Jo protektionismens flödar från en del... "jag tycker att endast BMW får tanka på Shell och att Volvo endast kan/får tanka på Cirkle K och kommer du med ett icke känt bilmärke så får du snällt handla Aspen bensin men det är bara Biltemas flaskor som passar i påfyllningen till din bil". Själva omställningen till en elektrisk bilflotta tycks var mindre viktigt för de som gnäller mest.mati skrev:När man läser vissa kommentarer här så kan man faktiskt bli lite rädd. Det är ju helt uppenbart att man inte är välkommen och att en del teslaägare anser att man tillhör värsta pöbeln. Även om det inte är majoriteten som tänker så är det nog bäst att hålla sig så långt borta som möjligt så länge det finns alternativ.MWall skrev:mati skrev:Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.Jerker skrev:Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Sönderslagen? Men snälla nån.
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det är inte samma sak. Men visst, Tesla får göra som de vill. Dock tänker jag att optimal bilpark kanske inte är två elbilar. Kanske är bättre med en elbil och en hybrid? För längre resor i vardagen som inte behöver snabbladdare kör man elbilen, för kortare jobbpendling duger hybriden och så kan man ta hybriden även på semestern där annars behövt snabbladda.Java skrev:Jo protektionismens flödar från en del... "jag tycker att endast BMW får tanka på Shell och att Volvo endast kan/får tanka på Cirkle K och kommer du med ett icke känt bilmärke så får du snällt handla Aspen bensin men det är bara Biltemas flaskor som passar i påfyllningen till din bil". Själva omställningen till en elektrisk bilflotta tycks var mindre viktigt för de som gnäller mest.mati skrev:När man läser vissa kommentarer här så kan man faktiskt bli lite rädd. Det är ju helt uppenbart att man inte är välkommen och att en del teslaägare anser att man tillhör värsta pöbeln. Även om det inte är majoriteten som tänker så är det nog bäst att hålla sig så långt borta som möjligt så länge det finns alternativ.MWall skrev:mati skrev:Det är kanske fler som resonerar som jag. Först tänkte jag att åka iväg och testa detta med en gång. Men sen insåg jag att jag ändå förmodligen aldrig kommer att ladda på SuC, så varför göra sig besväret? Detta i kombination med en ökad risk att man kanske får bilen sönderslagen eller repad när man inte råkar vara helt själv och laddar, fick mig att tappa intresset.Jerker skrev:Hehehe... Värst vad mitt inlägg rörde upp damm! Ja, jag fattar att det är vid högbeläggning som man befarar att det ska bli kaos. Men ärligt talat så hade jag nog förväntat mig att det skulle synas några fler icke-Teslor som laddade nu när detta var nåt nytt och kanske nån ville ladda där bara för att testa. Men jag tror att alla som är så väldigt oroliga här inte har så stort fog för det.
Sönderslagen? Men snälla nån.
Nackdelen är att det behöver vara två stora bilar...
Om ni har en BMW skulle ni gilla att BMW-verkstaden blev full av Volvo-bilar helt plötsligt så att fick vänta mycket längre på att få en tid?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ser verkligen inget problem med de.. Då får jag vända mig till en annan verkstad om de är så lång kö på just den..MWall skrev:
Om ni har en BMW skulle ni gilla att BMW-verkstaden blev full av Volvo-bilar helt plötsligt så att fick vänta mycket längre på att få en tid?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är ju så dåligt med andra "verkstäder" i det här fallet.chaffis75 skrev:Ser verkligen inget problem med de.. Då får jag vända mig till en annan verkstad om de är så lång kö på just den..MWall skrev:
Om ni har en BMW skulle ni gilla att BMW-verkstaden blev full av Volvo-bilar helt plötsligt så att fick vänta mycket längre på att få en tid?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ser inget konstigt med att vissa Teslaägare är oroliga. Laddnätverket har onekligen varit en enormt stor usp för Tesla i många år. Hade Tesla inte byggt sitt nätverk hade vi nog inte haft så många elbilar som idag.
Dock tycker jag inte heller det är konstigt att nätverket öppnas upp. Det är orimligt att ha så många laddstationer för ett enda märke.
Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara. Det borde vara extremt enkelt att få en laddare tilldelad när man navigerar mot en suc. Även i appen för icke-Tesla. Inte för att jag varit med om någon kö än men bättre att ha en smidig lösning på det. Samtidigt som man så klart bygger fler stationer.
Dock tycker jag inte heller det är konstigt att nätverket öppnas upp. Det är orimligt att ha så många laddstationer för ett enda märke.
Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara. Det borde vara extremt enkelt att få en laddare tilldelad när man navigerar mot en suc. Även i appen för icke-Tesla. Inte för att jag varit med om någon kö än men bättre att ha en smidig lösning på det. Samtidigt som man så klart bygger fler stationer.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Troligen anser Tesla helt enkelt att det än så länge inte finns någon köproblematik. Sverige är ju på inget sätt det första landet som öppnar SuC för andra märken. Hade det varit ett så enormt problem som en del verkar tycka så hade Tesla naturligtvis redan löst det. Eller så hade de inte öppnat för andra märken.kallekula skrev:Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara.
Det de gör är ju i nuläget att de inte öppnar de SuC där det finns störst risk för köer, vilket ju är en ganska bra kompromiss. Vi får säkert också räkna med att en eller annan SuC stängs igen, om det visar sig att det blir trängsel.
Jag förstår verkligen inte upprördheten. Detta är ett uttalat pilotprojekt. Det innebär att Tesla naturligtvis har full koll på beläggningsgraden med Teslor och icke-Teslor, och hur många Teslor som eventuellt behöver köa. Det innebär också att de kan reagera extremt snabbt när det blir kaos på grund av okynnesladdning.
Hittills har Tesla varit extremt bra på att optimera SuC. Det är de verkligen experter på. Jag vill minnas att de för några år sedan vid nån storhelg till och med hade folk på plats för att delegera bilar. Varför tror nu så många att de bara släpper taget och låter allting gå under i kaos?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Var ju samma visa när Model 3 visades up. Då skulle det minsan bli kaos på superchargers och allt skulle bli hemskt och dåligt.mati skrev:Troligen anser Tesla helt enkelt att det än så länge inte finns någon köproblematik. Sverige är ju på inget sätt det första landet som öppnar SuC för andra märken. Hade det varit ett så enormt problem som en del verkar tycka så hade Tesla naturligtvis redan löst det. Eller så hade de inte öppnat för andra märken.kallekula skrev:Slutligen tycker jag det är konstigt att Tesla inte löser köproblematiken i mjukvara.
Det de gör är ju i nuläget att de inte öppnar de SuC där det finns störst risk för köer, vilket ju är en ganska bra kompromiss. Vi får säkert också räkna med att en eller annan SuC stängs igen, om det visar sig att det blir trängsel.
Jag förstår verkligen inte upprördheten. Detta är ett uttalat pilotprojekt. Det innebär att Tesla naturligtvis har full koll på beläggningsgraden med Teslor och icke-Teslor, och hur många Teslor som eventuellt behöver köa. Det innebär också att de kan reagera extremt snabbt när det blir kaos på grund av okynnesladdning.
Hittills har Tesla varit extremt bra på att optimera SuC. Det är de verkligen experter på. Jag vill minnas att de för några år sedan vid nån storhelg till och med hade folk på plats för att delegera bilar. Varför tror nu så många att de bara släpper taget och låter allting gå under i kaos?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag instämmer helt, jag har skrivit ungefär samma sak ett antal gånger i denna och andra trådar, men olyckskorparna fortsätter kraxa att "nu får man minsann skaffa bensinbil igen"mati skrev:Hittills har Tesla varit extremt bra på att optimera SuC. Det är de verkligen experter på. Jag vill minnas att de för några år sedan vid nån storhelg till och med hade folk på plats för att delegera bilar. Varför tror nu så många att de bara släpper taget och låter allting gå under i kaos?
Jag är precis som du helt övertygad om att Tesla har järnkoll på SuC, ur alla aspekter, på ett sätt som dom andra operatörerna varken har möjlighet eller ambition/ork/lust att göra.
Den enda egentliga risken jag ser med detta är att dom andra operatörerna helt enkelt ger upp sina satsningar nu när dom fått en omöjlig konkurrent, men å andra sidan kanske det istället kan leda till att dom blir tvungna att sänka sina priser för att öht få någon att ladda hos dom.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag har lite svårt att se att det kommer att bli rusning av andra bilmärken till Teslas Supercharger, trots att jag håller med om att det är det bästa nätverket av snabbladdare. Prismässigt är det bra (men är inte längre outstanding), täckningen är väldigt bra, handhavandet är suveränt enkelt, tillförlitligheten är på topp, stationerna kommer upp smidigt i navigatorn, bilen startar förvärmning av batteriet när en SuC-station är vald som mål, osv.
För mig är detta av stort värde, men flera av dessa fördelar har man inte som ägare av annan bil än Tesla.
Priset för icke-Teslor är inte så värst bra. Handhavandet med app är ungefär som på vilken annan laddkedja som helst. Och inte heller startar väl förvärmning av batteriet?
Ja, täckningen och tillförlitligheten är fortfarande starka kort även för andra bilmärken, men är det så avgörande för dessa bilister?
Självklart kommer andra bilar att ladda på de öppnade SuC-chargerstationerna, men frågan är i vilken utsträckning.
Dessutom tror jag att Tesla-ägare är starkt överrepresenterade bland de elbilster som åker långt. Andelen potentiella Tesla-förare som kunder på SuC är långt högre än andelen Tesla bland elbilar i stort. Jag laddar gärna på andra operatörer om deras stationer ligger mer lämpligt till geografiskt. Det som främst får mig att ladda på SuC är förvärmningen och därmed laddhastigheten. Skulle det finnas en knapp som jag manuellt kunde starta förvärmning med skulle jag nog i högre grad snabbladda på andra stationer. Det börjar finnas rätt många sådana och det är ju mycket enkelt att hitta lediga laddare tack vare Chargefinder.
För mig är detta av stort värde, men flera av dessa fördelar har man inte som ägare av annan bil än Tesla.
Priset för icke-Teslor är inte så värst bra. Handhavandet med app är ungefär som på vilken annan laddkedja som helst. Och inte heller startar väl förvärmning av batteriet?
Ja, täckningen och tillförlitligheten är fortfarande starka kort även för andra bilmärken, men är det så avgörande för dessa bilister?
Självklart kommer andra bilar att ladda på de öppnade SuC-chargerstationerna, men frågan är i vilken utsträckning.
Dessutom tror jag att Tesla-ägare är starkt överrepresenterade bland de elbilster som åker långt. Andelen potentiella Tesla-förare som kunder på SuC är långt högre än andelen Tesla bland elbilar i stort. Jag laddar gärna på andra operatörer om deras stationer ligger mer lämpligt till geografiskt. Det som främst får mig att ladda på SuC är förvärmningen och därmed laddhastigheten. Skulle det finnas en knapp som jag manuellt kunde starta förvärmning med skulle jag nog i högre grad snabbladda på andra stationer. Det börjar finnas rätt många sådana och det är ju mycket enkelt att hitta lediga laddare tack vare Chargefinder.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag håller med dig. Men jag förmodar att de bilar som förvärmer när man navigerar till snabbladdare gör det även om man navigerar till en SuC? Förvärmer inte Teslor om man navigerar till någon annan snabbladdare än SuC?Niklas Z skrev:Jag har lite svårt att se att det kommer att bli rusning av andra bilmärken till Teslas Supercharger, trots att jag håller med om att det är det bästa nätverket av snabbladdare. Prismässigt är det bra (men är inte längre outstanding), täckningen är väldigt bra, handhavandet är suveränt enkelt, tillförlitligheten är på topp, stationerna kommer upp smidigt i navigatorn, bilen startar förvärmning av batteriet när en SuC-station är vald som mål, osv.
För mig är detta av stort värde, men flera av dessa fördelar har man inte som ägare av annan bil än Tesla.
Priset för icke-Teslor är inte så värst bra. Handhavandet med app är ungefär som på vilken annan laddkedja som helst. Och inte heller startar väl förvärmning av batteriet?
Ja, täckningen och tillförlitligheten är fortfarande starka kort även för andra bilmärken, men är det så avgörande för dessa bilister?
Självklart kommer andra bilar att ladda på de öppnade SuC-chargerstationerna, men frågan är i vilken utsträckning.
Dessutom tror jag att Tesla-ägare är starkt överrepresenterade bland de elbilster som åker långt. Andelen potentiella Tesla-förare som kunder på SuC är långt högre än andelen Tesla bland elbilar i stort. Jag laddar gärna på andra operatörer om deras stationer ligger mer lämpligt till geografiskt. Det som främst får mig att ladda på SuC är förvärmningen och därmed laddhastigheten. Skulle det finnas en knapp som jag manuellt kunde starta förvärmning med skulle jag nog i högre grad snabbladda på andra stationer. Det börjar finnas rätt många sådana och det är ju mycket enkelt att hitta lediga laddare tack vare Chargefinder.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Min erfarenhet är att den inte gör det till de flesta laddare nej vilket är rätt sämst, laddar en del på CircleK och det blir sällan varmt nog för att maxa hastigheten just eftersom den inte förvärmer till de laddarna. Vissa finns dock inlagda som laddare men jag har stött på någon enstaka sådan.Maw skrev:
Jag håller med dig. Men jag förmodar att de bilar som förvärmer när man navigerar till snabbladdare gör det även om man navigerar till en SuC? Förvärmer inte Teslor om man navigerar till någon annan snabbladdare än SuC?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.Nect skrev:Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen.chaffis75 skrev:De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.Nect skrev:Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja 4.15 om man har abonnemang ja.. Men jo de var ju precis så jag också menade om de var otydligt..DanneLKPG skrev:Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen.chaffis75 skrev:De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.Nect skrev:Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Sen personligen försöker jag undvika de där vanliga burgar restaurangerna, jag brukar kalla de nödmat för visst de kan funka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag vet vad du menade och jag menar att om du laddar mer än 50-60kWh på en månad så har du redan räknat hem månadskostnaden. Har du ett större batteri så är det värt redan efter en laddsession.chaffis75 skrev:Ja 4.15 om man har abonnemang ja.. Men jo de var ju precis så jag också menade om de var otydligt..DanneLKPG skrev:Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen.chaffis75 skrev:De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.Nect skrev:Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.
Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det händer ju något med attraktionen när priserna på SuC blir samma eller högre än övriga nätverk.
Laddade Teslan hos Ionity då den låg lika bra till, var tillgänlig samt billigare med ett e-tron kort.
Laddade Teslan hos Ionity då den låg lika bra till, var tillgänlig samt billigare med ett e-tron kort.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom
Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
The Tesla Supercharging network became the biggest 150kW plus EV charging network in Europe last Wednesday, and now one enterprising classic car conversion business has grabbed the opportunity to try it out.
Tesla has been trialling the opening of access to its Supercharger network for some months now. It started in Norway, where EV uptake is the highest in the world. It then expanded to other European countries, including Germany, Netherlands, Belgium and France.
Last week, it added the UK, Spain, Sweden and Austria to the mix.
Now, Zero EV – a UK business that says it has converted 100 classic cars including Porsches and iconic MGs – has given the Tesla Supercharging network a whirl.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Misstänker att det kan bli en ny revision av SuC designen om Tesla anser att fortsätta vara öppen för alla. Kanske en helt ny design av stolpe, längre kabel, osv.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja det verkar rimligt.Teslaspolen skrev:Misstänker att det kan bli en ny revision av SuC designen om Tesla anser att fortsätta vara öppen för alla. Kanske en helt ny design av stolpe, längre kabel, osv.
Det verkar även som att placeringen av stallen oftare är gjord så att det passar bättre för fler biltyper när Tesla sätter upp nytt
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?Maw skrev:Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom
Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jäklar vad najs! Och spännandeKlintan skrev:Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?Maw skrev:Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom
Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Suatmm
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Passade på att testa SuC när jag var ute och övningskörde med äldsta dottern.
Kan inte klaga på hastigheten med tanke på att vi kom in med ganska hög SoC. Jag förmodar att förvärmningen när vi navigerade till SuC har fungerat
Kan inte klaga på hastigheten med tanke på att vi kom in med ganska hög SoC. Jag förmodar att förvärmningen när vi navigerade till SuC har fungerat
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det kan inte ha hänt. Elon har ju nämligen personligen garanterat att just det inte skulle hända.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tror en del i problematiken här är att det är som inte tidigare haft vana att ladda på SuC, utan som främst laddat på andra laddnät som Ionity och CK, förutsätter att köer är normalt fenomen när man har elbil. För de så är det helt enkelt fullt normalt att sådant med köer inträffar.OfarligTesla skrev:Mirakel kallas det inte utan ganska standard för hur superchargers har fungerat hittills, nu verkar dock Tesla vilja ändra på det. Men den personen kan ju å andra sidan inte upplevt kö för det har jag blivit tillsagt om i tråden, Tesla öppnar bara stationer med överkapacitet så det blir bara kö på sportlov så det är inget att oroa sig för...Maw skrev:Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.
Man kommer ifrån två helt olika världar, som bägge nu går samman när SuC öppnar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik