Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
När jag åkte från SuC Jönköping efter Nyår var det fullt och ett par bilar på vänt.
När jag laddade senast på SuC Linköping var det fullt och en bil före mig i kön.
Detta var alltså innan de öppnades för andra än Tesla.
Som någon skrev här, vill man få facit på hur Tesla tänkt sig detta så kan man kolla på Kalifornien där det är fullkomlig kaos under stora trafikhelger som Thanksgiving. Skulle jag killgissa lite mer så skulle jag tro att Kaliforniens långresemönster liknar Sveriges mer än både Nederländernas och Norges.
Dvs, för att få rimlig beläggning på SuC så får vi acceptera relativt långa köer under högtrafik. Det går nog inte att ha ett laddnätverk som klarar alla toppar utan kö. Det blir alldeles för dyrt, som jag själv varit inne på tidigare.
Kollade öppnandet Stockholm Göteborg via E20, bara Enköping och Mariestad öppna, känns lite tunt på den vägen, Arboga, ljung och kungälv är inte öppna. Arboga är ju ofta rätt välbesökt så känns logiskt den inte öppnat, men verkar samtidigt finnas andra välbesökta som öppnat.
Jag brukar köra E4 och 40, trots att jag bor norr om centrala Stockholm. Historiskt har det gått fortare, men den andra/norra vägen kanske har blivit bättre?
Längs E4/40 har nästan alla SuC öppnats.
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?
Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Så sett känns det smart och bra att öppna till sommaren, mycket trafik men inte riktigt samma "kaos" som storhelgerna då alla åker samma dagar och tider. Dessutom är det relativt varmt och ljust ute och går aktivera barn och andra rastlösa själar utomhus i eventuell väntan på laddning. En mörk julhelg med snöblandat regn är det svårare att spendera tiden i väntan på och under laddning. Bra tid att se trender utan för stor risk att det spårar ur totalt.
Kollade öppnandet Stockholm Göteborg via E20, bara Enköping och Mariestad öppna, känns lite tunt på den vägen, Arboga, ljung och kungälv är inte öppna. Arboga är ju ofta rätt välbesökt så känns logiskt den inte öppnat, men verkar samtidigt finnas andra välbesökta som öppnat.
Jag brukar köra E4 och 40, trots att jag bor norr om centrala Stockholm. Historiskt har det gått fortare, men den andra/norra vägen kanske har blivit bättre?
Längs E4/40 har nästan alla SuC öppnats.
E4 är fortfarande prioriterade vägen även om E20 möjligtvis blivit något bättre. Som boende söder om Enköping blir det naturligt E18/E20 för mig. Många av resorna går dessutom till mina föräldrar med stopp redan innan Mariestad SuC. Har jag laddat och inte vädret är för katastrof tar jag mig visserligen hela vägen, men det är ju bra att ha lite koll på vad som finns runt där man färdas.
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?
Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Så sett känns det smart och bra att öppna till sommaren, mycket trafik men inte riktigt samma "kaos" som storhelgerna då alla åker samma dagar och tider. Dessutom är det relativt varmt och ljust ute och går aktivera barn och andra rastlösa själar utomhus i eventuell väntan på laddning. En mörk julhelg med snöblandat regn är det svårare att spendera tiden i väntan på och under laddning. Bra tid att se trender utan för stor risk att det spårar ur totalt.
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?
Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Så sett känns det smart och bra att öppna till sommaren, mycket trafik men inte riktigt samma "kaos" som storhelgerna då alla åker samma dagar och tider. Dessutom är det relativt varmt och ljust ute och går aktivera barn och andra rastlösa själar utomhus i eventuell väntan på laddning. En mörk julhelg med snöblandat regn är det svårare att spendera tiden i väntan på och under laddning. Bra tid att se trender utan för stor risk att det spårar ur totalt.
Sant. Ska planera en resa ner till Spanien eller Italien i mitten av juli nu precis och sen blir det nog att antal resor mellan Uppsala och Åhus också.
Är inte bara öppnandet för andra märken som gör det hela osäkert. Covid-restriktionernas borttagande, försäljning av 3 och Y i förhållande till utbyggnaden av SuC t ex.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?
Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Absolut är de ett rörligt mål men de var Bara en tanke som slog mig.. Om. Man nu är tesla så skulle åtminstone jag vilja planera för överkapacitet innan jag hade öppnat.
Sen att de är kö ibland, ja de ligger kanske i Teslas plan för attde ska gå att få lönsamhet..
Obs Detta är bara mina tankar hur tesla eventuellt skulle kunna tänka, inte hur man som kund vill ha de..
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?
Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Absolut är de ett rörligt mål men de var Bara en tanke som slog mig.. Om. Man nu är tesla så skulle åtminstone jag vilja planera för överkapacitet innan jag hade öppnat.
Sen att de är kö ibland, ja de ligger kanske i Teslas plan för attde ska gå att få lönsamhet..
Obs Detta är bara mina tankar hur tesla eventuellt skulle kunna tänka, inte hur man som kund vill ha de..
Lämpligt hade varit att öppna Gävle och Tindered EFTER att de byggts ut (kompletterats).
Något jag tänkt på är att kanske tesla har planerat för detta i många år..
Ja många siter är kanske byggda med tanke på att de ska öppna nätet. Om de inte hade tänkt öppna så kanske man bara hade byggt 10 laddare istället för 20 i Jönköping tex. Dvs de senaste året har man byggt med överkapacitet vilket såklart är nice när tesla ägare var själva men nu när de öppnar så blir de kanske mer den last av suc som tesla eftersträvar för att de ska vara lönsamt.
Är ju inte alltid överkapacitet. Dessutom är det svårt att bedöma i dagsläget. Senaste "normala" året var 2019. Enormt mycket har hänt sen dess. Kommer den inhemska semestertrafiken i Sverige öka eller minska när covid-restriktionerna släpper? Kommer folk som hållit sig hemma åka mer, eller kommer fler välja utlandet igen?
Antalet elbilar (både såna som det står Tesla på och inte) har ju ökat väldigt mycket på de här 2-3 åren. Att bedöma hur mycket "överkapacitet" det finns på Teslas laddare är att skjuta på ett, mycket, rörligt mål. Finns så många okända faktorer att ta hänsyn till.
Absolut är de ett rörligt mål men de var Bara en tanke som slog mig.. Om. Man nu är tesla så skulle åtminstone jag vilja planera för överkapacitet innan jag hade öppnat.
Sen att de är kö ibland, ja de ligger kanske i Teslas plan för attde ska gå att få lönsamhet..
Obs Detta är bara mina tankar hur tesla eventuellt skulle kunna tänka, inte hur man som kund vill ha de..
Lämpligt hade varit att öppna Gävle och Tindered EFTER att de byggts ut (kompletterats).
Jo de hade kanske varit mer rimligt men antar de inte vill ändra för ofta, men absolut köper jag vad du säger.
Tinnered är väl på gång redan, dvs de är och gräver där redan så bör väl varaklart snart dock.. Gävle har jag inte läst om men de är kanske väldigt nära där också?
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.
Sönderslagen? Men snälla nån.
När man läser vissa kommentarer här så kan man faktiskt bli lite rädd. Det är ju helt uppenbart att man inte är välkommen och att en del teslaägare anser att man tillhör värsta pöbeln. Även om det inte är majoriteten som tänker så är det nog bäst att hålla sig så långt borta som möjligt så länge det finns alternativ.
Jo protektionismens flödar från en del... "jag tycker att endast BMW får tanka på Shell och att Volvo endast kan/får tanka på Cirkle K och kommer du med ett icke känt bilmärke så får du snällt handla Aspen bensin men det är bara Biltemas flaskor som passar i påfyllningen till din bil". Själva omställningen till en elektrisk bilflotta tycks var mindre viktigt för de som gnäller mest.
Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.
Sönderslagen? Men snälla nån.
När man läser vissa kommentarer här så kan man faktiskt bli lite rädd. Det är ju helt uppenbart att man inte är välkommen och att en del teslaägare anser att man tillhör värsta pöbeln. Även om det inte är majoriteten som tänker så är det nog bäst att hålla sig så långt borta som möjligt så länge det finns alternativ.
Jo protektionismens flödar från en del... "jag tycker att endast BMW får tanka på Shell och att Volvo endast kan/får tanka på Cirkle K och kommer du med ett icke känt bilmärke så får du snällt handla Aspen bensin men det är bara Biltemas flaskor som passar i påfyllningen till din bil". Själva omställningen till en elektrisk bilflotta tycks var mindre viktigt för de som gnäller mest.
Det är inte samma sak. Men visst, Tesla får göra som de vill. Dock tänker jag att optimal bilpark kanske inte är två elbilar. Kanske är bättre med en elbil och en hybrid? För längre resor i vardagen som inte behöver snabbladdare kör man elbilen, för kortare jobbpendling duger hybriden och så kan man ta hybriden även på semestern där annars behövt snabbladda.
Nackdelen är att det behöver vara två stora bilar...
Om ni har en BMW skulle ni gilla att BMW-verkstaden blev full av Volvo-bilar helt plötsligt så att fick vänta mycket längre på att få en tid?
Ser inget konstigt med att vissa Teslaägare är oroliga. Laddnätverket har onekligen varit en enormt stor usp för Tesla i många år. Hade Tesla inte byggt sitt nätverk hade vi nog inte haft så många elbilar som idag.
Dock tycker jag inte heller det är konstigt att nätverket öppnas upp. Det är orimligt att ha så många laddstationer för ett enda märke.
Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara. Det borde vara extremt enkelt att få en laddare tilldelad när man navigerar mot en suc. Även i appen för icke-Tesla. Inte för att jag varit med om någon kö än men bättre att ha en smidig lösning på det. Samtidigt som man så klart bygger fler stationer.
Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara.
Troligen anser Tesla helt enkelt att det än så länge inte finns någon köproblematik. Sverige är ju på inget sätt det första landet som öppnar SuC för andra märken. Hade det varit ett så enormt problem som en del verkar tycka så hade Tesla naturligtvis redan löst det. Eller så hade de inte öppnat för andra märken.
Det de gör är ju i nuläget att de inte öppnar de SuC där det finns störst risk för köer, vilket ju är en ganska bra kompromiss. Vi får säkert också räkna med att en eller annan SuC stängs igen, om det visar sig att det blir trängsel.
Jag förstår verkligen inte upprördheten. Detta är ett uttalat pilotprojekt. Det innebär att Tesla naturligtvis har full koll på beläggningsgraden med Teslor och icke-Teslor, och hur många Teslor som eventuellt behöver köa. Det innebär också att de kan reagera extremt snabbt när det blir kaos på grund av okynnesladdning.
Hittills har Tesla varit extremt bra på att optimera SuC. Det är de verkligen experter på. Jag vill minnas att de för några år sedan vid nån storhelg till och med hade folk på plats för att delegera bilar. Varför tror nu så många att de bara släpper taget och låter allting gå under i kaos?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara.
Troligen anser Tesla helt enkelt att det än så länge inte finns någon köproblematik. Sverige är ju på inget sätt det första landet som öppnar SuC för andra märken. Hade det varit ett så enormt problem som en del verkar tycka så hade Tesla naturligtvis redan löst det. Eller så hade de inte öppnat för andra märken.
Det de gör är ju i nuläget att de inte öppnar de SuC där det finns störst risk för köer, vilket ju är en ganska bra kompromiss. Vi får säkert också räkna med att en eller annan SuC stängs igen, om det visar sig att det blir trängsel.
Jag förstår verkligen inte upprördheten. Detta är ett uttalat pilotprojekt. Det innebär att Tesla naturligtvis har full koll på beläggningsgraden med Teslor och icke-Teslor, och hur många Teslor som eventuellt behöver köa. Det innebär också att de kan reagera extremt snabbt när det blir kaos på grund av okynnesladdning.
Hittills har Tesla varit extremt bra på att optimera SuC. Det är de verkligen experter på. Jag vill minnas att de för några år sedan vid nån storhelg till och med hade folk på plats för att delegera bilar. Varför tror nu så många att de bara släpper taget och låter allting gå under i kaos?
Var ju samma visa när Model 3 visades up. Då skulle det minsan bli kaos på superchargers och allt skulle bli hemskt och dåligt.
Hittills har Tesla varit extremt bra på att optimera SuC. Det är de verkligen experter på. Jag vill minnas att de för några år sedan vid nån storhelg till och med hade folk på plats för att delegera bilar. Varför tror nu så många att de bara släpper taget och låter allting gå under i kaos?
Jag instämmer helt, jag har skrivit ungefär samma sak ett antal gånger i denna och andra trådar, men olyckskorparna fortsätter kraxa att "nu får man minsann skaffa bensinbil igen"
Jag är precis som du helt övertygad om att Tesla har järnkoll på SuC, ur alla aspekter, på ett sätt som dom andra operatörerna varken har möjlighet eller ambition/ork/lust att göra.
Den enda egentliga risken jag ser med detta är att dom andra operatörerna helt enkelt ger upp sina satsningar nu när dom fått en omöjlig konkurrent, men å andra sidan kanske det istället kan leda till att dom blir tvungna att sänka sina priser för att öht få någon att ladda hos dom.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har lite svårt att se att det kommer att bli rusning av andra bilmärken till Teslas Supercharger, trots att jag håller med om att det är det bästa nätverket av snabbladdare. Prismässigt är det bra (men är inte längre outstanding), täckningen är väldigt bra, handhavandet är suveränt enkelt, tillförlitligheten är på topp, stationerna kommer upp smidigt i navigatorn, bilen startar förvärmning av batteriet när en SuC-station är vald som mål, osv.
För mig är detta av stort värde, men flera av dessa fördelar har man inte som ägare av annan bil än Tesla.
Priset för icke-Teslor är inte så värst bra. Handhavandet med app är ungefär som på vilken annan laddkedja som helst. Och inte heller startar väl förvärmning av batteriet?
Ja, täckningen och tillförlitligheten är fortfarande starka kort även för andra bilmärken, men är det så avgörande för dessa bilister?
Självklart kommer andra bilar att ladda på de öppnade SuC-chargerstationerna, men frågan är i vilken utsträckning.
Dessutom tror jag att Tesla-ägare är starkt överrepresenterade bland de elbilster som åker långt. Andelen potentiella Tesla-förare som kunder på SuC är långt högre än andelen Tesla bland elbilar i stort. Jag laddar gärna på andra operatörer om deras stationer ligger mer lämpligt till geografiskt. Det som främst får mig att ladda på SuC är förvärmningen och därmed laddhastigheten. Skulle det finnas en knapp som jag manuellt kunde starta förvärmning med skulle jag nog i högre grad snabbladda på andra stationer. Det börjar finnas rätt många sådana och det är ju mycket enkelt att hitta lediga laddare tack vare Chargefinder.
Jag har lite svårt att se att det kommer att bli rusning av andra bilmärken till Teslas Supercharger, trots att jag håller med om att det är det bästa nätverket av snabbladdare. Prismässigt är det bra (men är inte längre outstanding), täckningen är väldigt bra, handhavandet är suveränt enkelt, tillförlitligheten är på topp, stationerna kommer upp smidigt i navigatorn, bilen startar förvärmning av batteriet när en SuC-station är vald som mål, osv.
För mig är detta av stort värde, men flera av dessa fördelar har man inte som ägare av annan bil än Tesla.
Priset för icke-Teslor är inte så värst bra. Handhavandet med app är ungefär som på vilken annan laddkedja som helst. Och inte heller startar väl förvärmning av batteriet?
Ja, täckningen och tillförlitligheten är fortfarande starka kort även för andra bilmärken, men är det så avgörande för dessa bilister?
Självklart kommer andra bilar att ladda på de öppnade SuC-chargerstationerna, men frågan är i vilken utsträckning.
Dessutom tror jag att Tesla-ägare är starkt överrepresenterade bland de elbilster som åker långt. Andelen potentiella Tesla-förare som kunder på SuC är långt högre än andelen Tesla bland elbilar i stort. Jag laddar gärna på andra operatörer om deras stationer ligger mer lämpligt till geografiskt. Det som främst får mig att ladda på SuC är förvärmningen och därmed laddhastigheten. Skulle det finnas en knapp som jag manuellt kunde starta förvärmning med skulle jag nog i högre grad snabbladda på andra stationer. Det börjar finnas rätt många sådana och det är ju mycket enkelt att hitta lediga laddare tack vare Chargefinder.
Jag håller med dig. Men jag förmodar att de bilar som förvärmer när man navigerar till snabbladdare gör det även om man navigerar till en SuC? Förvärmer inte Teslor om man navigerar till någon annan snabbladdare än SuC?
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Jag håller med dig. Men jag förmodar att de bilar som förvärmer när man navigerar till snabbladdare gör det även om man navigerar till en SuC? Förvärmer inte Teslor om man navigerar till någon annan snabbladdare än SuC?
Min erfarenhet är att den inte gör det till de flesta laddare nej vilket är rätt sämst, laddar en del på CircleK och det blir sällan varmt nog för att maxa hastigheten just eftersom den inte förvärmer till de laddarna. Vissa finns dock inlagda som laddare men jag har stött på någon enstaka sådan.
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen.
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen.
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Ja 4.15 om man har abonnemang ja.. Men jo de var ju precis så jag också menade om de var otydligt..
Sen personligen försöker jag undvika de där vanliga burgar restaurangerna, jag brukar kalla de nödmat för visst de kan funka.