Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Konstig retorik tycker jag. Klart man måste ha respekt för tidigare folkomröstningar.
Det brukar ju politiker skippa rätt friskt. Inte bara 40 år gamla, men även rätt nyligen gjorda. Varför skulle det vara annorlunda här?

Hur ser du på att politikerna skippade att följa resultatet av folkomrösningen i Göteborgs kommun gällande trängselskatt och Västlänkspaketet?

Är det inte bättre att följa folkviljan och basera sig på de fakta och situationen som finns i dag, istället för att basera beslut på hur det såg ut för 40 år sedan?

Världen har ju ändrat sig enormt, flera gånger, på 40 år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:

Problemet med den här frågan (och en del andra) är ju istället att ingen vet utfallet. Så det blir en gambling-situation hur det än blir.
Visst är det så, men att vara ignorant över de förändringar och data som man haft de senaste 40 åren, gör det troligen inte till ett bättre beslutsunderlag för detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Konstig retorik tycker jag. Klart man måste ha respekt för tidigare folkomröstningar.
Det brukar ju politiker skippa rätt friskt. Inte bara 40 år gamla, men även rätt nyligen gjorda. Varför skulle det vara annorlunda här?

Hur ser du på att politikerna skippade att följa resultatet av folkomrösningen i Göteborgs kommun gällande trängselskatt och Västlänkspaketet?

Är det inte bättre att följa folkviljan och basera sig på de fakta och situationen som finns i dag, istället för att basera beslut på hur det såg ut för 40 år sedan?

Världen har ju ändrat sig enormt, flera gånger, på 40 år.
Jo visst har du en poäng, men min invändning handlar om att det är lika svårt att veta om vi satsar rätt idag som för 40 år sedan. Uran är lika giftigt och energibehovet är lika viktigt att tillgodose som då.
Jag tar inte ställning i sakfrågan (kärnkraft) med detta inlägg, därtill har jag rätt spretiga funderingar om vår framtida energiförsörjning.
Sen är ju en folkomröstning om trängselavgifter rätt annorlunda och mer av ett i-landsproblem…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Sen är ju en folkomröstning om trängselavgifter rätt annorlunda och mer av ett i-landsproblem…
Det kan man ju ta sig rätten att tycka att man skall ignorera om det inte anses viktigt av dig.

Men det var ändå såpass viktigt att det just gick till omröstning, vilket är rätt ovanligt.

Dessutom så har demokratin hos medborgarna fått sig en stor törn sedan den behandlingen:

https://fof.se/artikel/fritt-fall-for-d ... -goteborg/

Fram till 2008 var siffror över hur nöjda göteborgarna var med både den lokala och den nationella demokratin stabila i förhållande till varandra.

– Men mellan åren 2008 och 2016 minskar nöjdheten med lokaldemokratin från 80 till 50 procent. Om det inte kan benämnas som fritt fall så vet jag inte vad man ska använda för ord, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Så skall man stå upp för demokratin, så måste man nog även försvara beslut som man inte själv gillar.

Gäller även att inte cherry-picka de åsikter som man själv gillar. Dvs. kanske lyssna mer på vad folkviljan är i dag än vad den var för 40-50 år sedan.
– Att ordna folkomröstningar om sådana frågor är en typiskt dålig idé. Varje gång politiker går emot resultaten i en rådgivande folkomröstning förlorar människor tilltro till den demokratiska processen.

Att vara nöjd med demokratin handlar om tilltron till systemet i sig – oavsett vilka som har majoritet. Poängen med en demokrati är ju att alla är ”losers”, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Walker »

Intressant tråd om priserna på SuC… :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Intressant tråd om priserna på SuC… :roll:
Absolut, men intresset för det har nog spelar ut sin roll. Min vi kan ju ta en omröstning om det om du vill! :D

Själv ser jag detta med prisökningarna som skett nu som bara början. Tror det kommer lätt hamna på 10-15 kr/kWh om ett par år. Speciellt då om Tesla öppnar upp SuC för alla bilister. Då kommer de troligen inte längre vilja att subventionera verksamheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av bjelkeman »

Jag gissar att det kommer vara billigare för Tesla ägare. Tesla har tydligen sagt:

Tesla: “The prices for non-Tesla drivers reflect the additional costs of supporting charging for a wide range of vehicles and adapting our locations to accommodate them.”
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Gustafsson »

Vi börjar nog ändå se en marknad där flera leverantörer levererar laddning på allt fler platser och som kan användas av alla elbilister. Jag förväntar mig att man därmed kommer att kunna välja mer fritt utifrån priset. Då blir ju Teslas prissättning ändå konkurrensutsatt, även om det är en bra bit kvar till ett fritt val på alla ställen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

bjelkeman skrev:
Jag gissar att det kommer vara billigare för Tesla ägare. Tesla har tydligen sagt:

Tesla: “The prices for non-Tesla drivers reflect the additional costs of supporting charging for a wide range of vehicles and adapting our locations to accommodate them.”
Jag förstår inte, vi har väl detta svaret redan, dvs som icke tesla så får man betalar månadsavgift samma pris som tesla eller så betalar man lite mer per kWh om man föredrar de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av TSLAMY »

Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av OfarligTesla »

TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Tesla som företag har aldrig brytt sig om sina kunder, kan de få in lite mer pengar på att försämra något för kunderna så kommer de göra det.
TSLAMY
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 feb 2022 20:45

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av TSLAMY »

Japp håller med dig fullt ut....Men jag kan ju välja nästa gång!!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

Har jag sagt länge. Tesla är inte särskilt måna om sina kunder. Funkar ett tag...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Priserna skenar i SUC

Inlägg av taliz »

TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Det får dom ju. Tesla-ägare slipper betala månadsavgift. Och dom gamla ”riktigt trogna” har ju t.o.m. kvar fri SUC.

Jag har en VW och de bjuder minsann inte på någon månadsavgift, utan jag tvingas hosta upp för det om jag vill ladda på IONITY för lägre pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Det får dom ju. Tesla-ägare slipper betala månadsavgift. Och dom gamla ”riktigt trogna” har ju t.o.m. kvar fri SUC.

Jag har en VW och de bjuder minsann inte på någon månadsavgift, utan jag tvingas hosta upp för det om jag vill ladda på IONITY för lägre pris.
Bjuder inte vw på månadskostnaden typ första året?
27,8 kWp solceller
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av R_Edvinsson »

Dafro skrev:
taliz skrev:
TSLAMY skrev:
Märkligt att inte trogna kunder får det billigare (läs Tesla ägare).
Det får dom ju. Tesla-ägare slipper betala månadsavgift. Och dom gamla ”riktigt trogna” har ju t.o.m. kvar fri SUC.

Jag har en VW och de bjuder minsann inte på någon månadsavgift, utan jag tvingas hosta upp för det om jag vill ladda på IONITY för lägre pris.
Bjuder inte vw på månadskostnaden typ första året?
30:-/mån i rabatt bjuder de på…första året.
Men då priserna är riktigt bra med det avtalet så är de klart värt ett abonnemang.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av gasgaraget »

Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Ändå klart billigare än en med motsvarande fossilbil. :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Maw »

gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Lägst pris i Sverige med andra ord :)
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Marten_med_e »

3.85kr/kWh nu på morgonen i Bredden/Upplands Väsby.
:D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
gasgaraget skrev:
Lite priser från igår på suc.
I Sverige 5.50 och 5.70kr
Danmark 4.35 danska (*1.45)
Tyskland 0.57 och 0.58 (*10.8)
Ändå klart billigare än en med motsvarande fossilbil. :)
Dessutom, eftersom de flesta laddar betydligt billigare hemma kanske 90-95% av tiden, så blir det ändå bara en liten del av totalkostnaden för elen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av themax »

Precis hemma efter 450 mil med mestadels SuC. Genomsnittspris 5:36 och totalt 4500 eller 10kr/mil. På kronan detsamma jag betalade för diesel på min gamla Audi, och dieseln hade ett medianpris på 13:-

Fortfarande billigare att åka elbil.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Elvis2022 »

Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

Elvis2022 skrev:
Ashh, håller inte med. Disel är nästan lika dyrt och rent ekonomiskt så är det galet att köpa elbil med de priser på Suc. Bättre att satsa på hybrid bil. Detta är endast om man tittar på ekonomi. Utöver det så drabbas man med höga bilförsäkrings kostnader och värdeminskning.

Jag gillar däremot elbil och kan tänka mig betala till och med mer. Men detta är en helt annan fråga.
Om man inte kan ladda hemma ja. Vilket är ett måste i min bok alldeles oavsett priser.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av pejvic »

Men ni måste bara berätta nu. jag måste missat nåt.

Om jag bara skulle ladda min Y med Suc så skulle det kosta i snitt 9kr milen, det är min snittförbrukning på de senaste 600 milen.
Och den lastar kanske typ 50% mer än min gamla XC60 som kostar typ 25kr milen i bränsle.

Vilken stor dieselbil menar ni drar under 0,4 liter milen?
förutom att den har dyr årsskatt och brutal värdeminskning?

En sån vill jag köpa om jag säljer Y:n

För man får så bra betalt för Y nu så de som köpte de första förra året får ju typ 50-70.000 mer än de gav.

Får man betalt för att köra den där stora dieseln också som drar 0,3-0,4 och vad heter den?

Jag laddar inte så mkt Suc så jag snittar nog 3kr milen tror jag. men OM jag skulle endast ladda suc så blir det oerhört billigt.
Haft alla 3/Y
Skriv svar