Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Såg en Model Y på Ionity Uppsala idag. Var lite lustigt för kl 12.00 var där bara en bil som laddade. 12.50 var det fullt eller nästan fullt. Går fort.
Är nog en del som byter från andra märken och har kvar abb på ionity.
Finns ju det här nya "bonnet" eller vad det heter som ger billigare pris på Ionity än på SuC. Utan bindningstid och man får ladda för abonnemangskostnaden.
Jo de är väl tur de öppnat suc så att man som icke tesla ägare kan ladda på suc medans snåla tesla ägare står på ionity i kö.. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneB »

Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Tesla Model S 90D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Skulle tro många testade.. Hade nog själv testat om jag bott närmare en öppen suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Samma här senaste veckan, bara sett en Mercedes ladda i Linköping. Flera Teslor på andra laddare dock. Åker en del nu, mååånga lediga laddplatser finns det och ännu inget som har sett trångt ut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Säkert så att folk ville främst testa. Hade jag också gjort om min bil hade fungerat på SuC (Ioniq 5 funkar inte på v3 och det finns inga öppna v2-laddare häromkring).
Man får ju inte heller glömma att det är ganska dyrt att ladda på SuC, samt att det är bökigt med alldeles för korta kablar och väldigt många bilar som har ladduttaget på fel ställe. Dessutom behöver man fippla med appen, det finns inga laddkort att blippa, osv. SuC är inte alls lika smidigt för icke-Tesla som det är för Tesla.
Jag tror att det är många som resonerar som så att man helst laddar på andra ställen, och SuC får bli någon form av plan B för tillfällen när det inte finns några alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
roffe_s
elbilist
Inlägg: 621
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av roffe_s »

Gustafsson skrev:
DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Samma här senaste veckan, bara sett en Mercedes ladda i Linköping. Flera Teslor på andra laddare dock. Åker en del nu, mååånga lediga laddplatser finns det och ännu inget som har sett trångt ut.
Mmm, jag har kört en hel del längs med landet den senaste månaden, nu är det dock snöfritt så det har blivit 500 mil hoj i stället för elbil de resorna :) Däremot har jag passerat en del SuC och jag har gjort samma observation, få andra fabrikat vid stolparna. Själv har jag endast laddat en gång för att "få igång rutinen" men kan mycket väl tänka mig att välja SuC med abonnemang för eventuella sommarutflykter och komplettera med andra operatörer vid behov. Bara för att skicka intäkter till Tesla, att vara så offensiv och i framkant med att bygga nätverk även i glesbygd bör premieras. I min bok.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Säkert så att folk ville främst testa. Hade jag också gjort om min bil hade fungerat på SuC (Ioniq 5 funkar inte på v3 och det finns inga öppna v2-laddare häromkring).
Man får ju inte heller glömma att det är ganska dyrt att ladda på SuC, samt att det är bökigt med alldeles för korta kablar och väldigt många bilar som har ladduttaget på fel ställe. Dessutom behöver man fippla med appen, det finns inga laddkort att blippa, osv. SuC är inte alls lika smidigt för icke-Tesla som det är för Tesla.
Jag tror att det är många som resonerar som så att man helst laddar på andra ställen, och SuC får bli någon form av plan B för tillfällen när det inte finns några alternativ.
Jag tror som du mati. Flera av fördelarna med SuC är ett resultat av att Teslas bilar och laddnätverket är så väl integrerade. Det går ägare av andra bilar miste om. Därtill är priset (utan abonnemang) på SuC inte särskilt konkurrenskraftigt (är det någon annan operatör, förutom Ionity, som kräver mer per kWh). Även jag som Tesla-ägare laddare hellre på någon annan laddstation, om denna ligger lite bättre till med tanke på resan i övrigt, har en bättre restaurang, e d. Att plocka fram mobilen och starta en laddningen med en app är ett minimalt bekymmer i jämförelse. Jag har hittills haft 100 % tillgänglighet på SuC, aldrig köat och laddningen har alltid fungerat. Hos andra operatörer har nog laddningen "bara" fungerat i 99 % av fallen.
Det finns situationer där förutsättningarna är lite annorlunda. Vi har en stuga i Härjedalsfjällen och då är det väldigt skönt att ha SuC-stationen i Sveg på väg till Tänndalen. Den är ju fortfarande bara öppen för Tesla, så där är laddnätverket en väsentlig skillnad, men söderut finns det massor av andra laddare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
mati skrev:
Säkert så att folk ville främst testa. Hade jag också gjort om min bil hade fungerat på SuC (Ioniq 5 funkar inte på v3 och det finns inga öppna v2-laddare häromkring).
Man får ju inte heller glömma att det är ganska dyrt att ladda på SuC, samt att det är bökigt med alldeles för korta kablar och väldigt många bilar som har ladduttaget på fel ställe. Dessutom behöver man fippla med appen, det finns inga laddkort att blippa, osv. SuC är inte alls lika smidigt för icke-Tesla som det är för Tesla.
Jag tror att det är många som resonerar som så att man helst laddar på andra ställen, och SuC får bli någon form av plan B för tillfällen när det inte finns några alternativ.
Jag tror som du mati. Flera av fördelarna med SuC är ett resultat av att Teslas bilar och laddnätverket är så väl integrerade. Det går ägare av andra bilar miste om. Därtill är priset (utan abonnemang) på SuC inte särskilt konkurrenskraftigt (är det någon annan operatör, förutom Ionity, som kräver mer per kWh). Även jag som Tesla-ägare laddare hellre på någon annan laddstation, om denna ligger lite bättre till med tanke på resan i övrigt, har en bättre restaurang, e d. Att plocka fram mobilen och starta en laddningen med en app är ett minimalt bekymmer i jämförelse. Jag har hittills haft 100 % tillgänglighet på SuC, aldrig köat och laddningen har alltid fungerat. Hos andra operatörer har nog laddningen "bara" fungerat i 99 % av fallen.
Det finns situationer där förutsättningarna är lite annorlunda. Vi har en stuga i Härjedalsfjällen och då är det väldigt skönt att ha SuC-stationen i Sveg på väg till Tänndalen. Den är ju fortfarande bara öppen för Tesla, så där är laddnätverket en väsentlig skillnad, men söderut finns det massor av andra laddare.

Priset på SuC är väl ganska dyrt även för Tesla-ägare? Inte lär det bli billigare heller. Nu mellan 08.00-09.00 har spotpriset varit 535 öre/kWh exklusive moms. Dvs närmare 7,50:-/kWh inklusive moms, skatt och nätavgift. Helt sinnessjukt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Priset på SuC är väl ganska dyrt även för Tesla-ägare?
Nej, det är ungefär som på Circle-K, OKQ8, E.On, m fl. Även 50 kW-stolpar kostar oftast från 5 kr och uppåt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mickep »

Vad motsvarar det i fossilbilpris? (beror hur effektiv och snål bilen är). Det borde kunna gå att göra en motsvarande områkning. Hr för mig att folk började klaga vid 4-5 kr/kWh.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Vad motsvarar det i fossilbilpris? (beror hur effektiv och snål bilen är). Det borde kunna gå att göra en motsvarande områkning. Hr för mig att folk började klaga vid 4-5 kr/kWh.

Bensin har ju blivit rätt mycket dyrare senaste åren också. Särskilt senaste halvåret.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Zalman3 »

Var och laddade på lunchen i Umeå.
En EQB, Mazda MX30 och en XC40 laddade där.
Plus 4 Teslor.
En trasig stolpe, så 4 av 12 stolpar var lediga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
Vad motsvarar det i fossilbilpris? (beror hur effektiv och snål bilen är). Det borde kunna gå att göra en motsvarande områkning. Hr för mig att folk började klaga vid 4-5 kr/kWh.
Det är mest på sommaren jag kör så pass långt att jag behöver snabbladda och då drar inte bilen så mycket. Med dagens priser på SuC och andra snabbladdare så blir det 8-9 kr per mil. Men även så här års görs merparten av laddningen där det är billigare (oftast gratis för min del). Jag har beställt nya däck till bilen. Jag inser att milkostnaden för däcken antagligen är större för mig än den kostnad per mil som laddningen utgör.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
DanneB skrev:
Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Samma här senaste veckan, bara sett en Mercedes ladda i Linköping. Flera Teslor på andra laddare dock. Åker en del nu, mååånga lediga laddplatser finns det och ännu inget som har sett trångt ut.
Jag har inte laddat så ofta på SuC senaste tiden men typ 1-3 icke Teslor varje gång har det varit…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ju mer pengar man har ju snålare blir man. ;)
Ju snålare man är ju mer pengar har man.
”Man blir inte rik genom att slösa.” Det fick jag lära mig för många år sedan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Flagada »

Inte sett en icke-Tesla på SuC på ett par veckor nu. Innan var det nästan varje gång man laddade eller körde förbi en SuC.
Något som förändrats eller var det bara nyhetens behag och folk som ville testa i början?
Är ju näst dyraste alternativet för mig som icke teslaägare näst Ionity, så det är ett välkommet tillskott men kommer bara användas på nån långresa i de fall inga billigare alternativ finns!
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av lloydfabege »

Apropå tidigare inlägg om priser.

För oss som kan ladda hemma får man också väga in att en eventuellt stor del av resan laddas billigt hemma utöver snabbladdning och kanske också på destinationen när man sen ska hem. För att bli jämförbart med fossilbilar behöver ju den billiga hemmaladdningen räknas med för att få ett totalpris för resan.

Bara ett exempel:
För mig ser det ungefär ut så här, kör ofta 50 mil på en dag och kan ladda gratis på destinationen.

50 mil, 2 kW per mil (ligger egentligen lite lägre nu på sommaren) = 100 kW

Elbil
Hemma: 77 kW / (1,2 kr per kWh) / 91 kr
Vägladdning: 38 kW (15% marginal totalt, 5,5 kr per kW) / 209 kr
Totalt = 300 kr / 6 kr per mil

Dieselbil
Vägtankning: 0,7 förbrukning / 35 liter * 26 kr per liter = 910 kr / 18 kr per mil

För att resan för mig skulle bli lika dyr som för vår dieselbil så kan jag betala upp till 21 kr per kW för snabbladdning, allt annat lika. Skulle jag betala 3 kr per kW för destinationsladdning skulle det bli samma pris för dieseln vid 18 kr per kW vid snabbladdning. Kalkylen blir förstås sämre ju mer snabbladdning man behöver.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 927
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

lloydfabege skrev:
Apropå tidigare inlägg om priser.

För oss som kan ladda hemma får man också väga in att en eventuellt stor del av resan laddas billigt hemma utöver snabbladdning och kanske också på destinationen när man sen ska hem. För att bli jämförbart med fossilbilar behöver ju den billiga hemmaladdningen räknas med för att få ett totalpris för resan.

Bara ett exempel:
För mig ser det ungefär ut så här, kör ofta 50 mil på en dag och kan ladda gratis på destinationen.

50 mil, 2 kW per mil (ligger egentligen lite lägre nu på sommaren) = 100 kW

Elbil
Hemma: 77 kW / (1,2 kr per kWh) / 91 kr
Vägladdning: 38 kW (15% marginal totalt, 5,5 kr per kW) / 209 kr
Totalt = 300 kr / 6 kr per mil

Dieselbil
Vägtankning: 0,7 förbrukning / 35 liter * 26 kr per liter = 910 kr / 18 kr per mil

För att resan för mig skulle bli lika dyr som för vår dieselbil så kan jag betala upp till 21 kr per kW för snabbladdning, allt annat lika. Skulle jag betala 3 kr per kW för destinationsladdning skulle det bli samma pris för dieseln vid 18 kr per kW vid snabbladdning. Kalkylen blir förstås sämre ju mer snabbladdning man behöver.
Räknar på samma sätt.

Helgens resa blev 129mil.
Snabbladdning - 131kWh - 464:-
Destinationsladdning - 56kWh - 116:-
Hemmaladdning - 70kWh - 51:- (årsbasis)
Abonnemanget WeCharge - 91:- (årsbasis)

Bilen drog prick 2kWh/mil så 5.61:-/mil.

Summa 723:-
Skattefri reseersättning 1223:- :mrgreen:

Jag vill se den dieselkombi som fullpackad till taket drar 0.21l/mil. :roll:

Totalt snabbladdade vi 4ggr i totalt 2:18 varav två stopp inkluderade lunch varpå vi valde 50kW laddare på första och verkligen toppade bilen vid det andra, de andra två spenderades på en mack och en ICA för att köpa kaffe och snask till bilfärden.
Så inget av stoppen skulle tagit kortare tid med en diesel, eller för den delen undvikits.


Jag kan förstå att man tycker det närmar sig smärtgränsen om man inte kan ladda vettigt hemma och skall betala 6-7:-/kWh ute för all laddning.
Då tickar det snabbt iväg…men för de flesta är det relativt galet billigt att köra elbil fortfarande.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

Relativt sett så är jag glad att senaste avgasbilen drog över en liter milen
Då känns det inte så farligt att betala12 kronor milen i elkostnad. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar