Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dafro »

Det måste till större prisskillnad för att det ska bli någon skillnad vad gäller köer, men det är ju ett försök till mer korrekt prissättning. Dom/ vi som laddar nör man åker långt lär väl knappast ändra beteende men ev dom som inte kan ladda hemma, men jag tror att det då ändå måste till ännu lägre priser, säg 22-07 halva priset mot max.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dexter86 »

R_Edvinsson skrev:
CrazyGang skrev:
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?
Recharge, InCharge, Virta, Allego, Mer, E-on, Lidl och vissa gamla OKQ8 gäller det.
Kan man se någonstans vilka som faller under Elli?
Sjukt om alla dom där hamnar där under alltså, måste ju vara den överlägset bästa dealen och köra på deras drive city om man kan ladda på Recharge för 4.40kr/kWh tex
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av dfa »

Dexter86 skrev:
Kan man se någonstans vilka som faller under Elli?
Sjukt om alla dom där hamnar där under alltså, måste ju vara den överlägset bästa dealen och köra på deras drive city om man kan ladda på Recharge för 4.40kr/kWh tex

Om du laddar ner appen så ser du vilka ställen som dyker upp och som man kan ladda på med abb.
Vet inte om det finns någon övergripande lista, men jag blev glatt förvånad över att det var så bra pris och på så många ställen.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Skabb1 »

Letade med lista men fann ingen.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dexter86 »

Japp jag såg nu! Fan d måste vara d överlägset bästa dealen som finns, 150-175kW fastighet funkar kanon för mig, stressar sällan när jag är på fältet.

Men som sagt, skulle dom höja priserna till säg 99kr/mån och slänga på 1kr/kWh på priset oxå…då börjar vi närma oss dagens SuC priser så då blir d lönlöst
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Bjelke »

Dexter86 skrev:
Japp jag såg nu! Fan d måste vara d överlägset bästa dealen som finns, 150-175kW fastighet funkar kanon för mig, stressar sällan när jag är på fältet.

Men som sagt, skulle dom höja priserna till säg 99kr/mån och slänga på 1kr/kWh på priset oxå…då börjar vi närma oss dagens SuC priser så då blir d lönlöst
Ja jag har då bara 11kW i min fastighet iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av R_Edvinsson »

Dexter86 skrev:
R_Edvinsson skrev:
CrazyGang skrev:
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?
Recharge, InCharge, Virta, Allego, Mer, E-on, Lidl och vissa gamla OKQ8 gäller det.
Kan man se någonstans vilka som faller under Elli?
Sjukt om alla dom där hamnar där under alltså, måste ju vara den överlägset bästa dealen och köra på deras drive city om man kan ladda på Recharge för 4.40kr/kWh tex

Välj de jag skrev upp i ChargeFinder så får du en snabb lista med stationer där du kan ladda för 3.15-3.90 med deras Plus abonnemang.

Använt det i 15 månader nu och det tillkommer nya operatörer med jämna mellanrum.
Och jag skulle inte bli förvånad om även CK och OKQ8 ser nyttan i att ansluta sig inom kort.
För de blir akterseglade om de står utanför.

Bilden visar 150kW och uppåt.
FD1383C0-77B9-48F1-9D73-D81F5B315B55.jpeg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

Kanake chargfinder borde fundera på att skapa färdiga filter för ladd kort som elli, vore ju smidigt som man kan se direkt vilka man laddar billigt hos speciellt om man kan få till de över hela Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av dfa »

chaffis75 skrev:
Kanake chargfinder borde fundera på att skapa färdiga filter för ladd kort som elli, vore ju smidigt som man kan se direkt vilka man laddar billigt hos speciellt om man kan få till de över hela Europa.
Eftersom jag bevakar E45 mellan Karlstad och Malung som en hök så är det lite skumt att Virta laddaren i Sunne och Eviny laddaren i Malung inte dyker upp i Elli appen. Men nu var detta visst en tråd om SuC priser tydligen (sorry) :lol:
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av LasseTM »

R_Edvinsson skrev:
Dexter86 skrev:
R_Edvinsson skrev:
CrazyGang skrev:
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?
Recharge, InCharge, Virta, Allego, Mer, E-on, Lidl och vissa gamla OKQ8 gäller det.
Kan man se någonstans vilka som faller under Elli?
Sjukt om alla dom där hamnar där under alltså, måste ju vara den överlägset bästa dealen och köra på deras drive city om man kan ladda på Recharge för 4.40kr/kWh tex

Välj de jag skrev upp i ChargeFinder så får du en snabb lista med stationer där du kan ladda för 3.15-3.90 med deras Plus abonnemang.

Använt det i 15 månader nu och det tillkommer nya operatörer med jämna mellanrum.
Och jag skulle inte bli förvånad om även CK och OKQ8 ser nyttan i att ansluta sig inom kort.
För de blir akterseglade om de står utanför.

Bilden visar 150kW och uppåt.
Funkar även allegos och clevers 300kW laddare med drive city?
Då kan det ju typ ersätta Tesla/Ionity
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dexter86 »

Dom borde väl falla under DC priserna …
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av R_Edvinsson »

Dexter86 skrev:
Dom borde väl falla under DC priserna …
Ja de funkar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Remuz »

Testade Virta 200kW via OKQ8 app. 4.5sek per kWh och enkelt att starta, men med 25% och kallt batteri hade jag 30kW. Peak 47kW vid 40%. Hur får man 200kW eller 100kW? Är ensam på platsen…
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av agehall »

Se till att du har varmt batteri. Är det inte rätt temp för laddning så kommer du aldrig få någon vidare värst fart i laddningen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Skabb1 »

På tal om förvärmning är det inte lätt att söka fram andra i Teslas interface. Ofta kommer de närmaste fram men jag vill ju ha de 250 km bort när jag behöver ladda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Skabb1 skrev:
På tal om förvärmning är det inte lätt att söka fram andra i Teslas interface. Ofta kommer de närmaste fram men jag vill ju ha de 250 km bort när jag behöver ladda.
Finns en lösning med dongle från Enhance. Då kan man få en knapp i bilen som slår på/av batteriförvärmningen manuellt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Skabb1 skrev:
På tal om förvärmning är det inte lätt att söka fram andra i Teslas interface. Ofta kommer de närmaste fram men jag vill ju ha de 250 km bort när jag behöver ladda.
Finns en lösning med dongle från Enhance. Då kan man få en knapp i bilen som slår på/av batteriförvärmningen manuellt.
Har du någon länk til den?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av falmarkspeter »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
På tal om förvärmning är det inte lätt att söka fram andra i Teslas interface. Ofta kommer de närmaste fram men jag vill ju ha de 250 km bort när jag behöver ladda.
Finns en lösning med dongle från Enhance. Då kan man få en knapp i bilen som slår på/av batteriförvärmningen manuellt.
Har du någon länk til den?
Tror han menar S3XY buttons från Enhauto. Jag har det och där kan man mycket riktigt konfigurera en knapp till att slå på/av förvärmning.

https://enhauto.com/
Just nu är det dessutom black week priser. Så det blir en del billigare än när jag köpte...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Remuz »

agehall skrev:
Se till att du har varmt batteri. Är det inte rätt temp för laddning så kommer du aldrig få någon vidare värst fart i laddningen.
Absolut men förr i tiden värmdes batteriet ganska bra redan vid 50kW laddning så man kan ju tycka att det borde öka lite mer
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

falmarkspeter skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
På tal om förvärmning är det inte lätt att söka fram andra i Teslas interface. Ofta kommer de närmaste fram men jag vill ju ha de 250 km bort när jag behöver ladda.
Finns en lösning med dongle från Enhance. Då kan man få en knapp i bilen som slår på/av batteriförvärmningen manuellt.
Har du någon länk til den?
Tror han menar S3XY buttons från Enhauto. Jag har det och där kan man mycket riktigt konfigurera en knapp till att slå på/av förvärmning.

https://enhauto.com/
Just nu är det dessutom black week priser. Så det blir en del billigare än när jag köpte...
Stämmer. Det är precis den jag har och tänkte på.

Tips; förutom att det är väldigt bra BW-priser just nu så kan man få ytterligare 10% rabatt med koden "Megawatts".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dexter86 »

Nu e d jävligt billigt vs annat :D
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Knix »

Skönt. Nu behöver man inte lägga tid på att kolla konkurrenterna längre för att se om man kan spara några kronor per laddning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av taliz »

Ingen anledning att köa på IONITY längre verkar det som.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av tobias_rullar »

Dexter86 skrev:
Nu e d jävligt billigt vs annat :D
Knix skrev:
Skönt. Nu behöver man inte lägga tid på att kolla konkurrenterna längre för att se om man kan spara några kronor per laddning.
taliz skrev:
Ingen anledning att köa på IONITY längre verkar det som.
Hmm. Är det någon ny info jag har missat eller vad pratar ni om?

Edit: Ah, nån facebook information tydligen. Jag använder inte facebook, därav min okunskap. :)
https://alltomelbil.se/priskollen-nu-bl ... va-priset/
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Knix »

tobias_rullar skrev:
Dexter86 skrev:
Nu e d jävligt billigt vs annat :D
Knix skrev:
Skönt. Nu behöver man inte lägga tid på att kolla konkurrenterna längre för att se om man kan spara några kronor per laddning.
taliz skrev:
Ingen anledning att köa på IONITY längre verkar det som.
Hmm. Är det någon ny info jag har missat eller vad pratar ni om?

Edit: Ah, nån facebook information tydligen. Jag använder inte facebook, därav min okunskap. :)
https://alltomelbil.se/priskollen-nu-bl ... va-priset/
Jag kollade Tesla-appen. Priserna ligger på 3-4 kr/kWh med abbonnemang nu.
Skriv svar