Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Maw skrev:Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:Sen har vi förstås Fat e-tron men den får ligga upp och ner på taket....
Fat e-tron har sin port vänster fram. Dvs enligt bilden goofy
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Är det verkligen så?mati skrev:Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
Flest antal modeller kanske har laddporten på något annat ställe, men i antal bilar måste väl vänster bak vara vanligast med Tesla, Polestar, Volvo, Renault, Opel, Peugeot/Citroën(?) och säkert några till?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.Maw skrev:Är det verkligen så?mati skrev:Är man riktigt elak (och jag är ju genuint elak) så får man faktiskt säga att det finns fler elbilar som har laddporten på "fel" sida än sådana som har laddporten på samma sida som Tesla. Om det nu skulle bli så att många icke-Teslor laddar på SuC så kan det faktiskt bli så att de som står på "rätt" sida av laddaren faktiskt är i minoritet.
Flest antal modeller kanske har laddporten på något annat ställe, men i antal bilar måste väl vänster bak vara vanligast med Tesla, Polestar, Volvo, Renault, Opel, Peugeot/Citroën(?) och säkert några till?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 21 maj 2022 21:21
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Provade ladda för första gången på Ulricehamn Supercharger i fredags kväll. 20 av 20 lediga. Hade 30% soc och laddade med 68KW, helt okej men får prova med lägre soc och se om det tar sig upp till 100KW. Kunde ställa mig på ena sidan utan att "blockera" någon laddare! Med tanke på prisnivån så lär det väl inte bli någon rusning. We Charge har ju 3:15kr på Ionity (vilket hade 6 av 6 lediga laddare på samma ställe).Elmil skrev:Det konceptet skulle funka bäst med en extra plats till höger, vilket faktiskt finns i MarkarydMaw skrev:Vet inte om den här bilden varit uppe förut men tycker den är bra för att visa vilket stall man bör välja i första hand beroende på bil för minsta friktion:
...
Men jag lär nog välja Supercharger ändå med tanke på att jag så sällan behöver snabbladdare så tar jag hellre högre pris men mer laddare per station. Plus att man slipper 1 års bindningstid..
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det äe just därför bilar med laddlucla på vänster bak som bl a Tesla har ska börja ta stall från andra hållet enligt beskrivninen tidigare idag..Delta skrev:Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Kan jag på något sätt se vilka SuC som rent fysiskt inte fungerar för en bil med lucka höger bak (för kort sladd eller om det var något annat som satte stopp)?
Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Har inte hittat någon sådan info men vad jag har förstått så är alla kablar korta men vad jag gjort är att kolla på satellitbild på Google Maps för att se hur laddstolpar är placerade i Ulricehamn i mitt fall, men detta blir ju svårt på de nybyggda som tex Jönköping. Vore bra om denna funktionen som du önskar fanns på ABRP.Lacho skrev:Kan jag på något sätt se vilka SuC som rent fysiskt inte fungerar för en bil med lucka höger bak (för kort sladd eller om det var något annat som satte stopp)?
Om jag planerar en längre resa och ABRP föreslår stopp på en SuC vore det bra att veta om min bil funkar där. Så jag inte försöker där i onödan utan laddar någon annanstans innan/efter.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det viktiga är att id3:an kan ladda med uttag på höger sida utan att blockera en annan laddare. Att en parkeringsruta blir tom är helt ovidkommande. I fallet på bilden kan alla övriga stalls fortfarande använsas av Teslor.Delta skrev:Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det viktiga är att även Teslaförare tänker sig för när de väljer laddplats. Det vore bra korkat att ställa sig vid stallet bredvid ID3:an med en Tesla så det blir en tom ruta om det finns plats någon annanstans....pasta3an skrev:Det viktiga är att id3:an kan ladda med uttag på höger sida utan att blockera en annan laddare. Att en parkeringsruta blir tom är helt ovidkommande. I fallet på bilden kan alla övriga stalls fortfarande använsas av Teslor.Delta skrev:Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja precis. Dock var den väldigt smal men gick fint ändå.mati skrev:Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja, det såg lite smalt ut, ID3an är ju inte jättebred, i detta fallet gick det ju utmärkt. Om det varit en bredare bil med laddluckan till höger, hade en till bredare bil då fått plats på rutan bredvid? Jag får för mig att det inte ska vara några problem. Dessutom är det ju snälla kantstenar så är ju även möjligt att köra upp och ställa sig på om det vore nödvändigt.Rickard85 skrev:Ja precis. Dock var den väldigt smal men gick fint ändå.mati skrev:Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fast i Ulricehamn är det väl bara avgränsande sidlinjer, inte hela rutor. Råkar nog bara finnas lite plats över.mati skrev:Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Joni Ulricehamn skulle jag få ställe mig på gräsmattan, både för att platsen är för smal och sladden för kort, men ett hjul på asfalten får man väl vara nöjd med, finns väl ev plats som går att nyttja, men optimalt är det ju inte.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ödmjukt.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.Flagada skrev:Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Så är det tyvärr.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Katastrofen är att snabbladdningsinfrstrukturen i Sverige är undermålig. Kör man mycket och långt så är detta en katastrof. Laddningen på resa är numer en uppoffring. I början var det lite exotiskt att stanna o ta en promenad men efter 1200 gånger är det inte lika kul längre. Ska man dessutom sitta i kö så blir det inte hållbart. Blir det inte bättre ordning på snabbladdning så kommer det drabba elbilsförsäljningen förr eller senare. Eller så gör man som VW:s elbilsägare och tar en fossilbil när det är dags för långresan.R_Edvinsson skrev:Ödmjukt.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vad som behövs är att samtliga bilar som laddar (oavsett märke) får bättre och snabbare laddning. Elbilar har gått om i nybilsförsälning och tom EU säger att det behövs nya laddare var 8:e sekund för att vi skall nå målen.
Det kommer bli kö oavsett.(men att önska tillbaka till den gamla goda tiden är bara tråkigt)
Det kommer bli kö oavsett.(men att önska tillbaka till den gamla goda tiden är bara tråkigt)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.ermase skrev:Katastrofen är att snabbladdningsinfrstrukturen i Sverige är undermålig. Kör man mycket och långt så är detta en katastrof. Laddningen på resa är numer en uppoffring. I början var det lite exotiskt att stanna o ta en promenad men efter 1200 gånger är det inte lika kul längre. Ska man dessutom sitta i kö så blir det inte hållbart. Blir det inte bättre ordning på snabbladdning så kommer det drabba elbilsförsäljningen förr eller senare. Eller så gör man som VW:s elbilsägare och tar en fossilbil när det är dags för långresan.R_Edvinsson skrev:Ödmjukt.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Säkert mycket nyhetens behag så här första veckan. Många som vill testa.
Tycker också din ton inlägget är opassande.
Tycker också din ton inlägget är opassande.