Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.
Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Värdeminskning? Vad tänker du på där? De flesta elbilar just nu har nästan ingen värdeminskning alls på kort sikt och riktigt låg på längre sikt då efterfrågan är mycket större än tillgången.
Min Model 3 2021 hade lika stor värdeminskning på 14 månader som min Volvo hade på 33 månader (Volvon kostade hälften så mycket).
Detta är sant men situation är sådan just nu. Jag har 3 till bilar och två är disel och en bensin. Alla 3 har jag fått erbjudande att sälja till sjuka priser. Värsta är en kombi som jag har kört 4 år och har sålt den till 20 tkr under priset jag köpte den. Brist på komponenter har ställt till ordentligt. Det finns ingen värdeminskning dock en dag när produktion är återställd så lär pris också återställas. Så kan det gå, inte rättvist just nu att prata om värdeminskningen på bilar.
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.
Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Värdeminskning? Vad tänker du på där? De flesta elbilar just nu har nästan ingen värdeminskning alls på kort sikt och riktigt låg på längre sikt då efterfrågan är mycket större än tillgången.
Min Model 3 2021 hade lika stor värdeminskning på 14 månader som min Volvo hade på 33 månader (Volvon kostade hälften så mycket).
Detta är sant men situation är sådan just nu. Jag har 3 till bilar och två är disel och en bensin. Alla 3 har jag fått erbjudande att sälja till sjuka priser. Värsta är en kombi som jag har kört 4 år och har sålt den till 20 tkr under priset jag köpte den. Brist på komponenter har ställt till ordentligt. Det finns ingen värdeminskning dock en dag när produktion är återställd så lär pris också återställas. Så kan det gå, inte rättvist just nu att prata om värdeminskningen på bilar.
Fast Volvon såldes i november 2020 och M3:an i februari 2022, så om något så var det M3:ans värdeminskning som var lägre än "vanligt".
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.
Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Värdeminskning? Vad tänker du på där? De flesta elbilar just nu har nästan ingen värdeminskning alls på kort sikt och riktigt låg på längre sikt då efterfrågan är mycket större än tillgången.
Min Model 3 2021 hade lika stor värdeminskning på 14 månader som min Volvo hade på 33 månader (Volvon kostade hälften så mycket).
Detta är sant men situation är sådan just nu. Jag har 3 till bilar och två är disel och en bensin. Alla 3 har jag fått erbjudande att sälja till sjuka priser. Värsta är en kombi som jag har kört 4 år och har sålt den till 20 tkr under priset jag köpte den. Brist på komponenter har ställt till ordentligt. Det finns ingen värdeminskning dock en dag när produktion är återställd så lär pris också återställas. Så kan det gå, inte rättvist just nu att prata om värdeminskningen på bilar.
Fast Volvon såldes i november 2020 och M3:an i februari 2022, så om något så var det M3:ans värdeminskning som var lägre än "vanligt".
Som sagt håller med att ”just nu” är marknad väldigt konstigt. Dock har följt M3 på blocket och allt under 8t mil försvinner snabbt. Över 8 t mil tar en stund och M3 som är runt 15t mil går inte att sälja. Det finns stor rädsla för Tesla bilar som har gått långt. Lite oroande för framtid.
Över 8 t mil tar en stund och M3 som är runt 15t mil går inte att sälja. Det finns stor rädsla för Tesla bilar som har gått långt. Lite oroande för framtid.
Det håller jag inte med om. Min hade gått 14600 och såldes på två dagar när handlaren lade ut den (för betydligt mer än jag sålde den för) i april.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Är det nån slags skämt med priserna på superchargers? Laddade för första gången igår. Kollade spotpriserna på el i Tibber-appen och eftersom det var blåsigt var spotpriset på el 6 öre/kwh. Det var en bil som laddade på hela stationen i Ulricehamn när vi kom. Medan vi laddade kom det en till. Så väldigt lågt tryck på stationen och absurt lågt elpris. Döm om min förvåning när priset för mig var 5,60/kwh. En av anledningarna för att köpa just Tesla var ju laddarna. Men med sån prissättning faller ju det argumentet ganska platt
Är jag member per automatik när jag äger en Tesla, eller finns det abonnemang på SUC?
Betalade idag 6kr/kW utanför Lund i en SUC, bara pluggade in model y.
Trslor är automatiskt medlemmar. Det är bara oTeslor som behöver bli medlemmar för att få det lägre priset.
Mmm bilen, inte ägaren tyvärr...
Här i Spanien kostar det mer än dubbelt så mkt på SUC som på Ionity med min e-tron.
Detta vore intressant o få redogjort.
Jag laddade vår 3:a och provade samtidigt att ladda en kompis e-Niro på samma SuC och laddningen debiterades med non-member tariff för den laddningen.
Använde samma app/konto som till bilen.
Ser inte heller någonstans i appen där jag kan starta ett abonnemang.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Är jag member per automatik när jag äger en Tesla, eller finns det abonnemang på SUC?
Betalade idag 6kr/kW utanför Lund i en SUC, bara pluggade in model y.
Trslor är automatiskt medlemmar. Det är bara oTeslor som behöver bli medlemmar för att få det lägre priset.
Mmm bilen, inte ägaren tyvärr...
Här i Spanien kostar det mer än dubbelt så mkt på SUC som på Ionity med min e-tron.
Detta vore intressant o få redogjort.
Jag laddade vår 3:a och provade samtidigt att ladda en kompis e-Niro på samma SuC och laddningen debiterades med non-member tariff för den laddningen.
Använde samma app/konto som till bilen.
Ser inte heller någonstans i appen där jag kan starta ett abonnemang.
Det är väl just för att undvika att folk ska tjöta på Tesla-ägare om att starta laddningen åt dom för att få det billigare.
Är det nån slags skämt med priserna på superchargers? Laddade för första gången igår. Kollade spotpriserna på el i Tibber-appen och eftersom det var blåsigt var spotpriset på el 6 öre/kwh. Det var en bil som laddade på hela stationen i Ulricehamn när vi kom. Medan vi laddade kom det en till. Så väldigt lågt tryck på stationen och absurt lågt elpris. Döm om min förvåning när priset för mig var 5,60/kwh. En av anledningarna för att köpa just Tesla var ju laddarna. Men med sån prissättning faller ju det argumentet ganska platt
Jag laddar på Ionity med min M3 nu om möjligt.
Sjukt att jag får bättre pris där än hos Tesla.
Priset måste gått upp nära 100% på SuC på 1,5år
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Är det nån slags skämt med priserna på superchargers? Laddade för första gången igår. Kollade spotpriserna på el i Tibber-appen och eftersom det var blåsigt var spotpriset på el 6 öre/kwh. Det var en bil som laddade på hela stationen i Ulricehamn när vi kom. Medan vi laddade kom det en till. Så väldigt lågt tryck på stationen och absurt lågt elpris. Döm om min förvåning när priset för mig var 5,60/kwh. En av anledningarna för att köpa just Tesla var ju laddarna. Men med sån prissättning faller ju det argumentet ganska platt
Jag laddar på Ionity med min M3 nu om möjligt.
Sjukt att jag får bättre pris där än hos Tesla.
Priset måste gått upp nära 100% på SuC på 1,5år
Mer än 100%
Det kostade 2.50 när jag beställde min bil, nu kostar det oftast runt 5.50
Är det nån slags skämt med priserna på superchargers? Laddade för första gången igår. Kollade spotpriserna på el i Tibber-appen och eftersom det var blåsigt var spotpriset på el 6 öre/kwh. Det var en bil som laddade på hela stationen i Ulricehamn när vi kom. Medan vi laddade kom det en till. Så väldigt lågt tryck på stationen och absurt lågt elpris. Döm om min förvåning när priset för mig var 5,60/kwh. En av anledningarna för att köpa just Tesla var ju laddarna. Men med sån prissättning faller ju det argumentet ganska platt
Jag laddar på Ionity med min M3 nu om möjligt.
Sjukt att jag får bättre pris där än hos Tesla.
Priset måste gått upp nära 100% på SuC på 1,5år
Mer än 100%
Det kostade 2.50 när jag beställde min bil, nu kostar det oftast runt 5.50
Det kan säkert stämma, jag laddade för 1,8:- med min första M3 tidigt 2020.
Men ladda ner appen Bonnet för att få bättre pris hos ionity, vill någon ha min referral så får man lite billigare skicka PM.
Kostar mellan 3,1-4,5 hos Ionity att ladda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Är det nån slags skämt med priserna på superchargers? Laddade för första gången igår. Kollade spotpriserna på el i Tibber-appen och eftersom det var blåsigt var spotpriset på el 6 öre/kwh. Det var en bil som laddade på hela stationen i Ulricehamn när vi kom. Medan vi laddade kom det en till. Så väldigt lågt tryck på stationen och absurt lågt elpris. Döm om min förvåning när priset för mig var 5,60/kwh. En av anledningarna för att köpa just Tesla var ju laddarna. Men med sån prissättning faller ju det argumentet ganska platt
Jag laddar på Ionity med min M3 nu om möjligt.
Sjukt att jag får bättre pris där än hos Tesla.
Priset måste gått upp nära 100% på SuC på 1,5år
Hehe mmm. I Frankrike kostade det 1,30:- för mig på Ionity och 7:- på SUC (med e-tron). Inte så svårt att välja.
Känns jättekonstigt att det blivit långt billigare att ta andra elbilar än Tesla på långresa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Handlade mat igår med frugan. Jag hajade till på priset på Bregott - 64 riksdaler. För två år sedan var priset hälften sa hon.
Kanske det inte är SuC som är dyrt, bara Ionity som inte hängt med i svängarna?
bregott.jpg
Ionity tar väl 8.70 om man inte har något abonnemang, hoppas bonnet billiga pris försvinner och att tesla sänker för dom med teslor så det inte blir kö på ionity i Ulricehamn, jag kan och får ju inte ladda på SuC med min E-tron, har jag hört.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Är det nån slags skämt med priserna på superchargers? Laddade för första gången igår. Kollade spotpriserna på el i Tibber-appen och eftersom det var blåsigt var spotpriset på el 6 öre/kwh. Det var en bil som laddade på hela stationen i Ulricehamn när vi kom. Medan vi laddade kom det en till. Så väldigt lågt tryck på stationen och absurt lågt elpris. Döm om min förvåning när priset för mig var 5,60/kwh. En av anledningarna för att köpa just Tesla var ju laddarna. Men med sån prissättning faller ju det argumentet ganska platt
Jag laddar på Ionity med min M3 nu om möjligt.
Sjukt att jag får bättre pris där än hos Tesla.
Priset måste gått upp nära 100% på SuC på 1,5år
Hur mycket betalar du på Ionity per kWh då?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Detta vore intressant o få redogjort.
Jag laddade vår 3:a och provade samtidigt att ladda en kompis e-Niro på samma SuC och laddningen debiterades med non-member tariff för den laddningen.
Använde samma app/konto som till bilen.
Ser inte heller någonstans i appen där jag kan starta ett abonnemang.
Det är väl just för att undvika att folk ska tjöta på Tesla-ägare om att starta laddningen åt dom för att få det billigare.
Hur funkar det om en teslaägare har två bilar och den andra inte är en tesla? Blir det två konton då kanske?
Detta vore intressant o få redogjort.
Jag laddade vår 3:a och provade samtidigt att ladda en kompis e-Niro på samma SuC och laddningen debiterades med non-member tariff för den laddningen.
Använde samma app/konto som till bilen.
Ser inte heller någonstans i appen där jag kan starta ett abonnemang.
Det är väl just för att undvika att folk ska tjöta på Tesla-ägare om att starta laddningen åt dom för att få det billigare.
Hur funkar det om en teslaägare har två bilar och den andra inte är en tesla? Blir det två konton då kanske?
Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Detta vore intressant o få redogjort.
Jag laddade vår 3:a och provade samtidigt att ladda en kompis e-Niro på samma SuC och laddningen debiterades med non-member tariff för den laddningen.
Använde samma app/konto som till bilen.
Ser inte heller någonstans i appen där jag kan starta ett abonnemang.
Det är väl just för att undvika att folk ska tjöta på Tesla-ägare om att starta laddningen åt dom för att få det billigare.
Hur funkar det om en teslaägare har två bilar och den andra inte är en tesla? Blir det två konton då kanske?
Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Absolut, samma här, men vad betalar du per kWh?
Jag fick betala det dyra ad-hoc priset. 7kr eller vad det var.
Efter en del letande i appen hittade jag att medlemskapet, som Tesla kallar sitt abonnemang, inte ingår bara för att man har en Tesla.
Bilen vi har nu är på operationell leasing, men tror inte det har någon betydelse.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Detta vore intressant o få redogjort.
Jag laddade vår 3:a och provade samtidigt att ladda en kompis e-Niro på samma SuC och laddningen debiterades med non-member tariff för den laddningen.
Använde samma app/konto som till bilen.
Ser inte heller någonstans i appen där jag kan starta ett abonnemang.
Det är väl just för att undvika att folk ska tjöta på Tesla-ägare om att starta laddningen åt dom för att få det billigare.
Hur funkar det om en teslaägare har två bilar och den andra inte är en tesla? Blir det två konton då kanske?
Nej, det är inga problem. Så har jag det. Ska Teslan laddas så är det plug and play. Ska BMWn laddas, så trycker jag på ladda en annan bil än Tesla i appen och startar. Båda bilarna debiteras på mitt kort som ligger på kontot. Samma Teslakonto.
Absolut, samma här, men vad betalar du per kWh?
Jag fick betala det dyra ad-hoc priset. 7kr eller vad det var.
Efter en del letande i appen hittade jag att medlemskapet, som Tesla kallar sitt abonnemang, inte ingår bara för att man har en Tesla.
Bilen vi har nu är på operationell leasing, men tror inte det har någon betydelse.
Jag betalar olika per laddstation, det är inget fix pris på alla. Så här ser det tex ut i Uddevalla. Jag betalar det högre priset eller det lägre om jag trycker på abo-knappen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14