Du menar att mer av kostnaden ligger mer direkt på energin i England? Elen kostar ju mycket per kWh iEngland i alla fall.Nect skrev:Hur ser det ut i England? De kanske har lägre effekt/nätavgifter samt skatter än oss i Sverige?LarsL skrev:Jag kan ha missförstått men det låter ju faktiskt som att själva laddningen i sig är lönsammare än en bensintankning. Det låter ju väldigt bra om det är så för då kommer det en nog snart en ordentlig utbyggnad.
Och att det är därför utbyggnaden inte går så fort i Sverige (innan fler elbilar rullar på vägarna).
Snabbladdning snart mer lönsamt än sälja benisn
Moderator: Redaktion
Re: Snabbladdning snart mer lönsamt än sälja benisn
Re: Snabbladdning snart mer lönsamt än sälja benisn
LarsL skrev:Du menar att mer av kostnaden ligger mer direkt på energin i England? Elen kostar ju mycket per kWh iEngland i alla fall.Nect skrev:Hur ser det ut i England? De kanske har lägre effekt/nätavgifter samt skatter än oss i Sverige?LarsL skrev:Jag kan ha missförstått men det låter ju faktiskt som att själva laddningen i sig är lönsammare än en bensintankning. Det låter ju väldigt bra om det är så för då kommer det en nog snart en ordentlig utbyggnad.
Och att det är därför utbyggnaden inte går så fort i Sverige (innan fler elbilar rullar på vägarna).
Funderade om det är billigare att bygga samt ansluta snabbladdare i England kontra Sverige?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Snabbladdning snart mer lönsamt än sälja benisn
Tror det var främst Statoil.bylund skrev:Dåvarande Statoil köpte väl deras mackar i Sverige?martinot skrev:Intressant. Har faktiskt undrat varför BP är så frånvarande i Sverige (bortsett från flygbränsle).
Skulle vara märkligt om BP inte vill expandera och etablera sig i Sverige och Norge med elbilsladdning om det är så lönsamt i UK.
Så de är som sagt inte kvar inom bensin/diesel för bilister (enbart med flygfotogen).
Men denna framgång och vinst med att sälja el i UK borde ju kunna ge BP en chans att komma tillbaka till Sverige och Norge genom att satsa på 100% elbilister.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Snabbladdning snart mer lönsamt än sälja benisn
Exakt min tanke också. Om detta är så lönsamt så vore det ju en miss av BP att inte expandera verksamheten. Skippa bensin/dieselkunder i Sverige (som de ändå inte säljer idag), satsa 100% på oss elbilister och skapa mackar med tak, kiosk, etc, som Tesla och Ionity saknar. Då får de en edge över alla andra.LarsL skrev:Jag kan ha missförstått men det låter ju faktiskt som att själva laddningen i sig är lönsammare än en bensintankning. Det låter ju väldigt bra om det är så för då kommer det en nog snart en ordentlig utbyggnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Snabbladdning snart mer lönsamt än sälja benisn
Intressant är att i England finns aktörer som har solceller+batterilagring+snabbladdare, som tjänar så mycket pengar på sina solceller och att köpa och sälja el med batterierna.
Att de skulle kunna ge bort elen gratis till laddade elbilar.
England har haft pristoppar på ca 30kr per kWh.
Då är det enkelt att tjäna pengar på att fylla batterierna billigt på natten och sälja dyrt på dagen.
Att de skulle kunna ge bort elen gratis till laddade elbilar.
England har haft pristoppar på ca 30kr per kWh.
Då är det enkelt att tjäna pengar på att fylla batterierna billigt på natten och sälja dyrt på dagen.