Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.

Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Jag håller med dig. Men jag förmodar att de bilar som förvärmer när man navigerar till snabbladdare gör det även om man navigerar till en SuC? Förvärmer inte Teslor om man navigerar till någon annan snabbladdare än SuC?
Min erfarenhet är att den inte gör det till de flesta laddare nej vilket är rätt sämst, laddar en del på CircleK och det blir sällan varmt nog för att maxa hastigheten just eftersom den inte förvärmer till de laddarna. Vissa finns dock inlagda som laddare men jag har stött på någon enstaka sådan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

Nect skrev:
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.

Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneLKPG »

chaffis75 skrev:
Nect skrev:
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.

Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen. :D
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av chaffis75 »

DanneLKPG skrev:
chaffis75 skrev:
Nect skrev:
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.

Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen. :D
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Ja 4.15 om man har abonnemang ja.. Men jo de var ju precis så jag också menade om de var otydligt..
Sen personligen försöker jag undvika de där vanliga burgar restaurangerna, jag brukar kalla de nödmat för visst de kan funka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av DanneLKPG »

chaffis75 skrev:
DanneLKPG skrev:
chaffis75 skrev:
Nect skrev:
Åkte förbi Söderhamns SuC i lördags vid lunch. 0 bilar som laddade. Ett par hundra meter därifrån vid Macdonalds 2st 50 kW-laddare stod en bil och laddade.

Påvägen hem lite senare på kvälllen 2st vid Macdonalds men såg inte hur många som stod vid SuC (de platser jag såg var tomma iaf),
De nye så konstigt kanake, har man inget abonnemang så är de billigare på recharge än Tesla, 5 kr/kWh mot 6.15 kr/kWh nu när jag tittade. Visst snabbare laddning hos tesla men de är ju inte alltid de är viktigt och då väljer man såklart lägr pris.
Det kan ju också vara så att den personen ändå skulle äta på Donken och passade på att ladda precis vid restaurangen. :D
Supercharger-abonnemanget räknar man hem på mellan 50-60kWh beroende på station (Söderhamn är billig med 4,15kr/kWh).
Ja 4.15 om man har abonnemang ja.. Men jo de var ju precis så jag också menade om de var otydligt..
Jag vet vad du menade och jag menar att om du laddar mer än 50-60kWh på en månad så har du redan räknat hem månadskostnaden. Har du ett större batteri så är det värt redan efter en laddsession.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av dfa »

Det händer ju något med attraktionen när priserna på SuC blir samma eller högre än övriga nätverk.
Laddade Teslan hos Ionity då den låg lika bra till, var tillgänlig samt billigare med ett e-tron kort.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom :D

Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet ;)
porsche-boxtser-tesla-supercharger-1120x630.jpg
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
The Tesla Supercharging network became the biggest 150kW plus EV charging network in Europe last Wednesday, and now one enterprising classic car conversion business has grabbed the opportunity to try it out.

Tesla has been trialling the opening of access to its Supercharger network for some months now. It started in Norway, where EV uptake is the highest in the world. It then expanded to other European countries, including Germany, Netherlands, Belgium and France.

Last week, it added the UK, Spain, Sweden and Austria to the mix.

Now, Zero EV – a UK business that says it has converted 100 classic cars including Porsches and iconic MGs – has given the Tesla Supercharging network a whirl.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Teslaspolen »

Misstänker att det kan bli en ny revision av SuC designen om Tesla anser att fortsätta vara öppen för alla. Kanske en helt ny design av stolpe, längre kabel, osv.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Teslaspolen skrev:
Misstänker att det kan bli en ny revision av SuC designen om Tesla anser att fortsätta vara öppen för alla. Kanske en helt ny design av stolpe, längre kabel, osv.
Ja det verkar rimligt.

Det verkar även som att placeringen av stallen oftare är gjord så att det passar bättre för fler biltyper när Tesla sätter upp nytt
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Klintan »

Maw skrev:
Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom :D

Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet ;)
porsche-boxtser-tesla-supercharger-1120x630.jpg
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Maw skrev:
Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom :D

Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet ;)
porsche-boxtser-tesla-supercharger-1120x630.jpg
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?
Jäklar vad najs! Och spännande :mrgreen:
Suatmm :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maw »

Passade på att testa SuC när jag var ute och övningskörde med äldsta dottern.
20220527_183351.jpg
Kan inte klaga på hastigheten med tanke på att vi kom in med ganska hög SoC. Jag förmodar att förvärmningen när vi navigerade till SuC har fungerat :)
20220527_183215.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

ermase skrev:
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Det kan inte ha hänt. Elon har ju nämligen personligen garanterat att just det inte skulle hända.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare. :)
Mirakel kallas det inte utan ganska standard för hur superchargers har fungerat hittills, nu verkar dock Tesla vilja ändra på det. Men den personen kan ju å andra sidan inte upplevt kö för det har jag blivit tillsagt om i tråden, Tesla öppnar bara stationer med överkapacitet så det blir bara kö på sportlov så det är inget att oroa sig för...
Tror en del i problematiken här är att det är som inte tidigare haft vana att ladda på SuC, utan som främst laddat på andra laddnät som Ionity och CK, förutsätter att köer är normalt fenomen när man har elbil. För de så är det helt enkelt fullt normalt att sådant med köer inträffar.

Man kommer ifrån två helt olika världar, som bägge nu går samman när SuC öppnar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av joel80 »

Helt felaktigt.
Jag kör välsigt många långresor, snabböaddat säkert ett par hundra gånger under de 5-6 år jqg haft med elbil. Råkat ut för kö kanske 3ggr. Aldrig behövt vänta mer än 25 minuter.
Det är en kraftig överdrift att de som inte har Tesla är van vid kö.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Om det stör dig med för lite köer på SuC så kan du ju gå över till att ladda på Ionity eller CK. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Niklas Z »

Jönköping är lite av en knutpunkt. I denna stund är 8 av 20 SuC-laddare lediga, samt 6 av 14 laddare hos övriga operatörer (jag har då räknat med 2 st 100 kW laddare, i övrigt minst 150 kW). Det är ungefär samma beläggning på Teslas laddare som på övriga. Ännu tror jag inte tillströmningen av övriga bilar till SuC är mer än marginell. För övriga bilister är inte SuC lättare att använda än andra operatörers laddare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Hertsh skrev:
ermase skrev:
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Håller med om att det är trist att de släpper i princip allt fritt så det blir köer. Riktigt illa.

Borde bara släppt de laddare som står på rad och inte de man backar in till.

För övrigt är tyvärr det du skriver, det jag fruktat men hoppats inte skulle ske... Kö så fort de släpper in alla andra märken.

Mög
PS2 har dock en stor fördel, och det är att de och andra Polestar/Volvo har laddintaget på rätt ställe för SuC.

På det sättet så tar de inte mer plats eller stök än en Tesla som hade laddat. De smälter då in på ett enklare sätt med tanke på de väldigt korta kablar som SuC har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
frippe skrev:
jonasl skrev:
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.

Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Exakt. Denna typ av snygga möjligheter till mjukvaruintegreringar fungerar ju tyvärr inte så bra om man inte har kontroll på både mjukvaran i både laddnät och bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
Jo, det är just det som varit fördelen när man haft ett eget laddnät för sina egna bilar (många som ifrågasätter varför det skall finnas); man har kunnat optimera både mjukvara och hårdvara att fungera bekymmersfritt med varandra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av nek0 »

mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Nej, men Nek0 har helt rätt. Så som det klagas nu över att pöbeln släpps in på SuC så är det inte alls ovanligt att se Teslor som blockerar pöbel-laddare, trots att det finns en SuC på gångavstånd. Det behöver inte vara Ionity. Det kan vara nån 50kW-laddare också. Allt för att spara några ören. Att det då är vi som behöver stå i kö eftersom det är enda laddaren inom flera mil, är då inte så viktigt. Och ja, det har hänt mig ett antal gånger. Man blir lika förvånad varje gång.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar