Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TSLAMY »

Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

TSLAMY skrev:
Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!

Fast det som också slår en är att det faktiskt är ganska dyrt att ladda på SuC.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
TSLAMY skrev:
Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!

Fast det som också slår en är att det faktiskt är ganska dyrt att ladda på SuC.
Numera...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TSLAMY »

Men samma pris som för en Skoda med abonnemanget.
DVS ganska högt.
Teslas påstånde om en öppning för att gynna en miljövänlig övergång till fosilfria drivmedel är ju bara larvig.
Det här handlar om korta företagsvinster.
Moodys
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 jan 2022 21:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Moodys »

Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.

Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.

Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.

Satan vad förbannad och besviken jag är.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Moodys skrev:
Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.

Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.

Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.

Satan vad förbannad och besviken jag är.
Alltså ursäkta, men vem har fått stå och köa i timmar? I synnerhet om man kör under arbetstid? Ingen skulle jag gissa. Så vänta ett tag och se hur det blir, innan du säljer din Model Y i vredesmod.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Moodys skrev:
Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.

Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.

Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.

Satan vad förbannad och besviken jag är.
Kör du vardagar utanför semestertider så är det lugnt. Förutom att du måste ladda ändå förstås.
TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TSLAMY »

Jag reagerad precis som du .Tänkte f-n nu har det givit upp det sista som gav Tesla ett momentum! Men efter ett moget övervägande, nu kan du få både ett bra laddnätverk, samt fult fungerande automatik i ditt fordon till en bättre peng.
Undrar vad Tesla gör när försäljningen sviker. För det kommer den med all säkerhet att göra, med tanke på deras uteblivna fungerande automatiker.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Till Moodys och andra som framförallt kör i södra Sverige och är oroliga för att det kommer bli kaos vid SuC för att Tesla öppnat upp för andra bilar: Ta en titt på den här bilden från chargefinder.com. De röda nålarna är SuC, övriga nålar är laddare som drivs av andra laddoperatörer och som levererar minst 150 kW. Vad är det som får er att tro att SuC kommer vara förstahandsvalet för oss som inte kör Tesla när 1. SuC är dyrare än samtliga andra aktörer, 2. Man riskerar bli påhoppad för att man utnyttjar laddarna av självutnamnda SuC poliser som bestämt att man inte alls får ladda där för man har laddporten på fel ställe, trots att tesla själva säger att alla är välkomna.

Jag kan bara prata för mig själv, men jag tror många andra håller med mig om att SuC framförallt kommer vara en trevlig backup om jag någon gång i framtiden för första gången måste köa för att få ladda på t.ex. Ionity, OKQ8, Clever/EON Drive, Recharge, Cirkle K, m.fl. Bilden i norra Sverige är naturligtvis helt annorlunda, men där är det så vitt jag förstått ändå sällan hög belastning på de SuC stationer som nu öppnat.
Screenshot 2022-05-20 at 22-43-15 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TSLAMY »

Japp...Sporlov!!!! Näääää det är inget problem.....
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

TSLAMY skrev:
Japp...Sporlov!!!! Näääää det är inget problem.....
De här tre alternativen skulle jag väga mot varandra om jag var orolig för laddkaos de två resdagarna under sportlovet: 1. Jag tycker det är värt att stå ut med laddkö två dagar om året för att få njuta av min elbil övriga 363 dagar om året. 2. Jag står inte ut med laddköer, så under sportlovet hyr/lånar jag en fossilbil för att slippa det. Övriga 358 dagarna av året njuter jag av min elbil. 3. Jag står inte ut med laddkö och jag tänkter varken hyra eller låna en fossilbil under sportlovsveckan. Då kör jag hellre fossilbil 365 dagar om året.

Jag kan bara tala för mig själv, men alternativ 3 vet jag helt säkert att jag inte valt. För mig hade det varit en mardröm att köra fossilbil varenda dag av året för att slippa laddkö eller bilhyra under två av 365 dagar. Andra kan naturligtvis resonera annorlunda, men man kan inte vara särskilt nöjd med sin bil om man väljer det alternativet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MrRun »

+2 iAkita
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.

Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.

Kan ju hoppas iaf. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
De här tre alternativen skulle jag väga mot varandra om jag var orolig för laddkaos de två resdagarna under sportlovet: 1. Jag tycker det är värt att stå ut med laddkö två dagar om året för att få njuta av min elbil övriga 363 dagar om året. 2. Jag står inte ut med laddköer, så under sportlovet hyr/lånar jag en fossilbil för att slippa det. Övriga 358 dagarna av året njuter jag av min elbil. 3. Jag står inte ut med laddkö och jag tänkter varken hyra eller låna en fossilbil under sportlovsveckan. Då kör jag hellre fossilbil 365 dagar om året.

Jag kan bara tala för mig själv, men alternativ 3 vet jag helt säkert att jag inte valt. För mig hade det varit en mardröm att köra fossilbil varenda dag av året för att slippa laddkö eller bilhyra under två av 365 dagar. Andra kan naturligtvis resonera annorlunda, men man kan inte vara särskilt nöjd med sin bil om man väljer det alternativet.
För mig blir det lite, varför skulle jag ens ha en bil om jag inte kan använda den på mina långresor? Taxi är billigare i vardagen så halva idén med bilen är frihet att kunna ta sin egna bil dit man vill när man vill.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
De här tre alternativen skulle jag väga mot varandra om jag var orolig för laddkaos de två resdagarna under sportlovet: 1. Jag tycker det är värt att stå ut med laddkö två dagar om året för att få njuta av min elbil övriga 363 dagar om året. 2. Jag står inte ut med laddköer, så under sportlovet hyr/lånar jag en fossilbil för att slippa det. Övriga 358 dagarna av året njuter jag av min elbil. 3. Jag står inte ut med laddkö och jag tänkter varken hyra eller låna en fossilbil under sportlovsveckan. Då kör jag hellre fossilbil 365 dagar om året.

Jag kan bara tala för mig själv, men alternativ 3 vet jag helt säkert att jag inte valt. För mig hade det varit en mardröm att köra fossilbil varenda dag av året för att slippa laddkö eller bilhyra under två av 365 dagar. Andra kan naturligtvis resonera annorlunda, men man kan inte vara särskilt nöjd med sin bil om man väljer det alternativet.
För mig blir det lite, varför skulle jag ens ha en bil om jag inte kan använda den på mina långresor? Taxi är billigare i vardagen så halva idén med bilen är frihet att kunna ta sin egna bil dit man vill när man vill.
Fast du kan ju använda den på dina långresor? Någon var specifikt orolig för de två resdagarna under påsklovet, det var det jag svarade på. Och för just mig blir det definitivt inte billigare med taxi i vardagen. Jag tror det gäller för merparten bilägare. Mitt fall är extremt. Jag pendlar tretton mil om dagen vilket inkluderar två resor över öresundsbron. Men även om man pendlar in och ut ur Stockholm under rusningstid har jag svårt att se hur det skulle bli billigare med taxi. I synnerhet om väljer det framför en Tesla, med tanke på deras (och andra elbilars) höga andrahandsvärde.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Fast du kan ju använda den på dina långresor? Någon var specifikt orolig för de två resdagarna under påsklovet, det var det jag svarade på. Och för just mig blir det definitivt inte billigare med taxi i vardagen. Jag tror det gäller för merparten bilägare. Mitt fall är extremt. Jag pendlar tretton mil om dagen vilket inkluderar två resor över öresundsbron. Men även om man pendlar in och ut ur Stockholm under rusningstid har jag svårt att se hur det skulle bli billigare med taxi. I synnerhet om väljer det framför en Tesla, med tanke på deras (och andra elbilars) höga andrahandsvärde.
Ja men det är resdagarna som man brukar använda bilen för långresor, oftast så går resor under samma perioder för många (stugbytardagar, helgdagar osv). Fruns jobbpendlande med Uber skulle kosta ungefär som garaget och försäkringen gör tillsammans, resten av vardagsanvändandet kostar inte lika mycket med taxi som en Tesla gör. Det är nog rätt vanligt för här inne i stan då jag ser fullt med bilar som aldrig flyttas på från garageplatserna förutom på helgdagar men det är såklart inte representativt för landet som helhet.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Fast du kan ju använda den på dina långresor? Någon var specifikt orolig för de två resdagarna under påsklovet, det var det jag svarade på. Och för just mig blir det definitivt inte billigare med taxi i vardagen. Jag tror det gäller för merparten bilägare. Mitt fall är extremt. Jag pendlar tretton mil om dagen vilket inkluderar två resor över öresundsbron. Men även om man pendlar in och ut ur Stockholm under rusningstid har jag svårt att se hur det skulle bli billigare med taxi. I synnerhet om väljer det framför en Tesla, med tanke på deras (och andra elbilars) höga andrahandsvärde.
Ja men det är resdagarna som man brukar använda bilen för långresor, oftast så går resor under samma perioder för många (stugbytardagar, helgdagar osv). Fruns jobbpendlande med Uber skulle kosta ungefär som garaget och försäkringen gör tillsammans, resten av vardagsanvändandet kostar inte lika mycket med taxi som en Tesla gör. Det är nog rätt vanligt för här inne i stan då jag ser fullt med bilar som aldrig flyttas på från garageplatserna förutom på helgdagar men det är såklart inte representativt för landet som helhet.
Som sagt, det står var och en fritt att välja själv såklart. Men jag är hyfsat säker på att Teslas öppnande av SuC inte kommer påverkat resandet för Teslaägare ens under semestrarna. Jag har inte ägt en Tesla men har kört elbil många år och aldrig behövt köa. Visst var det högre tryck på laddarna förra sommaren än någonsin förut, men det har hänt mycket med utbyggnaden sen dess och som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det ingen större anledning för oss som inte kör Telsa att sikta in sig på en SuC i första hand, av diverse anledningar. Lika lite som att ni som kör Tesla i första hand började välja andra laddare bara för att bilarna blev CCS kompatibla. Sportlovet är däremot annorlunda, och där förstår jag oron. Normalt sett lågtrafikerade vägar blir plötsligt högtrafikerade några få stugbytardagar om året. Det är nog en realitet man kommer få leva med för evigt som elbilist och som Teslaägare ändå drabbats av förr eller senare, om detta är tillräckligt viktigt för tillräckligt många. Lite som "Tradegy of the commons". Om det får en att överge elbilen som koncept och börja köra fossilt igen samtliga dagar om året är som sagt upp till var och en. Personligen är jag förundrad över vilken dålig körupplevelse det är precis varenda meter de få gånger jag kör fossilbil numera och skulle inte komma på tanken att någonsin äga en igen.

Till sist: Visst, kringkostnader kring bilägande är såklart höga, framförallt på centrala lägen i Stockholm och till viss del i andra storstäder (med svenska mått) om man behöver hyra garageplats och/eller har en dyr försäkring. Så där har du en poäng.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Lacho »

MWall skrev:
Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.

Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.

Kan ju hoppas iaf. :)
Japp det är troligt :)
Moodys
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 jan 2022 21:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Moodys »

MWall skrev:
Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.

Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.

Kan ju hoppas iaf. :)
Kör man Zoe är man inte beredd att betala för någonting..;-)

Ok, tack övriga för lite svar. Jag är dock tveksam till att släppa på andra bilar. Kommer bli problem.

Och nej, jag tänker inte skaffa massa olika appar och abonnemang. Jag valde just Tesla för laddnätverkets skull.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Det är möjligt att vi överskattar SuC faktiskt. Även med abonnemang är det ganska dyrt numera.

Nämnde detta för en kollega som kör Zoe. Han visste om det men tänkte aldrig besöka någon SuC.

Kan ju hoppas iaf. :)
Fast det är väl inte så många som tar en Zoe på långresa och det är ju främst då laddning på SuC är aktuellt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Som sagt, det står var och en fritt att välja själv såklart. Men jag är hyfsat säker på att Teslas öppnande av SuC inte kommer påverkat resandet för Teslaägare ens under semestrarna. Jag har inte ägt en Tesla men har kört elbil många år och aldrig behövt köa. Visst var det högre tryck på laddarna förra sommaren än någonsin förut, men det har hänt mycket med utbyggnaden sen dess och som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det ingen större anledning för oss som inte kör Telsa att sikta in sig på en SuC i första hand, av diverse anledningar. Lika lite som att ni som kör Tesla i första hand började välja andra laddare bara för att bilarna blev CCS kompatibla. Sportlovet är däremot annorlunda, och där förstår jag oron. Normalt sett lågtrafikerade vägar blir plötsligt högtrafikerade några få stugbytardagar om året. Det är nog en realitet man kommer få leva med för evigt som elbilist och som Teslaägare ändå drabbats av förr eller senare, om detta är tillräckligt viktigt för tillräckligt många. Lite som "Tradegy of the commons". Om det får en att överge elbilen som koncept och börja köra fossilt igen samtliga dagar om året är som sagt upp till var och en. Personligen är jag förundrad över vilken dålig körupplevelse det är precis varenda meter de få gånger jag kör fossilbil numera och skulle inte komma på tanken att någonsin äga en igen.

Till sist: Visst, kringkostnader kring bilägande är såklart höga, framförallt på centrala lägen i Stockholm och till viss del i andra storstäder (med svenska mått) om man behöver hyra garageplats och/eller har en dyr försäkring. Så där har du en poäng.
Fast det är det som är problemet, Tesla hade enkelt kunnat fortsätta bygga ut för att klara topparna för endast Teslaägarna då de ändå får in hundratusentals kronor i vinst per såld bil. Hade de behövt investeringar är det bara att höja priset med 10-20k. Jag ser det dock som svårt ekonomiskt att göra det för elbilsmarknaden som helhet om man bara skall använda sig av vinst från laddning. Gävle och Hudiksvall var t.ex. på gränsen till kö i vintras på söndagar även utanför sportloven.

Personligen tror jag att ifall det blir kö på resor så kommer elbilen falla för folk i allmänhet, då blir det någonting man kan ha som andrabil i städerna. Personligen hade det blivit för dyrt med elbil om man skall behöva köa, tid är pengar. Lite samma anledning som när jag kollar laddtid mellan bilar, är det 1,5 timmes laddning istället för 45 min varje väg till/från Åre så kostar den extra tiden för en full bil som halva semestern.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
…Personligen tror jag att ifall det blir kö på resor så kommer elbilen falla för folk i allmänhet, då blir det någonting man kan ha som andrabil i städerna…
Men den oron kan Du nog stilla, Du bortser från att långt ifrån alla med elbil har haft tillgång till SuC men ändå säljs alla de elbilar som leverantörerna får fram. Det visar väl att Din oro är obefogad?

Efter 5 000 mil i elbil och ett antal långresor har jag faktiskt ännu inte behövt köa en enda minut vid någon snabbladdare, har någon enstaka varit upptagen har jag kunnat välja en alternativ utefter färdvägen. Livet är inte embarmeligt utan SuC och kommer knappast att bli det även framåt med öppen SuC, tro oss som levt i den förra världen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Men den oron kan Du nog stilla, Du bortser från att långt ifrån alla med elbil har haft tillgång till SuC men ändå säljs alla de elbilar som leverantörerna får fram. Det visar väl att Din oro är obefogad?

Efter 5 000 mil i elbil och ett antal långresor har jag faktiskt ännu inte behövt köa en enda minut vid någon snabbladdare, har någon enstaka varit upptagen har jag kunnat välja en alternativ utefter färdvägen. Livet är inte embarmeligt utan SuC och kommer knappast att bli det även framåt med öppen SuC, tro oss som levt i den förra världen :)
Det är fortfarande en liten andelen av totalen av försäljningen som är elbilar och leverantörerna verkar inte producera så många heller, idag säljer väl biltillverkarna alla fossilbilar de får fram också? Många som köpt elbil hittills har nog dessutom gjort det för att de är intresserade av just elbilar och kan då ha mer överseende med eventuella problem eller nackdelar, tror dock inte den stora massan är tillräckligt intresserad av att bilen skall drivas med el för att acceptera allt för mycket problem så i så fall blir det att tvinga fram det med incitament eller straffskatter.

Vi som gillar elbil vill såklart tro att det är det bästa som finns men många bryr sig faktiskt inte alls vilket är vad jag tycker man märker av när man pratar med folk om det. Försökte sälja in elbil till ett par vänner som föredrar Volvo SUV när Polestar 2 och XC40 Recharge hade kommit ut men de tog en titt på ABRP och var inte intresserade längre, för dem var det helt oviktigt att bilen drivs på el hela tiden så att lägga extra tid på laddning utöver vanlig stopptid var inte intressant, en annan köpte en laddhybrid istället. Tycker rent generellt att det är just laddtid och laddkö som folk är mest rädda för när det gäller elbilarna, sen om det är befogat eller inte kan såklart diskuteras men det kommer inte lösas genom att det faktiskt blir artiklar som "Laddkaos för elbilister" eller annan dålig journalistik.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
Till Moodys och andra som framförallt kör i södra Sverige och är oroliga för att det kommer bli kaos vid SuC för att Tesla öppnat upp för andra bilar: Ta en titt på den här bilden från chargefinder.com. De röda nålarna är SuC, övriga nålar är laddare som drivs av andra laddoperatörer och som levererar minst 150 kW. Vad är det som får er att tro att SuC kommer vara förstahandsvalet för oss som inte kör Tesla när 1. SuC är dyrare än samtliga andra aktörer, 2. Man riskerar bli påhoppad för att man utnyttjar laddarna av självutnamnda SuC poliser som bestämt att man inte alls får ladda där för man har laddporten på fel ställe, trots att tesla själva säger att alla är välkomna.

Jag kan bara prata för mig själv, men jag tror många andra håller med mig om att SuC framförallt kommer vara en trevlig backup om jag någon gång i framtiden för första gången måste köa för att få ladda på t.ex. Ionity, OKQ8, Clever/EON Drive, Recharge, Cirkle K, m.fl. Bilden i norra Sverige är naturligtvis helt annorlunda, men där är det så vitt jag förstått ändå sällan hög belastning på de SuC stationer som nu öppnat.
Screenshot 2022-05-20 at 22-43-15 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Håller med i stort men kartan visar ju bara ”stationer” oavsett antal stolpar och i norra Sverige ser det inte lika bra ut
heller.
Men Med Teslas prissättning så oroar jag mig iaf inte lika mycket över en eventuell anstormning och köer, och det ger
också övriga aktörer bättre läge att fortsätta bygga ut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Delta »

Vi har under de 8 år superchargernätverket etablerats varit bortskämda med att ha ett exklusivt snabbladdarnätverk att ladda våra Teslor på. Personligen har jag endast en gång i Norge varit tvungen att vänta ca. 15 minuter på på plats. Det var lite svårare i början när det inte alls fanns SuC. Då fick man leta 3-fas uttag på nätterna och sedan gå till hotellet och få lite sömn. Lyckan var när man kunde hitta ett 32A uttag och utnyttja dubbelladdaren i bilen och få 11 mil/timme.
Kan säkert bli irritation bland teslafolket när VW id3 med flera med uttaget höger bak (eller vänster fram) tar upp 2 platser för att ladda en bil.
Skriv svar