Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Undrar vilken bil du tänker på nu.
Precis alla bilar som inte har laddintaget vänster bak.
Dvs. i princip alla utom Tesla, Polestar och Volvo.
Du kanske aldrig haft Tesla och laddat på SuC, men de kablarna är extremt korta. Tom. så korta att det kan bli tight även med en Tesla om man inte står helt perfekt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
.../ Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Finns det inte förlängningssladdar?
Jag tror inte att det är tillåtet med förlängningskablar till CCS.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Undrar vilken bil du tänker på nu.
Precis alla bilar som inte har laddintaget vänster bak.
Dvs. i princip alla utom Tesla, Polestar och Volvo.
Du kanske aldrig haft Tesla och laddat på SuC, men de kablarna är extremt korta.
Tror faktiskt även Opel, Peugeot och Citra har uttaget på vänster bak.
Undra hur många som kom er ladda suc, idag är ju soc inte så billigt längre som förr. Men visst i norra sverige där de är ont om snabbaladdare så lär de vara intressant men tänker man sth och söderut typ så finns de väl ändå hyfsat med andra laddnätvek med liknande priser som suc.
.../ Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Finns det inte förlängningssladdar?
Alla kablar för snabladdare är alltid fasta kablar. Dels pga. effekten (500A), men även pga. att många som tex. V3 och Ionity har vattenkylningsslinga. Skall det till längre kablar så är det något som endast Tesla kan montera på plats, och det verkar de tyvärr helt ha struntat i. Kommer inte blir bra detta...
Jag läste någonstans att Tesla funderar på hur det ska göra med de korta kablarna. Det är ju ett rätt uppenbart problem som de måste hantera på något sätt.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Undrar vilken bil du tänker på nu.
Precis alla bilar som inte har laddintaget vänster bak.
Dvs. i princip alla utom Tesla, Polestar och Volvo.
Du kanske aldrig haft Tesla och laddat på SuC, men de kablarna är extremt korta. Tom. så korta att det kan bli tight även med en Tesla om man inte står helt perfekt.
Nope aldrig haft Tesla och planen är väl det så ska bli, jag tycker kablarna på OKQ8 är för korta så jag ska nog undvika så långt det går.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Exakt. Lägg till strulet med Teslas abnormt korta laddkablar och att det idiotiskt nog inte är någon EU-standard var laddintagen skall vara placerade, och vi har ett recept för platser som blockeras i onödan. Risken är alltså inte bara att nya bilar tillkommer, men att vissa av de kommer ta upp två platser dessutom.
Undrar vilken bil du tänker på nu.
Precis alla bilar som inte har laddintaget vänster bak.
Dvs. i princip alla utom Tesla, Polestar och Volvo.
Du kanske aldrig haft Tesla och laddat på SuC, men de kablarna är extremt korta. Tom. så korta att det kan bli tight även med en Tesla om man inte står helt perfekt.
Jag har beställt en megane. Den har höger fram vilket blir perfekt på suc:)
Det verkar som att man som Svensk nu även kan ladda på SuC i Norge, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Luxemburg, Belgien, Österrike, Ungern, Polen och Slovakien med valfri bil. Coolt!
Det verkar som att man som Svensk nu även kan ladda på SuC i Norge, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Luxemburg, Belgien, Österrike, Ungern, Polen och Slovakien med valfri bil. Coolt!
Har de öppnat alla de nu på eftermiddagen?
Nej, de flesta hade öppnat sedan tidigare men var tidigare otillgängliga för Svenskar
Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Har du kickat på "sök i denna region" högt uppe på kartan?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Har du kickat på "sök i denna region" högt uppe på kartan?
Ja, har klickat, start om appen, klickat igen på sök säkert 10 ggr. Efter ett antal försök till så funkade det.
Jag har nu laddat ner Tesla appen och registrerat ett konto samt credit kort men får inte upp några laddstationer på kartan i appen. Har jag missat något eller är det inte aktiverat än?
Har du kickat på "sök i denna region" högt uppe på kartan?
Ja, har klickat, start om appen, klickat igen på sök säkert 10 ggr. Efter ett antal försök till så funkade det.
Jag hade samma fel först. Sen loggade jag in med kontot på hemsidan istället för appen och lade till en fakturadress också, då funkade det direkt. Man måste också ha en betalmetod inlagd om man inte har det.
Grymt bra!, typiskt att de inte öppnade i Sveg som vore just den man önskade mest pga fjällstugan...där är det ju aldrig mer än max 2-3 bilar, oftast helt tomt....
Tecknad abonnemang på studs, funkar bra att fylla BMWn.
Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Fast det som också slår en är att det faktiskt är ganska dyrt att ladda på SuC.
Riktigt bra.
Det här skapar ju ett större utbud av bilar att byta till när det är dags att byta bil. Från typ 4 till ett 20 tal. Iof är jag supernöjd med min Y men vore ännu nöjdare om helljusautomatiken vore en helljusautomatik och inte en manuell historia. Det enda jag saknar från VW är det suveräna adaptiva ljuset, kanske en eniaq iv80 nästa gång. Vem vet. Tack Elon för det utökade utbudet!
Fast det som också slår en är att det faktiskt är ganska dyrt att ladda på SuC.
Men samma pris som för en Skoda med abonnemanget.
DVS ganska högt.
Teslas påstånde om en öppning för att gynna en miljövänlig övergång till fosilfria drivmedel är ju bara larvig.
Det här handlar om korta företagsvinster.
Fy satan. Hämtade ut min Y för några månader sedan och den stora anledningen att det blev Y, var just Teslas laddnätverk. Medans alla andra losersatsnings fått stå och köa i timmar på sina laddstationer har teslaförare kunnat köra in på SuC, ladda 10 min och köra därifrån.
Jag som kör runt om i landet (oftast Sthlm, Gbg, Skåne mm) har inte tid eller möjlighet att stå att vänta på att få ladda. Mitt körschema är tillräckligt pressat mellan mötena. Idag fungerar det dock alldeles utmärkt. Men nu är det väl slut på det.
Överväger att sälja av Teslan och återgå till Diesel. Bolaget pröjsar ändå bränslet så kvittar om det kostar 80kr/litern.