Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Gustafsson skrev:
Åker ju en del i Norge som på laddfronten ligger en hel del före oss i Sverige.
Trenden är att ha laddparker med många icke-Tesla laddare och även SuC i samma park, t.ex. Öyer och Fåvang.
Känns viktigt att Tesla där tar lite mer betalt av andra märken än t.ex. MER så att icke -Teslor utnyttjar det billigaste alternativet för att ladda. Fast dessa blandade stationer kanske aldrig kommer att erbjuda icke-Teslor laddning. SKa bli intressant hur det kommer att bli!
Om Tesla vill få upp beläggningen på sina SuC är det snarare viktigt att de ligger lite lägre i pris i den situationen. :)
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TeslaManne »

Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Model S 75D 2017
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

TeslaManne skrev:
Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Det har varit uppe i andra trådar.

Med abbonemang är priset i NL samma som för Teslor, abbonemanget är väl 12€ per månad?
Utan abbonemang är priset i NL ca 2 kr högre per kWh än för Teslor.

Med reservation för eventuella minnesläckor :)
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TeslaManne »

Maw skrev:
TeslaManne skrev:
Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Det har varit uppe i andra trådar.

Med abbonemang är priset i NL samma som för Teslor, abbonemanget är väl 12€ per månad?
Utan abbonemang är priset i NL ca 2 kr högre per kWh än för Teslor.

Med reservation för eventuella minnesläckor :)
Minnesläckor har vi alla… tror jag..

Frågan är lite kan man konkurrera med SuC då som annan leverantör av snabba laddstationer..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

TeslaManne skrev:
Maw skrev:
TeslaManne skrev:
Är det någon som vet vad en icke tesla kommer att få betala kW mot oss tesla ägare ?, någon som vet hur det ligger till i Holland nu på med prissättning där ?

Jag tänker att i värsta fall skulle TESLA hämma andra att bygga ut om nu andra ska ladda på SuC till ett för lågt pris som blir svårt att slå o konkurenterna inte är villiga att bygga ut något laddnät pga totalkostnaden och sen konkurrens mot SuC..

/Manne
Det har varit uppe i andra trådar.

Med abbonemang är priset i NL samma som för Teslor, abbonemanget är väl 12€ per månad?
Utan abbonemang är priset i NL ca 2 kr högre per kWh än för Teslor.

Med reservation för eventuella minnesläckor :)
Minnesläckor har vi alla… tror jag..

Frågan är lite kan man konkurrera med SuC då som annan leverantör av snabba laddstationer..

Med Vänlig Hälsning Manne

Det är inte en superbra deal rent ekonomiskt om man ser till de Ionity-abonnemang som finns.

SuC: 124:-/mån + 4-4,50 kr/kWh

Mercedes: 92:-/mån + 3,10 kr/kWh
BMW: 137:-/mån + 2,88 kr/kWh, alternativt 49:-/mån + 3,60 kr/kWh

VAG ligger lite sämre till
Audi: 189:-/mån + 3,30 kr/kWh
Volkswagen: 199:-/mån + 3,40 kr/kWh

Jag skulle nog välja SuC ändå på grund av tillgången men billigast är det alltså inte.

Vad andra än Ionity tar för sina HPC-laddare vet jag inte. Men mer väl?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av jonasl »

Beror lite på bindningstider för abonnemangen också. Kan man teckna ett Tesla-abonnemang en månad över semestern blir det tämligen attraktivt jämfört med att tvingas binda upp sig för en annan leverantör över längre tid även om kWh-priset är lägre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
Beror lite på bindningstider för abonnemangen också. Kan man teckna ett Tesla-abonnemang en månad över semestern blir det tämligen attraktivt jämfört med att tvingas binda upp sig för en annan leverantör över längre tid även om kWh-priset är lägre.
Sant, där har ju SuC kanske en stor fördel för jag tror de andra har 12 månaders bindningstid.

Dock ska man komma ihåg att 92:-/mån som hos t ex Mercedes är mindre än vad en utelunch kostar. Jag tror inte jättemånga bryr sig om det. Bilen i sig kostar antagligen i storleksordningen 10 tusen i månaden så...

Men på nåt sätt så betalar man bilen med stora plånboken och bränslet med lilla plånboken. Så har det alltid varit. :D


Tror dock det är lättare att få folk att acceptera, och glömma, en månadsavgift än det är att acceptera att en snabbladdning blir dyrare per mil än att tanka bensin eller diesel.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Åker ju en del i Norge som på laddfronten ligger en hel del före oss i Sverige.
Trenden är att ha laddparker med många icke-Tesla laddare och även SuC i samma park, t.ex. Öyer och Fåvang.
Känns viktigt att Tesla där tar lite mer betalt av andra märken än t.ex. MER så att icke -Teslor utnyttjar det billigaste alternativet för att ladda. Fast dessa blandade stationer kanske aldrig kommer att erbjuda icke-Teslor laddning. SKa bli intressant hur det kommer att bli!
Om Tesla vill få upp beläggningen på sina SuC är det snarare viktigt att de ligger lite lägre i pris i den situationen. :)
Min kommenter ska ses mot bakgrund av att jag har fri SuC. Hade jag inte det kunde jag ju lika gärna ladda på MER eller nåt på en sådan park om SuC är upptagna av KIA typ… viktigast är dock att den samlade kapaciteten, SuC och andra, gör det smidigt att ladda. Om det kostar en hundring mer spelar mindre roll.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TeslaManne »

om vi vänder lite på tanken.. vi vill alltid ha fler snabba laddstationer.. finns det egentligen någon som kan konkurrera med en SuC , finns det någon aktör som nu skulle frivilligt bygga upp laddstationer direkt vid en SuC för att konkurrera om kunderna ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

TeslaManne skrev:
om vi vänder lite på tanken.. vi vill alltid ha fler snabba laddstationer.. finns det egentligen någon som kan konkurrera med en SuC , finns det någon aktör som nu skulle frivilligt bygga upp laddstationer direkt vid en SuC för att konkurrera om kunderna ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Ja varför inte? SuC är inte superbilligt längre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
TeslaManne skrev:
om vi vänder lite på tanken.. vi vill alltid ha fler snabba laddstationer.. finns det egentligen någon som kan konkurrera med en SuC , finns det någon aktör som nu skulle frivilligt bygga upp laddstationer direkt vid en SuC för att konkurrera om kunderna ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Ja varför inte? SuC är inte superbilligt längre.
Ja man kan ju som vanligt snegla på Norge tex, fast SuC har ju inte öppnat upp än förstås, men jag tror
också att det kan finnas en marknad så länge SuC ligger som dom gör i prissättningen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av TeslaManne »

att man idag kan se olika laddstationer på samma plats.. har väl varit lite så att man har egentligen inte jagat samma kunder.. kan tänka mig massa platser i Norge har flera olika aktörer av stationer på samma plats.. om nu SuC blir allmänt för -alla- så blir kanske andra aktörer mer försiktiga till sin utbyggnad då dom helt plötsligt ska konkurrera med SuC , dom kunde man räkna bort innan till enbart tesla.. jag själv är positivt inställd till att SuC blir mer tillgängligt för fler men önskar verkligen inte att det ska sätta käppar i hjulen på andra aktörer som smäcker upp laddplatser i vårt land.

Lite konkurrens om KW priset till oss kunder vore givetvis inte fel.. samtidigt tycker jag det är supersmidigt o se den röda pricken på skärmen o inse att tex 12 platser är lediga dit jag är på väg.. bara det är värt en slant för mig..

min poäng är väl lite - om SuC öppnas verkligen för alla på alla platser så skriver tesla om hur framtiden ser ut även där på snabbladds fronten.. jag upplever att 4 ionity jämte 20 tesla platser.. då borde inte ionity överleva på just den platsen.. kan man dessutom ha en betal lösning klar i appen så den delen är klar innan du kommer med din Kia eller vad det nu är o bara kopplar in sladden.. som en tesla.. blir kanske så att smidigheten vinner över priset i det läget..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av jonasl »

Å andra sidan, om man bygger bredvid SuC och ligger lite lägre i pris med bra fart så borde man locka många kunder och alltid ha fullt - många kommer våga åka dit eftersom SuC finns som alternativ men helst välja dina laddare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Vi kan ju köra lite i den här tråden oxå när vi ändå är igång :)

Lite uppdaterad info från Tesla: https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Tesla owners club skriver om öppnandet:
I dag, kl. 14:30, ble 15 av Norges 88 Tesla Supercharger-stasjoner gjort tilgjengelig for alle andre biler som kan benytte CCS-ladere. Tesla opplyser at dette et testprosjekt, på lik linje med det Tesla også for tiden gjennomfører i Nederland.
https://www.tocn.no/2022/01/flere-norsk ... more-19786
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Flagada »

Min lilla fundering - allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar verkar inte öka i samma takt.
2022-02-12_125428.jpg
https://www.elbilsstatistik.se/

Ett mätvärde är CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle)
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Statistisk från 2021-08 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-du-bor/

Finns det motsvarande statistik för TPSC? (Teslas per Super Charger)

Om man räknar med att Tesla öppnar upp sitt laddnätverk, hade det gjort situationen bättre i Sverige - för icke telsor?

Vad teslaägarna tycker vet jag inte, vet inte om jag själv varit övervägande positiv! SuC är ju lite av en räckmacka för er! Hittade denna synpunkt tidigare i tråden;
Johlei skrev:
För icke-Teslan blir det lite bättre, för Teslan blir det oförändrat (givet att man lyckas stänga bort icke-Teslor tillräckligt tidigt i beläggningsökningen). För Tesla som företag kan det dock bli avsevärt mycket bättre eftersom man använder ledig överkapacitet att dra in pengar från icke-Teslor. I extremfallet med en obegränsad mängd icke-Teslor skulle man kunna nå en väldigt hög beläggningsgrad på laddarna utan att Tesla-ägare berörs negativt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Flagada skrev:
Min lilla fundering - allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar verkar inte öka i samma takt.

Bild
https://www.elbilsstatistik.se/

Ett mätvärde är CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle)
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Statistisk från 2021-08 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-du-bor/
Bra info och statistik!

Har kört elbil sedan 2019 och märkt att det blivit allt mer fullt och allt sämre med laddplatser. Antalet laddpunkter har inte ökat i samma takt som antalet elbilar gjort.

Tesa SuC är väl undantaget som bekräftar regeln. Där känns det, utan att jag har siffror på det, som det byggts ut ungefär i samma takt som antalet Teslor sålts. Så det fungerar tills vidare. Iaf. tills det öppnas upp för alla (då är det inte lika säkert längre, beroende på hur det öppnas upp).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dfa »

Flagada skrev:
Min lilla fundering - allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar verkar inte öka i samma takt.
https://www.elbilsstatistik.se/

Ett mätvärde är CPEV-mål (Charging Points per Electric Vehicle)
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe.
Statistisk från 2021-08 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ar-du-bor/

Finns det motsvarande statistik för TPSC? (Teslas per Super Charger)

Om man räknar med att Tesla öppnar upp sitt laddnätverk, hade det gjort situationen bättre i Sverige - för icke telsor?
Har för mig att jag skrivit ett inlägg om detta tidigare, men hittar inte det nu. Har också för mig att ration TPSC/CPEV skulle vara ~6
När Tesla nyligen öppnade nätverket i Norge så blev plötsligt ytteligare 305 HPC laddare (på 15 stationer) tillgängliga för allmänheten.
Min poäng är att SuC till storlek, täckning och utbyggnadstakt är brutalt överlägset alla andra nätverk kombinerade.
Så svaret på din fråga om situationen hade blivit bättre ( för alla icke Tesla BEV) i Sverige om Tesla hade öppnat upp här är utan tvekan JA. Samtidigt är den rådande situationen ett kraftigt underbetyg till alla andra andra aktörer, speciellt bensinbolagen vars utbyggnadstakt tyvärr bär drag av greenwashing.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Europa behöver 65 miljoner elbilsladdare om 13 år

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AATJ8NL
Det kommer finnas 130 miljoner elbilar på europeiska vägar år 2035, enligt en rapport från konsultföretaget Ernst & Young och branschorganisationen Eurelectric. Det skriver Automotive News (AN).

Det innebär att antalet elbilsladdare kommer behöva växa dramatiskt det kommande decenniet, enligt rapporten. Det befintliga beståndet om fem miljoner laddpunkter behöver växa till 65 miljoner år 2035.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
Europa behöver 65 miljoner elbilsladdare om 13 år

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... ar-AATJ8NL
Det kommer finnas 130 miljoner elbilar på europeiska vägar år 2035, enligt en rapport från konsultföretaget Ernst & Young och branschorganisationen Eurelectric. Det skriver Automotive News (AN).

Det innebär att antalet elbilsladdare kommer behöva växa dramatiskt det kommande decenniet, enligt rapporten. Det befintliga beståndet om fem miljoner laddpunkter behöver växa till 65 miljoner år 2035.
Stor skillnad på elbilsladdare och laddpunkter.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av tslaqqq »

Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Niklas Z »

tslaqqq skrev:
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
Jag tycker det är allt annat än meningslöst med långsamma laddstolpar på stan. Bilen står ändå parkerad på stan stor del av dygnet och då är det alldeles utmärkt med 11 kW AC-laddning, speciellt med tanke på att jag saknar möjlighet till hemmaladdning. Hellre ladda medan bilen ändå står parkerad, än att åka till SuC enkom för att ladda. På långresa (> 30 mil) är det naturligtvis perfekt med SuC, men i vardagen är god tillgång till AC-laddning mer värdefullt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Niklas Z skrev:
tslaqqq skrev:
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
Jag tycker det är allt annat än meningslöst med långsamma laddstolpar på stan. Bilen står ändå parkerad på stan stor del av dygnet och då är det alldeles utmärkt med 11 kW AC-laddning, speciellt med tanke på att jag saknar möjlighet till hemmaladdning. Hellre ladda medan bilen ändå står parkerad, än att åka till SuC enkom för att ladda. På långresa (> 30 mil) är det naturligtvis perfekt med SuC, men i vardagen är god tillgång till AC-laddning mer värdefullt.
+1
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

tslaqqq skrev:
Det skulle ju räcka med SuC med tätare placeringar snarare än massa menlösa långsamma laddstolpar på stan enligt min laddhistorik men andra kanske föredrar o ladda 8h istället för 30min?
För mig som kan ladda hemma (och alltid kunnat ladda på alla mina arbetsplatser) så är det snabbladdare som är intressant. Hade jag inte kunnat ladda hemma så hade jag nog gärna sett massor av 11 kW laddare i stan vid parkeringsplatser och i alla parkeringsgarage som standard.

Dock så skulle jag gärna se ett komplement med "mellanladdare" på 50-80 kW när man stannar och äter lunch i byar och vid andra sevärdheter under semestern. Perfekt att kunna ladda fullt på ca. en timme. 250-300 kW blir då allt för snabbt, och 11 kW meningslöst långsamt (knappt värt tiden att plugga in).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av BrooklynS »

"På stan" och vid arbetsplatser osv skulle nog tre gånger så många 3,7kW vara bättre än en tredjedel så många 11 kW... Eller kanske en "smart" lösning där man kan beställa (och betala för) en viss mängd kWh under den önskade parkeringstiden. Då räcker kapaciteten till fler.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar