Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
40 stationer som öppnat i Sverige om jag räknat rätt!
De öppnar med besked direkt.
De öppnar med besked direkt.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Äntligen!
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
-
- elbilist
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Grums, Torsby, Malung och Sälen. Det blev helt plötsligt väldigt mycket bättre täckning Göteborg-Sälen jämfört med tidigare skrala utbud.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vips så fick Sverige över 500st laddpunkter till. 42 stationer.
Jag kommer nog köra Ionity i första hand ändå men bra att Tesla finns som backup!
Björkliden
3x250kW
Puoltikasvaara
2x150kW
4x250kW
Jokkmokk
6x250kW
Jäckvik
4x120kW
Arvidsjaur
6x120kW
Storuman
8x150kW
Dorotea
4x250kW
Umeå
12x120kW
Storlien
8x150kW
Östersund
8x150kW
Krokom
8x150kW
Åsarna
8x250kW
Ånge
12x250kW
Sundsvall West
12x250kW
Hudiksvall
8x150kW
8x250kW
Söderhamn
20x250kW
Sälen
8x250kW
Malung
20x250kW
Gävle
14x150kW
Torsby
8x150kW
Uppsala
10x150kW
Enköping
16x150kW
Töcksfors
20x150kW
Karlstad
6x150kW
Grums
16x150kW
Strängnäs
8x250kW
Kristinehamn
20x250kW
Mariestad
16x250kW
Norrköping
20x150kW
Linköping
12x250kW
Uddevalla
12x250kW
Edsbruk
6x150kW
Jönköping
20x250kW
Ulricehamn
20x150kW
Varberg
20x250kW
Toftaholm
8x150kW
Falkenberg
18x150kW
Vetlanda
8x250kW
Mellbystrand
20x150kW
Markaryd
12x150kW
8x250kW
Kristianstad
6x150kW
8x250kW
Ystad
16x250kW
EDIT: Dök upp några fler i kartan.
Jag kommer nog köra Ionity i första hand ändå men bra att Tesla finns som backup!
Björkliden
3x250kW
Puoltikasvaara
2x150kW
4x250kW
Jokkmokk
6x250kW
Jäckvik
4x120kW
Arvidsjaur
6x120kW
Storuman
8x150kW
Dorotea
4x250kW
Umeå
12x120kW
Storlien
8x150kW
Östersund
8x150kW
Krokom
8x150kW
Åsarna
8x250kW
Ånge
12x250kW
Sundsvall West
12x250kW
Hudiksvall
8x150kW
8x250kW
Söderhamn
20x250kW
Sälen
8x250kW
Malung
20x250kW
Gävle
14x150kW
Torsby
8x150kW
Uppsala
10x150kW
Enköping
16x150kW
Töcksfors
20x150kW
Karlstad
6x150kW
Grums
16x150kW
Strängnäs
8x250kW
Kristinehamn
20x250kW
Mariestad
16x250kW
Norrköping
20x150kW
Linköping
12x250kW
Uddevalla
12x250kW
Edsbruk
6x150kW
Jönköping
20x250kW
Ulricehamn
20x150kW
Varberg
20x250kW
Toftaholm
8x150kW
Falkenberg
18x150kW
Vetlanda
8x250kW
Mellbystrand
20x150kW
Markaryd
12x150kW
8x250kW
Kristianstad
6x150kW
8x250kW
Ystad
16x250kW
EDIT: Dök upp några fler i kartan.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 6 gång.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej, täcka upp helt kommer det ju inte göra, men förhoppningsvis bidra. Tesla spottar ju inte i glaset då gäller utökning hur som helst. Det satsar ju hela tiden, även utan det extra klirret i kassan som de möjligen kan få i och med det här.MWall skrev:Jag tror inte de tjänar så mycket på den extra trafiken att det räcker till helt nya stationer.Highfoot skrev:Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej det ska inte krävas. Jag hade inte det ifyllt och fick upp alternativet ca 20 min efter jag skrev mitt inlägg här om att appen inte var uppdaterad.AwesomePossum skrev:För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
"Laddning" fanns inte som val i inställningar innan "Ladda din elbil som inte är Tesla" fanns på startsidan.
Priserna är olika beroende på station.
Linköping:
7,85kr/kWh utan abonnemang
5,30kr/kWh med abonnemang
Priset med abonnemang är väl vanliga Tesla-priset på stationen?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja det är väl det vanliga. Så länge jag har ionity för 3,10 kr/kWh kör jag det primärt, men detta är perfekt som backup. Abonnemang verkar inte ha någon bindningstid, då det kan vara något för semesterresor när det superladdas mer än 60 kWh/mån.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Exakt, det enda som skiljer en Tesla från en icke-Tesla är 129:- för de månader man avser nyttja snabbladdning.DanneLKPG skrev:Nej det ska inte krävas. Jag hade inte det ifyllt och fick upp alternativet ca 20 min efter jag skrev mitt inlägg här om att appen inte var uppdaterad.AwesomePossum skrev:För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
"Laddning" fanns inte som val i inställningar innan "Ladda din elbil som inte är Tesla" fanns på startsidan.
Priserna är olika beroende på station.
Linköping:
7,85kr/kWh utan abonnemang
5,30kr/kWh med abonnemang
Priset med abonnemang är väl vanliga Tesla-priset på stationen?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Najs, nu sätter dom verkligen press på alla andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ska IONITY hänga med när folks bindingstid tar slut så krävs det absolut ändringar. 12 månader bindningstid är skrattretande dåligt.taliz skrev:Najs, nu sätter dom verkligen press på alla andra.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Får se om frun tar sig hem från Göteborg senare i veckan då, redan idag var det halvfullt på vissa stationer så lägg till några andra bilar som blockerar så kan det bli problem.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det verkar som att man som Svensk nu även kan ladda på SuC i Norge, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Luxemburg, Belgien, Österrike, Ungern, Polen och Slovakien med valfri bil. Coolt!
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Bara Tyskland som saknas nu.Maw skrev:Det verkar som att man som Svensk nu även kan ladda på SuC i Norge, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Luxemburg, Belgien, Österrike, Ungern, Polen och Slovakien med valfri bil. Coolt!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
För övrigt galenskap med vissa laddare de öppnat, enligt kartan är Hudiksvall öppen, sist jag var där i vintras var det kring fullt alla gånger när det inte ens var sportlov. Har de planer på att bygga ut den kraftigt till nästa vinter?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Har precis i dag bokat en ny MYP.mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Funderar på att avboka den om de öppnar där det är fullt (som tex. Gävle du nämner ovan).
Tesla har lovat det inte skall bli några köer eller problem, men känns inte som man riktigt kan lita på allt som Tesla/Elon lovar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.MWall skrev:mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Finns det inte förlängningssladdar?martinot skrev:.../ Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Undrar vilken bil du tänker på nu.martinot skrev:Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.MWall skrev:mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Men jag kan lova att jag i möjligaste mån ska undvika SuC, men visst ligger den i Ulricehamn bra till för mig, men det är bara denna sommaren som behovet ev kan uppkomma men ska försöka köra tider då det är färre som kör så man kan undvika behovet av SuC.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Alla kablar för snabladdare är alltid fasta kablar. Dels pga. effekten (500A), men även pga. att många som tex. V3 och Ionity har vattenkylningsslinga. Skall det till längre kablar så är det något som endast Tesla kan montera på plats, och det verkar de tyvärr helt ha struntat i. Kommer inte blir bra detta...SwedishAdvocate skrev:Finns det inte förlängningssladdar?martinot skrev:.../ Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Precis alla bilar som inte har laddintaget vänster bak.Dafro skrev:Undrar vilken bil du tänker på nu.martinot skrev:Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.MWall skrev:Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Dvs. i princip alla utom Tesla, Polestar och Volvo.
Du kanske aldrig haft Tesla och laddat på SuC, men de kablarna är extremt korta. Tom. så korta att det kan bli tight även med en Tesla om man inte står helt perfekt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag tror inte att det är tillåtet med förlängningskablar till CCS.SwedishAdvocate skrev:Finns det inte förlängningssladdar?martinot skrev:.../ Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tror faktiskt även Opel, Peugeot och Citra har uttaget på vänster bak.martinot skrev:Precis alla bilar som inte har laddintaget vänster bak.Dafro skrev:Undrar vilken bil du tänker på nu.martinot skrev:Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.MWall skrev:Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Dvs. i princip alla utom Tesla, Polestar och Volvo.
Du kanske aldrig haft Tesla och laddat på SuC, men de kablarna är extremt korta.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Undra hur många som kom er ladda suc, idag är ju soc inte så billigt längre som förr. Men visst i norra sverige där de är ont om snabbaladdare så lär de vara intressant men tänker man sth och söderut typ så finns de väl ändå hyfsat med andra laddnätvek med liknande priser som suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det verkar t o m vara 542 Superchargers fördelade på 42 stationer som öppnas i Sverige.
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-sup ... stationer/
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-sup ... stationer/