Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
frippe skrev:
jonasl skrev:
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.

Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Appen kan kräva platsdata om man vill implementera det.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Elix747 »

Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?

Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Curik »

Elix747 skrev:
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?

Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
JonasK skrev:
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.

Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Håller helt med dig om fördelen med korta kablar, men borde inte bli så mycket dyrare med lite mer asfalt så man kan komma förbi stolparna som man med tesla backar in mot, fast det kanske är för smalt mellan laddstolparna.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Jerker »

Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Man kanske ska vänta med sina slutsatser tills det är riktigt stora resdagar/tillfällen?
En vanlig söndag i maj, före lön och precis före kristiflygare är kanske ingen stor reshelg?
Model Y LR.
Model S70D
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MrRun »

Curik skrev:
Elix747 skrev:
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?

Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.
Man måste väl ändå se det som att det finns en kö även om den inte är synlig i form av uppradade bilar. Blir ju verkligen kaos och irritation om man tänker att det är först till kvarn som gäller.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneLKPG »

Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Angående Lödde så är den inte öppen för andra så om du ser annat än Tesla där så ska du bli extra ledsen. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Inombords kaos har man ju hört talas om…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Lödde är ju en Tesla only site men de hade du kanske koll på redan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Legato »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av lloydfabege »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Haha, du får nog komma på ett bättre ironiskt exempel men du är kanske inte medveten om att det är kö varje vardag, morgon- och eftermiddag på Essingeleden i Stockholm samt i regel söndagseftermiddagar?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.

När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.

Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt och hur lång kö blir det, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

lloydfabege skrev:
Curik skrev:
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Haha, du får nog komma på ett bättre ironiskt exempel men du är kanske inte medveten om att det är kö varje vardag, morgon- och eftermiddag på Essingeleden i Stockholm samt i regel söndagseftermiddagar?
Tror det var exakt det han syftade på.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.

När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.

Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.
Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av jonasl »

Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.

Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.

Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.

Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
JonasK
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 aug 2017 10:02

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av JonasK »

jonasl skrev:
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Jag ser dribblandet med appen som ett tillfällig lösning. Plug&Charge (det standardiserade protokollet, inte Teslas egna variant) kommer att komma mer och mer. På sikt tror jag att både Teslas Supercharger och Teslas bilar kommer att stödja Plug&Charge.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Helt enig!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Nej, det är två saker som är intressanta, hur ofta är det kö och hur lång kö blir det då. Så länge vi inte har ett stort statistiskt underlag (vilket vi aldrig får från forumrapporter) så ger datapunkterna från låg beläggning ingenting, det gör däremot datapunkterna från när det är fullt då vi kan få någon uppfattning om hur det beter sig när det är fullt. Även med bara rapporter om när det är fullt så kan man börja bilda sig en uppfattning om hur ofta det blir fullt, är det bara på resdagar eller är det alla dagar? Datapunkterna från när det är låg beläggning hjälper oss ifall vi skall estimera slh för att anlända till en full station eller liknande och då behöver vi ett riktigt underlag vilket vi inte har tillgång till.

Det handlar alltså inte om att vi kommer få tillräckligt med data för att bestämma det rent statistiskt men för ena frågan (vad händer när det är fullt) innehåller datapunkter från när det är tomt ingen information alls och för den andra frågan kan man i var fall bilda sig en uppfattning från datapunkterna om när det är fullt.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.

Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.

Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.

Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.

/fth
Ingen dum idé alls med variabel taxa beroende på SoC, och kanske även dynamisk beläggningsgrad vilket tesla måste ha miljarder av datapunkter på.

Tex att den införs över hela dygnet så att ladda på en tom station på udda timmar kanske kostar 3:-/kWh och sen under peak på stora helger upp mot 10-12:/kWh.

Detta skulle sprida ut trafiken och även göra det mindre stressigt med köer just på de där få timmarna några dagar om året när det skulle behövas 200% extra laddare för att täcka behovet.
Skriv svar