gånger så många 3,7kW vara bättre än en tredjedel så många 11 kW... Eller kanske en "smart" lösning där man kan beställa (och betala för) en viss mängd kWh under den önskade parkeringstiden. Då räcker kapaciteten till fler.
För mig (M3LR med låg elförbrukning per körd mil) är 3,7 kW nattetid ett mycket bra alternativ. Laddar jag dagtid (vilket oftast är betydligt kortare än 8 timmar) är 11 kW att föredra. Hade jag laddmöjlighet hemma vore 3,7 kW inte särskilt användbart.
8h på jobbparkeringen ger ju med 3,7 kW ström för ca 12-15 mils körning, dvs täcker behovet för i stort sett all dagspendling. De som pendlar längre får antingen en god del av behovet tillgodosett och/eller passerar en snabbladdare...
8h på jobbparkeringen ger ju med 3,7 kW ström för ca 12-15 mils körning, dvs täcker behovet för i stort sett all dagspendling. De som pendlar längre får antingen en god del av behovet tillgodosett och/eller passerar en snabbladdare...
Det håller jag med om. Står man en full arbetsdag får man en hel del med 3,7 kW.
Min tanke var för den situationen då man stannar några timmar (kanske 2-4 timmar) i en stad, då är 3,7 kW lite klent oftast och bättre med 11 kW i den situationen. De flesta som har parkering på jobbet med laddmöjlighet har väl ganska sällan arbetsplatsen belägen i stadskärnan.
Efter fjälltrippen senaste veckan så tycker jag inte det finns jättemycket extra kapacitet överallt, inte ens sportlovsvecka och det var mycket folk både i både Gävle och Hudiksvall när jag var där. Kan lätt tänka mig det blir kö när det är sportlovsvecka som det ser ut nu.
Efter fjälltrippen senaste veckan så tycker jag inte det finns jättemycket extra kapacitet överallt, inte ens sportlovsvecka och det var mycket folk både i både Gävle och Hudiksvall när jag var där. Kan lätt tänka mig det blir kö när det är sportlovsvecka som det ser ut nu.
Laddade i Söderhamn igår vid 16-tiden och i Hudiksvall en knapp timme senare (ville mest visa våra
reskamrater hur det funkade) och iaf då var det tomt i Söderhamn och två bilar i Hudiksvall, men det var
väl nån timme efter den stora toppen där kanske… men det var iaf en lördag liksom, mycket trafik mot
skidanläggningarna dom här helgerna…
Det värsta kommer väl dock om nån vecka…
I torsdags vid 16-tiden passerade jag Söderhamn på vägen hem och var in och bunkrade Tillmans, då var det inte en enda bil och laddade där.
Hade det vart öppet för övriga hade jag då fyllt på där och inte i Gävle som jag gjorde.
Laddade i Söderhamn igår vid 16-tiden och i Hudiksvall en knapp timme senare (ville mest visa våra
reskamrater hur det funkade) och iaf då var det tomt i Söderhamn och två bilar i Hudiksvall, men det var
väl nån timme efter den stora toppen där kanske… men det var iaf en lördag liksom, mycket trafik mot
skidanläggningarna dom här helgerna…
Det värsta kommer väl dock om nån vecka…
Ja lördagar är inte stugbytardag på många av anläggningarna så då lär det vara markant mindre folk än på söndagar. Om det var så fullt som det var när jag åkte lär det till och med bli lite kö under sportloven, och det är med bara Teslabilar som kan ladda där.