Det är faktiskt inte bara Holland, utan på fler ställen i Nederländerna.Maw skrev:Är set någon som hört något om hur det har gått i Holland?Telsa skrev:Man vill nog mäta hur stor andel knytnävsslagsmål det blir av att andra märken ställer sig över två tre platser för att ladda.
Har det flutit på smidigt?
Tydligen så kan elbilister från åtminstone vissa grannländer också ladda på pilotstationerna i Holland nu.
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Du förstod nog ändå.slugger75 skrev:Det är faktiskt inte bara Holland, utan på fler ställen i Nederländerna.Maw skrev:Är set någon som hört något om hur det har gått i Holland?Telsa skrev:Man vill nog mäta hur stor andel knytnävsslagsmål det blir av att andra märken ställer sig över två tre platser för att ladda.
Har det flutit på smidigt?
Tydligen så kan elbilister från åtminstone vissa grannländer också ladda på pilotstationerna i Holland nu.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.Fredrik j skrev:Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag hoppas detta klarnar snart. Det börjar bli dags att byta bil.jos32 skrev:SuC är det som håller mig kvar hos Tesla så gärna för mig. Vill gärna prova andra elbilar..
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vi håller fortfarande koll på Etron GT RS iafmikebike skrev:Jag hoppas detta klarnar snart. Det börjar bli dags att byta bil.jos32 skrev:SuC är det som håller mig kvar hos Tesla så gärna för mig. Vill gärna prova andra elbilar..
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.OfarligTesla skrev:De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.Fredrik j skrev:Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Om man utgår från SuperChargern, så är många andra bilmärkens laddportar felplacerade, så inte direkt elakt.Dafro skrev:Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.OfarligTesla skrev:De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.Fredrik j skrev:Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
Får bli skarvsladds-adaptrar för en del, om det ska gå smidigt utan bråk om att man tar upp dubbla laddplatser.
Tesla Model S 90D
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tror inte på några "skarvsladds-adaptrar" på CCSDanneB skrev:Om man utgår från SuperChargern, så är många andra bilmärkens laddportar felplacerade, så inte direkt elakt.Dafro skrev:Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.OfarligTesla skrev:De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.Fredrik j skrev:Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
Får bli skarvsladds-adaptrar för en del, om det ska gå smidigt utan bråk om att man tar upp dubbla laddplatser.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
För att ladda på SuC är det uppenbarligen felplacerat. Det är nog en sak som Tesla skall utvärdera nu, skall man bygga om SuC kablarna? Endast bygga om några få stolpar som blir de öppna? Endast låta bilar med samma placering som Tesla ladda (eller passagerarsidan fram)? Låta folk blockera laddare?Dafro skrev:
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ser det inte ut som att nya SuC som byggs är bättre anpassade för andra placeringar av laddporten och även anpassade för laddning med släp tillkopplat? T ex den som byggs i Jönköping. Har man släp på är det ifs stor risk att man blockerar två platser även med layouten i Jönköping om laddporten sitter bak på bilen.OfarligTesla skrev:För att ladda på SuC är det uppenbarligen felplacerat. Det är nog en sak som Tesla skall utvärdera nu, skall man bygga om SuC kablarna? Endast bygga om några få stolpar som blir de öppna? Endast låta bilar med samma placering som Tesla ladda (eller passagerarsidan fram)? Låta folk blockera laddare?Dafro skrev:
Fel och fel är väl elakt, annorlunda placering av laddlucka är väl mer korrekt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej, det blir ingen större skillnad. Har du laddporten förarsidan fram eller passagerarsidan bak kommer du fortfarande behöva stå i platsen för en annan stolpe. Skillnaden är att du inte måste stå helt i rutan för den andra platsen men du kommer blockera den platsen tillräckligt för att den inte kommer användas.Maw skrev:Ser det inte ut som att nya SuC som byggs är bättre anpassade för andra placeringar av laddporten och även anpassade för laddning med släp tillkopplat? T ex den som byggs i Jönköping. Har man släp på är det ifs stor risk att man blockerar två platser även med layouten i Jönköping om laddporten sitter bak på bilen.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jasså? Om jag har laddport på höger sida så kan jag ju backa in på den högra platsen här och inte blockera för någon? Det är så pass mycket utrymme på t.ex denna SuC i Linköping att jag kan stå längre ut med fronten utan att blockera något.OfarligTesla skrev:Nej, det blir ingen större skillnad. Har du laddporten förarsidan fram eller passagerarsidan bak kommer du fortfarande behöva stå i platsen för en annan stolpe. Skillnaden är att du inte måste stå helt i rutan för den andra platsen men du kommer blockera den platsen tillräckligt för att den inte kommer användas.Maw skrev:Ser det inte ut som att nya SuC som byggs är bättre anpassade för andra placeringar av laddporten och även anpassade för laddning med släp tillkopplat? T ex den som byggs i Jönköping. Har man släp på är det ifs stor risk att man blockerar två platser även med layouten i Jönköping om laddporten sitter bak på bilen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja om man inte tycker man blockar någon när man står mitt i en gång på en parkering så visst blockar man ingen då, jag skulle säga att man är ivägen för väldigt många om man ställer sig så. Det är dessutom en parkering som helt klart kan generera böter så blir väldigt förvånad om det är Teslas lösning på problemet, väldigt osnygg sådan.DanneLKPG skrev:
Jasså? Om jag har laddport på höger sida så kan jag ju backa in på den högra platsen här och inte blockera för någon? Det är så pass mycket utrymme på t.ex denna SuC i Linköping att jag kan stå längre ut med fronten utan att blockera något.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det är ingen risk att man blockerar något på den SuC om man står så, men om man vill leta anledningar till att det är "omöjligt" att ej blocka laddare så visst.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Varför är då Teslas SuC helt överlägset?
Jo för att de har en hyfsat stor supportpersonal som ser till att trasiga saker lagas snabbt.
Pratade med Skellefteå Kraft.
De hävdade att de tills nyligen inte hade någon ansvarig supportpersonal.
Nu hade de nån anställd att jobba med support.
Problemet är bara att när man gör en felanmälan så ringer Skellefteå Kraft till exempelvis ABB.
Så ska de åka ut och titta när de råkar ha tid.
Och sen ska de beställa reservdelar.
Vilket gör att det kan ta veckor att fixa ett problem.
Skulle vilja veta hur många som jobbar i supporten hos Ionity?
Och hur många service tekniker har de?
Jo för att de har en hyfsat stor supportpersonal som ser till att trasiga saker lagas snabbt.
Pratade med Skellefteå Kraft.
De hävdade att de tills nyligen inte hade någon ansvarig supportpersonal.
Nu hade de nån anställd att jobba med support.
Problemet är bara att när man gör en felanmälan så ringer Skellefteå Kraft till exempelvis ABB.
Så ska de åka ut och titta när de råkar ha tid.
Och sen ska de beställa reservdelar.
Vilket gör att det kan ta veckor att fixa ett problem.
Skulle vilja veta hur många som jobbar i supporten hos Ionity?
Och hur många service tekniker har de?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Och att dom har många laddare på samma ställe så att det inte blir så sårbart om 1-2 skulle vara trasiga.Peter Andersson skrev:Varför är då Teslas SuC helt överlägset?
Jo för att de har en hyfsat stor supportpersonal som ser till att trasiga saker lagas snabbt.
Pratade med Skellefteå Kraft.
De hävdade att de tills nyligen inte hade någon ansvarig supportpersonal.
Nu hade de nån anställd att jobba med support.
Problemet är bara att när man gör en felanmälan så ringer Skellefteå Kraft till exempelvis ABB.
Så ska de åka ut och titta när de råkar ha tid.
Och sen ska de beställa reservdelar.
Vilket gör att det kan ta veckor att fixa ett problem.
Skulle vilja veta hur många som jobbar i supporten hos Ionity?
Och hur många service tekniker har de?
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
En annan tanke är väl att man utser 80-90% av platserna som prio Tesla och ett par för mer löske för då skulle tex en E-tron och en ionic 5 dela på 2 och genom att båda står på fel plats så är ingen i vägen för någon annan, men visst är det fullt så funkar ju inte detta. Allt går att lösa om man vill.OfarligTesla skrev:Ja om man inte tycker man blockar någon när man står mitt i en gång på en parkering så visst blockar man ingen då, jag skulle säga att man är ivägen för väldigt många om man ställer sig så. Det är dessutom en parkering som helt klart kan generera böter så blir väldigt förvånad om det är Teslas lösning på problemet, väldigt osnygg sådan.DanneLKPG skrev:
Jasså? Om jag har laddport på höger sida så kan jag ju backa in på den högra platsen här och inte blockera för någon? Det är så pass mycket utrymme på t.ex denna SuC i Linköping att jag kan stå längre ut med fronten utan att blockera något.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja, jag är rätt säker på att Tesla samlar data för att se vad de skall göra. Stora frågan är vad de sedan väljer för alternativ och ifall de tänker dela öppna hela stationer eller delar av dem osv.Dafro skrev:En annan tanke är väl att man utser 80-90% av platserna som prio Tesla och ett par för mer löske för då skulle tex en E-tron och en ionic 5 dela på 2 och genom att båda står på fel plats så är ingen i vägen för någon annan, men visst är det fullt så funkar ju inte detta. Allt går att lösa om man vill.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Oavsett vilket alternativ de väljer måste det vara lätt att göra rätt. Det får inte vara några krångliga regler eller liknande, finns allt för många som inte bemödar sig att ta till sig sådant. Något som leder till frustration och trubbel vid laddstationerna.OfarligTesla skrev:Ja, jag är rätt säker på att Tesla samlar data för att se vad de skall göra. Stora frågan är vad de sedan väljer för alternativ och ifall de tänker dela öppna hela stationer eller delar av dem osv.Dafro skrev:En annan tanke är väl att man utser 80-90% av platserna som prio Tesla och ett par för mer löske för då skulle tex en E-tron och en ionic 5 dela på 2 och genom att båda står på fel plats så är ingen i vägen för någon annan, men visst är det fullt så funkar ju inte detta. Allt går att lösa om man vill.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
om en del av ställerna (50-90%)är öppna för alla borde det inte vara något problem. Bara folk som betalat för sig slipper att åka på näsan( för att de stänger och öppnar om vartannat pga av belastning som ändras om vartannat, det enda som händer är att man får vänta om det är fullt)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Alla dom som tänker byta till elbil om Teslas nätverk öppnar upp för andra bilmärken kommer ju inte redan nu stå och trängas vid försökstationen. Hur representativt skulle det bli?OfarligTesla skrev:De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.Fredrik j skrev:Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Om Tesla anställt vettigt folk lär de inte gå på provstationer under specifika perioder när de estimerar hur många bilar som kommer komma dit. Det går nog mer på att utvärdera hur mycket längre genomsnittsbilen laddar och kollar på hur laddportens placering rör till det med mera för att ta fram en strategi för hur öppnandet skall gå till.Fredrik j skrev:
Alla dom som tänker byta till elbil om Teslas nätverk öppnar upp för andra bilmärken kommer ju inte redan nu stå och trängas vid försökstationen. Hur representativt skulle det bli?
Problemet blir väl om man kör elbil och trivs med det och ser risken att det blir sämre upplevelse på SuC än idag. Tex att riskera kö vid fjällresan osv. Där någonstans ligger jag.Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Varför skulle det bli sämre tillgång till nätverket om du byter från Tesla förstår jag inte, är väl inte säkert att det blir någon gräddfil för tesla, fast vem vet.Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ev köer till fjällen skulle jag också lida av om jag kört tesla, om ni nu slipper köer nu. Men visst det måste upp lite mer provisoriska laddare.OfarligTesla skrev:Om Tesla anställt vettigt folk lär de inte gå på provstationer under specifika perioder när de estimerar hur många bilar som kommer komma dit. Det går nog mer på att utvärdera hur mycket längre genomsnittsbilen laddar och kollar på hur laddportens placering rör till det med mera för att ta fram en strategi för hur öppnandet skall gå till.Fredrik j skrev:
Alla dom som tänker byta till elbil om Teslas nätverk öppnar upp för andra bilmärken kommer ju inte redan nu stå och trängas vid försökstationen. Hur representativt skulle det bli?
Problemet blir väl om man kör elbil och trivs med det och ser risken att det blir sämre upplevelse på SuC än idag. Tex att riskera kö vid fjällresan osv. Där någonstans ligger jag.Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
27,8 kWp solceller