Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Frisk »

Det blir intressant att se hur detta blir på sommarsemestern.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.

Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av frippe »

jonasl skrev:
+1 Att köra mot en laddare som man tror det kan vara kö på är också stressande.

Och tydligare köande skulle också underlätta. Att öppna för alla (vilket jag i grunden tycker är bra) kommer kunna resultera i knepiga situationer där det ska pressas in bilar för att ladda från fel håll, iklarhet i vilken laddare som är ledig, om platsen är ledig trots att kabeln som hör till den är tagen osv.
Ett kösystem hade varit väldigt bra att ha då många SuC är väldigt öppna att komma till. De går att köra in och ut på många olika sätt och åt/till många håll.
En tydlig kö eller körmönster hade varit toppen.

För alla är inte lika snälla som jag är och väntar på min tur….
Model Y LR.
Model S70D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

Frisk skrev:
Det blir intressant att se hur detta blir på sommarsemestern.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.

Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
Förstår stöket med barn. Örebro öppnar? Finns ju 6 på ok och 6 ionity på samma gata, eller fattar jag fel.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mrdn »

Tills Tesla säger något annat så måste det ju vara OK för en ID3 att ta laddsladden från "fel" plats, är det bara ID3or som laddar på hela stationen går ju alla laddare då att användas som vanligt.

Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
FB_IMG_1652985177186.jpg
Sen har vi förstås Fat e-tron men den får ligga upp och ner på taket....
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

mrdn skrev:
Tills Tesla säger något annat så måste det ju vara OK för en ID3 att ta laddsladden från "fel" plats, är det bara ID3or som laddar på hela stationen går ju alla laddare då att användas som vanligt.

Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
Fast är det öppet för egen tolkning? Tesla har sagt att alla elbilar är välkomna att ladda på de stationer som öppnat, oavsett märke. Det förvånar mig att så många försöker göra det uttalandet till en tolkningsfråga. För mig är det hur tydligt som helst.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

iAkita skrev:
mrdn skrev:
Tills Tesla säger något annat så måste det ju vara OK för en ID3 att ta laddsladden från "fel" plats, är det bara ID3or som laddar på hela stationen går ju alla laddare då att användas som vanligt.

Men jag håller med om att det är bedrövligt dåligt av Tesla att bara stoppa huvudet i sanden och låta det vara öppet för egen tolkning.
Fast är det öppet för egen tolkning? Tesla har sagt att alla elbilar är välkomna att ladda på de stationer som öppnat, oavsett märke. Det förvånar mig att så många försöker göra det uttalandet till en tolkningsfråga. För mig är det hur tydligt som helst.
Nej, det är tydligt på Teslas hemsida vad som gäller såvitt jag kan se. Det enda som inte är tillåtet är att parkera över linjerna på ett sätt som blockerar laddare för andra kunder. Ingen skillnad görs mellan Teslaägare och andra laddkunder i det avseendet. https://www.tesla.com/sv_SE/support/non ... ercharging
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Elmil »

Maw skrev:
Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
...
Det konceptet skulle funka bäst med en extra plats till höger, vilket faktiskt finns i Markaryd :)
IMG_20220415_133752563.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av iAkita »

Om alla fösöker samarbeta och till exempel utgå från de här enkla förhållningsreglerna, så kan nog stationerna utnyttjas fullt ut även om flera olika bilar med laddporten på olika ställen behöver ladda samtidigt.

Edit: Såg nu att Maw precis laddat upp samma bild ovan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Frisk »

Dafro skrev:
Frisk skrev:
Det blir intressant att se hur detta blir på sommarsemestern.
Köpte elbil lite med argumentet att det inte är några problem att inte kunna åka mer än 2-3 timmar i sträck då barnen ändå inte klarar sitta still så länge i bilen.
Verkligheten stämde dock dåligt med teorin, när barnen väl sitter lugnt eller somnat är varje minut värd väldigt mycket, redan ett rödljus kan därefter haverera timmar bilresa. Samma sak när barnen tröttnat, behöver ny blöja eller kissa eller vad det nu kan vara, då hjälper det inte om laddaren är 20 min bort, det blir extremt långa och plågsamma minutrar.

Ibland finns förstås marginaler, men ibland innebär 20 minuter "för sen" hemkomst att hela nattningen havererar och tar fyra timmar istället för 30 minuter. Ett bestämt, förplanerat, lunchstopp hamnar i verkligheten 30 minuter för sent där allt spårar ur eller man tvingas ta till ett mellanstopp och peta i lite energi som innebär minskad matlust när man väl är framme eller att barnen då hunnit somna efter anspänningen av hungern släppt, men man måste ändå stanna där man planerat för att behöva ladda.
Nu är det sällan jag åker så långt att det måste laddas, men ibland saknas ju bra destinationsladdning och man får ladda av den orsaken. Bedömde jag behövde ladda i julas med kyla och blöt väg, var kö i Arboga och inte optimal tid för mat så orkade inte stanna där, sänkte farten och tog mig hela vägen istället. Blir bra när Örebro öppnar, lite långt mellan Arboga och Mariestad. Ett stopp med barn har så mycket mer konsekvenser än att ankomsten blir försenad samma tid.
Förstår stöket med barn. Örebro öppnar? Finns ju 6 på ok och 6 ionity på samma gata, eller fattar jag fel.
Jo, tänkte ju innan att man ju ändå behöver stanna "hela tiden" och att det inte skulle vara någon nackdel alls att stanna för laddning, men i verkligheten är det mer, nej, just nu vill jag inte stanna alls eller stanna NU, inte om tre minuter, än mindre 30.

Har för mig det ska öppna en Tesla Supercharger i Örebro? Visst finns det ett par andra, även McDonalds om jag minns rätt, men har för mig allt var fullt just i julas, är SuC fullt i Arboga öppet bara för Tesla då, kändes det tveksamt att få en plats i Örebro, tror inte heller det fanns något alls i Laxå t.ex. för att fortsätta en bit till söder ut på E20.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
FB_IMG_1652985177186.jpg
Sen har vi förstås Fat e-tron men den får ligga upp och ner på taket....

Fat e-tron har sin port vänster fram. Dvs enligt bilden goofy :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
Är det verkligen så?
Flest antal modeller kanske har laddporten på något annat ställe, men i antal bilar måste väl vänster bak vara vanligast med Tesla, Polestar, Volvo, Renault, Opel, Peugeot/Citroën(?) och säkert några till?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Delta »

Maw skrev:
mati skrev:
Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
Är det verkligen så?
Flest antal modeller kanske har laddporten på något annat ställe, men i antal bilar måste väl vänster bak vara vanligast med Tesla, Polestar, Volvo, Renault, Opel, Peugeot/Citroën(?) och säkert några till?
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Delta skrev:
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.

Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ridderbjelke
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 maj 2022 21:21

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Ridderbjelke »

Elmil skrev:
Maw skrev:
Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
...
Det konceptet skulle funka bäst med en extra plats till höger, vilket faktiskt finns i Markaryd :)
Bilagan IMG_20220415_133752563.jpg finns inte längre
Provade ladda för första gången på Ulricehamn Supercharger i fredags kväll. 20 av 20 lediga. Hade 30% soc och laddade med 68KW, helt okej men får prova med lägre soc och se om det tar sig upp till 100KW. Kunde ställa mig på ena sidan utan att "blockera" någon laddare! Med tanke på prisnivån så lär det väl inte bli någon rusning. We Charge har ju 3:15kr på Ionity (vilket hade 6 av 6 lediga laddare på samma ställe).
Men jag lär nog välja Supercharger ändå med tanke på att jag så sällan behöver snabbladdare så tar jag hellre högre pris men mer laddare per station. Plus att man slipper 1 års bindningstid..
20220520_214535_2.jpg
20220520_214316.jpg
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Delta »

mati skrev:
Delta skrev:
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.

Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Delta skrev:
mati skrev:
Delta skrev:
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.

Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.
Det äe just därför bilar med laddlucla på vänster bak som bl a Tesla har ska börja ta stall från andra hållet enligt beskrivninen tidigare idag.. :)
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Lacho »

Kan jag på något sätt se vilka SuC som rent fysiskt inte fungerar för en bil med lucka höger bak (för kort sladd eller om det var något annat som satte stopp)?

Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Kan jag på något sätt se vilka SuC som rent fysiskt inte fungerar för en bil med lucka höger bak (för kort sladd eller om det var något annat som satte stopp)?

Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
Har inte hittat någon sådan info men vad jag har förstått så är alla kablar korta men vad jag gjort är att kolla på satellitbild på Google Maps för att se hur laddstolpar är placerade i Ulricehamn i mitt fall, men detta blir ju svårt på de nybyggda som tex Jönköping. Vore bra om denna funktionen som du önskar fanns på ABRP.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pasta3an
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 dec 2020 10:50

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av pasta3an »

Delta skrev:
mati skrev:
Delta skrev:
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.

Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.
Det viktiga är att id3:an kan ladda med uttag på höger sida utan att blockera en annan laddare. Att en parkeringsruta blir tom är helt ovidkommande. I fallet på bilden kan alla övriga stalls fortfarande använsas av Teslor.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

pasta3an skrev:
Delta skrev:
mati skrev:
Delta skrev:
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.

Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.
Det viktiga är att id3:an kan ladda med uttag på höger sida utan att blockera en annan laddare. Att en parkeringsruta blir tom är helt ovidkommande. I fallet på bilden kan alla övriga stalls fortfarande använsas av Teslor.
Det viktiga är att även Teslaförare tänker sig för när de väljer laddplats. Det vore bra korkat att ställa sig vid stallet bredvid ID3:an med en Tesla så det blir en tom ruta om det finns plats någon annanstans....
Rickard85
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 aug 2021 14:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Rickard85 »

mati skrev:
Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
Ja precis. Dock var den väldigt smal men gick fint ändå.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Frisk »

Rickard85 skrev:
mati skrev:
Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
Ja precis. Dock var den väldigt smal men gick fint ändå.
Ja, det såg lite smalt ut, ID3an är ju inte jättebred, i detta fallet gick det ju utmärkt. Om det varit en bredare bil med laddluckan till höger, hade en till bredare bil då fått plats på rutan bredvid? Jag får för mig att det inte ska vara några problem. Dessutom är det ju snälla kantstenar så är ju även möjligt att köra upp och ställa sig på om det vore nödvändigt.
Skriv svar