Dom skulle kunna målat parkeringsrutan annorlunda. Hade tagit lite mer plats men hade man haft med det från början hade det ju varit marginellt.Dafro skrev:Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.Fredrik j skrev:En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.Delta skrev:Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.Flagada skrev:Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Så är det tyvärr.
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det vore ju bra! Det skulle ju dessutom lösa problematiken med kö. det är kanske ett av mina orosmoment som även lyfts av andra i tråden. Det är svårt att veta hur kön fungerar och vad händer när det plötsligt är ens tur och man kör fram till en laddare ur funktion eller som redan är blockerad, bilen bakom tar platsen som faktiskt var ledig. Minst lika orolig för att inte förstå systemet och tränga mig i kön som att bli utan laddning.jonasl skrev:Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Kan också tänka mig att det kunde lätta upp situationen med ett par kanske max 10minuter-laddare, då kanske man slipper vänta länge för att få den sista marginalen att komma fram på resan eller kanske möjlighet att nå nästa laddare en tid med lägre beläggning, men det vore väl mer generellt än relaterat till att nätet öppnar.
I stort gillar jag nog att de öppnar, det känns inte rimligt att varje tillverkare ska ha eget nät, men det känns eventuellt lite tidigt och känns som efterfrågan/värdet på min bil kanske tappade en aning, det var ju trots allt en av de stora fördelarna. Visserligen ser jag ändå inte många alternativ idag till en större eldriven bil som inte är högbyggd.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."Frisk skrev:Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det enda bilden visar (som man får med den texten i appen) är att man inte ska stå snett över linjen och stå i två rutor samtidigt.mikebike skrev:"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."Frisk skrev:Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Håller med om att det är trist att de släpper i princip allt fritt så det blir köer. Riktigt illa.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Borde bara släppt de laddare som står på rad och inte de man backar in till.
För övrigt är tyvärr det du skriver, det jag fruktat men hoppats inte skulle ske... Kö så fort de släpper in alla andra märken.
Mög
MX LR (Raven) 2019
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.jonasl skrev:Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.frippe skrev:Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.jonasl skrev:Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Appen kan kräva platsdata om man vill implementera det.MWall skrev:Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.frippe skrev:Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.jonasl skrev:Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.Elix747 skrev:Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Håller helt med dig om fördelen med korta kablar, men borde inte bli så mycket dyrare med lite mer asfalt så man kan komma förbi stolparna som man med tesla backar in mot, fast det kanske är för smalt mellan laddstolparna.OfarligTesla skrev:Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Var är kaoset?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Man kanske ska vänta med sina slutsatser tills det är riktigt stora resdagar/tillfällen?Jerker skrev:Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
En vanlig söndag i maj, före lön och precis före kristiflygare är kanske ingen stor reshelg?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Man måste väl ändå se det som att det finns en kö även om den inte är synlig i form av uppradade bilar. Blir ju verkligen kaos och irritation om man tänker att det är först till kvarn som gäller.Curik skrev:Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.Elix747 skrev:Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt.Jerker skrev:Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du?
Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Angående Lödde så är den inte öppen för andra så om du ser annat än Tesla där så ska du bli extra ledsen.Jerker skrev:Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Inombords kaos har man ju hört talas om…Jerker skrev:Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.Dafro skrev:Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Lödde är ju en Tesla only site men de hade du kanske koll på redan.Jerker skrev:Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?Curik skrev:Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt.Jerker skrev:Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.
Var är kaoset?
Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du?
Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv.
Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021