Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
2022-05-22_105612.jpg
Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.
Så är det tyvärr.
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Ödmjukt.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Katastrofen är att snabbladdningsinfrstrukturen i Sverige är undermålig. Kör man mycket och långt så är detta en katastrof. Laddningen på resa är numer en uppoffring. I början var det lite exotiskt att stanna o ta en promenad men efter 1200 gånger är det inte lika kul längre. Ska man dessutom sitta i kö så blir det inte hållbart. Blir det inte bättre ordning på snabbladdning så kommer det drabba elbilsförsäljningen förr eller senare. Eller så gör man som VW:s elbilsägare och tar en fossilbil när det är dags för långresan.
Vad som behövs är att samtliga bilar som laddar (oavsett märke) får bättre och snabbare laddning. Elbilar har gått om i nybilsförsälning och tom EU säger att det behövs nya laddare var 8:e sekund för att vi skall nå målen.
Det kommer bli kö oavsett.(men att önska tillbaka till den gamla goda tiden är bara tråkigt)
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Ödmjukt.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Katastrofen är att snabbladdningsinfrstrukturen i Sverige är undermålig. Kör man mycket och långt så är detta en katastrof. Laddningen på resa är numer en uppoffring. I början var det lite exotiskt att stanna o ta en promenad men efter 1200 gånger är det inte lika kul längre. Ska man dessutom sitta i kö så blir det inte hållbart. Blir det inte bättre ordning på snabbladdning så kommer det drabba elbilsförsäljningen förr eller senare. Eller så gör man som VW:s elbilsägare och tar en fossilbil när det är dags för långresan.
Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.
Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.
Mirakel kallas det inte utan ganska standard för hur superchargers har fungerat hittills, nu verkar dock Tesla vilja ändra på det. Men den personen kan ju å andra sidan inte upplevt kö för det har jag blivit tillsagt om i tråden, Tesla öppnar bara stationer med överkapacitet så det blir bara kö på sportlov så det är inget att oroa sig för...
Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
2022-05-22_105612.jpg
Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.
Så är det tyvärr.
En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.
Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
2022-05-22_105612.jpg
Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.
Så är det tyvärr.
En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.
Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.
Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
2022-05-22_105612.jpg
Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.
Så är det tyvärr.
En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.
Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.
Dom skulle kunna målat parkeringsrutan annorlunda. Hade tagit lite mer plats men hade man haft med det från början hade det ju varit marginellt.
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Det vore ju bra! Det skulle ju dessutom lösa problematiken med kö. det är kanske ett av mina orosmoment som även lyfts av andra i tråden. Det är svårt att veta hur kön fungerar och vad händer när det plötsligt är ens tur och man kör fram till en laddare ur funktion eller som redan är blockerad, bilen bakom tar platsen som faktiskt var ledig. Minst lika orolig för att inte förstå systemet och tränga mig i kön som att bli utan laddning.
Kan också tänka mig att det kunde lätta upp situationen med ett par kanske max 10minuter-laddare, då kanske man slipper vänta länge för att få den sista marginalen att komma fram på resan eller kanske möjlighet att nå nästa laddare en tid med lägre beläggning, men det vore väl mer generellt än relaterat till att nätet öppnar.
I stort gillar jag nog att de öppnar, det känns inte rimligt att varje tillverkare ska ha eget nät, men det känns eventuellt lite tidigt och känns som efterfrågan/värdet på min bil kanske tappade en aning, det var ju trots allt en av de stora fördelarna. Visserligen ser jag ändå inte många alternativ idag till en större eldriven bil som inte är högbyggd.
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.
Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Det enda bilden visar (som man får med den texten i appen) är att man inte ska stå snett över linjen och stå i två rutor samtidigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Håller med om att det är trist att de släpper i princip allt fritt så det blir köer. Riktigt illa.
Borde bara släppt de laddare som står på rad och inte de man backar in till.
För övrigt är tyvärr det du skriver, det jag fruktat men hoppats inte skulle ske... Kö så fort de släpper in alla andra märken.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.
Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Appen kan kräva platsdata om man vill implementera det.
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?
Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.
Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Håller helt med dig om fördelen med korta kablar, men borde inte bli så mycket dyrare med lite mer asfalt så man kan komma förbi stolparna som man med tesla backar in mot, fast det kanske är för smalt mellan laddstolparna.