Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Som sagt, det står var och en fritt att välja själv såklart. Men jag är hyfsat säker på att Teslas öppnande av SuC inte kommer påverkat resandet för Teslaägare ens under semestrarna. Jag har inte ägt en Tesla men har kört elbil många år och aldrig behövt köa. Visst var det högre tryck på laddarna förra sommaren än någonsin förut, men det har hänt mycket med utbyggnaden sen dess och som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det ingen större anledning för oss som inte kör Telsa att sikta in sig på en SuC i första hand, av diverse anledningar. Lika lite som att ni som kör Tesla i första hand började välja andra laddare bara för att bilarna blev CCS kompatibla. Sportlovet är däremot annorlunda, och där förstår jag oron. Normalt sett lågtrafikerade vägar blir plötsligt högtrafikerade några få stugbytardagar om året. Det är nog en realitet man kommer få leva med för evigt som elbilist och som Teslaägare ändå drabbats av förr eller senare, om detta är tillräckligt viktigt för tillräckligt många. Lite som "Tradegy of the commons". Om det får en att överge elbilen som koncept och börja köra fossilt igen samtliga dagar om året är som sagt upp till var och en. Personligen är jag förundrad över vilken dålig körupplevelse det är precis varenda meter de få gånger jag kör fossilbil numera och skulle inte komma på tanken att någonsin äga en igen.

Till sist: Visst, kringkostnader kring bilägande är såklart höga, framförallt på centrala lägen i Stockholm och till viss del i andra storstäder (med svenska mått) om man behöver hyra garageplats och/eller har en dyr försäkring. Så där har du en poäng.
Fast det är det som är problemet, Tesla hade enkelt kunnat fortsätta bygga ut för att klara topparna för endast Teslaägarna då de ändå får in hundratusentals kronor i vinst per såld bil. Hade de behövt investeringar är det bara att höja priset med 10-20k. Jag ser det dock som svårt ekonomiskt att göra det för elbilsmarknaden som helhet om man bara skall använda sig av vinst från laddning. Gävle och Hudiksvall var t.ex. på gränsen till kö i vintras på söndagar även utanför sportloven.

Personligen tror jag att ifall det blir kö på resor så kommer elbilen falla för folk i allmänhet, då blir det någonting man kan ha som andrabil i städerna. Personligen hade det blivit för dyrt med elbil om man skall behöva köa, tid är pengar. Lite samma anledning som när jag kollar laddtid mellan bilar, är det 1,5 timmes laddning istället för 45 min varje väg till/från Åre så kostar den extra tiden för en full bil som halva semestern.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
…Personligen tror jag att ifall det blir kö på resor så kommer elbilen falla för folk i allmänhet, då blir det någonting man kan ha som andrabil i städerna…
Men den oron kan Du nog stilla, Du bortser från att långt ifrån alla med elbil har haft tillgång till SuC men ändå säljs alla de elbilar som leverantörerna får fram. Det visar väl att Din oro är obefogad?

Efter 5 000 mil i elbil och ett antal långresor har jag faktiskt ännu inte behövt köa en enda minut vid någon snabbladdare, har någon enstaka varit upptagen har jag kunnat välja en alternativ utefter färdvägen. Livet är inte embarmeligt utan SuC och kommer knappast att bli det även framåt med öppen SuC, tro oss som levt i den förra världen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Men den oron kan Du nog stilla, Du bortser från att långt ifrån alla med elbil har haft tillgång till SuC men ändå säljs alla de elbilar som leverantörerna får fram. Det visar väl att Din oro är obefogad?

Efter 5 000 mil i elbil och ett antal långresor har jag faktiskt ännu inte behövt köa en enda minut vid någon snabbladdare, har någon enstaka varit upptagen har jag kunnat välja en alternativ utefter färdvägen. Livet är inte embarmeligt utan SuC och kommer knappast att bli det även framåt med öppen SuC, tro oss som levt i den förra världen :)
Det är fortfarande en liten andelen av totalen av försäljningen som är elbilar och leverantörerna verkar inte producera så många heller, idag säljer väl biltillverkarna alla fossilbilar de får fram också? Många som köpt elbil hittills har nog dessutom gjort det för att de är intresserade av just elbilar och kan då ha mer överseende med eventuella problem eller nackdelar, tror dock inte den stora massan är tillräckligt intresserad av att bilen skall drivas med el för att acceptera allt för mycket problem så i så fall blir det att tvinga fram det med incitament eller straffskatter.

Vi som gillar elbil vill såklart tro att det är det bästa som finns men många bryr sig faktiskt inte alls vilket är vad jag tycker man märker av när man pratar med folk om det. Försökte sälja in elbil till ett par vänner som föredrar Volvo SUV när Polestar 2 och XC40 Recharge hade kommit ut men de tog en titt på ABRP och var inte intresserade längre, för dem var det helt oviktigt att bilen drivs på el hela tiden så att lägga extra tid på laddning utöver vanlig stopptid var inte intressant, en annan köpte en laddhybrid istället. Tycker rent generellt att det är just laddtid och laddkö som folk är mest rädda för när det gäller elbilarna, sen om det är befogat eller inte kan såklart diskuteras men det kommer inte lösas genom att det faktiskt blir artiklar som "Laddkaos för elbilister" eller annan dålig journalistik.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
Till Moodys och andra som framförallt kör i södra Sverige och är oroliga för att det kommer bli kaos vid SuC för att Tesla öppnat upp för andra bilar: Ta en titt på den här bilden från chargefinder.com. De röda nålarna är SuC, övriga nålar är laddare som drivs av andra laddoperatörer och som levererar minst 150 kW. Vad är det som får er att tro att SuC kommer vara förstahandsvalet för oss som inte kör Tesla när 1. SuC är dyrare än samtliga andra aktörer, 2. Man riskerar bli påhoppad för att man utnyttjar laddarna av självutnamnda SuC poliser som bestämt att man inte alls får ladda där för man har laddporten på fel ställe, trots att tesla själva säger att alla är välkomna.

Jag kan bara prata för mig själv, men jag tror många andra håller med mig om att SuC framförallt kommer vara en trevlig backup om jag någon gång i framtiden för första gången måste köa för att få ladda på t.ex. Ionity, OKQ8, Clever/EON Drive, Recharge, Cirkle K, m.fl. Bilden i norra Sverige är naturligtvis helt annorlunda, men där är det så vitt jag förstått ändå sällan hög belastning på de SuC stationer som nu öppnat.
Screenshot 2022-05-20 at 22-43-15 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Håller med i stort men kartan visar ju bara ”stationer” oavsett antal stolpar och i norra Sverige ser det inte lika bra ut
heller.
Men Med Teslas prissättning så oroar jag mig iaf inte lika mycket över en eventuell anstormning och köer, och det ger
också övriga aktörer bättre läge att fortsätta bygga ut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Delta »

Vi har under de 8 år superchargernätverket etablerats varit bortskämda med att ha ett exklusivt snabbladdarnätverk att ladda våra Teslor på. Personligen har jag endast en gång i Norge varit tvungen att vänta ca. 15 minuter på på plats. Det var lite svårare i början när det inte alls fanns SuC. Då fick man leta 3-fas uttag på nätterna och sedan gå till hotellet och få lite sömn. Lyckan var när man kunde hitta ett 32A uttag och utnyttja dubbelladdaren i bilen och få 11 mil/timme.
Kan säkert bli irritation bland teslafolket när VW id3 med flera med uttaget höger bak (eller vänster fram) tar upp 2 platser för att ladda en bil.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av joel80 »

OfarligTesla skrev:
Det är fortfarande en liten andelen av totalen av försäljningen som är elbilar och leverantörerna verkar inte producera så många heller, idag säljer väl biltillverkarna alla fossilbilar de får fram också? Många som köpt elbil hittills har nog dessutom gjort det för att de är intresserade av just elbilar och kan då ha mer överseende med eventuella problem eller nackdelar, tror dock inte den stora massan är tillräckligt intresserad av att bilen skall drivas med el för att acceptera allt för mycket problem så i så fall blir det att tvinga fram det med incitament eller straffskatter.

Vi som gillar elbil vill såklart tro att det är det bästa som finns men många bryr sig faktiskt inte alls vilket är vad jag tycker man märker av när man pratar med folk om det. Försökte sälja in elbil till ett par vänner som föredrar Volvo SUV när Polestar 2 och XC40 Recharge hade kommit ut men de tog en titt på ABRP och var inte intresserade längre, för dem var det helt oviktigt att bilen drivs på el hela tiden så att lägga extra tid på laddning utöver vanlig stopptid var inte intressant, en annan köpte en laddhybrid istället. Tycker rent generellt att det är just laddtid och laddkö som folk är mest rädda för när det gäller elbilarna, sen om det är befogat eller inte kan såklart diskuteras men det kommer inte lösas genom att det faktiskt blir artiklar som "Laddkaos för elbilister" eller annan dålig journalistik.
En liten andel av totalen? I nybilsförsäljning så är elbilar nu det vanligaste "drivmedlet", ca 30% av alla bilar som säljs är elbilar nu och det ökar. 2:a är laddhybrider på runt 22-23%, det minskar sakta.
Bensin och diesel dyker.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av frippe »

Det är väl vissa stationer vid semestertider som har haft kö, speciellt mycket kö har det varit vid stugbytardagar i fjällen.

Men, det som jag tror blir det stora problemet är hur bilar kommer parkera och därmed möjligen blockerar andra laddare så totala mängden laddare på en SuC inte kan nyttjas.

Tesla är lite otydliga med hur man ska köra in respektive parkera gentemot laddare på vissa stationer.
De kunde haft tydliga markeringar eller t.o.m. kanske blockerat möjligheten att dra kablar fel håll.

Att kablaget på en SuC är så kort, beror väl till stor del att laddarna faktiskt inte är placerade i stolpen utan en bra bit därifrån, så att förlänga kablage är kanske inte det enklaste.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

joel80 skrev:

En liten andel av totalen? I nybilsförsäljning så är elbilar nu det vanligaste "drivmedlet", ca 30% av alla bilar som säljs är elbilar nu och det ökar. 2:a är laddhybrider på runt 22-23%, det minskar sakta.
Bensin och diesel dyker.
Ja det var bättre än jag trodde nu de senaste 4 månaderna, förra året som helhet låg det på runt 18%. Då blir jag faktiskt ännu oroligare för hur laddnätverken kommer palla saker som fjällresor nästa år faktiskt.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Elektrifierad »

Det är som vanligt som det brukar vara när det kommer en förändring. Vissa har en personlighet som vägrar göra något annat än att fokusera på "problem" som kan uppkomma, oavsett problemets karaktär. Hittills har Tesla inte haft några problem med köer i Norge efter att ha öppnat upp där. Det mesta tyder på (Tesla har bra koll på detta såklart) att det eventuellt skulle kunna bli mindre köer under helger med exceptionellt resande som under sportlov/påsklov/jul. På sin höjd...

Men om det skulle bli så; Vad är det egentligen för "problem" ni sitter och oroar er för och gnäller över?

Att behöva vänta 10-30 minuter extra för ett laddstopp? Är det helt omöjligt att isåfall fördriva den tiden med jobb eller underhållning på en skärm?

Jag tycker det är helt sjukt hur vissa inte kan sätta dessa "problem" i relation till andra problem. Det ska alltid klagas, gnällas, bölas oavsett hur litet problemet är och hur det på det stora hela faktiskt påverkar deras liv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Elektrifierad skrev:
Att behöva vänta 10-30 minuter extra för ett laddstopp? Är det helt omöjligt att isåfall fördriva den tiden med jobb eller underhållning på en skärm?
Ja, varför skulle jag inte vilja slösa tid värd tusentals kronor per år på att köa när man faktiskt inte hade behövt det? Skulle man tänka likadant med allt man gör hade man inte åstadkommit speciellt mycket på en dag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Elektrifierad skrev:
Att behöva vänta 10-30 minuter extra för ett laddstopp? Är det helt omöjligt att isåfall fördriva den tiden med jobb eller underhållning på en skärm?
Ja, varför skulle jag inte vilja slösa tid värd tusentals kronor per år på att köa när man faktiskt inte hade behövt det? Skulle man tänka likadant med allt man gör hade man inte åstadkommit speciellt mycket på en dag.
Du hade inte behövt spendera "tusentals kronor"(all tid du lägger) på detta forum.
Hur mycket åstadkommer det? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Du hade inte behövt spendera "tusentals kronor"(all tid du lägger) på detta forum.
Hur mycket åstadkommer det? ;)
Det är en fritidssyssla som jag tycker är intressant, du kanske har som hobby att stå i kö på olika ställen men det är inget som jag finner någon glädje i.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Elektrifierad »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Du hade inte behövt spendera "tusentals kronor"(all tid du lägger) på detta forum.
Hur mycket åstadkommer det? ;)
Det är en fritidssyssla som jag tycker är intressant, du kanske har som hobby att stå i kö på olika ställen men det är inget som jag finner någon glädje i.
Du menar att du inte kan ägna dig åt denna fritidssyssla när du laddar? :roll:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Elektrifierad skrev:

Du menar att du inte kan ägna dig åt denna fritidssyssla när du laddar? :roll:
Inte nödvändigtvis nej, det beror helt på om det finns intressanta diskussioner precis då eller inte. Sedan är det så att som det är normalt sitter jag inte och stirrar på skärmen när jag skrivit ett inlägg i väntan på att något mer skall ske utan det är normalt flera andra saker som pågår parallellt. Det blir också så att om man skall ta höjd för eventuella köer så är det tid före eller efter resan som försvinner som förmodligen hade använts till något helt annat.

Personligen tycker jag att slösa tid på saker som inte är produktiva eller ger mig glädje är det värsta jag kan göra så det försöker jag undvika så långt det går och optimera utnyttjandet av tiden optimalt för att hinna med så mycket som möjligt varje dag. Största problemet jag har just nu är att pga sjukdom så måste nu för tiden sova 8 timmar per natt i genomsnitt istället för de 5 som jag sov tidigare, jag har alltså tappat nästan 16% av mitt kommande vakna liv som jag inte längre kan göra något vettigt med, så då måste jag alltså vara ännu mer restriktiv med att slösa tiden på saker som inte ger mig någonting.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Elektrifierad skrev:

Du menar att du inte kan ägna dig åt denna fritidssyssla när du laddar? :roll:
Inte nödvändigtvis nej, det beror helt på om det finns intressanta diskussioner precis då eller inte. Sedan är det så att som det är normalt sitter jag inte och stirrar på skärmen när jag skrivit ett inlägg i väntan på att något mer skall ske utan det är normalt flera andra saker som pågår parallellt. Det blir också så att om man skall ta höjd för eventuella köer så är det tid före eller efter resan som försvinner som förmodligen hade använts till något helt annat.

Personligen tycker jag att slösa tid på saker som inte är produktiva eller ger mig glädje är det värsta jag kan göra så det försöker jag undvika så långt det går och optimera utnyttjandet av tiden optimalt för att hinna med så mycket som möjligt varje dag. Största problemet jag har just nu är att pga sjukdom så måste nu för tiden sova 8 timmar per natt i genomsnitt istället för de 5 som jag sov tidigare, jag har alltså tappat nästan 16% av mitt kommande vakna liv som jag inte längre kan göra något vettigt med, så då måste jag alltså vara ännu mer restriktiv med att slösa tiden på saker som inte ger mig någonting.
Uff.. låter jobbigt att vara så stressad hela tiden att man inte klarar lite pauser i tillvaron.

Carpe Diem och rellallalaxa :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Uff.. låter jobbigt att vara så stressad hela tiden att man inte klarar lite pauser i tillvaron.

Carpe Diem och rellallalaxa :)
Skulle inte säga att jag är stressad utan snarare optimerad, har fullt med pauser men då är det med saker som antingen är produktiva eller som ger mig glädje. Det är just att lägga sitt liv på saker som varken är produktiva eller ger glädje som jag inte har speciellt mycket förståelse för och tycker att alla bör undvika.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Uff.. låter jobbigt att vara så stressad hela tiden att man inte klarar lite pauser i tillvaron.

Carpe Diem och rellallalaxa :)
Skulle inte säga att jag är stressad utan snarare optimerad, har fullt med pauser men då är det med saker som antingen är produktiva eller som ger mig glädje. Det är just att lägga sitt liv på saker som varken är produktiva eller ger glädje som jag inte har speciellt mycket förståelse för och tycker att alla bör undvika.
Jag försöker vända på det och ta vara på små påtvingade pauser. Jag lever ett intensivt liv med 4 barn, och både jag och min fru har drygt heltidsjobb som kräver mycket fokus och hjärnenergi, vi har dessutom fritidsintressen som tar relativt mycket tid. Små pauser som att vänta på laddning, vänta på barnens träning, vänta i kö i en affär osv försöker jag använda för microåterhämtning och reflektion. Oftast går det bra men när stressnivån är för hög så blir jag förstås rastlös och irriterad på att vänta. :)

Men alla är olika.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Jag kopplar inte av förrän laddaren är inkopplad. Tycker själva köandet är stressande. Oklart hur kön fungerar och rädsla för att nån tränger sig skapar en stress hos mig.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Curik »

Elektrifierad skrev:
Jag tycker det är helt sjukt hur vissa inte kan sätta dessa "problem" i relation till andra problem. Det ska alltid klagas, gnällas, bölas oavsett hur litet problemet är och hur det på det stora hela faktiskt påverkar deras liv.
Gillar verkligen detta citat men det blir ju lite parodi när du använder det. :lol: Om man inte tycker det är ett problem med laddköer så är det ju bara att köra vidare, istället lägger många av er ned en stor del av er tid att gnälla om andra människors bekymmer.

Som vanligt så kommer vi få facit framöver. Då kommer ni såklart vara rörande överens. :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

Curik skrev:
Elektrifierad skrev:
Jag tycker det är helt sjukt hur vissa inte kan sätta dessa "problem" i relation till andra problem. Det ska alltid klagas, gnällas, bölas oavsett hur litet problemet är och hur det på det stora hela faktiskt påverkar deras liv.
Gillar verkligen detta citat men det blir ju lite parodi när du använder det. :lol: Om man inte tycker det är ett problem med laddköer så är det ju bara att köra vidare, istället lägger många av er ned en stor del av er tid att gnälla om andra människors bekymmer.

Som vanligt så kommer vi få facit framöver. Då kommer ni såklart vara rörande överens. :D
Och du gnäller på han som gnäller på de som gnäller? :? :lol:
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av joel80 »

MWall skrev:
Jag kopplar inte av förrän laddaren är inkopplad. Tycker själva köandet är stressande. Oklart hur kön fungerar och rädsla för att nån tränger sig skapar en stress hos mig.
Just det kan jag också hålla med! Nu har jag bara hamnat i laddkö typ 2 ggr under 5 år med elbil och hundratals snabbladdningar, men osäkerheten på köaystemet och om någon ska tränga sig är det som stressar mig också. Blir inte alls stressad av tiden på samma sätt.
Skulle vilka ha tydlig "laddkö"-skylt och markeringar eller liknande. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

joel80 skrev:
MWall skrev:
Jag kopplar inte av förrän laddaren är inkopplad. Tycker själva köandet är stressande. Oklart hur kön fungerar och rädsla för att nån tränger sig skapar en stress hos mig.
Just det kan jag också hålla med! Nu har jag bara hamnat i laddkö typ 2 ggr under 5 år med elbil och hundratals snabbladdningar, men osäkerheten på köaystemet och om någon ska tränga sig är det som stressar mig också. Blir inte alls stressad av tiden på samma sätt.
Skulle vilka ha tydlig "laddkö"-skylt och markeringar eller liknande. :)
Nej tiden är ju ingen större fara. Laddar hellre i 60 minuter utan köande än på 20 minuter om jag först måste köa i 20 minuter. Dvs trots att 60 minuter är mer än 40 så är det ändå ett mindre besvär. När bilen laddar är man ju fri att göra vad man vill och kan slappna av
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Jag försöker vända på det och ta vara på små påtvingade pauser. Jag lever ett intensivt liv med 4 barn, och både jag och min fru har drygt heltidsjobb som kräver mycket fokus och hjärnenergi, vi har dessutom fritidsintressen som tar relativt mycket tid. Små pauser som att vänta på laddning, vänta på barnens träning, vänta i kö i en affär osv försöker jag använda för microåterhämtning och reflektion. Oftast går det bra men när stressnivån är för hög så blir jag förstås rastlös och irriterad på att vänta. :)

Men alla är olika.
Ja jag säger inte att "mitt sätt är rätt" men det hjälper till att hinna med mycket på en dag samtidigt som man får mycket tid till fritidsintressen. Hade nog inte kunnat klara det arbete jag har idag utan att ha optimerat tid väldigt mycket då jag faktiskt tog över 100% av det som två personer gjort när jag började här.

Men som sagt, hade gärna kunnat slappna av lite mer också om det gick, speciellt nu när jag pga sjukdom inte har hjärnenergi nog för att driva diverse företag på fritiden utöver arbetet osv. Hade också gjort bilvalen lättare då jag hade kunnat fokusera mer på andra delar som jag tycker är viktiga än laddtider och kvantifierbara värden, sa till en kompis härom veckan att när det gäller bil så lägger jag för mycket vikt på sådant som i slutändan inte är vad som ger mest glädje. Är väl därför jag byter bil så ofta just nu skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Lophornis »

Kan utländska icke teslor också ladda på de svenska?
Stod och tipsade en dansk kona ägare i Markaryd att välja tesla istället för typ2 uttaget på eon laddaren. Men vi osäker på om de kunde ladda.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Lophornis skrev:
Kan utländska icke teslor också ladda på de svenska?
Stod och tipsade en dansk kona ägare i Markaryd att välja tesla istället för typ2 uttaget på eon laddaren. Men vi osäker på om de kunde ladda.
Ja men inte danskar, om de nu inte ändrar sin adress i appen till att bo i någon av de länderna som verkar fungera.
The Non-Tesla Supercharger pilot is currently limited to EV drivers who live in the following countries:

The Netherlands
France
Norway
Germany
UK
Spain
Sweden
Belgium
Austria
Skriv svar