Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11555
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Jo, det är ju lite av en klassisk form av socialism/kommunism när ingen vill göra något själva, men så fort någon annan tar initiativ och skapar något så skall den tvingas släppa ifrån sig det till de som enbart vill parasitera på andra. :?

Tråkigt att VCC har sällat sig till den ena skaran som bara "vill ha", utan att själva vilja investera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nick »

martinot skrev:
Nick skrev:
Ur ett långsiktigt globalt samhällsperspektiv så borde alla nät vara öppna för alla. Det är ohållbart om varje elbilstillverkare ska bygga ett globalt nätverk för just sina bilar. Tänk hur det skulle varit historiskt att bara t.ex. volvobilar skulle få tanka på Preem men inte övriga och de skulle behövt sätta upp en bensinstation i hela världen. Kostar ju oerhört mycket resurser om alla ska ha ett eget nätverk som är låst för sina bilar.
Jag kan inte använda appar från Google Playstore på min iPhone. Det är begränsat till enbart deras kunder.

Finns många liknande exempel.
Absolut men det är ju inte låst för appleverantören att erbjuda det där. Säkerligen så vill Apple ha betalt på något sätt. Finns som du säger hur många exempel som helst men principen tycker jag ska vara densamma. Det blir ju extra viktigt när det börjar komma till samhällsviktiga lösningar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11555
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Nick skrev:

Absolut men det är ju inte låst för appleverantören att erbjuda det där. Säkerligen så vill Apple ha betalt på något sätt. Finns som du säger hur många exempel som helst men principen tycker jag ska vara densamma. Det blir ju extra viktigt när det börjar komma till samhällsviktiga lösningar.
Vad man kan konstatera är iaf. två saker;

* Vi hade inte haft en lika snabb och tydlig övergång till touchbaserade smarttelefoner utan Apple.

* Vi hade inte haft en lika snabb och tydlig övergång till elbilar om det inte var för både Teslas bilar och Tesla SuC.

Tycker man att sådan här saker är viktigt med innovatörer som vågar vara kreativa och skapa nya möjligheter, så skall goda samhällen låta bli att bestraffa de och deras framgångar
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Johlei »

R_Edvinsson skrev:
Johlei skrev:
Dafro skrev:
Swede1 skrev:
jonasl skrev:
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.

Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Bra exempel när alla vinner. Öppna upp vid låg belastning på alla Tesla super charger.
Jag håller inte med, man måste veta att man alltid kan räkna med att nätverket är tillgängligt, kan ju inte planera om det bara är öppet när det är låg belastning.
Kan ju inte planer en resa med att hör kan man kanske ladda, så tänker iallafall jag. Men visst är det väl lite bättre än att köa vid en 50, dessa ser jag dock som lpngsamladddare eller typ destinationsladdare och då kan ju SuC vara ett alternativ för dom som bor i Enköping.
Jag håller med dig egentligen. Fast de som inte har SuC idag lever ju i princip efter premissen att de får planera för att kanske kunna ladda - om det inte är galen kö, eller om laddaren inte är trasig. Så att tillföra hundratals laddpunkter med osäker tillgång för icke-Tesla genom SuC blir ju en förbättring i alla fall.
Blir ju ett extremt godtyckligt system.
Och absolut inget merparten skulle betala för att få ”tillgång” till.

Tänk ramaskriet om de mindre nätverkande gått ut med att de begränsar tesla att ladda när beläggningen överstiger 50%, inkl destinationsladdning tex i fjällen mm.

Jag har iofs bara ca 10min i kö på de 2800mil jag kört senaste halvåret, men man måste planera och hade SC varit öppet skulle jag garanterat planerat lite annorlunda och utnyttjat det på vissa platser, likt jag gör med ionity nu när jag väljer färdväg.

Men att kanske få ladda skulle utesluta det hel iaf.
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av bylund »

Johlei skrev:
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Inte en försämring, men bara en liten förbättring. Det bleve lika som med singelladdarna från andra operatörer, att det kanske går att ladda, kanske inte, alltså inget man kan räkna med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Johlei »

bylund skrev:
Johlei skrev:
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Inte en försämring, men bara en liten förbättring. Det bleve lika som med singelladdarna från andra operatörer, att det kanske går att ladda, kanske inte, alltså inget man kan räkna med.
Då håller jag med. För icke-Teslan blir det lite bättre, för Teslan blir det oförändrat (givet att man lyckas stänga bort icke-Teslor tillräckligt tidigt i beläggningsökningen). För Tesla som företag kan det dock bli avsevärt mycket bättre eftersom man använder ledig överkapacitet att dra in pengar från icke-Teslor. I extremfallet med.en obegränsad mängd icke-Teslor skulle man kunna nå en väldigt hög beläggningsgrad på laddarna utan att Tesla-ägare berörs negativt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mastodontfilmsmats »

I Umeå finns 4 "snabbladdare" @50kW.

12 SuC-platser @120kW som jag ofta upplever stå mycket lediga förutom morgon/lunch/middag.

Kör en själv en e-Niro.
Upptäckte ganska nyligen att det blev rätt spännande att köra 26 (13+13) mil i -13 dag ett; ladda på natten med 10A shuko (med någon form av strul som gjorde att jag inte fick i kräm under hela natten) för att sedan åka andra hållet 26 mil... Hade tur att jag åkte "off-hours", så det var ledigt på Frasses 50kW. Knuffade i lite (coldgate @13kw i tio minuter innan farten gick upp hjälpligt...) och hamnade på ca 50km över målet (föret söderut var oklart, så tog i lite); kom fram med 28km över målet; lite mindre än beräknat, men aldrig orolig.

Testade då "hypercharger" på Donken i Övik, (5,70kr/kWh). Zzz, lätt coldgate igen, men startade på 40kW iaf. Åkte ganska snabbt upp till 70+kW så det gick ladda från några få% upp till 62% under tiden vi åt så vi klarade oss hem med god marginal.

Hade våldsam tur och bra timing hela vägen:
I Umeå fick en (två) Zoe vänta på mig i ca 10 minuter, i Övik fick en Mach-E vänta på mig i 30 sekunder, annars flöt det på. Jag väntade sammanlagt 0 minuter, men hade jag varit 15 minuter senare hade jag nog fått vänta ihjäl mig. Har ingen aning om hur laddinfrastrukturen i Övik ser ut, så hade tur som sagt... :D
Hade det varit upptaget på Frasses i Umeå hade vi fått åka runt och leta eller ladda på valfri 11kW ett par timmar..

För mig hade det en sådan här gång varit trevligt att ha tillgång till SuC överallt, och jag kan verkligen förstå att det är värre för de som kör längre sträckor hela tiden. Men detta är också första gången jag varit i behov av snabbladdare sedan april när jag köpte bilen... och jag kör ändå typ dubbelt mot medelsvensson (2200 mil/år)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av GreenMachine »

martinot skrev:
Jo, det är ju lite av en klassisk form av socialism/kommunism när ingen vill göra något själva, men så fort någon annan tar initiativ och skapar något så skall den tvingas släppa ifrån sig det till de som enbart vill parasitera på andra. :?

Tråkigt att VCC har sällat sig till den ena skaran som bara "vill ha", utan att själva vilja investera.
Med tanke på att Volvo Cars numera är ett kinesiskt kommunist företag så är det väl helt i linje att man stjäl och exproprierar andras egendom.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

Johlei skrev:
R_Edvinsson skrev:
Johlei skrev:
Dafro skrev:
Swede1 skrev:

Jag håller med dig egentligen. Fast de som inte har SuC idag lever ju i princip efter premissen att de får planera för att kanske kunna ladda - om det inte är galen kö, eller om laddaren inte är trasig. Så att tillföra hundratals laddpunkter med osäker tillgång för icke-Tesla genom SuC blir ju en förbättring i alla fall.
Blir ju ett extremt godtyckligt system.
Och absolut inget merparten skulle betala för att få ”tillgång” till.

Tänk ramaskriet om de mindre nätverkande gått ut med att de begränsar tesla att ladda när beläggningen överstiger 50%, inkl destinationsladdning tex i fjällen mm.

Jag har iofs bara ca 10min i kö på de 2800mil jag kört senaste halvåret, men man måste planera och hade SC varit öppet skulle jag garanterat planerat lite annorlunda och utnyttjat det på vissa platser, likt jag gör med ionity nu när jag väljer färdväg.

Men att kanske få ladda skulle utesluta det hel iaf.
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneB »

Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Tesla Model S 90D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.
ChargeFinder har jag börjat köra med också, men drygt att behöva fippla med telefonen medans man kör.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av jonasl »

Chargefinder visar de flesta men ABRP visar Teslaladdarna om man har Premium. Synd att inte en kan klara både och..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneB »

Nect skrev:
Maw skrev:
DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.

ChargeFinder har jag börjat köra med också, men drygt att behöva fippla med telefonen medans man kör.

Testade ABRP premium under vår norrlandsresa vi gjorde mellan jul och nyår. Gjorde rutterna dag för dag, innan vi åkte iväg.
Man ser direkt på telefonskärmen hela tiden, hur många lediga/upptagna platser det är på nästa SuC.
Tyckte det var smidigt. Däremot så var väl vägvalen och hur navigationen under färden var inte den bästa enligt mig.
Varenda liten avtagsväg eller "spansk kurva", så började den tjata om att jag skulle hålla vänster. Blev nästan olidligt till slut.
Kanske är en inställning, men kollade inte upp det.
Tesla Model S 90D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

DanneB skrev:
Testade ABRP premium under vår norrlandsresa vi gjorde mellan jul och nyår. Gjorde rutterna dag för dag, innan vi åkte iväg.
Man ser direkt på telefonskärmen hela tiden, hur många lediga/upptagna platser det är på nästa SuC.
Tyckte det var smidigt. Däremot så var väl vägvalen och hur navigationen under färden var inte den bästa enligt mig.
Varenda liten avtagsväg eller "spansk kurva", så började den tjata om att jag skulle hålla vänster. Blev nästan olidligt till slut.
Kanske är en inställning, men kollade inte upp det.
Jag stängde av ljudet på ABRP efter ungefär 30 sekunder :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Nja, att utbyggnaden går i snigelfart vill jag inte hålla med om. Ett exempel: Längs E6 mellan Malmö och Oslo finns det numera 65 laddpunkter som kan leverera 150 kW eller mer på den svenska sidan gränsen (utan att räkna in de som finns i Malmö med omgivning), plus några till som ger 100 kW. För 2-3 år sedan fanns det ungefär noll. Jämför man med Tesla's SuC så finns det på samma sträcka 136 laddpunkter. Visst, dubbelt så många, men ändå betydligt bättre än för bara 1-2 år sedan för oss som inte kör Tesla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11555
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Nect skrev:

Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Nja, att utbyggnaden går i snigelfart vill jag inte hålla med om. Ett exempel: Längs E6 mellan Malmö och Oslo finns det numera 65 laddpunkter som kan leverera 150 kW eller mer på den svenska sidan gränsen (utan att räkna in de som finns i Malmö med omgivning), plus några till som ger 100 kW. För 2-3 år sedan fanns det ungefär noll. Jämför man med Tesla's SuC så finns det på samma sträcka 136 laddpunkter. Visst, dubbelt så många, men ändå betydligt bättre än för bara 1-2 år sedan för oss som inte kör Tesla.
Är det inte en ganska lång sträcka, med så få laddpunkter (inte laddstationer) totalt?

När jag laddade i Rygge på väg söderut på E6 från Oslo så var det vara där köer till Ionity.

6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.

Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.


Bild


Noterar att du tycker 65 laddpunkter, från alla operatörer (inte bara Ionity), inräknat alla laddstationer längs med hela E6 mellan Svinesund och Malmö är bra, medans i jämförelse enbart SuC Rygge har 42 laddpunkter bara där.

När man ser sådana grova skillnader så förstår man verkligen klasskillnaden mellan Tesla SuC och övriga laddnät...


Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Jag kommenterade åsikten att utbyggnaden går i snigelfart. Och ja, 65 150kW+ laddare är väldigt många fler än noll, som det var för ett par år sedan. Sen jämförde jag hur många laddpunkter det finns vid SuC jämfört med andra laddnätverk på Svenska delen av E6 mellan Oslo och Malmö och konstaterade att det är 136 vs 65. Jag förstår inte riktigt vad antalet laddpunkter vid en SuC i Norge har med det att göra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11555
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Jag kommenterade åsikten att utbyggnaden går i snigelfart. Och ja, 65 150kW+ laddare är väldigt många fler än noll, som det var för ett par år sedan. Sen jämförde jag hur många laddpunkter det finns vid SuC jämfört med andra laddnätverk på Svenska delen av E6 mellan Oslo och Malmö och konstaterade att det är 136 vs 65. Jag förstår inte riktigt vad antalet laddpunkter vid en SuC i Norge har med det att göra.
Det var E6 som det skrevs om. Kom att tänka på den skillnaden när du nämnde Oslo, och jag själv åkte därifrån i somras. Var ytterligt tacksam för att jag hade tillgång till Tesla SuC och slapp att vänta i kön till de få Ionity-laddpunkterna. Enorm skillnad. Var inte märkligare än en sådan enkel reflektion och jämförelse.

Apropå utbyggnadstakten som du efterfrågar;

Skulle vara intressant att vet hur många svenska 150+ kW laddpunkter som har kommit till under förra året (2021) hos olika laddoperatörer, inklusive Tesla SuC.

Men antar att det är omöjligt att få reda på det (inte sett några sådana filter eller listor)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

iAkita skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Nja, att utbyggnaden går i snigelfart vill jag inte hålla med om. Ett exempel: Längs E6 mellan Malmö och Oslo finns det numera 65 laddpunkter som kan leverera 150 kW eller mer på den svenska sidan gränsen (utan att räkna in de som finns i Malmö med omgivning), plus några till som ger 100 kW. För 2-3 år sedan fanns det ungefär noll. Jämför man med Tesla's SuC så finns det på samma sträcka 136 laddpunkter. Visst, dubbelt så många, men ändå betydligt bättre än för bara 1-2 år sedan för oss som inte kör Tesla.
Det beror på vart man tittar. Blicka gärna lite högre upp i landet så märks det tydligt. Sen att en site får 4 laddpunkter är bättre än inget. Men det behövs bra mycket mer för att göra nån nytta. Att få samtliga tillstånd som krävs för en etablering kan ta upp mot ett år på sina ställen. Så jag tycker det går i snigelfart sett över hela Sverige.

Uppsala har numer 8st laddpunkter över 150 kW där samtliga ofta är upptagna eller har kö.
Inlandsvägen saknar helt laddare över 50 kW. Och inga planeras just nu för det är söderut de hamnar…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av kenjon »

Nect skrev:
Maw skrev:
DanneB skrev:
Nect skrev:
R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med min planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:
I en Tesla kan man ju hela tiden se hur många laddstationer som är upptagna/lediga, så då går det ju att förbereda sig mentalt eller bara åka vidare till nästa SuC om räckvidden finns.
Den funktionen finns ju även i ABRP, men kanske bara i betalversionen?
Jag tycker Chargefinder är bäst för att kontrollera om det finns lediga laddare men använder även ABRP som ligger inbyggd som app i bilen.
ChargeFinder har jag börjat köra med också, men drygt att behöva fippla med telefonen medans man kör.
Jag har den inlagd i Teslan. Seg men det funkar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av kenjon »

jonasl skrev:
Chargefinder visar de flesta men ABRP visar Teslaladdarna om man har Premium. Synd att inte en kan klara både och..
Det går att ställa att den enbart ska visa 50 kW och mer, eller vad man vill ha. Då blir det mindre plottrigt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
pmnordkvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 apr 2021 11:09

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av pmnordkvist »

Wait, what? Kan man ladda andra bilar i Sverige nu?
0B217C9B-E395-4FDA-AA3B-DC6A111A58A7.png
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

pmnordkvist skrev:
Wait, what? Kan man ladda andra bilar i Sverige nu?
Finns väl ingen laddare i Sverige med den symbolen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar